Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt wel een PCard (gratis) nodig van interparking om het laden te starten/stoppen.

Naast de kaart van StadAntwerpen (gratis laden aan de stadspalen), de kaart van Mobib (gratis laden in de nmbs parkings), de kaart van Stadswerke Dusseldorf (gratis laden in Dysseldorf inclusief luchthaven) , de kaart van ShoppingCenter Wijnegem (gratis laden in het ShoppingCenter-nog steeds?) is er nog wel een plaatsje voor deze kaart.;)
 
Den Haag Stadhuis, Parkeergarage
Hoe mooi is dat !!
Worden overigens hele kleine laadkastjes

IMG_6912.JPG
IMG_6916.JPG
 
  • Like
Reactions: FVO and Merijn
Vandaag rond 18u weggereden uit de Stopera (stadhuis Amsterdam) en alle 20 laadpunten waren bezet! Er stonden zelfs nog een aantal Tesla op de plekken ernaast die blijkbaar geen plek meer konden krijgen bij een laadpunt.
Mooi om te zien. Toen ik er in 2013 voor het eerst parkeerde verbaasde ik me over de grote hoeveelheid laadpunten, die nooit bezet waren. :)
 
Heel scherpe prijs; Chinees fabrikaat.
En misschien begint toch het volume effect te spelen ?

Maar de specificaties zijn correct; en de verliesstroomschakelaar heeft de nodige keuringen doorstaan.


Ik denk dat je een goede vangst hebt gedaan.

Edit : kijk toch eens naar de website : CHINT Group met een waarschuwing voor parallel import van componenten die niet voldoen....
 
Last edited:
aardlekschakelaar == aardlekautomaat

diegene die jij aanduid is een type A (met een B-curve)
voor het beveiligen van een laadpaal heb je een type B (zoals aangehaald door Daniel) nodig.

Volgens mij is een aardlekschakelaar niet hetzelfde als een aardlekautomaat.
Achter een aardlekschakelaar moet nog een groep geinstalleerd worden, een automaat is schakelaar en groep ineen.

Degene die ik aanhaalde heeft B-karakteristiek.

Maar wellicht is er iemand op het forum die het voor mij duidelijker kan uitleggen welke te gebruiken.
 
ik heb je post verkeerd begrepen.
ik dacht dat je een goedkoper alternatief bedoelde tov diegene die Daniel aanhaalde.

het prijsverschil tussen de aardlekautomaat die jij aanhaalde (inderdaad automaat + aardlek in één toestel) en de aardlekschakelaar van de OP; ligt in het type van de aardlekschakelaar.

Een type A is véél eenvoudiger en goedkoper dan een type B.

Een type A kan enkel wisselstroom-aardfouten detecteren en dan ook uitschakelen. Maar géén DC-fouten.
Een type B schakelt zowel bij AC als bij DC fouten.


Een automaat schakelt bij overbelasting of bij kortsluiting.
Het schakelgedrag bij kortsluiting wordt bepaald door de curve.
Er is wel meer spraakverwarring geweest tussen het type B van een aardlek en de curve B van een automaat.
 

Attachments

  • automaten.jpg
    automaten.jpg
    40.3 KB · Views: 39
Dames en heren,

Even een korte vraag: ik ben op zoek naar een aardlekschakelaar voor type B lekstroom. Voldoet deze aardlekschakelaar?

Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA

Volgens mij wel, maar ik wordt wat onzeker van de prijs; ik zie andere type B aardlekschakelaars voor 600+ euro.

Ik hoor ook graag of er nog andere goede opties zijn. Dank alvast!
Daniel, ik heb precies deze aardlekschakelaar in gebruik en hij werkt prima. Destijds ook even gedubbelchecked bij onze elektriciën die hem heeft geïnstalleerd en kon ook zijn goedkeuring dragen.
 
Het is ook deze aardlek die ik in mijn laders inbouw. Anders zou ik die optie niet voor die lage prijs kunnen aanbieden.
De component is betrouwbaar, hoewel ik toevallig onlangs een eerste had die ik heb moeten vervangen.
De component heeft trouwens een KemaKEUR

Misschien langzaam terugkeren naar het draadje Charging Infrastructure waar lokale technische aspecten aan bod komen en dit draadje gebruiken voor het openbare laadnetwerk? Ik kijk veel hier maar de inhoud klopt niet meer met het draadje, hoe interessant ook natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt