Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
De Amsterdammers hebben mij wel teleurgesteld. Ik was vanochtend op de Sarphatistraat en kon mooi bij de laadpaal daar parkeren. Kabeltje erin, TheNewMotion pasje er tegenaan. Even wachten... Rode ring des doods. Nog een keer geprobeerd maar helaas pindakaas. Werken dit soort dingen wel eens?

(Ik heb uiteindelijk een eindje verderop geparkeerd)
Niet zo cynisch Paul We hebben er heel erg veel in Amsterdam >2000 en dat moeten er 4000 worden. Heel af en toe doet eentje het niet en is een alternatief binnen 300m te vinden. En on top of that hebben wij in Amsterdam een heuse SuC (te delen met taxi's). die weer last hebben van Uber want dat hebben we ook. Kun je van de laadplek naar bestemming mee ook. Of met de Car2Go (elektrisch). OV. Keuzestress!
 
laden ?? - 1.jpg

Begin van de middag in Zwolle.. Kreeg direct zo'n gevoel van,, he, hier klopt iets niet.. raar gezicht zo'n stekker in de neus.. -;)
Na een half uur reed een dame met de auto weg..was helaas aan het bellen, anders had ik even kunnen kunnen vragen of de accu al vol was.. Haar lichaamstaal gaf aan dat ze er nog niet veel vanaf wist...
 
Die klantenkring hebben ze op de huidige manier toch ook. Waarom zouden ze hun laadinfrastructuur ontdubbelen in een deel waar iedereen kan laden (Ikea vraagt geen identificatie aan haar laadpalen en biedt laden gratis aan) en een deel waar slechts een fractie van de EV-rijders kan laden. Dat is toch suboptimaal.
Heeft iemand ervaring met laden bij Ikea? Is het echt zo simpel als kabel erin en laden maar? Ook buiten sluitingstijd?
 
Dit staat op site van Ikea.

Het plan is om elke vestiging te voorzien van vier laadpalen. Het gaat om laders van 22 kw. De Zweden bieden de stroom niet gratis aan. Gebruikers moeten 22 eurocent per kWh betalen. Een starttarief wordt niet gehanteerd. De laadpalen zijn geschikt voor alle typen elektrische voertuigen.
 
Heeft iemand ervaring met laden bij Ikea? Is het echt zo simpel als kabel erin en laden maar? Ook buiten sluitingstijd?

"Kabel erin en (overigens gratis) laden maar" werkte voor mij in Anderlecht, Zaventem en Wilrijk (en overigens ook in Firenze) tijdens openingsuren. Bij andere moet je blijkbaar eerst een (gratis) pasje halen aan de receptie. Sommige zijn 11kW (50 km/u), andere 22kW (moet je natuurlijk best een duolader voor hebben, als je laadsnelheid wil verdubbelen). Buiten openingsuren: nog niet geprobeerd maar zou best kunnen dat ook daarvoor geen vaste politiek bestaat binnen Ikea (maar toch niet op rekenen, zou ik zeggen...)
 
  • Like
Reactions: Bankroetlama
En als je het Europees-breed bekijkt..
Sommige hebben ook een Chademo, bij de meeste in Italie kan je met je eigen Hera/Due pas betalen, of binnen met een Family-card een pasje ophalen (maar dan alleen als winkel open is uiteraard), sommige kan je niet meer het parkeerterrein op na sluitingstijd, bij sommige is het aansluiten+laden, bij een enkele was de uitgang afgesloten toenik klaar was (sluitingstijd), bij sommige werkt het (langdurig) niet (zonder dat dat op de site staat)..

Niettemin - complimenten voor IKEA, want ze hebben ze hebben me in 2013/2014 wel ver door Europa gebracht !
 
Kijk - zelfs "de Lidl" gaat palen neerzetten !
zo te zien chademo - zou ook nog gratis zijn. Ben wel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.. is dit tijdelijk omdat retailers hun groene imago willen oppoetsen of wordt dit de trend.. Hoe dan ook kan AH natuurlijk nu niet achter blijven - was toch jaren de koploper in retail-Nederland - de trendsetter... Waar blijven de laadpunten bij de XL's ?

Schermafbeelding 2016-06-17 om 15.09.38.png
A
 
  • Like
Reactions: Rick A.
Goed bekeken van Lidl, wat ze in hun filialen die meer stroom produceren dan verbruiken geen vergoeding meer krijgen voor de te veel geproduceerde stroom gewoon investeren in een lader en de gratis reclame en klanten krijg je er zo bij!

Al kan ik me moeilijk voorstellen dat een Lidl filiaal met al die koelers en vriezers een overschot heeft op zijn energieproductie uit zonnepanelen.
 
Dit zou wel eens een franchiser kunnen zijn. AH heeft iig niet het beleid om op daar voor geschikte locaties laadpalen neer te zetten - zoals bijvoorbeeld IKEA dat wel kent. Zeker bij de grotere winkels - waar je langer aan het winkelen bent zou destination charging op z'n plaats zijn. Op de AH site zie je ook niets over laadmogelijkheden