Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Leasing, Financing and Tax incentives

This site may earn commission on affiliate links.
Civiele procedure voor schadeloosstelling starten? 7k bijtelling is geen pretje. Kost me 3.5 netto per jaar.
Ja, daar dacht ik dus ook al aan. Dat grapje zou mij ook zo'n 3.5k netto per jaar kosten, érg zonde van het geld.

Ook is natuurlijk dit antwoord van mijn belastingkantoor gekomen, het kan nooit kwaad dit even bij een ander belastingkantoor na te vragen?
 
Civiele procedure voor schadeloosstelling starten? 7k bijtelling is geen pretje. Kost me 3.5 netto per jaar.

Ik had die vraag ook al gesteld onder de thread verzekeringen.
Ik heb inmiddels 1 negatief antwoord van een verzekeraar, dat ze dat risico niet dekken.

Een civiele procedure is kansloos; aan de wet getoetst moet je gewoon de dan geldende bijtelling betalen.

Een lichtpuntje: Ik vroeg dit ook na bij een schadebedrijf en die zeggen dat een auto van €100.000 total loss rijden erg moeilijk is. Als de schade zo erg is mag je je meer zorgen gaan maken om de inzittenden dan om de auto.

Voor diefstal ben ik niet bang. Een dief kan niets met een gestolen model s. Tesla kan hem volgen, en zonder internetverbinding is ie vrij saai voor de koper. Ook de service wordt haast onmogelijk. Elke Model S heeft zijn eigen geschiedenis, en zal toch door Tesla moeten worden onderhouden. Zijn er in de VS al MSen gestolen? inmiddels moeten er toch bijna 10.000 rondrijden.

Het leven is vol risico's. Toch maar gewoon voorzichtig rijden!
 
Sowieso is het aandeel aan EV's op de weg zó klein dat dit niets uit maakt op de totale begroting.

Dat hebben ze hier in België toch zo niet begrepen. Zo goed als alle fiscale voordelen zijn dit jaar verdwenen. Nouja, in België rijden er zowiezo bijna geen EV's rond. Als ik hier er al een zie, of een Hybride, dan is het steevast een met een Nederlandse nummerplaat. Mijn vrouw en ik hadden er al een spelletje van gemaakt: hé een hybride, wedden dat het een Nederlander is? ... Ja
We zijn ermee gestopt, was te saai, altijd raak.

Dus als jullie je nieuwe Model S'jes hebben, en jullie zullen toch zin hebben om een roadtrip te gaan doen, kom dan maar even langs. En geef dan maar eens goed gas!
 
Dat hebben ze hier in België toch zo niet begrepen. Zo goed als alle fiscale voordelen zijn dit jaar verdwenen. Nouja, in België rijden er zowiezo bijna geen EV's rond.!

deze bevoegdheden gaan van federaal over naar regionaal.(Vlaams) als je deze tekst leest, zijn ze er blijkbaar wel mee bezig.
http://www.lne.be/themas/klimaatverandering/vlaams-klimaatbeleidsplan-2013-2020/eerste-ontwerp/2013-02-01_Persbericht_minister_Schauvliege_Vlaams_Klimaatbeleidsplan_2013-2020_nieuwe_stap_in_strijd_tegen_klimaatverandering.pdf
"de molen maalt, maar maalt langzaam!
 
deze bevoegdheden gaan van federaal over naar regionaal.(Vlaams) als je deze tekst leest, zijn ze er blijkbaar wel mee bezig.
http://www.lne.be/themas/klimaatverandering/vlaams-klimaatbeleidsplan-2013-2020/eerste-ontwerp/2013-02-01_Persbericht_minister_Schauvliege_Vlaams_Klimaatbeleidsplan_2013-2020_nieuwe_stap_in_strijd_tegen_klimaatverandering.pdf
"de molen maalt, maar maalt langzaam!

Ze zijn al regionaal
het is toen ze regionaal werden, dat ze zijn afgeschaft voor particulieren!
 
Een vraag voor hen die hun paperwork nu laten tekenen: ik zal de auto op mijn BV gaan kopen en een financial lease nemen. Bij mijn profiel op Mijn Tesla kan ik als naam van de eigenaar alleen mijn eigen naam invullen. Komt op het definitieve contract wel mijn bedrijfsnaam te staan? Is daar ruimte voor? Alvast dank aan degenen die me het antwoord kunnen geven.

ps, leaseoffertes van mistergreen.nl zien er vooralsnog goed uit.
 
Een vraag voor hen die hun paperwork nu laten tekenen: ik zal de auto op mijn BV gaan kopen en een financial lease nemen. Bij mijn profiel op Mijn Tesla kan ik als naam van de eigenaar alleen mijn eigen naam invullen. Komt op het definitieve contract wel mijn bedrijfsnaam te staan? Is daar ruimte voor? Alvast dank aan degenen die me het antwoord kunnen geven.

ps, leaseoffertes van mistergreen.nl zien er vooralsnog goed uit.

Ik kan een deel van je vraag beantwoorden. Ik heb grotendeels dezelfde situatie echter geen financial lease en koop de Model S wel op naam van de BV. Mijn profiel is tevens mijn eigen persoonsnaam. Bij het finaliseren kon ik destijds eenvoudig de tenaamstelling van de (eerste) Invoice aanpassen naar de naam van de BV waarop ik de auto gaan aankopen, belangrijk voor Omzetbelasting maar ook MIA en Vamil. Ik ga er vooralsnog vanuit dat uiteindelijk bij levering en volgende Invoice dezelfde naam aangehouden kan worden en alles op naam van de BV staat waarbij ik MyTesla op mijn eigen naam wil laten staan.
Kortom, volgens mij geen probleem.
 
Als je de bestelling invoert kun je de bedrijfsnaam invullen, op het contract komt het er dan zo uit te zien:
image.jpg
 
Ik heb een Operational en Financial Lease tegen over elkaar liggen en twijfel toch héél erg om de Operational (Friesland Lease) te nemen.

Friesland Lease heeft een open calculatie gegeven over alle kosten en zij komen op ongeveer het zelfde bedrag uit als ik al rekende voor de financial lease. Voordeel is wel, ik heb nerges omkijken naar en nu al een prijs waarvoor ik hem over kan nemen na 5 jaar.

De MIA, Vamil en KIA heb ik in beide gevallen mee genomen. Operational is iets duurder, maar ik vind het echt geen rare prijs.

Ik weet dat sommige mensen operational prijzen van wel 2k per maand voorgerekend kregen bij oa Athlon, maar ik zit hier een heel stuk, maar dan ook een heeel stuk lager voor een volledig afgeladen Performance met 21", verzekering, vervangend vervoer, etc er bij.
 
Hoe kun je de MIA, VAMIL of KIA meenemen met een Operational Lease ?
De auto gaat toch niet door je boekhouding heen, enkel een investeringsbedrag van X bedrag gaat eraf per maand.
Wat zegt jou accountant hiervan ? Operational lease is de lease maatschappij de financieel en juridisch eigenaar en dus is een MIA, KIA en VAMIL niet mogelijk.

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd ?
 
Hoe kun je de MIA, VAMIL of KIA meenemen met een Operational Lease ?
De auto gaat toch niet door je boekhouding heen, enkel een investeringsbedrag van X bedrag gaat eraf per maand.
Wat zegt jou accountant hiervan ? Operational lease is de lease maatschappij de financieel en juridisch eigenaar en dus is een MIA, KIA en VAMIL niet mogelijk.

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd ?
De lease maatschappij voert de MIA op en dat bedrag krijg ik als korting op het maand bedrag voor de auto, daar betaal je dan ook geen rente over.

Friesland Lease was hier heel open in en gaf mij die berekening, met alleen de opmerking dat ik hem helaas niet mocht delen.
 
Dank Noldendraaier/LuckyLuke.

@widodh: ik heb mijn vorige lease operational gehad, en dat was eens, maar nooit weer. Kosten voor onderhoud waren laag, auto was nog onder fabrieksgarantie, dus risico voor lessor erg laag. Maar als ik eens iets had (bijv. Lekke band, een aanrijding) werden er allerlei kosten aan mij in rekening gebracht (die allemaal, blijkbaar, niet onder de overeenkomst vielen) Ik had dus het gevoel nogal in de tang te zitten. Let dus op de kleine lettertjes! En aan het eind moest ik toch nog een behoorlijk bedrag bijbetalen voor eventuele aanschaf.

Mocht Friesland Lease nog klanten willen, dan kun je beter je offertes wel delen, aangezien ik op 1600 uitkom voor een volledig aangeklede non-perf 19".
 
ik heb mijn vorige lease operational gehad, en dat was eens, maar nooit weer. Kosten voor onderhoud waren laag, auto was nog onder fabrieksgarantie, dus risico voor lessor erg laag. Maar als ik eens iets had (bijv. Lekke band, een aanrijding) werden er allerlei kosten aan mij in rekening gebracht (die allemaal, blijkbaar, niet onder de overeenkomst vielen) Ik had dus het gevoel nogal in de tang te zitten. Let dus op de kleine lettertjes! En aan het eind moest ik toch nog een behoorlijk bedrag bijbetalen voor eventuele aanschaf.

Ik kan Z1970 alleen maar bijtreden. Ook ik heb éénmaal een Operationele lease gehad. Nooit ofte nimmer meer. Voor alles is er gezeik.
Bvb: vier banden alle 40.000 km. Tot ik een spijker in de band had op 35.000 km. Gemekker, gemekker; en dan moet je nog naar een door hun aangewezen bandencentrale rijden - 25 km verder !
En dan was een zeer grote firma, eentje die hier wel eens vermoed werd in het kader van ModelS.
 
Ik kan Z1970 alleen maar bijtreden. Ook ik heb éénmaal een Operationele lease gehad. Nooit ofte nimmer meer. Voor alles is er gezeik.
Bvb: vier banden alle 40.000 km. Tot ik een spijker in de band had op 35.000 km. Gemekker, gemekker; en dan moet je nog naar een door hun aangewezen bandencentrale rijden - 25 km verder !
En dan was een zeer grote firma, eentje die hier wel eens vermoed werd in het kader van ModelS.
Precies mijn verhaal. Ik woonde in een nieuwbouwwijk, 2 keer een spijker in een jaar, zelf betalen. Schade: alleen via bedrijf X te herstellen met als vervangauto een Seat Ibiza (waar ik nauwelijks in pas, terwijl je in een auto van 60k rijdt)..., zoals p1422 al aangaf: gemekker. Daar komt bij dat zij vinden dat de banden 40k mee moeten gaan. Succes met een Performance :-( Ik haal dat trouwens met mijn Lexus ook amper.

Kortom: Widoh, let goed op je tellen bij operational lease.
 
@widodh: ik heb mijn vorige lease operational gehad, en dat was eens, maar nooit weer. Kosten voor onderhoud waren laag, auto was nog onder fabrieksgarantie, dus risico voor lessor erg laag. Maar als ik eens iets had (bijv. Lekke band, een aanrijding) werden er allerlei kosten aan mij in rekening gebracht (die allemaal, blijkbaar, niet onder de overeenkomst vielen) Ik had dus het gevoel nogal in de tang te zitten. Let dus op de kleine lettertjes! En aan het eind moest ik toch nog een behoorlijk bedrag bijbetalen voor eventuele aanschaf.
Mijn collega rijd al een Roadster via hen en heeft nog nooit problemen gehad. Wij willen daar dus nog 2 Model S'en aan toevoegen.

Het eindbedrag om hem over te kopen staat ook al vast.

Mocht Friesland Lease nog klanten willen, dan kun je beter je offertes wel delen, aangezien ik op 1600 uitkom voor een volledig aangeklede non-perf 19".
Een Perf 21" is bij Friesland Lease geen 1600, een stuk daar onder!

Een Non-Perf 19" rijd je al voor nog een heel stuk minder.
 
Een Perf 21" is bij Friesland Lease geen 1600, een stuk daar onder!

Een Non-Perf 19" rijd je al voor nog een heel stuk minder.
Maar bij die 1600 betaal je hem wel af naar nul.
Plus dat de rentetarieven vaak worden berekend aan de hand van je cijfers (cq risico). Dus wellicht heb jij betere jaarcijfers dan ik :)
in elk geval heb ik maar eens offerte aangevraagd om te kijken hoe ze scoren t.o.v. van mijn andere offertes.
 
Maar bij die 1600 betaal je hem wel af naar nul.
Plus dat de rentetarieven vaak worden berekend aan de hand van je cijfers (cq risico). Dus wellicht heb jij betere jaarcijfers dan ik :)
in elk geval heb ik maar eens offerte aangevraagd om te kijken hoe ze scoren t.o.v. van mijn andere offertes.
Het ging hier over Operational, niet Financial.

Ik heb beide in een sheet naast elkaar gezet en als ik dan verzekering, onderhoud en banden mee reken kom ik toch echt maar op een klein verschil. Ook houd ik dan nog rekening met een MIA en Vamil bij de Financial lease.
 
Het ging hier over Operational, niet Financial.
Dat begreep ik. Maar daarom juist. Bij Financial Lease zonder slottermijn is dus die 1600 plus de gebruikskosten alles wat je betaalt en na vijf jaar heb je dan een auto van X bedrag over. (Als je die naar privé schrijft en je zaak 19ct de kilometer rekent, dan maak je winst op je auto.)


Ik heb beide in een sheet naast elkaar gezet en als ik dan verzekering, onderhoud en banden mee reken kom ik toch echt maar op een klein verschil. Ook houd ik dan nog rekening met een MIA en Vamil bij de Financial lease.
Wow, maar als de financial lease dan goedkoper zou zijn, zou ik er voor kiezen, maar dat is mijn persoonlijke ervaring plus het gevoel dat ze toch ergens marge moeten maken.