Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Leasing, Financing and Tax incentives

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een Operational en Financial Lease tegen over elkaar liggen en twijfel toch héél erg om de Operational (Friesland Lease) te nemen.

Friesland Lease heeft een open calculatie gegeven over alle kosten en zij komen op ongeveer het zelfde bedrag uit als ik al rekende voor de financial lease. Voordeel is wel, ik heb nerges omkijken naar en nu al een prijs waarvoor ik hem over kan nemen na 5 jaar.

De MIA, Vamil en KIA heb ik in beide gevallen mee genomen. Operational is iets duurder, maar ik vind het echt geen rare prijs.

Ik weet dat sommige mensen operational prijzen van wel 2k per maand voorgerekend kregen bij oa Athlon, maar ik zit hier een heel stuk, maar dan ook een heeel stuk lager voor een volledig afgeladen Performance met 21", verzekering, vervangend vervoer, etc er bij.
ik kon het niet laten en moest mijn belastingadviseur toch even vragen wat nou handig is. En vanavond tijdens het eten had ze tijd voor me, en de kinderen lieten haar en mij even met rust :)

Het is redelijk simpel: als je (veel) winst maakt, dan ben je gek (financieel gezien) als je voor operational lease gaat. De mia/Kia/vamil regeling is dan gewoon te gunstig en nooit door een een lease maatschappij te matchen. De willekeurige afschrijving gaat je gewoon VPB schelen. En voor een ZZPer is het zelfs nog gunstiger. Als je niet of weinig winst hebt, dan kun je operational lease overwegen, zeker als de lease maatschappij je een goed aanbod doet.
 
Voor de Belgen:
Dit weekend een artikel gelezen aangaande de btw op bedrijfswagens. blijkt de regeling sinds 2011 aangepast. als je een auto op de zaak gekocht hebt en voor de helft BTW teruggetrokken. dan moet je nu bij de verkoop van de wagen maar op de helft van de verkoopsom btw rekenen. Dit is vandaag door mijn boekhouder bevestigd. scheelt toch weer een paar duizend euro! (het zou zelfs met terugwerkende kracht terug te vragen zijn (tot 2011))
 
Last edited:
Lease Maatschappijen zijn bedrijven. Bedrijven maken winst, althans proberen winst te maken.
Om die winst te maken, hebben ze verschillende manieren.

Een financial lease. Hier lenen ze enkel geld en de winst is de rente. Als onderpand hebben ze de auto in geval dat je niet gaat betalen of kunt betalen, redelijk eenvoudig.
Een andere manier om meer winst te maken is een operational lease. Hier hebben ze naast de financiële lening ook nog eens de winst die ze maken voor de meerprijs van het onderhoud. Ga maar naar een willekeurige dealer en vraag maar eens waar hun winst hoofdzakelijk vandaan komt (niet van de verkoop van de autos).

Als consument is de keuze makkelijk. Financial lease indien je de luxe wilt hebben, maar de kosten effectief wilt houden.
Operational lease indien je de luxe wilt hebben en niet wilt omkijken naar zaken als pechhulp etc.
Nota bij de Operational lease : Je bent afhankelijk van de leasemaatschappij voor wat met jouw auto gebeurd. Beurt/geen beurt, nieuwe banden/geen nieuwe banden, luxe velgen/zwarte metalen velgen, etc. Ook rekening houden met het eigen risico dat je elke keer mag betalen indien er iets gebeurt dat gerepareerd moet worden.

In geval voor Widodh, het is zijn keuze. Hij heeft een BV, geen eenmanszaak. Het rekensommetje ziet iets anders uit in zijn situatie. Indien hij de kosten verantwoord vind voor de operational lease, dan zou dat voor hem de beste keuze zijn.
Ikzelf ben een ZZP. Voor mij is een operational lease totaal niet aantrekkelijk. Ik moet iets hebben om af te schrijven anders betaal ik me bond en blauw aan IB.

Tevens moet ik zeggen dat je bij een financial lease meer vrijheden hebt te doen wat JIJ wilt doen met de auto (extra versiering bv). Deze aanpassingen zijn niet toegestaan volgens het contract bij operational lease. Het is tenslotte niet jouw auto, maar een geleende auto.
 
Lease Maatschappijen zijn bedrijven. Bedrijven maken winst, althans proberen winst te maken.
Om die winst te maken, hebben ze verschillende manieren.
Dat klopt natuurlijk. Ik bekeek het vooral vanuit mijzelf als ondernemer. Ik betaal liever niet teveel belasting. Ik maak echter gewoon een gezonde winst. Door een financial lease plus de subsidievoordelen ben ik met een financial lease echt flink voordeliger uit. Maar als je minder winst maakt, of verrekenbare verliezen hebt, dan is operational lease wellicht gunstiger. Daarnaast geldt wat jij zegt: met financial lease heb je meestal meer vrijheden in het kiezen van beurt, banden en zo.

Kortom: als je een goede belastingadviseur hebt (en je hoeft er niet mee samen te wonen zoals ik) of accountant, maak dan het sommetje samen.
 
ik kon het niet laten en moest mijn belastingadviseur toch even vragen wat nou handig is. En vanavond tijdens het eten had ze tijd voor me, en de kinderen lieten haar en mij even met rust :)

Het is redelijk simpel: als je (veel) winst maakt, dan ben je gek (financieel gezien) als je voor operational lease gaat. De mia/Kia/vamil regeling is dan gewoon te gunstig en nooit door een een lease maatschappij te matchen. De willekeurige afschrijving gaat je gewoon VPB schelen. En voor een ZZPer is het zelfs nog gunstiger. Als je niet of weinig winst hebt, dan kun je operational lease overwegen, zeker als de lease maatschappij je een goed aanbod doet.
Ik heb de keuze ook nog niet gemaakt :) Moet alleen binnen 12 dagen mijn beslissing gaan maken.

In geval voor Widodh, het is zijn keuze. Hij heeft een BV, geen eenmanszaak. Het rekensommetje ziet iets anders uit in zijn situatie. Indien hij de kosten verantwoord vind voor de operational lease, dan zou dat voor hem de beste keuze zijn.
Ikzelf ben een ZZP. Voor mij is een operational lease totaal niet aantrekkelijk. Ik moet iets hebben om af te schrijven anders betaal ik me bond en blauw aan IB.

Tevens moet ik zeggen dat je bij een financial lease meer vrijheden hebt te doen wat JIJ wilt doen met de auto (extra versiering bv). Deze aanpassingen zijn niet toegestaan volgens het contract bij operational lease. Het is tenslotte niet jouw auto, maar een geleende auto.
Ik heb inderdaad een BV en ben geen ZZP'er, in dit geval heb ik dus iets minder aftrekmogelijkheden, althans, ik betaal VPB over de winst en niet direct die 52% IB.

Dat klopt natuurlijk. Ik bekeek het vooral vanuit mijzelf als ondernemer. Ik betaal liever niet teveel belasting. Ik maak echter gewoon een gezonde winst. Door een financial lease plus de subsidievoordelen ben ik met een financial lease echt flink voordeliger uit. Maar als je minder winst maakt, of verrekenbare verliezen hebt, dan is operational lease wellicht gunstiger. Daarnaast geldt wat jij zegt: met financial lease heb je meestal meer vrijheden in het kiezen van beurt, banden en zo.

Kortom: als je een goede belastingadviseur hebt (en je hoeft er niet mee samen te wonen zoals ik) of accountant, maak dan het sommetje samen.
Ik heb inderdaad te compenseren verliezen uit het verleden.

Punt voor mij is dat wij al een Roadster hebben rijden bij Friesland Lease en gewoon goede ervaringen met ze hebben. Ook staat de koopsom na de 60 maanden al vast. Daarmee is van te voren dus precies te berekenen wat het exact gaat kosten.

Ook willen we twee Model S'en onder gaan brengen en rijd er dus al een Roadster. Wellicht dat ze daardoor ook nog wat scherper gaan qua prijs.
 
Ik heb tot nu toe enkel een goed aanbod liggen van MrGreenlease.
Waarschijnlijk wacht ik even totdat ik de Finalize button te zien krijg voordat ik verder ga zoeken, maar Friesland Lease zal ik zeker eens een offerte gaan vragen.

Mijn eerste intentie was te onderzoeken of ik een lease kon krijgen aangezien ik een relatief nieuwe ZZPer ben (enkel 1.5jaar oud).
Ik geloof ik ben een van de weinigen hier die WIL dat zijn auto pas in November geleverd wordt.. toch ?
 
Ik geloof ik ben een van de weinigen hier die WIL dat zijn auto pas in November geleverd wordt.. toch ?

Je bent niet de enige. Ik zit in een gelijkaardige situatie als jou. Ik heb anderhalf jaar geleden ook mijn vennootschap opgestart en heb toen zelfs een auto aangekocht. Ik loop nu toch al een tijdje te twijfelen of ik de reservatie ga doorzetten of annuleren.
Ik had bij mijn beslissing tot reservatie pas verwacht om in 2014 te kunnen bestellen.
 
Ha, bij mij is het raar gegaan.
Ik moest plots IB 2011 gaan betalen en mijn tenen krulde spontaan, niet vanwege orgasme maar van woede.
BAH wat een nare ervaring zoveel IB te betalen. Nou 2012 was nog erger dus ben ik meteen gaan zoeken hoe en wat ik kan investeren. Als ICT-er kun je maar zoveel onzin aan elektronica kopen en dingen 'investeren', dus google : ZZP goedkoop auto..
Voila Steinbuch komt als eerste tevoorschijn en ik was verkocht.

Ikzelf heb ook een auto gekocht begin 2012, 2de hans(nee niet jij Hans!) en "prive" zoals veel mensen deden adviseren. Een Peugeot 407 met alles erop en eraan. 19cent de km declareren en met ca 30-40k km per jaar, is dit best veel. Helaas komt het niet eens in de buurt van wat ik had verwacht, zeker niet met de huidige diesel prijzen...

Na een aantal maanden begon het al. Onderhoudsbeurt, wederom privé omdat het geen auto op de zaak is. Hierna een reparatie, privé-vermogen, winterbanden+velgen, privé-vermogen en ga zo maar door.

Kortom, ik was het geld kwijt en WUO blijft hoog, dus IB is ook hoog.
Ik geloof ik ben een week bezig geweest alles uit te tellen. Het hele bijtelling verhaal, KIA, MIA, VAMIL etc etc. Prognose van omzet, kosten, vakantie, kosten vriendin etc. etc.

Voor mij was de zaak duidelijk. Ik wil deze auto, maar dan wel in 2013, vanwege de 0% bijtelling. Het is de enige manier voor mij om te investeren waar ik meteen profijt heb van het geld.
Aangezien ik toch nog een nieuwe ZZPer ben en zeker geen 100000 euro zo op de bankrekening heb staan, had ik een financial lease nodig.
Was de vraag, ga ik dat krijgen als redelijk nieuwe starter ? Blijkbaar wel, maar moet 25% zelf investeren. Dit is geen probleem voor mij, had ikzelf al in gedachte.

Voor mij is het nu wachten totdat ik de uitnodiging krijg om te finalizen (res.nr #2941). Het liefste heb ik de auto al volgende maand, maar financieel is het pas mogelijk Oktober/November. Dus voor mij zal het pas November op zijn vroegst zijn, wat mij perfect uitkomt.
 
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb er met mijn boekhouder over gepraat en die vindt 90k wel een grote investering voor iemand die nog maar anderhalf jaar bezig is. En als ik mijn huidige wagen nu weg doe ga ik er waarschijnlijk wel wat geld op verliezen.
Een VW passat 3.2 V6 is op dit moment in België niet de meest gewilde wagen, met het huidige fiscale klimaat.

Ik heb zelf al geïnformeerd naar de financiële leasing en met 1.370€/maand zou ik er mee vanaf komen (restwaarde van +3.000€ en niets zelf te investeren).
Als ik huidige financiering + benzine in rekening neem en vergelijk zou de Model S (financiering + elektriciteit) mij ongeveer 400€/maand duurder uitkomen dan mijn huidige oplossing. Maar ik weet nog niet wat het verschil in verzekering zal zijn.

Kortom, ik ben me verder aan het informeren.
 
Ik heb ook een rollercoaster rit gemaakt, ik volg Tesla al een jaar of drie en dacht vorig jaar een 40 kWh MS te gaan kopen.
Zag toen Steinbuchs' xls en was overtuigd. Daarna bleek de 40kWh niet voor Europa, was ik stiekem wel blij mee.
Ik dacht ook de helft via financial lease te gaan doen om een betere cash positie te houden, maar heb nu toch een 85kWh MS van 95K finalized en besloten om hem toch niet te financieren.
Door alle MIA KIA vamil regelingen zal ik bijzonder weinig VPB gaan betalen de komende jaren...
En mijn beslissingen worden gesteund door alle USA autotesters, met de hoogst gerenommeerde Consumer Report (99 uit 100) als icing on the cake!
 
Ik ga ook zo finalizen, maar vroeg me nog één ding af: Gaat die 4000 euro aanbetaling + de 1700 euro korting van het Ex BTW of Inclusief BTW bedrag af?

Ik betaal zelf een deel en financier nog een deel, moet eventjes het totaalbedrag rond hebben. Consumentenprijs gaat bij mij 97k worden.
 
Ik ga ook zo finalizen, maar vroeg me nog één ding af: Gaat die 4000 euro aanbetaling + de 1700 euro korting van het Ex BTW of Inclusief BTW bedrag af?

Ik betaal zelf een deel en financier nog een deel, moet eventjes het totaalbedrag rond hebben. Consumentenprijs gaat bij mij 97k worden.

Als je finalizen bedoelt, bedoel je dan op de knop duwen, of het papierwerk terugsturen? Van wanneer is je order eigenlijk finaal?
 
Ik ga ook zo finalizen, maar vroeg me nog één ding af: Gaat die 4000 euro aanbetaling + de 1700 euro korting van het Ex BTW of Inclusief BTW bedrag af?

Ik betaal zelf een deel en financier nog een deel, moet eventjes het totaalbedrag rond hebben. Consumentenprijs gaat bij mij 97k worden.

De 1700,= is excl. btw. Op de factuur vermelden ze 2057,=
De 4000,= is incl. btw.
Kortingen Tesla.JPG
 
Je krijgt nog een aparte factuur van je aanbetaling en waarschijnlijk later de definitieve factuur.
Op die eerste factuur staat namelijk het BTW bedrag vermeld zonder de BTW uit de early adopter en aanbetaling verrekend.

Ontdekte zojuist per toeval dat de factuur van de aanbetaling reeds te downloaden is op je "My Tesla Dashboard". Kunnen we de btw alvast terugvragen:biggrin:
 
Ik heb binnen 4 uur na het finalizen ook mijn papierwerk gekregen.

Ik ga uiteindelijk toch voor de Financial Lease, geeft me meer vrijheid en het is lekker mijn auto. Ik sleutel ook nog vaak zat zelf aan auto's, dus die banden wisselen kan ik ook prima zelf.
 
het is lekker mijn auto.

Hoe denkt iedereen hier over de depreciatie van een auto als de Model S. Ik vrees soms dat die een curve zal volgen zoals ander 'tech gadgets'. Nuja, het is een serieuze 'gadget'; en zal de waarde wel langer houden, maar toch. Met de verwachte verbeteringen in niet alleen de batterij, maar ook vooral dan in de elektronica en niet in het minst het centrale scherm en de achterliggende cpu (NVidia). Als we de evolutie van computers, laptops, smart phones en tablets bekijken, en de daarbij behorende (negatieve) prijs-evolutie. Punt is dat een goede laptop nog steeds ~1500€ kost, de laatste nieuwe tablet of smartphone rond de ~700€, dus de vraagprijs van de Model S zie ik niet onmiddellijk dalen. Maar wil je je (2 jaar) oude smartphone of tablet verpatsen, dan krijg je daar amper nog iets voor. Reden is natuurlijk de snelle evolutie van die dingen, en wie wil er een iPhone 4 of Android Gingerbread vandaag de dag nog?
Dus hoe snel zal de Model S evolueren. Nemen we als voorbeeld het Perf+ package, vele US eigenaars waren niet echt blij dat hun Sig 85P niet meer 'the best car' was. Wat als de 2014 Model S een 100kWh batterij kan bevatten? Wat als ze de cpu vervangen door een beter en sneller model. Wat als er tegen dan standaard extra sensoren opzitten?

Hoe zien jullie dat? Zoals vandaag, de auto 3 jaar houden, nieuwe bestellen en oude verkopen? Of wordt een 2013 Model S een 'classic' en hopelijk een collectors item?
 
Hoe denkt iedereen hier over de depreciatie van een auto als de Model S. Ik vrees soms dat die een curve zal volgen zoals ander 'tech gadgets'. Nuja, het is een serieuze 'gadget'; en zal de waarde wel langer houden, maar toch. Met de verwachte verbeteringen in niet alleen de batterij, maar ook vooral dan in de elektronica en niet in het minst het centrale scherm en de achterliggende cpu (NVidia). Als we de evolutie van computers, laptops, smart phones en tablets bekijken, en de daarbij behorende (negatieve) prijs-evolutie. Punt is dat een goede laptop nog steeds ~1500€ kost, de laatste nieuwe tablet of smartphone rond de ~700€, dus de vraagprijs van de Model S zie ik niet onmiddellijk dalen. Maar wil je je (2 jaar) oude smartphone of tablet verpatsen, dan krijg je daar amper nog iets voor. Reden is natuurlijk de snelle evolutie van die dingen, en wie wil er een iPhone 4 of Android Gingerbread vandaag de dag nog?
Dus hoe snel zal de Model S evolueren. Nemen we als voorbeeld het Perf+ package, vele US eigenaars waren niet echt blij dat hun Sig 85P niet meer 'the best car' was. Wat als de 2014 Model S een 100kWh batterij kan bevatten? Wat als ze de cpu vervangen door een beter en sneller model. Wat als er tegen dan standaard extra sensoren opzitten?

Hoe zien jullie dat? Zoals vandaag, de auto 3 jaar houden, nieuwe bestellen en oude verkopen? Of wordt een 2013 Model S een 'classic' en hopelijk een collectors item?

Hierover is wel eerder gesproken. Ik geloof persoonlijk helemaal niet in een hoge restwaarde na 5 jaar, omdat ik zoals jij al zegt verwacht dat de ontwikkelingen snel zullen gaan. Ofwel electrisch rijden komt toch niet verder van de grond, wat wij natuurlijk niet verwachten, en dan zal de EV markt een stille dood sterven want het zal ook niet van de Leafs en de Volts moeten komen, zeker niet als de 0% bijtelling vervalt. En dan zit niemand op een 5 jaar oude Model S te wachten. Ofwel dit wordt een succes, en gedreven door dit succes zullen de ontwikkelingen snel gaan. Eerlijk gezegd verwacht ik het laatste. Ik ga in mijn rekensommen totaal niet uit van een restwaarde, ik geniet van de auto en profiteer van de fiscale voordelen, maar ga er vanuit dat ik over 5 jaar weer hetzelfde sommetje bij elkaar gespaard moet hebben voor een vernieuwde Model S met een actieradius van 800 km. Alles wat ik dan nog voor deze Model S krijg is meegenomen.

Maar ik weet dat er mensen zijn die hier anders over denken, die zelfs een hogere restwaarde voor een Performance dan een non-performance verwachten. Ik reken op een restwaarde van nihil, en eigenlijk zou ik dat niet eens erg vinden want het betekent dat de technologische ontwikkeling is geweest wat ik hoop dat het wordt: veel meer bereik voor lagere prijzen, en helaas gaat dat dan koste van de restwaarde van mijn eerste Model S. Wie weet dat ooit een gek op een veiling nog eens veel biedt voor een van de allereerste Model S-en van het inmiddels wereld dominerende Tesla. Een soort Apple 1 uit de begin jaren 80.