Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
NMBS. Ik had "per ongeluk" mijn parkeer ticket gescand. Maar werd niet herkend. Toen dacht ik dat het misschien een soort laadcode moest zijn. Misschien contact moeten opnemen met de helpdesk?

Corda campus uiteindelijk vergeten, was ook het meest afgelegen vanuit Diepenbeek. Maar dat was nog een optie. Klopt.
 
Het is een kluwen aan tarieven. .....
De laadpalen van TNM in Nederland kosten meestal 35€c/kWh. Fastned ook zoiets, maar ook daar verschillende formules.
....Vaak zit men in een zeer laag tarief zodat de stroom nauwelijks meer kost dan een kop koffie. De klant krijgt dan een service die zeker nieuwe klanten trekt en er komen geen verdienmodellen van derden tussen.
Dank voor jullie reacties. @fivari Ik heb de bedragen doorgegeven. @Hans Noordsij Wij zijn geen commercieel bedrijf dus geen verdienmodel :) Het geeft ons natuurlijk wel een 'groene uitstraling'.
 
Benieuwd wat Allego/Mr Green hier achter Esso Ruyven langs de A13, pal tegenover Haje en BurgerKing, voor menu zullen aanbieden.

Er is al een snellader en Type2 op de parkeerplaats, ik neem aan dat de capaciteit wordt verdubbeld, mooi onder een zonnepanelenafdak.

Lekkerste dubbele Whopper met bacon & cheese bij deze BK, trouwens. Groen laden compenseert de CO2 van de burgers wel...

Vooralsnog de reeds bestaande lader onder een mooi dak, met zonnepanelen. Ruimte voor verdubbeling van de capaciteit. Geen poeha.

Was dit hier al langsgekomen? Energiemaatschappij NLE opent snellaadstations
 

Attachments

  • IMG_20160808_165810.jpg
    IMG_20160808_165810.jpg
    292.4 KB · Views: 53
Dat kan ik natuurlijk moeilijk proberen, maar ik dacht van wel. Volgens de website in elk geval wel.
http://www.ev-point.be/mailings/Steekerdestekkerin.pdf
Was namelijk gisteren op de luchthaven in Montpellier. Er zijn daar 4 gratis laadpalen die geactiveerd moeten worden door een lokaal nummer te bellen maar deze kreeg ik niet aan de gang. Kan ook aan mijn gebrekkige Frans gelegen hebben:oops:.
 
NMBS. Ik had "per ongeluk" mijn parkeer ticket gescand. Maar werd niet herkend. Toen dacht ik dat het misschien een soort laadcode moest zijn. Misschien contact moeten opnemen met de helpdesk?

Corda campus uiteindelijk vergeten, was ook het meest afgelegen vanuit Diepenbeek. Maar dat was nog een optie. Klopt.

de laadpalen op de parkings van de NMBS werken enkel nog met een Mobib kaart (5€) of een kaart van de provider, dat is BeCharged als ik het goed heb.
 
Op mijn werk gaan ze laadpalen installeren en nu zou de technische dienst graag willen weten wat de kosten ongeveer zijn die commerciele partners in Belgie vragen voor een laadbeurt.
Kan iemand mij daar een antwoord op geven?
Klantvriendelijkheid zou hier leidend moeten zijn. Wij laten onze klanten ook niet voor koffie of parkeren betalen dus waarom wel voor een accu lading? Kost inderdaad in de orde van enkele tientallen eurocenten per klant die inplugt.
Denk ook aan klantvriendelijkheid m.b.t. kabels. Beste is als er vaste kabels aan zitten en geen activering nodig is: plug&load. Dat is prima te doen als je je terrein enigsins kan afsluiten en de klant heeft geen gehannes met losse kabels en heen en weer lopen naar de receptie met pasjes.
Succes!
 
Klantvriendelijkheid zou hier leidend moeten zijn. Wij laten onze klanten ook niet voor koffie of parkeren betalen dus waarom wel voor een accu lading? Kost inderdaad in de orde van enkele tientallen eurocenten per klant die inplugt.
Denk ook aan klantvriendelijkheid m.b.t. kabels. Beste is als er vaste kabels aan zitten en geen activering nodig is: plug&load. Dat is prima te doen als je je terrein enigsins kan afsluiten en de klant heeft geen gehannes met losse kabels en heen en weer lopen naar de receptie met pasjes.
Succes!

En je houdt alles in eigen hand. Geen externe partijen die hun eigen verdienmodellen hebben en zo een graantje willen meepikken.
Als je dat zelf wilt doen, dus laten betalen, krijg je de status van energieleverancier (in NL althans) en moet je energiebelasting heffen en afdragen terwijl gewoon, net als de koffie, gratis geven een hoop rompslomp bespaart, een enorm goed imago geeft en niet meer kost dan het (groot)verbruikerstarief dat het bedrijf zelf betaalt.
Succes!
En dit gaat, het kan nog een paar jaar duren, een item worden in de concurrentiesfeer. Bouwmarkt A geeft "plug and charge" met vaste kabel en bouwmarkt 2 heeft een lader staan waar je je eigen kabel moet meenemen, een pasje moet hebben en een rekening krijgt.
Ik zou het wel weten.
 
  • Like
Reactions: FVO and Carl
Klantvriendelijkheid zou hier leidend moeten zijn. Wij laten onze klanten ook niet voor koffie of parkeren betalen dus waarom wel voor een accu lading? Kost inderdaad in de orde van enkele tientallen eurocenten per klant die inplugt.
Denk ook aan klantvriendelijkheid m.b.t. kabels. Beste is als er vaste kabels aan zitten en geen activering nodig is: plug&load. Dat is prima te doen als je je terrein enigsins kan afsluiten en de klant heeft geen gehannes met losse kabels en heen en weer lopen naar de receptie met pasjes.
Succes!
En je houdt alles in eigen hand. Geen externe partijen die hun eigen verdienmodellen hebben en zo een graantje willen meepikken.
Als je dat zelf wilt doen, dus laten betalen, krijg je de status van energieleverancier (in NL althans) en moet je energiebelasting heffen en afdragen terwijl gewoon, net als de koffie, gratis geven een hoop rompslomp bespaart, een enorm goed imago geeft en niet meer kost dan het (groot)verbruikerstarief dat het bedrijf zelf betaalt.
Succes!
En dit gaat, het kan nog een paar jaar duren, een item worden in de concurrentiesfeer. Bouwmarkt A geeft "plug and charge" met vaste kabel en bouwmarkt 2 heeft een lader staan waar je je eigen kabel moet meenemen, een pasje moet hebben en een rekening krijgt.
Ik zou het wel weten.
Ik ben het met jullie eens, mocht ik in een commercieël bedrijf werken, maar ik werk bij een non-commerciële Europese organisatie (zie ook Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure). Klanten in de zin van "daar moet aan verdiend worden" hebben wij dus niet. Het is meer iets van equity; dat niet de paar EV rijders bevoordeeld worden t.o.v. de 1000 ICE rijders.
 
Ik ben het met jullie eens, mocht ik in een commercieël bedrijf werken, maar ik werk bij een non-commerciële Europese organisatie (zie ook Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure). Klanten in de zin van "daar moet aan verdiend worden" hebben wij dus niet. Het is meer iets van equity; dat niet de paar EV rijders bevoordeeld worden t.o.v. de 1000 ICE rijders.

Waarom niet? Ook een non-commerciële instelling kan een statement uitdragen toch? Waarom is dat equity toch zo heilig? Equity bestaat in de praktijk namelijk niet eens. Die 1000 ICE rijders hebben het heel wat gemakkelijker (nog).
 
Ik ben het met jullie eens, mocht ik in een commercieël bedrijf werken, maar ik werk bij een non-commerciële Europese organisatie (zie ook Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure). Klanten in de zin van "daar moet aan verdiend worden" hebben wij dus niet. Het is meer iets van equity; dat niet de paar EV rijders bevoordeeld worden t.o.v. de 1000 ICE rijders.

Gewoon ook een jerrycan met 5l diesel klaarzetten, die gratis ter beschikbaar gesteld wordt mits er aangetoond kan worden dat de wagen in kwestie geen sjoemeldiesel is?:rolleyes:
 
En je houdt alles in eigen hand. Geen externe partijen die hun eigen verdienmodellen hebben en zo een graantje willen meepikken.
Als je dat zelf wilt doen, dus laten betalen, krijg je de status van energieleverancier (in NL althans) en moet je energiebelasting heffen en afdragen terwijl gewoon, net als de koffie, gratis geven een hoop rompslomp bespaart, een enorm goed imago geeft en niet meer kost dan het (groot)verbruikerstarief dat het bedrijf zelf betaalt.
Succes!
En dit gaat, het kan nog een paar jaar duren, een item worden in de concurrentiesfeer. Bouwmarkt A geeft "plug and charge" met vaste kabel en bouwmarkt 2 heeft een lader staan waar je je eigen kabel moet meenemen, een pasje moet hebben en een rekening krijgt.
Ik zou het wel weten.

En zo geef je het verdienmodel weer aan, is dan gratis nog gratis of verdisconteerd in prijs of service. Gratis bestaat niet. Je praat alleen over een ander verdienmodel.
En ja wij bieden het laden gratis aan. 1 laadpaal met socket en 1 met een vaste kabel. Beide plug & charge.
 
Last edited:
En zo geef je het verdienmodel weer aan, is dan gratis nog gratis of verdisconteerd in prijs of service. Gratis bestaat niet. Je praat alleen over een ander verdienmodel.
En ja wij bieden het laden gratis aan. 1 laadpaal met socket en 1 met een vaste kabel. Beide plug & charge.

Prima zo. En eigenlijk gaat het niet eens zozeer om gratis of niets, want die bedragjes interesseert niemand, maar om het gedoe er omheen. Net zo iets als betaald parkeren op plaatsen waar dat in feite onzin is. Waarom moet elke ademtocht apart geregistreerd worden en dus gefactureerd en geïncasseerd, Dan begrijpen jullie ook waarom ik het SuC idee zo geweldig vind. Gewoon met zijn allen iets opzetten en iedereen mag het gebruiken, veel of weinig, zonder dat we op elkaar gaan letten, in beginsel. Zou op zoveel meer plaatsen gewoon kunnen en de besparingen zullen enorm zijn maar het vereist wel een andere mindset.
 
  • Like
Reactions: Cohiba
Deze gedachte kun je zelfs doortrekken naar de maandelijkse elektriciteitsrekening! Zie mijn eerdere opmerkingen hierover, op 13 mei j.l., afgezien van de infrastrucuurkosten.
Je merkt dat elektriciteit steeds minder een vorm van energietransport wordt en steeds meer een vorm van geldtransport. Het draaien aan belastingknoppen (accijnzen, BTW, heffingen, toeslagen, overwinsten voor semi-publieke instellingen, etc.) is nu eenmaal het eenvoudigst voor 'onmisbare' facilteiten en goederen. Liefst ook nog slechts beschikbaar via monopolisten of oligarchen.
Totdat de pijngrens van de maximale belastingdruk voor consumenten wordt overschreden. Dan wordt de consument narrig en gaat ontwijkingen bedenken. Illegale drank, diesel, rookwaar en zwart werken zijn voorbeelden.
Zo is er een punt denkbaar dat off-grid elektriciteit financieel technisch haalbaar wordt dankzij voldoende hoge belastingdruk. Terwijl elektriciteit al bijna niets kost, buiten die belastingdruk. Kijk maar naar de zakelijke tarieven. Een consumententarief van € 0,04 per kWh is al dekkend. Voor een 'gemiddeld' verbruik van 5.000 kWh is dat helemaal € 200 per jaar. Je zou je zelfs het hele gedoe met meters, voorschotten, facturen, terugbetalingen kunnen besparen met een vast bedrag van minder dan € 20 per maand. Eigenlijk is voornoemd lijstje met vastrecht bedragen dus al dekkend, zonder kWh-tarief, bij 'fair use'. Nu nog een andere manier om de belastinginkomsten te garanderen.
Gelukkig lezen er hier geen politici mee. Want als je mijn gedachtengang begrijpt, wordt de stap naar het tot net onder de pijngrens belasten van internettoegang wel erg aantrekkelijk. Onmisbaar, eenvoudig te reguleren, beschikbaar via een beperkt aantal partijen en nu nog erg goedkoop tegen doorgaans vaste maandbedragen. We geven momenteel in de consumentensfeer al meer uit aan internettoegang (zonder belastingmaximalisatie) dan aan de kale elektriciteitskosten.
 
Ik begrijp het pleidooi voor een vaste kabel vanuit comfort-oogpunt, maar ...
  • let er wel op dat een aantal voertuigen (Leaf, Kia Soul, oudere EV's) geen type 2 aansluiting hebben. Deze zou je dan niet kunnen laten laden. Hier krijg je een prima overzicht.
  • Ik dacht ook dat publieke laadpalen geen vaste kabel mogen aanbieden. Zo'n bedrijfslaadpunt is natuurlijk geen echt publiek laadpunt, maar toch.
  • Verder lijkt een vaste kabel me net iets schadegevoeliger in wind en regen en bij ongedisciplineerd gebruik zal die ongetwijfeld eens op de grond blijven liggen.
Dat zijn toch enkele argumenten tegen een vaste laadkabel voor deze toepassing.

Iets gratis aanbieden geeft, dat hebben we in België al meermaals ondervonden, eigenaardige, opportunistische reacties. Je trekt mensen aan die met je bedrijf niets te maken hebben, je krijgt mensen die gaan laden ook al is het niet nodig. Je hebt mensen met laadmogelijkheden thuis die niet nodig moeten laden maar het laadpunt toch gaan bezetten. Een faire prijs rekenen, is volgens mij zo slecht nog niet. Het kan geen kwaad om de prijs van thuisladen te evenaren, lichtjes te overschrijden. IMHO
 
Ik begrijp het pleidooi voor een vaste kabel vanuit comfort-oogpunt, maar ...
  • let er wel op dat een aantal voertuigen (Leaf, Kia Soul, oudere EV's) geen type 2 aansluiting hebben. Deze zou je dan niet kunnen laten laden. Hier krijg je een prima overzicht.
  • Ik dacht ook dat publieke laadpalen geen vaste kabel mogen aanbieden. Zo'n bedrijfslaadpunt is natuurlijk geen echt publiek laadpunt, maar toch.
  • Verder lijkt een vaste kabel me net iets schadegevoeliger in wind en regen en bij ongedisciplineerd gebruik zal die ongetwijfeld eens op de grond blijven liggen.
Dat zijn toch enkele argumenten tegen een vaste laadkabel voor deze toepassing.

Iets gratis aanbieden geeft, dat hebben we in België al meermaals ondervonden, eigenaardige, opportunistische reacties. Je trekt mensen aan die met je bedrijf niets te maken hebben, je krijgt mensen die gaan laden ook al is het niet nodig. Je hebt mensen met laadmogelijkheden thuis die niet nodig moeten laden maar het laadpunt toch gaan bezetten. Een faire prijs rekenen, is volgens mij zo slecht nog niet. Het kan geen kwaad om de prijs van thuisladen te evenaren, lichtjes te overschrijden. IMHO
De gecombineerde laadpalen met CHAdeMO en type2 hebben toch vaste kabels.

Ook voor het type2 laden .
 
Last edited: