Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Deze plaatjes hoorden er bij

infographic-sc.jpg
infographic-sc-2.jpg

Nieuwe app voor slim gebruik laadpalen


Beste Haagse elektrisch rijder,


Loopt u er ook wel eens tegenaan dat een laadpaal die u graag zou willen gebruiken bezet is? Graag brengen wij een nieuwe gratis app bij u onder de aandacht die dat probleem kan helpen oplossen: de Social Charging-app. Door gebruik te maken van deze app kunt u gemakkelijker publieke laadpalen delen met anderen. Als een laadpaal waar u gebruik van zou willen maken bezet is, kunt u via de app een berichtje sturen naar de gebruiker van de laadpaal en vragen of hij/zij de laadpaal vrij zou kunnen maken.


De app werkt als volgt: gebruikers van de app checken automatisch in (en uit) bij een laadpaal. Hierdoor zijn ze tijdens het opladen op afstand bereikbaar voor iemand die later ook wil laden bij die paal. Via de app kan er informatie worden uitgewisseld over de beschikbaarheid van de laadpaal. Zo krijgt u meer zekerheid over oplaadmogelijkheden en worden laadpalen beter benut. U kunt de app anoniem gebruiken, maar u kunt ook een account op naam aanmaken.


Voorzitter Eric Beers van de Vereniging Elektrische Rijders is ook heel enthousiast over de app: “Deze app is enorm nuttig. Ik persoonlijk, en met mij vele elektrische rijders, lopen vaak tegen het probleem aan van onnodig lang bezette oplaadpalen. Social Charging biedt hiervoor nu een prachtige oplossing”.


De gemeente Den Haag is partner van Social Charging en daarom zijn de 1000 Haagse laadpunten als eerste volledig geschikt gemaakt voor het gebruik van de app. Op zo’n 20.000 laadpunten buiten Den Haag werkt de app ook nu al in testfase.


Meer informatie is te vinden op www.Social-Charging.com of Den Haag - Den Haag krijgt als eerste app voor gebruik oplaadpalen


U kunt de app downloaden in Apple store (iPhone), via Google Play (Android) of via deze link.


Vriendelijke groet,


Team Den Haag elektrisch.


NB: Team Den Haag Elektrisch informeert u af en toe over ontwikkelingen rondom het openbare laadnetwerk van de gemeente Den Haag. Mocht u geen prijs stellen op deze informatie, dan kunt u dat aangeven door een e-mail te sturen aan [email protected].


De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: http://www.denhaag.nl/disclaimer
cid:F7D69C32-AC80-4EAC-8968-E29C95DEA5E1


cid:9FDDF74A-A9AB-4016-92E1-2C5220E5C1C6
 
Vlaams minister van Energie Bart Tommelein heeft aan het Total-tankstation in Ruisbroek het officiële startschot gegeven voor het project fast-E van laadpuntexploitant Allego. Het gaat om een privé-initiatief voor de plaatsing van 307 snelladers voor elektrische voertuigen in België, Duitsland, Tsjechië en Slovakije. In België worden nog voor het einde van dit jaar 37 laders geplaatst bij Total-tankstations, waarvan 26 langs autosnelwegen.​
Bron: Tommelein geeft startschot voor fast-E net van snellaadpalen voor elektrische wagens
Eigenlijk dus dezelfde werking aan FastNed, maar bij bestaande tankstations dus een fractie van de kost?
 
  • Informative
Reactions: MickC
Het fast-E project wordt door de Europese Unie financieel ondersteund voor de helft van het totale investeringsvolume van rond de 18 miljoen euro.

Amai, zo is het niet moeilijk. Bouwen met Europees geld. Meer info zie: Fast-E (DE/BE) - Innovation and Networks Executive Agency - European Commission
Ik zou toch graag eens details weten van dat soort acties. Het kan toch niet dat privé-bedrijven hun infrastructuur bouwen met gemeenschapsgeld, om nadien de winst in eigen zak te steken?
 
Last edited:
Vlaams minister van Energie Bart Tommelein heeft aan het Total-tankstation in Ruisbroek het officiële startschot gegeven voor het project fast-E van laadpuntexploitant Allego. Het gaat om een privé-initiatief voor de plaatsing van 307 snelladers voor elektrische voertuigen in België, Duitsland, Tsjechië en Slovakije. In België worden nog voor het einde van dit jaar 37 laders geplaatst bij Total-tankstations, waarvan 26 langs autosnelwegen.​
Bron: Tommelein geeft startschot voor fast-E net van snellaadpalen voor elektrische wagens
Eigenlijk dus dezelfde werking aan FastNed, maar bij bestaande tankstations dus een fractie van de kost?
En weer niet in Frankrijk. Het is daar echt het Siberië van elektrisch rijden.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Vlaams minister van Energie Bart Tommelein heeft aan het Total-tankstation in Ruisbroek het officiële startschot gegeven voor het project fast-E van laadpuntexploitant Allego.​

Daar stond al in 2013 een laadpaal. Toen ik daar met nog zeven km autonomie trachtte te laten begin 2014, was het antwoord dat het ding eigenlijk maar een week gewerkt had en sedertdien stuk was (en trouwens aan de andere kant van de snelweg stond...). Of: hoe haal je de krantenkoppen met mooie groene praatjes, terwijl je tegelijk EV-rijders gewoon in de luren legt. Hilariteit in de board room van de petroleumgigant, wellicht.

Was voor mij ook de eerste en tot nog toe enige ervaring met range anxiety; heb toen toch een tiental kilometer "onder nul" moeten rijden om op het gemeenteplein van Halle een laadpaal te vinden...

Enfin, hopelijk zijn ze er nu ernstiger mee bezig ! Goed nieuws alvast dat het initiatief ditmaal niet van Total zelf komt...
 
Die total snellaadpalen waren in elk geval een klucht. De AC-laadmogelijkheid heeft nooit gewerkt. Uiteindelijk had je alleen nog een schuko. Niet echt snellader.
Ik hoop dat het deze keer beter lukt want die Allegopalen geven met de Zoe regelmatig problemen.
 
Sta geparkeerd op Keulen/Bonn airport. Prachtige (gratis!) TankE parkeerplek vlak voor de terminal.
Had me al een maand geleden (vorige bezoek aan Keulen stad) aangemeld en bevestiging gekregen dat ik met mijn telefoonnummer via SMS kan activeren.

Dat stuk lijkt te werken, maar helaas geeft de paal een foutmelding. Storingsdienst kan er niets mee. Moet vanaf maandag opgelost worden.

Hoop dat dit lukt want ik sta met (nu nog) 50 km range aan de paal. Ik kom donderdag om 23:00 terug en dan willen we heel erg graag naar huis. Ben benieuwd of de Duitsers zo grundlich zijn dat ze dit voor mij gaan oplossen.
 
  • Like
Reactions: Noelis
Thanks Fivari ! Weer bijgeleerd. :)
Voor Tesla rijders weliswaar een nutteloze plaats gezien je op een boogscheut kunt Superchargen… .
Maar ik wou het de groep niet onthouden.
Zeker niet nutteloos! Had van pas gekomen toen we met onze benz van Brugge terug naar huis wilden rijden.
Vraag is natuurlijk of we hem zouden geactiveerd krijgen.
 
Zojuist op de Hulp Nodig pagina van Booking.com een algemeen bericht achtergelaten of ze een selectiefilter willen gaan toepassen voor het hebben van oplaadvoorzieningen... ben benieuwd hoe ze reageren...
2 jaar geleden vonden ze de urgentie nog niet groot genoeg, ik vond via hen een hotel bij zwolle, belde dat hotel, en zei ik boek bij je als ik iedere avond kan laden, uireraard rechtstreeks geboekt en gratis geladen
dus als booking.com doirkrijgt dat het marge mist.... worden ze wel wakker!
 
Ja dat is helaas inherent aan laadpalen op vliegvelden. Heb wel gechecked of dit de bedoeling was. Heb uit de reclame banner die stelt dat je het eerst 'sap' in het vliegtuig krijgt afgeleid dat het inderdaad wel het idee is dat je parkeert en dan op reis gaat.

Stond overigens nog een andere D Tesla die maar een paar kWh geladen had. Die deed het dus kennelijk puur voor de gratis parkeerplek. Dat vind ik kwalijker.

Had bovendien schuko verlengkabel en UMC meegenomen. Er zou 4x Type 2 en 4x Schuko beschikbaar zijn. Ik had gezien dat er ook plek is om soort van dubbel te parkeren. Daarmee zou ik geen Type 2 plek bezet houden. Tijd zat om te druppelladen tijdens afwezigheid.

Maar bij aankomst bleek het of/of te zijn. Dus dat plan werkte niet.
 
Last edited:
De prijzen voor de nieuwe snelladers van Alego bij de Total stations zouden zijn: 2,50 euro start tarief en daarna 0,30 euro per minuut.

Kortom, net zoals met brandstof kost elektriciteit verschrikkelijk veel geld langs de snelweg, het kost nog meer dan de fossiele brandstoffen die ze er verkopen.

En Tommelein maar trots zijn, hij weet totaal niet waar hij mee bezig is, maar goed, weer wat foto opportuniteiten.
 
De prijzen voor de nieuwe snelladers van Alego bij de Total stations zouden zijn: 2,50 euro start tarief en daarna 0,30 euro per minuut.

Kortom, net zoals met brandstof kost elektriciteit verschrikkelijk veel geld langs de snelweg, het kost nog meer dan de fossiele brandstoffen die ze er verkopen.

En Tommelein maar trots zijn, hij weet totaal niet waar hij mee bezig is, maar goed, weer wat foto opportuniteiten.
hmm 0,30 per minuut, bij 50kW komt dat neer op 36ct per kWh, versus om en nabij de 20ct voor thuis laden (zonnepanelen, nachttarief, tarief boven de 10.000kWh (NL) etc. niet meegenomen). Vind ik wel te doen eerlijk gezegd...