Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Heb ook 1000% respect voor wie het EV-rijden al jaren propageert. Alleen heb ik het niet voor een artikel met als titel "Laadpalen elektrische auto’s binnen vijf jaar achterhaald", alwaar de geïnterviewde professor later zegt dat ie dat zo 'echt niet bedoeld' heeft. Kan niet, langs beide kanten, want onnodig schadelijk voor de EV-promotie.
 
Last edited:
Ik snap eigenlijk niet waarom die kop niet goed zou zijn of schadelijk voor de EV-promotie zou zijn.
Ik begreep in ieder geval meteen toen ik die kop zag wel wat er bedoeld werd, en het stuk bevestigde het eigenlijk alleen maar: dat er met de komst van meer volledige elektrische auto's met grotere batterijen behoefte komt aan snellere laadpalen (wellicht ook omdat het juist hier een topic was geweest).
En ik denk ook juist dat het voor diegenen die nu nog geen ev rijden een goed signaal zou zijn, want de algemene perceptie is toch nog steeds dat de lange laadtijd het grote probleem van elektrisch rijden is.
Dus het zou m.i. een goed signaal naar hun toe zijn dat we dat daar de komende jaren wat aan gedaan wordt.
 
  • Like
Reactions: Steven
Ik begrijp niet dat er geen simpele, kleine, mooie palen beschikbaar zijn die het straatbeeld niet zo schaden.

Soms zie je ze wel, bijvoorbeeld hier in Noorwegen (bij iedere twee parkeerplekken een paaltje):

16684947051_5b78b8c1ed_k-300x549.jpg


DSCN0774.JPG



Als we zover zijn, kunnen er ook straatlantaarns worden gebruikt

Het beste zou inderdaad een module zijn die de gemeente kan integreren in het eigen straatmeubilair (lantaarnpalen, paaltjes):

3039850-slide-s-7-how-we-could-put-an-ev-charging-station-ubitricityrl003943041print.jpg


ZIe How We Could Put An EV Charging Station On Every Lamp Post

De kabels blijven onhandig en lelijk, maar het zal nog wel even duren voordat inductief laden een betaalbare oplossing wordt, vrees ik.
 
Jean, goed om je terug te zien en mooi bericht.

Ben het met je eens dat 100km per nacht een goede basis biedt. Wie het daarmee moet/kan doen wil dan vooraf wel zeker zijn van dagelijkse beschikbaarheid.

De uitrol daarvan moet dan voortdurend een voorsprong hebben op de groei van het gebruik, anders werkt het scepsis in de hand ("dus nou word ik afhankelijk van zo'n slome paal en ik kan er niet eens bij").

Ik blijf zulke vraagstukken ook lastig vinden voor investeerders (...) want ze moeten heel veel visie hebben en heel veel tijd voor een return, zoals FastNed (?)
 
Ben het met je eens dat 100km per nacht een goede basis biedt. Wie het daarmee moet/kan doen wil dan vooraf wel zeker zijn van dagelijkse beschikbaarheid.

Ik blijf zulke vraagstukken ook lastig vinden voor investeerders (...) want ze moeten heel veel visie hebben en heel veel tijd voor een return, zoals FastNed (?)
Daarom bieden wij naast drie langzaamlaadpunten op ons plein een sneller laadpunt. Ietsje duurder en daarom vrij voor mensen die het nodig hebben.

Goede investeerders vinden is inderdaad een uitdaging. Om onze businesscase op korte termijn te onderbouwen hebben we de middelen, voor grootschalige uitrol hebben we nog wel wat nodig...
 
Heb ook 1000% respect voor wie het EV-rijden al jaren propageert. Alleen heb ik het niet voor een artikel met als titel "Laadpalen elektrische auto’s binnen vijf jaar achterhaald", alwaar de geïnterviewde professor later zegt dat ie dat zo 'echt niet bedoeld' heeft. Kan niet, langs beide kanten, want onnodig schadelijk voor de EV-promotie.
Het probleem met kranten is dat er een 'aantrekkelijke' kop boven een artikel moet. Daarvoor hebben ze koppensnellers in dienst die een artikel schuin lezen en er dan iets van maken. En dan krijg je dit.

Een ander voorbeeld waar ik me best kwaad over gemaakt heb is van vorig jaar. Op de voorpagina stond een teaser voor een interview met David Byrne. Er stond iets in de trant van 'Spotify maakt de muziekindustrie kapot'. Met de aanhalingstekens alsof Byrne het gezegd zou hebben. Bij het lezen van het artikel bleek dat hij precies het tegenovergestelde zei, dat Spotify de redding is van de industrie.

Moraal van het verhaal: koppensnellers zijn soms prutsers. Net echte mensen.
 
Nice Merijn, keurige palen. Aan zoiets denk ik, stukje lager en iets breder. Hoe lager de stekker er in gaat hoe minder de kabel stoort (niet zo fraai gedaan dus in die lantaarnpaal).

Even los van de lantaarnpaal zou het zeker mooi zijn als de kabel met stekker er is en met een oprolmechanisme uit de paal is te trekken en in te pluggen. Dat zal voor brede aanvaarding wel een minimale eis zijn, naast het feit dat minder dan 11 Kw het niet mag worden. Nogmaals, de huidige populatie is geen richtsnoer voor de toekomst.
 
  • Like
Reactions: robertvg
@ Hans: Misschien toch nog maar een argument om je uit het achterhaalde 'meer is beter' gevoel te halen.
Elke (PH)EV kan laden aan de langzame laadpunten. Alleen de 'echte' EV's met relatief grote batterijcapaciteit hebben iets aan snelladers, vooral onderweg.
Ik verwijt je geen elitair standpunt, maar denk ook eens aan de behoeften van de kopers van tweedehands (PH)EV's. Jij vindt ze misschien inmiddels achterhaald, maar die auto's zijn nog lang niet aan het eind van hun economische levensduur en besparen nog tijdenlang fossiele brandstof. Als ze maar goedkoop kunnen laden. En ik vrees dat sneller laden vooralsnog duurder laden betekent.
@Jean: Eens met jouw visie en mooi dat je de daad bij het woord voegde. Heel veel succes.
 
  • Like
Reactions: Jean
@ Hans: Misschien toch nog maar een argument om je uit het achterhaalde 'meer is beter' gevoel te halen.
Elke (PH)EV kan laden aan de langzame laadpunten. Alleen de 'echte' EV's met relatief grote batterijcapaciteit hebben iets aan snelladers, vooral onderweg.
Ik verwijt je geen elitair standpunt, maar denk ook eens aan de behoeften van de kopers van tweedehands (PH)EV's. Jij vindt ze misschien inmiddels achterhaald, maar die auto's zijn nog lang niet aan het eind van hun economische levensduur en besparen nog tijdenlang fossiele brandstof. Als ze maar goedkoop kunnen laden. En ik vrees dat sneller laden vooralsnog duurder laden betekent.
@Jean: Eens met jouw visie en mooi dat je de daad bij het woord voegde. Heel veel succes.

Het heeft niets met elitair te maken. Gezien de huidige wetgeving zal de verkoop van nieuwe PHEV's gaan instorten. Kleine EV's zullen de komende twee jaar ook nog maar nauwelijks verkocht worden. Daar moet je geen nieuwe infra voor gaan aanleggen. Er zijn al erg veel van die paaltjes.
Als we landelijk willen uitgaan van een echte omschakeling naar elektrisch rijden dan moeten we er echt de schouders onder zetten en voor die toekomstige mobiliteit (waarbij de mini EV en de PHEV echt wel uitgerangeerd zullen gaan worden, duurt een paar jaren) een passende infra opbouwen. Een combi van echt bevorderen dat men bij huis kan laden, 11 Kw is dan het minimum ook al wordt nu wel geroepen dat 3,7 voldoende is. Een toekomstige EV rijder met 350 km range en SuC laadmogelijkheid zal je zien aankomen.
Dus primair iedereen de kans geven om thuis te laden wat nodig is. Ik kwam gisteravond half twaalf terug uit Hoogeveen met 28 km rest en moest vanochtend om 8 uur weer op pad. Met 11 Kw moeiteloos geladen, met 3,7 zou dat een drama zijn.

Daarnaast op zoveel mogelijk bestemmingen simpele laders aanleggen met vaste kabel type 2 en minimaal 11 Kw. Paal herkent auto en start laden en data gaan naar eigen provider. Dat is echt waar we heen moeten, het gedoe met pasjes en apps is nu al ouderwets, laat staan over 3 jaar als de golf van EV's los komt.

Op heel veel plaatsen echte snelladers met 100 Kw en hoger voor als het nodig is. Hieronder alle Fastned stations.

En dan voor het echte reizen SuC's met 200 Kw en hoger.
 
Je hebt vast gelijk in de situatie over een jaar of vijf, zes.
Veranderingen gaan niet zo snel als we hopen en in de tussentijd kan er een hoop fossiele brandstof bespaard worden met PHEV's en 'kleine' EV's. Zou jammer zijn als die allemaal, eens uit de lease, naar het buitenland gaan.
 
Je hebt vast gelijk in de situatie over een jaar of vijf, zes.
Veranderingen gaan niet zo snel als we hopen en in de tussentijd kan er een hoop fossiele brandstof bespaard worden met PHEV's en 'kleine' EV's. Zou jammer zijn als die allemaal, eens uit de lease, naar het buitenland gaan.

Dat hoeft toch helemaal niet? Die kunnen met de bestaande laders goed uit de voeten. We moeten alleen een masterplan maken voor de toekomst over 3, 4, 5 e.v. jaren in plaats van nu te roepen dat die 60.000 paaltjes, wat dat ook is, er snel moeten komen. We missen beleid en er zijn veel stakeholders die aan de paaltjes willen verdienen en dan komen er oplossingen die verre van optimaal zijn omdat de overheden geen visie hebben of die van drie jaar geleden.

En ik denk dat dingen wel ineens snel zullen gaan. Binnenkort breekt het besef door dat je, als je nu een nieuwe ICE koopt, je daar enorm op zult moeten gaan afschrijven want op het moment dat die "uit de lease" komt is de EV goed beschikbaar, de infra (ik heb wat dat betreft nog het meeste vertrouwen in de plannen van Tesla omdat dat de enige zijn die tot nu toe iets "klaar maken") verdrievoudigd is en zal natuurlijk de fossiele aanpak fiscaal aangepakt zijn. De tweede stap zal zijn dat men massaal de huidige auto zal gaan "oprijden" in afwachting van de nieuwe EV's en er dramatische voorraden komen bij de bestaande fabrikanten.
 
Mijn Tesla laadt op 11kw en is de meeste nachten in minder dan een uur klaar. Dus zou 3,7kw ruim voldoende zijn, mits ik de mogelijkheid heb om bij gelegenheid wat sneller te laden.
Dan rijd je dus hooguit 50 km/dag. Dat kan, maar dan had je ook een Leaf kunnen kopen.
Een beetje flauw natuurlijk maar als we de ICE rijder in een EV willen krijgen moeten we compromisloos de optimale situatie scheppen (dat is ook het succes van Tesla ondanks de extreem hoge prijs) waarbij we niet, met excuus het klimaat, concessies kunnen gaan vragen op het gebied van gemak.
En de huidige EV rijder, Tesla of wat dan ook, is niet vergelijkbaar, alleen al vanwege het feit dat ze al EV reden toen dat een reeks van nadelen had (naast enorme voordelen natuurlijk).
 
Op zich lijkt het me vrij helder waar het heen gaat. Ik zie drie "natuurwetten":

1. Sneller laden is duurder. Als je 40kWh af wilt nemen in een nacht volstaat een 3,7 kW simpele lader van nog geen 1.000 euro en een gewone huisaansluiting, als je onderweg in een half uur diezelfde hoeveelheid wilt afnemen, heb je een laadstation van 50.000 euro nodig plus een flink aansluiting op het net.
2. De stroomprijs hangt af van het aanbod. Dat wordt nu gemaskeerd voor veel kleine afnemers, maar de prijs op de markt hangt af van het aanbod, en dat zal uiteindelijk ook voor de afnemers gaan gelden. Dus: laden op een winderige, zonnige middagdag in juli zal goedkoper zijn dan op een windstille nacht.
3. Niet laden en wel staan aan een paal kost geld. We zien nu PHEV's een uurtje laden en de rest van de werkdag aangesloten zijn, waardoor er meer palen nodig zijn dan nodig, en dus het rendement per paal daalt.

Dus volgens mij wordt de prijs bij een paal uiteindelijk: vaste prijs per tijdseenheid afhankelijk van de snelheid van de lader + variabele prijs per kWh afhankelijk van de stroomprijs op dat moment. Bijvoorbeeld: het aangekoppeld zijn aan een 3.7 kW paal kost 25 cent per uur + 25 cent per kWh op een gegeven moment in de tijd. 40 kWh laden kost dan (11 uur x 0,25 euro) + (40 kWh x 0,25 euro) = EUR 12,75.

Wil je diezelfde 40 kWh in 30 minuten laden op dat zelfde moment, dat betaal je evenveel voor de stroom, maar bijvoorbeeld substantieel meer als bijdrage in een laadstation van bijvoorbeeld 50K aanschaf, laten we zeggen 10 euro per uur. Dan kom je op (0,5 uur x 10,00 euro) + (40 kWh x 0,25 euro) = 20,00.

En dan is de enige conclusie dat er behoefte is aan allerlei soorten palen, passend bij de behoefte van dat moment. Op Schiphol vermoedelijk veel "stopcontacten" waar je rustig drie weken aan mag hangen, langs de snelweg juist snelladers. En de conclusie is ook dat partijen eens bij een station een laadsnelheid en prijs zouden moeten gaan vermelden, zodat je als autobezitter kan kiezen. En daarnaast een prijs per tijdseenheid zouden moeten rekenen. Niemand hoeft van mij direct weg als een auto vol is, maar een prikkeltje om niet nog zeven uur te blijven staan nadat je bent afgetankt zou niet gek zijn...
 
Op zich lijkt het me vrij helder waar het heen gaat. Ik zie drie "natuurwetten":

1. Sneller laden is duurder. Als je 40kWh af wilt nemen in een nacht volstaat een 3,7 kW simpele lader van nog geen 1.000 euro en een gewone huisaansluiting, als je onderweg in een half uur diezelfde hoeveelheid wilt afnemen, heb je een laadstation van 50.000 euro nodig plus een flink aansluiting op het net.
2. De stroomprijs hangt af van het aanbod. Dat wordt nu gemaskeerd voor veel kleine afnemers, maar de prijs op de markt hangt af van het aanbod, en dat zal uiteindelijk ook voor de afnemers gaan gelden. Dus: laden op een winderige, zonnige middagdag in juli zal goedkoper zijn dan op een windstille nacht.
3. Niet laden en wel staan aan een paal kost geld. We zien nu PHEV's een uurtje laden en de rest van de werkdag aangesloten zijn, waardoor er meer palen nodig zijn dan nodig, en dus het rendement per paal daalt.

Dus volgens mij wordt de prijs bij een paal uiteindelijk: vaste prijs per tijdseenheid afhankelijk van de snelheid van de lader + variabele prijs per kWh afhankelijk van de stroomprijs op dat moment. Bijvoorbeeld: het aangekoppeld zijn aan een 3.7 kW paal kost 25 cent per uur + 25 cent per kWh op een gegeven moment in de tijd. 40 kWh laden kost dan (11 uur x 0,25 euro) + (40 kWh x 0,25 euro) = EUR 12,75.

Wil je diezelfde 40 kWh in 30 minuten laden op dat zelfde moment, dat betaal je evenveel voor de stroom, maar bijvoorbeeld substantieel meer als bijdrage in een laadstation van bijvoorbeeld 50K aanschaf, laten we zeggen 10 euro per uur. Dan kom je op (0,5 uur x 10,00 euro) + (40 kWh x 0,25 euro) = 20,00.

En dan is de enige conclusie dat er behoefte is aan allerlei soorten palen, passend bij de behoefte van dat moment. Op Schiphol vermoedelijk veel "stopcontacten" waar je rustig drie weken aan mag hangen, langs de snelweg juist snelladers. En de conclusie is ook dat partijen eens bij een station een laadsnelheid en prijs zouden moeten gaan vermelden, zodat je als autobezitter kan kiezen. En daarnaast een prijs per tijdseenheid zouden moeten rekenen. Niemand hoeft van mij direct weg als een auto vol is, maar een prikkeltje om niet nog zeven uur te blijven staan nadat je bent afgetankt zou niet gek zijn...

Grappig dat we er zo verschillend tegenaan kunnen kijken.

1) Laden aan 11 Kw thuis kan in de meeste gevallen met een paar tientjes investering in een "rode stekker", een lader is niet eens nodig want met de UMC werkt dat hier al ruim twee jaar zo. Een snellader kost, op dit moment, iets van 25k maar dat zal goedkoper gaan worden, zeker wanneer deze gecombineerd wordt met een vaste opslag. Dan laadt het laadstation zichzelf langzaam op via zon en net maar geeft dan snel af wanneer er een auto aangkoppeld wordt, een totaal andere aanpak dan om de piek helemaal op het net af te wentelen.. Dat gaat straks ook thuis zo mogelijk worden. Het zal me niets verbazen als bij de volgende presentatie iets dergelijks wordt aangekondigd. Huisbatterij van bijv. 50 kWh die zonder netverzwaring langzaam wordt geladen en dan de stroom razendsnel afgeeft zoals ook nu bijvoorbeeld onze batterij maximaal 400 Kw kan afgeven (vol "gas" in een P90D).
Gevolg, maximale stabilisering van het net en toch snel laden. Wie heeft het dan nog over 11 Kw of zelfs 3,7 Kw? Dit kan al over vijf jaar gerealiseerd worden, verwacht ik. Datzelfde kan dan ook op laadpleinen etc.

2) Stroom kost in feite nagenoeg niets. Eens we de infra hebben gebouwd komt de stroom vanzelf binnen. Ja, wij rekenen natuurlijk alle investeringen in de toekomst om in de kWh uurprijs van nu maar is dat wijs? Bovendien staan we aan de vooravond, zie punt 1, van lokale energieopslag en dan maakt het helemaal niet meer uit op welk moment de stroom wordt opgewekt.

3) Klopt. Is eigenlijk de rotte plek in de huidige situatie. Ik weet hier geen oplossing voor omdat veel PHEV's nu eenmaal niet sneller kunnen laden dan 3,7 Kw. Dan zou je dus moeten bevorderen dat de auto wordt verplaatst na 2 tot 3 uur als de batterij vol is.

Tenslotte, eenvoud is de basis van de klantbediening. We hebben al zoveel gecompliceerde systeempjes, zoals inderdaad energiedoorberekening, parkeerskosten en noem maar op waar de kosten van het apparaat de opbrengst voor een groot deel opsouperen.

Ik zit misschien een tijdvenster of twee verder maar zie enerzijds het getob van onze aanpak en anderzijds de eenvoudige en tegelijk briljante aanpak van Tesla. Want wat is er nu eenvoudiger dan dat? Hier liggen ook kansen om een betere wereld te maken door ergernissen weg te nemen;)
 
Last edited:
Op zich lijkt het me vrij helder waar het heen gaat.

Dus volgens mij wordt de prijs bij een paal uiteindelijk: vaste prijs per tijdseenheid afhankelijk van de snelheid van de lader + variabele prijs per kWh afhankelijk van de stroomprijs op dat moment. Bijvoorbeeld: het aangekoppeld zijn aan een 3.7 kW paal kost 25 cent per uur + 25 cent per kWh op een gegeven moment in de tijd. 40 kWh laden kost dan (11 uur x 0,25 euro) + (40 kWh x 0,25 euro) = EUR 12,75.

Niemand hoeft van mij direct weg als een auto vol is, maar een prikkeltje om niet nog zeven uur te blijven staan nadat je bent afgetankt zou niet gek zijn...

Zo te zien heb je al een blik op onze website geworpen
 
Dan rijd je dus hooguit 50 km/dag. Dat kan, maar dan had je ook een Leaf kunnen kopen.

Hoi Hans,

Een auto rijdt in Nederland gemiddeld 35 km per dag. Dat wordt echt niet het dubbele omdat accus groter worden. Met 100 km bijladen dek je meer dan 80% van alle dagelijkse ritten.

Zelfrijdende voertuigen zouden daarin wel een verandering kunnen aanbrengen, maar voordat die gemeengoed zijn, zijn zowel jouw volgende drie auto's als onze palen afgeschreven.

Het moet toch een mooie gedachte zijn dat je de komende jaren niet steeds bij de snellaadpaal hoeft te wachten op al die gasten die net zo goed 'snachts, terwijl jij slaapt, hun accu hadden kunnen volladen?