Ja Hans, op die nagel blijf je slaan. Maar de cijfers waarover je het hebt gelden niet voor Europa. Wat laadinfrastructuur betreft, geldt dat elke auto zjin behoefte heeft, diegene met een kleiner bereik misschien nog meer dan die met een ruim bereik.
Nederland (en ook België) telt massaal veel Tesla's en dat heeft twee redenen: de eerste en belangrijkste is dat de Tesla's een fantastisch product zijn. De tweede, toch niet onbelangrijke reden is dat de TCO van die Tesla's door incentives van de Nederlandse overheid vergelijkbaar is met die van vergelijkbare ICE-auto's. In landen waar dat het geval is, worden zeer veel Tesla's gekocht.
In landen waar men een ander beleid heeft, loopt het met de verkoop van Tesla's toch anders. In Frankrijk bijvoorbeeld komt Tesla voor 2016 zelfs niet als apart merk in de grafiek voor. Die informatie zou je toch moeten meenemen bij je analyse.
Een en ander leidt dan tot de Europese gemiddelden over de voorbije 3 jaar:
View attachment 186070 View attachment 186071 View attachment 186072
Ik ken ondertussen ook de reactie: die andere EVs bevinden zich in een segment waarin veel meer auto's verkocht worden. Hetgeen natuurlijk klopt. Maar voor dat segment geldt nog meer dan voor het topsegment dat mensen met de portefeuille kopen en dus niet kopen als de TCO van de beoogde EV hoger ligt dan van een vergelijkbare ICE. En voor dat segment geldt nog meer dan voor het topsegment dat een uitgebreide laadinfrastructuur belangrijk is.
Dat die merken geen inspanningen zouden doen om laadinfrastructuur uit te rollen is ook niet correct. Nissan heeft bijvoorbeeld tientallen snelladers met ChaDemo/CCS geïnstalleerd bij zijn dealers. Renault heeft ook een laadnetwerk bij de ZE-ready dealers. (Snel)laders waar andere merken ook mogen laden.