Op zich lijkt het me vrij helder waar het heen gaat. Ik zie drie "natuurwetten":
1. Sneller laden is duurder. Als je 40kWh af wilt nemen in een nacht volstaat een 3,7 kW simpele lader van nog geen 1.000 euro en een gewone huisaansluiting, als je onderweg in een half uur diezelfde hoeveelheid wilt afnemen, heb je een laadstation van 50.000 euro nodig plus een flink aansluiting op het net.
2. De stroomprijs hangt af van het aanbod. Dat wordt nu gemaskeerd voor veel kleine afnemers, maar de prijs op de markt hangt af van het aanbod, en dat zal uiteindelijk ook voor de afnemers gaan gelden. Dus: laden op een winderige, zonnige middagdag in juli zal goedkoper zijn dan op een windstille nacht.
3. Niet laden en wel staan aan een paal kost geld. We zien nu PHEV's een uurtje laden en de rest van de werkdag aangesloten zijn, waardoor er meer palen nodig zijn dan nodig, en dus het rendement per paal daalt.
Dus volgens mij wordt de prijs bij een paal uiteindelijk: vaste prijs per tijdseenheid afhankelijk van de snelheid van de lader + variabele prijs per kWh afhankelijk van de stroomprijs op dat moment. Bijvoorbeeld: het aangekoppeld zijn aan een 3.7 kW paal kost 25 cent per uur + 25 cent per kWh op een gegeven moment in de tijd. 40 kWh laden kost dan (11 uur x 0,25 euro) + (40 kWh x 0,25 euro) = EUR 12,75.
Wil je diezelfde 40 kWh in 30 minuten laden op dat zelfde moment, dat betaal je evenveel voor de stroom, maar bijvoorbeeld substantieel meer als bijdrage in een laadstation van bijvoorbeeld 50K aanschaf, laten we zeggen 10 euro per uur. Dan kom je op (0,5 uur x 10,00 euro) + (40 kWh x 0,25 euro) = 20,00.
En dan is de enige conclusie dat er behoefte is aan allerlei soorten palen, passend bij de behoefte van dat moment. Op Schiphol vermoedelijk veel "stopcontacten" waar je rustig drie weken aan mag hangen, langs de snelweg juist snelladers. En de conclusie is ook dat partijen eens bij een station een laadsnelheid en prijs zouden moeten gaan vermelden, zodat je als autobezitter kan kiezen. En daarnaast een prijs per tijdseenheid zouden moeten rekenen. Niemand hoeft van mij direct weg als een auto vol is, maar een prikkeltje om niet nog zeven uur te blijven staan nadat je bent afgetankt zou niet gek zijn...