Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Wat maak jij op uit dat artikel @Hans Noordsij ? Er lijkt vrij weinig in te staan over wat die nieuwe standaard dan gaat zijn?

Wat het gaat worden weet ik niet. Wel dat men naar een standaard toewerkt en dat samen met Tesla. Zal dan gaan om de stekker en het protocol. DC laden zal vervolgens omhoog moeten kunnen maar met Tesla in huis zal dat wel gaan lukken. Mooi als zij daar straks wel één stekker hebben.
 
Binnenkort tochtje naar de waddenzee. Voor mij komt het best uit te laden in Amsterdam. Hoe is de ervaring daar? Zijn er drukke momenten met wachten en aanschuiven? Of valt dit goed mee daar?

Vandaag voor het eerst geweest en met afstand de minst prettige van de superchargers die ik tot nu toe heb bezocht. Toen ik aankwam (rond 14u) was er geen plek. Een handige plaats om te wachten is er niet want er grenst een druk parkeerterrein aan met één in- uitgang. Daarnaast had ik pech dat ik een lader had die niet harder ging dan 79km per uur (de een na laatste is waarschijnlijk niet helemaal in topconditie...).
 
Op zoek naar parkeergarages met stekker in Brussel keek ik op de site van q-park.be, waar ik niets kon vinden over de beschikbaarheid van oplaadpunten in hun garages.

Tot ik onder het kopje 'services' keek:

Batterijlader

Een lege batterij, dat kan iedereen overkomen. Onze parkeerwachter laadt ze graag voor u op om u zo opnieuw op weg te helpen.

Geen enkel probleem dus! :D
 
  • Funny
Reactions: gelden and Carl
Gisteren avond bij v/d Valk stond een witte Tesla aangesloten op Type 2. Deze stond blijkbaar al behoorlijk wat uren op deze lader volgens een andere Tesla lader. Na het eten stond deze er nog en zou mij niet verbazen als deze ook de hele nacht daar heeft gestaan. Haal je auto even weg als ie vol is.
 
Vandaag voor het eerst geweest en met afstand de minst prettige van de superchargers die ik tot nu toe heb bezocht. Toen ik aankwam (rond 14u) was er geen plek. Een handige plaats om te wachten is er niet want er grenst een druk parkeerterrein aan met één in- uitgang. Daarnaast had ik pech dat ik een lader had die niet harder ging dan 79km per uur (de een na laatste is waarschijnlijk niet helemaal in topconditie...).

Was idd erg druk vanmiddag @Swijntje. Ging ook om 14.00 uur weg en toen stond Amsterdam op 3e drukste SuC in de Wereld.
 
image.jpeg
 
Jongens, zouden jullie dit onderzoeksteam willen helpen door je te laten interviewen over V2G?
Was afgelopen maandag in gesprek met een afstuderende dame (master) en haar begeleidende promovendus (PhD), naar aanleiding van de oproep van Pauline.
Voelde bij aanvang als een uitstapje naar een andere planeet. Haar opdracht bleek zich te concentrerend op het realiseren van een prototype Android app ten behoeve van toekomstige V2G gebruikers. (Wanneer laden, wanneer batterij delen, hoeveel capaciteit beschikbaar, etc.) Ervan uitgaande dat V2G gewoon een goed en haalbaar idee is, dat hier in de nabije toekomst gerealiseerd gaat worden. Dat het misschien geen goed of haalbaar idee is, leek volledig nieuw voor hen. Kon het niet laten om toch wat kiezeltjes in de vijver te gooien. Maar dat was te veel informatie van technische en financieel/economische aard om te landen, misschien.
Die hele app leek me overbodig, want die functionaliteit hoort gewoon in elke EV informatie-architectuur met V2G mogelijkheid door de infrastructuurproducenten geregeld te worden. Uiteraard heb je dan hun API's nodig om leuke gebruikersinterfaces te bouwen. Maar geen nieuwe gridoperator met eigen regeltjes, apps en afrekenmodellen.
Ten slotte vertelde de promovendus me waar het hem eigenlijk om te doen was. Dat wierp toch een ander licht op de zaak. Hij richt zich op de haalbaarheid van mini- of andere lokale grids in India (zijn moederland). Als er namelijk geen fatsoenlijk werkend grid voorhanden is, kan V2G daar wellicht helpen in het opzetten van lokale grids met o.a. energie-opslag in de mogelijk beschikbaar komende (c.q. voorhanden zijnde) batterijcapaciteit in EV's. Dat is een heel ander verhaal dan waar wij het hier doorgaans over hebben. Niet zozeer een andere planeet, dus. Maar meer een werelddeel in een andere ontwikkelingfase.
 
  • Like
Reactions: Pauline
Was afgelopen maandag in gesprek met een afstuderende dame (master) en haar begeleidende promovendus (PhD), naar aanleiding van de oproep van Pauline.
Voelde bij aanvang als een uitstapje naar een andere planeet. Haar opdracht bleek zich te concentrerend op het realiseren van een prototype Android app ten behoeve van toekomstige V2G gebruikers. (Wanneer laden, wanneer batterij delen, hoeveel capaciteit beschikbaar, etc.) Ervan uitgaande dat V2G gewoon een goed en haalbaar idee is, dat hier in de nabije toekomst gerealiseerd gaat worden. Dat het misschien geen goed of haalbaar idee is, leek volledig nieuw voor hen. Kon het niet laten om toch wat kiezeltjes in de vijver te gooien. Maar dat was te veel informatie van technische en financieel/economische aard om te landen, misschien.
Die hele app leek me overbodig, want die functionaliteit hoort gewoon in elke EV informatie-architectuur met V2G mogelijkheid door de infrastructuurproducenten geregeld te worden. Uiteraard heb je dan hun API's nodig om leuke gebruikersinterfaces te bouwen. Maar geen nieuwe gridoperator met eigen regeltjes, apps en afrekenmodellen.
Ten slotte vertelde de promovendus me waar het hem eigenlijk om te doen was. Dat wierp toch een ander licht op de zaak. Hij richt zich op de haalbaarheid van mini- of andere lokale grids in India (zijn moederland). Als er namelijk geen fatsoenlijk werkend grid voorhanden is, kan V2G daar wellicht helpen in het opzetten van lokale grids met o.a. energie-opslag in de mogelijk beschikbaar komende (c.q. voorhanden zijnde) batterijcapaciteit in EV's. Dat is een heel ander verhaal dan waar wij het hier doorgaans over hebben. Niet zozeer een andere planeet, dus. Maar meer een werelddeel in een andere ontwikkelingfase.

Misschien dat ze dan beter kunnen investeren in vaste opslag. Die wordt ook steeds goedkoper en wellicht ligt er wel een leuk model in de combinatie solar en powerwall.
 
Misschien dat ze dan beter kunnen investeren in vaste opslag. Die wordt ook steeds goedkoper en wellicht ligt er wel een leuk model in de combinatie solar en powerwall.
Dat is natuurlijk zo.
Vergeet daarbij ook niet dat de opslagcapaciteit in EV's tegen consumentenprijzen wordt aangeschaft. (Met eventueel zakelijk het BTW voordeel, dat dan weer wel.) Terwijl stationaire opslagcapaciteit per definitie tegen betere (bulk-)prijzen kan worden gekocht door de schaalgrootte van het grid (eerder de PowerPacks). Tel daar nog de hogere laad- en ontlaadverliezen in de EV's bij op, vanwege de kleinschalige gelijkrichters en wisselspanninggeneratoren, en V2G is kansloos t.o.v. stationaire opslagcapaciteit.
Echter uitgaande van een gebrek aan voldoende middelen om in stationaire opslag te investeren, is het beter uitnutten van de investering in opslagcapaciteit in EV's mogelijk toch interessant. Althans, ik acht die business case niet bij voorbaat kansloos.
 
Ten slotte vertelde de promovendus me waar het hem eigenlijk om te doen was. Dat wierp toch een ander licht op de zaak. Hij richt zich op de haalbaarheid van mini- of andere lokale grids in India (zijn moederland). Als er namelijk geen fatsoenlijk werkend grid voorhanden is, kan V2G daar wellicht helpen in het opzetten van lokale grids met o.a. energie-opslag in de mogelijk beschikbaar komende (c.q. voorhanden zijnde) batterijcapaciteit in EV's. Dat is een heel ander verhaal dan waar wij het hier doorgaans over hebben. Niet zozeer een andere planeet, dus. Maar meer een werelddeel in een andere ontwikkelingfase.
Domme vragen bestaan niet, toch? Alsnog een poging:

Als ergens geen fatsoenlijk grid bestaat, kun je er ook geen EV's verwachten? Kip/ei?
 
...Als ergens geen fatsoenlijk grid bestaat, kun je er ook geen EV's verwachten? Kip/ei?
Klopt. En hoe ga je die impasse doorbreken als een fatsoenlijk grid op nationale schaal er niet komt?
Dan zijn kleinere grids met batterijbuffers een mogelijke oplossing. De afzonderlijke business cases voor dergelijke kleinere grids en aanschaffen van EV's ipv ICE's kunnen dan negatief zijn, terwijl de gezamenlijke business case het wel haalt.
Ik acht dat niet onwaarschijnlijk.
 
Klopt. En hoe ga je die impasse doorbreken als een fatsoenlijk grid op nationale schaal er niet komt?
Dan zijn kleinere grids met batterijbuffers een mogelijke oplossing. De afzonderlijke business cases voor dergelijke kleinere grids en aanschaffen van EV's ipv ICE's kunnen dan negatief zijn, terwijl de gezamenlijke business case het wel haalt.
Ik acht dat niet onwaarschijnlijk.
Dan zal de EV toch echt heel goedkoop moeten worden en opboxen tegen de prijs van een dieselgenerator (en een oude pickup om de diesel te halen).
Ik denk dat het eerder zal gebeuren dat er gewoon zonnecellen en accu's worden gebruikt voor het lokale gridje, dan hoeven ze ook niet meer met de pickup weg om diesel te halen voor de generator...
 
Toch snap ik het niet zomaar. Even in termen van een macro-wet van behoud van energie, ga je dan eerst elektriciteit opwekken, waar blijkbaar een enorm tekort aan is, waarschijnlijk dan vooral voor huishoudens en kleine bedrijven? en dan ga je die energie als eerste in auto's stoppen? om per definitie vervolgens minder over te hebben voor huishoudelijk/bedrijfsmatig gebruik? En denkend via het grid, dat nog niet bestaat, dat ga je dan eerst kleinschalig opbouwen, en dat meteen beschikbaar maken voor laadpalen? En als aspirant-EV-rijder zou je het aandurven van zo'n infrastructuur afhankelijk te zijn? Het lijkt me een omweg. Maar ik pen dit vooral neer omdat ik het wil gaan snappen, niet om het idee aan te vallen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Dat snap ik, K.
De reden voor accu's (en ook EV's laden) is het balanceren van vraag en aanbod. In de tijd gezien zijn vraag en aanbod uit zon- en windenergie bijna per definitie uit balans. Zonder buffers moet een grid een hogere capaciteit hebben dan zonder. Daar zit de winst.
 
Dat snap ik, P.
Maar dan lijken stationaire accu's toch logischer, juist als er een structureel tekort is, want wie gaat er betalen voor een EV, die nergens ter wereld zoveel range anxiety zullen oproepen, en die dan ook nog beschikbaar stellen voor V2G? Balanceren vergt toch de luxe van piekaanbod i.c.m. dalverbruik, niet van constant dalaanbod en structureel tekort?
 
  • Like
Reactions: ebullio and basvk