Laden aan 11 Kw thuis kan in de meeste gevallen met een paar tientjes investering in een "rode stekker", een lader is niet eens nodig want met de UMC werkt dat hier al ruim twee jaar zo. Een snellader kost, op dit moment, iets van 25k maar dat zal goedkoper gaan worden, zeker wanneer deze gecombineerd wordt met een vaste opslag. Dan laadt het laadstation zichzelf langzaam op via zon en net maar geeft dan snel af wanneer er een auto aangkoppeld wordt, een totaal andere aanpak dan om de piek helemaal op het net af te wentelen.. Dat gaat straks ook thuis zo mogelijk worden. Het zal me niets verbazen als bij de volgende presentatie iets dergelijks wordt aangekondigd. Huisbatterij van bijv. 50 kWh die zonder netverzwaring langzaam wordt geladen en dan de stroom razendsnel afgeeft zoals ook nu bijvoorbeeld onze batterij maximaal 400 Kw kan afgeven (vol "gas" in een P90D).
Gevolg, maximale stabilisering van het net en toch snel laden. Wie heeft het dan nog over 11 Kw of zelfs 3,7 Kw? Dit kan al over vijf jaar gerealiseerd worden, verwacht ik. Datzelfde kan dan ook op laadpleinen etc.
2) Stroom kost in feite nagenoeg niets. Eens we de infra hebben gebouwd komt de stroom vanzelf binnen. Ja, wij rekenen natuurlijk alle investeringen in de toekomst om in de kWh uurprijs van nu maar is dat wijs? Bovendien staan we aan de vooravond, zie punt 1, van lokale energieopslag en dan maakt het helemaal niet meer uit op welk moment de stroom wordt opgewekt.
3) Klopt. Is eigenlijk de rotte plek in de huidige situatie. Ik weet hier geen oplossing voor omdat veel PHEV's nu eenmaal niet sneller kunnen laden dan 3,7 Kw. Dan zou je dus moeten bevorderen dat de auto wordt verplaatst na 2 tot 3 uur als de batterij vol is.