Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit

This site may earn commission on affiliate links.
A propos laden op 230 V. Dat ziet er bij mij in de praktijk zo uit. 204 V, dus. (Ook mijn iPad moet nodig aan de lader, :cool:)

Er zit dus een forse spanningsverval naar mijn 230V garage aansluiting. Toch wordt de bekabeling en/of aansluiting nergens warm. Zal 'm puur in de lengte van de bedrading moeten zitten (hooguit 20 m1 met waarschijnlijk 1,5 mm2).

Maar wat ik vreesde gebeurt niet: De Tesla detecteert geen verlengsnoer en trekt gewoon 13A.

Resultaat: 12 km/h bij ideale range schatting (bij 100% vol staat-ie op 500 km)
Hmm, dat is wel erg veel. 26Volt verliezen is niet niks. Wat is het voltage als de auto niet aan het laden is? Want als de Model S 26 Volt aan verlies ziet dan zal hij echt weigeren te laden.

Als je hem dus net in prikt, wat zie je dan?

13A * 26 Volt = 338Watt aan warmte ontwikkeling, dat is iets wat ik niet graag zou zien op zo'n lijn. Die energie gaat namelijk niet nergens heen, dat wordt in warmte om gezet.

Nou, ik sta in Den Bosch te laden, geeft het Enexis punt m'n kabel niet vrij! Reset op afstand werkt niet, ze halen m er vandaag of morgen uit, en sturen m op....
Ik heb sinds vorige week (en mijn collega ook) problemen het laden bij E-Laad palen van Alfen.

Laden gaat aan, uit, aan, uit, aan, uit. E-Laad heeft het inmiddels door gezet naar Alfen en die gaan me bellen.

Niet vrijgeven van de kabel heb ik ook al eens gezien, die kabel sturen ze daarna echter wel netjes op.
 
Hmm, dat is wel erg veel. 26Volt verliezen is niet niks. Wat is het voltage als de auto niet aan het laden is? Want als de Model S 26 Volt aan verlies ziet dan zal hij echt weigeren te laden.

Als je hem dus net in prikt, wat zie je dan?

13A * 26 Volt = 338 Watt aan warmte ontwikkeling, dat is iets wat ik niet graag zou zien op zo'n lijn. Die energie gaat namelijk niet nergens heen, dat wordt in warmte om gezet.

Ja, dat baarde me ook zorgen. Maar die 204 V was aan helemaal het begin van de cyclus (10 uur tevoren) ook maar 210 V. Ik vreesde dus ergens een slecht contact, maar niets wordt warm, noch de UMC, noch het 230 V verloopje daarvan, noch de contactdoos, noch de kabel, noch de aansluiting in de meterkast.

Van de andere kant: 338 W over 20 meter is 17 W per meter, dat is nog lang geen gloeidraad. Misschien is het zelfs maar met 3 x 1 mm2 bedraad, weet ik veel wat men ooit in het verleden heeft aangelegd.

Snel over op 400V laden is natuurlijk echt het beste, maar Fedex stond nog niet op de stoep met het vermaledijde rode verloopje...
 
Mooi! Nu snap ik het ook!

De rode CEE adapter is nu niet leverbaar bij Tesla, dus je zal dan thuis moeten laden op 13A 230V, ofwel ~12km/u.

Betreffende de Rode CEE, zie ook mijn blogpost: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

Je ziet dan gelijk hoe die CEE adapter er uit moet zien.

Om onderweg te laden heb je een Type 2 <> Type 2 kabel nodig en daarvoor gebruik je de Tesla UMC NIET.

Die Type 2 kabel kan je op laadkabelwinkel.nl bestellen en deze twee kabels zijn prima:
* EV Laadkabel Type 2 naar Type 2 32A 3fase 4meter oranje LaadKabelWinkel
* Lapp Laadkabel Type 2 naar Type 2 32A 3fase 4meter LaadKabelWinkel

Daarmee kan je bij elk oplaadpunt in Nederland laden. Die kabel kan tot 3x32A ofwel 22kW leveren aan de Model S.
 
@Widow, Lucky Luke & In-Clusion : Het lijkt mij voor iedere EV rijder een bevrijding als er een duidelijke beschrijving met foto's komt van de diverse verlopen welke je als nood kan gebruiken als er geen type 2 laadmogelijkheid is. Ook een opmerking bij elk verloop waarop je moet letten, of het veilig is etc. Voor "onwetenden zoals ik" zou dat een zegen zijn. En als Lucky Luke ze dan verkoopt is iedereen toch geholpen ? Ik lees dat de rode Cee verloop op de UMC niet op voorraad is, je kan toch met een type 2 stekker female naar Cee 16A dit oplossen ? Het duizelt mij allemaal en ik ben echt niet de enige. So please help us all !
 
@Widow, Lucky Luke & In-Clusion : Het lijkt mij voor iedere EV rijder een bevrijding als er een duidelijke beschrijving met foto's komt van de diverse verlopen welke je als nood kan gebruiken als er geen type 2 laadmogelijkheid is. Ook een opmerking bij elk verloop waarop je moet letten, of het veilig is etc. Voor "onwetenden zoals ik" zou dat een zegen zijn. En als Lucky Luke ze dan verkoopt is iedereen toch geholpen ? Ik lees dat de rode Cee verloop op de UMC niet op voorraad is, je kan toch met een type 2 stekker female naar Cee 16A dit oplossen ? Het duizelt mij allemaal en ik ben echt niet de enige. So please help us all !
Ik zit er aan te denken om eens een filmpje op Youtube te gooien waarin ik de boel uit leg, maar mijn video bewerkings-skills zijn nogal laag.

Even wat foto's maken met een beschrijving bij alles is nogal wat werk, zo kostte mijn laatste blogpost me zo'n 6 a 7 uur om hem helemaal goed te krijgen.
 
Wie kan me helpen?
Ik ben op zoek naar wat in de "black box" zit van de bij de Tesla S meegeleverde laadkabel (met verwisselbare connector)... Ik bedoel dus het doosje dat tussen de Type 2 auto stekker staat en de verwisselbare stekker...
Heeft iemand een schema?
Of een weet waar ik deze info kan vinden op internet?
ik ben ing. elektriciteit.. vandaar...
 
@ LuckyLuke!
Heel hartelijke dank voor de link!
Ondertussen besteld en toe gekregen..
:smile:
Maar probleem is nog niet opgelost...
Ik ben nu op zoek naar wat in de "black box" zit van de bij de Tesla S meegeleverde laadkabel (met verwisselbare connector)... Ik bedoel dus het doosje dat tussen de Type 2 auto stekker staat en de verwisselbare stekker...
Voor zover ik kan opmaken: een differentiaal schakelaar 30mA... maar ik vermoed nog een paar dingen meer om de lader van de wagen aan te sturen ... Maar wat?
Ik zou graag de mennekes Laadkabel (Modus 2) bestelnummer 35055 zelf maken.. want voor zover ik kon vinden kost die wel heel veel voor wat het is... (ruim 1000€)....
Dus wie me zou aan een schema of zo kunnen helpen...
:confused:
 
Ik zit er aan te denken om eens een filmpje op Youtube te gooien waarin ik de boel uit leg, maar mijn video bewerkings-skills zijn nogal laag.

Even wat foto's maken met een beschrijving bij alles is nogal wat werk, zo kostte mijn laatste blogpost me zo'n 6 a 7 uur om hem helemaal goed te krijgen.

Wido,

Ik zou hiervoor een oproep in een apart draadje doen als ik jou was.
Er zitten bij de Tesla kopers ook "Video specialisten / Filmmakers"... Ik heb er zelfs een in de Ehv store gesproken, helaas kan ik de naam niet herinneren....

Gr. John
 
Wie kan me helpen?
Ik ben op zoek naar wat in de "black box" zit van de bij de Tesla S meegeleverde laadkabel (met verwisselbare connector)... Ik bedoel dus het doosje dat tussen de Type 2 auto stekker staat en de verwisselbare stekker...
Heeft iemand een schema?
Of een weet waar ik deze info kan vinden op internet?
ik ben ing. elektriciteit.. vandaar...

In het boxje schijnt ook wat logica te zitten m.b.t het openen van de laadklep via de knop.
En ik denk e.e.a m.b.t de Control Pin.
 
Heel goed idee.
Ik zoek me rot over alle threads...

Mennekes is helder - type 2 - type 2

Tesla UMC
- met schuko - rode adapter en blauwe adapter (wat NIET de campingadapter is).

Wat wil ik dan in ieder geval nog:
- Telsa UMC met campingadapter (ik zie een verloop camping-schuko... maar is er ok camping-CEE/blauw of rood?)
- Tesla UMC met CEE rood 16A (de UMC is 32A dacht ik...) (of is het precies andersom)

Ik wil graag 1 'universeel' verlengsnoer... maar dat lijkt gezien de logica in de adapter van de UMC niet te kunnen...
Moet ik dan 1 campingverlengsnoer (met adapter naar Schuko)? Dat lijkt de meest aanwezige lader naast type2 en schuko die op heel veel plaatsen (campings en jachthavens) aanwezig is.

En dan hebben we nog Chademo en Type3c ...

Wie maakt het overzicht compleet?


@Widow, Lucky Luke & In-Clusion : Het lijkt mij voor iedere EV rijder een bevrijding als er een duidelijke beschrijving met foto's komt van de diverse verlopen welke je als nood kan gebruiken als er geen type 2 laadmogelijkheid is. Ook een opmerking bij elk verloop waarop je moet letten, of het veilig is etc. Voor "onwetenden zoals ik" zou dat een zegen zijn. En als Lucky Luke ze dan verkoopt is iedereen toch geholpen ? Ik lees dat de rode Cee verloop op de UMC niet op voorraad is, je kan toch met een type 2 stekker female naar Cee 16A dit oplossen ? Het duizelt mij allemaal en ik ben echt niet de enige. So please help us all !
 
Wat wil ik dan in ieder geval nog:
- Telsa UMC met campingadapter (ik zie een verloop camping-schuko... maar is er ok camping-CEE/blauw of rood?)
- Tesla UMC met CEE rood 16A (de UMC is 32A dacht ik...) (of is het precies andersom)

De rode stekker bij de UMC is een CEE16. Logisch gezien de UMC niet met 32A kan laden.
In de on-line shop van LuckyLuke (Laadkabels en laadkabel onderdelen voor elektrische auto's Laadkabels voor elektrische auto's) kan je terecht voor een verloopkabeltje tussen een rode CEE32 en de rode CEE16 van de UMC.

Als je je een hele kit wil aanschaffen om in heel Europa te kunnen laden, kan je eens kijken naar dit aanbod: http://www.e-driver.net/tesla-model-s/lade-zubehör/
Ik heb me bij e-driver.net allerlei zaken aangeschaft.

Misschien nog een tip als je je een verlengsnoer wil aanschaffen. Gezien de stroom die er over gaat moet je het verlengsnoer helemaal afrollen. Daarom kan het handig zijn om een reeks kortere snoeren te gebruiken (in stukken van 5 en 10 meter). Zo gebruik je enkel wat je nodig hebt en zit je niet met dat afrolprobleem.
 
Last edited:
Heel goed idee.
Ik zoek me rot over alle threads...

Mennekes is helder - type 2 - type 2

Tesla UMC
- met schuko - rode adapter en blauwe adapter (wat NIET de campingadapter is).

Wat wil ik dan in ieder geval nog:
- Telsa UMC met campingadapter (ik zie een verloop camping-schuko... maar is er ok camping-CEE/blauw of rood?)
- Tesla UMC met CEE rood 16A (de UMC is 32A dacht ik...) (of is het precies andersom)

Ik wil graag 1 'universeel' verlengsnoer... maar dat lijkt gezien de logica in de adapter van de UMC niet te kunnen...
Moet ik dan 1 campingverlengsnoer (met adapter naar Schuko)? Dat lijkt de meest aanwezige lader naast type2 en schuko die op heel veel plaatsen (campings en jachthavens) aanwezig is.
Ik heb zelf dit gemaakt:

tesla-model-s-umc-blue-cee-schuko.jpg


Zo kan ik aan de Blauwe CEE (Campingstekker) met 16A laden. De Schuko adapter zat er even tussen omdat ik thuis geen Blauwe CEE aan de muur heb hangen.
 
Tesla UMC
- met schuko - rode adapter en blauwe adapter (wat NIET de campingadapter is).

rode adaptor wordt standaard meegeleverd; deze is 16A (driefazig). Komt overeen met 11kW; het maximum vermogen dat de Tesla-UMC kan verwerken. Tevens het maximum vermogen voor een single-charger
blauwe adaptor moet je apart bijbestellen; deze is 32A (monofazig). Komt overeen met 7.3kW.


-> met een bijkomende blauwe adaptor 16A-32A kan je wel op een "camping-stopcontact" laden; maar zelf max. 16A instellen (in je Tesla) !
-> met een bijkomende rode adaptor 32A-16A kan je ook op een Rode-CEE-32A stopcontact laden, maar nog steeds maximaal 16A. (automatisch ingesteld op je Tesla)
 
Thanks. Ik had het idee, maar volgende week na de aflevering maar eens wat zelf zien, dat met de 16A-rood en 32A-blauw niet 32A-Rood (geknepen) en 16A-blauw (camping) niet kan worden geladen, omdat ze ook qua maat afwijken. Er zijn dus aanvullende adapters nodig... toch?

Zijn er (voordelige) Blauw-16->32 en Rood-32->16 adapters standaard te koop, of moet ik ze zelf in elkaar (laten) zetten?

rode adaptor wordt standaard meegeleverd; deze is 16A (driefazig). Komt overeen met 11kW; het maximum vermogen dat de Tesla-UMC kan verwerken. Tevens het maximum vermogen voor een single-charger
blauwe adaptor moet je apart bijbestellen; deze is 32A (monofazig). Komt overeen met 7.3kW.


-> met een bijkomende blauwe adaptor 16A-32A kan je wel op een "camping-stopcontact" laden; maar zelf max. 16A instellen (in je Tesla) !
-> met een bijkomende rode adaptor 32A-16A kan je ook op een Rode-CEE-32A stopcontact laden, maar nog steeds maximaal 16A. (automatisch ingesteld op je Tesla)
 
Thanks. Ik had het idee, maar volgende week na de aflevering maar eens wat zelf zien, dat met de 16A-rood en 32A-blauw niet 32A-Rood (geknepen) en 16A-blauw (camping) niet kan worden geladen, omdat ze ook qua maat afwijken. Er zijn dus aanvullende adapters nodig... toch?

Zijn er (voordelige) Blauw-16->32 en Rood-32->16 adapters standaard te koop, of moet ik ze zelf in elkaar (laten) zetten?

Een medeforumlid (LuckyLuke) verkoopt in ieder geval de rode adapter 32A-> 16A. Heb ik daar ook gekocht. Laadkabels en laadkabel onderdelen voor elektrische auto's Laadkabels voor elektrische auto's.
 
Ben een newbie - Tesla sinds gisteren.
Heb thuis een BLAUWE IEC60309 (3 pins) stopcontact waar ik mijn Tesla mee wil laden. Bij de originele kabelset vind ik inderdaad een adapter om op die manier te laden. Ik vind het echter nogal een rompslomp om telkens het setje same te stellen en de meterslange kabel te gaan gebruiken. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een aparte kabel die dus van IEC60309(Blauw) naar IEC62196 gaat. Weet iemand toevallig waar ik deze kan vinden. Een snelle google search heeft niets opgeleverd (toch niet deze specifieke combinatie).
Alvast bedankt!