Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
BE, tegen 2020 Laadpalen in elke gemeente :)
5000 laadpunten, een mooi initiatief.
Doelstelling om tegen 2020 60000 EVs op de Belgische wegen (zouden er nu nog maar een goede 12000 zijn)

De nobele plannen sporen mij aan de alternatieve EV markt eens grondig (grondiger) te bekijken.
2e S gaat boven mijn budget, M3 in reservatie maar duurt nog even en van "andere" EV's wordt ik niet vrolijk (Prijs, bereik, niet mooi)
Het ICE alternatief blijft toch moeilijk om naast mij te leggen, voor de winter intrede doet zou er een 2e auto bij moeten komen...
(oeps, ben aan het afdwalen > off-topic) :p
 
1 laadpaal in elke gemeente is toch echt niet wat er nodig is? Is toch gewoon bullshit.
Indien we binnen X aantal jaar volledig willen overstappen op EV dan moet gewoon de gedachte om op publieke plaatsen te laden volledig anders dan dat nu het geval is.

Voor op doorreis moet je dus SuC hebben of iets à la Fastned
Er zijn dan 3 plaatsen waar je dan aan normale snelheid moet kunnen laden 36 - 55 km/u (sneller mag maar is niet noodzakelijk)
1. Thuis
2. Op het werk
3. Hotels / restaurants / shopping centra / grote parkings

De investering moet hierdoor niet bij de gemeente worden gelegd, zij investeren toch ook niet in tankstations?
Echter de overheid moet dit wel kunnen stimuleren door een of andere subsidie uit te dokteren.

Van de publieke palen die er in mijn omgeving zijn heb ik enkel nog maar even gestaan aan die van Delhaize, en dat was omdat ernaast een Chinees restaurant was waar we iets gingen eten.
Er zijn nu al laadplaatsen waar amper auto's staan, gewoon omdat die locatie totaal niet interessant is.

Niet vergeten dat over X aantal jaar de elektriciteit die we gebruiken om de auto's te laden ook serieus zal worden belast, hoe gaat men anders de inkomsten die verloren gaan door de accijnzen op benzine recupereren?
 
Hmm het is misschien in Belgie anders maar in Nederland schijnt maar 30% van alle autoeigenaren de beschikking te hebben over een eigen oprijlaan/parkeerplek/garage waar men een eigen lader kan installeren. Die mensen zijn dus aangewezen op publieke laadpalen. Snelladen klinkt leuk maar blijft het nadeel van de EV benadrukken; je moet er op wachten - ook als het naar 300kw zou gaan.
Mijns inziens moeten we voor die mensen zeker de infrastructuur aanleggen zodat ook zij kunnen profiteren van het grote voordeel van de EV: laden terwijl je toch al stilstaat.
En gezien dat er weinig marge zit op electriciteit vind ik het helemaal niet zo gek als de overheid hierin investeert. Anders krijgen we nog meer scheefgroei dan nu al enigsinds gebeurt: diegenen met een eigen lader of mogelijkheid op hun eigen werk laden voor 12 tot 22 cent, Truus van drie-hoog-achter-zonder-oprijlaan is overgeleverd aan de commerciele tarieven van 35 cent.
Voor benzine betaald iedereen dezelfde prijs.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Ikzelf woon niet in een grootstad en/of appartement dus die groep heb ik idd over het hoofd gezien.
Zijn er mensen die in deze situatie zitten? Waar parkeren zij hun wagen? Steeds zelfde plaats of kan dit serieus verschillen?

Ik weet wel dat in Antwerpen bij elke nieuwbouw en verplicht X aantal parkeerplaatsen moeten worden voorzien. Dus daar kunnen makkelijk ook oplaadmogelijkheden komen.
 
Hmm het is misschien in Belgie anders maar in Nederland schijnt maar 30% van alle autoeigenaren de beschikking te hebben over een eigen oprijlaan/parkeerplek/garage waar men een eigen lader kan installeren. Die mensen zijn dus aangewezen op publieke laadpalen. Snelladen klinkt leuk maar blijft het nadeel van de EV benadrukken; je moet er op wachten - ook als het naar 300kw zou gaan.
Mijns inziens moeten we voor die mensen zeker de infrastructuur aanleggen zodat ook zij kunnen profiteren van het grote voordeel van de EV: laden terwijl je toch al stilstaat.
En gezien dat er weinig marge zit op electriciteit vind ik het helemaal niet zo gek als de overheid hierin investeert. Anders krijgen we nog meer scheefgroei dan nu al enigsinds gebeurt: diegenen met een eigen lader of mogelijkheid op hun eigen werk laden voor 12 tot 22 cent, Truus van drie-hoog-achter-zonder-oprijlaan is overgeleverd aan de commerciele tarieven van 35 cent.
Voor benzine betaald iedereen dezelfde prijs.

Ik vermoed dat een zeer groot deel van de overige 70% wél beschikt over een quasi-privé parkeerplek voor het eigen huis, echter langs de publieke weg. Een echt Hollandse vinex-situatie: woning gescheiden van de openbare weg door een publiek troittoir/fietspad

(zie bijv Google Streetview https://www.google.nl/maps/@51.9735...92&h=106&yaw=36.627148&pitch=0!7i13312!8i6656)

Op een dergelijke plaats kan geen private laadvoorziening worden aangelegd, omdat voetgangers zullen struikelen en fietsers zullen sneuvelen over de laadkabel. In deze situaties zou de gemeente voor een laadvoorziening moeten zorgen, die echter nagenoeg privé gebruikt zullen worden. Kostbaar gemeenschapsgeld.

Naar mijn opvatting zouden gemeenten het moeten toestaan dat bewoners een laadvoorziening aanleggen langs de openbare weg/parkeerhaven, voor de eigen woning, zelfs wanneer dit niet eigen terrein is. Daar moet toch iets op te verzinnen zijn (bijv een micro-pacht van 1m2 grond met recht van overpad)?
 
  • Like
Reactions: Keezje
Naar mijn opvatting zouden gemeenten het moeten toestaan dat bewoners een laadvoorziening aanleggen langs de openbare weg/parkeerhaven, voor de eigen woning, zelfs wanneer dit niet eigen terrein is. Daar moet toch iets op te verzinnen zijn (bijv een micro-pacht van 1m2 grond met recht van overpad)?

Idd, als ik thuis laad dan is het via het gewone stopcontact (15 km/u) ik heb echter recht voor mijn huis een publieke parkeerplaats (die 90% door mij wordt gebruikt). Ik zou gerust zelf mee willen investeren om daar een publieke laadpaal te plaatsen.
Indien ik zelf laad betaal ik dan enkel de elektriciteit. Indien iemand anders laad wordt de 'opbrengsten' verdeeld tussen elektriciteitsleverancier/gemeente/mijzelf.
 
Ik vermoed dat een zeer groot deel van de overige 70% wél beschikt over een quasi-privé parkeerplek voor het eigen huis, echter langs de publieke weg. Een echt Hollandse vinex-situatie: woning gescheiden van de openbare weg door een publiek troittoir/fietspad

(zie bijv Google Streetview https://www.google.nl/maps/@51.9735754,4.5892057,3a,75y,339.38h,83.55t/data=!3m7!1e1!3m5!1si1dtQ00G7VbzLg3g3QPohw!2e0!6s//geo3.ggpht.com/cbk?panoid=i1dtQ00G7VbzLg3g3QPohw&output=thumbnail&cb_client=search.TACTILE.gps&thumb=2&w=392&h=106&yaw=36.627148&pitch=0!7i13312!8i6656)
He Mark,
Die wijk ken ik, ik woon in het noorden van Nesselande
 
BE, tegen 2020 Laadpalen in elke gemeente :)
5000 laadpunten, een mooi initiatief.
Doelstelling om tegen 2020 60000 EVs op de Belgische wegen (zouden er nu nog maar een goede 12000 zijn)

Zeg @Pebe, moet je nu echt aan ons forum het idiootste wat België heeft als on-line journalistiek tonen :) (vooral de reacties op HLN zijn steeds goed voor plaatsvervangende schaamte :oops:).

Overigens, maar dat kan minister Tommelein niet weten zonder zich een béétje in het onderwerp in te werken, waar ie vermoedelijk tijd noch goesting in heeft: wat maakt één laadpaal in elke gemeente uit?

In mijn dorp hebben we er nu zes. Worden nooit gebruikt, behalve de twee laadpalen voor het gemeentehuis, want die zijn steeds bezet door de twee elektrische wagens die de gemeente zelf (gelukkig, mooi initiatief) heeft gekocht. Maar wat zouden wij zelf hebben aan zo'n traaglaadpalen? Er staan er twee voor het Delhaize-warenhuis, en nog twee voor de kerk: ga ik me daar even tien minuten, of zelfs een uurtje, aankoppelen? Nee toch? En ook niemand toch (ook een Renault Zoé-eigenaar niet)? En op een verlaten supermarktparking wil je toch ook niet je wagen een ganse nacht laten staan (er heeft de voorbije vier jaar trouwens nog niemand dat aangedurfd, mijn dorp).

Feit: niemand hier maakt ooit gebruik van de zes laadpunten die er zijn, sedert vier jaar (en het laden is er nochtans volkomen gratis, aangeboden door de gemeente). Nooit. Never. Nie. Jamais.

Minister Tommelein wil dus zoiets in elke gemeente in Vlaanderen.

Dit is niet wat gaat werken om het EV-rijden te promoten.
 
Zeg @Pebe, moet je nu echt aan ons forum het idiootste wat België heeft als on-line journalistiek tonen :) (vooral de reacties op HLN zijn steeds goed voor plaatsvervangende schaamte :oops:).

Overigens, maar dat kan minister Tommelein niet weten zonder zich een béétje in het onderwerp in te werken, waar ie vermoedelijk tijd noch goesting in heeft: wat maakt één laadpaal in elke gemeente uit?

In mijn dorp hebben we er nu zes. Worden nooit gebruikt, behalve de twee laadpalen voor het gemeentehuis, want die zijn steeds bezet door de twee elektrische wagens die de gemeente zelf (gelukkig, mooi initiatief) heeft gekocht. Maar wat zouden wij zelf hebben aan zo'n traaglaadpalen? Er staan er twee voor het Delhaize-warenhuis, en nog twee voor de kerk: ga ik me daar even tien minuten, of zelfs een uurtje, aankoppelen? Nee toch? En ook niemand toch (ook een Renault Zoé-eigenaar niet)? En op een verlaten supermarktparking wil je toch ook niet je wagen een ganse nacht laten staan (er heeft de voorbije vier jaar trouwens nog niemand dat aangedurfd, mijn dorp).

Feit: niemand hier maakt ooit gebruik van de zes laadpunten die er zijn, sedert vier jaar (en het laden is er nochtans volkomen gratis, aangeboden door de gemeente). Nooit. Never. Nie. Jamais.

Minister Tommelein wil dus zoiets in elke gemeente in Vlaanderen.

Dit is niet wat gaat werken om het EV-rijden te promoten.
@Carl, Helemaal eens met je stelling betreffende het idiote on-line journalistiek kanaal maar van de andere kant, hoeveel "niet-idiote" kanalen/publicaties zien we wanneer het om EVs gaat?
Het nobele gaat mij om de doelstelling 60000 EVs tegen 2020 :)
Naar mijn mening leest/volgt een groot deel van de bevolking dat idiote kanaal (het is gratis...) en ongeacht of 1 trage laadpaal per gemeente een bijdrage zal leveren vormt het wel een basis voor de "onwetende" niet EV rijder. De vrees van elke niet EV rijder blijkt toch telkens te zijn "hoe ver geraak je met een EV"

Reeds vele jaren droomde ik van een EV maar mijn enige vrees was "bereik", Tesla heeft die vrees ontnomen (en dankzij een welbekend formumlid was de drempel helemaal verdwenen :)). Na een avondje praten over de model S, een zeer aangename proefrit, bezoek aan Tesla Aartselaar en daaropvolgend boekhoudkundig onderzoek werd de Model S besteld.
Helaas zal het boekhoudkundig onderzoek de doorsnee belg niet over de drempel halen om EV te rijden. (Ook niet de alternatieve EV markt)
Echter de positieve benadering ten aanzien van de waardeloze, trage, slecht geplaatste, slechts zelden door mij gebruikte laadpalen, kunnen wel een invloed hebben op de perceptie van niet EV rijders.
Het lijkt mij belangrijk iedereen "mee" te krijgen, ik merk nog heel veel onwetendheid en vooral veel "vrees" bij niet EV rijders, die "vrees" wegnemen kan ze mogelijk over de brug halen...
Naar mijn mening kan dit wel een positieve invloed hebben.
 
  • Like
Reactions: Carl
Toch kan ik mij het nut van een laadpaal nabij een warenhuis wel voorstellen: het is typisch iets waar je een uurtje tijd doorbrengt (afhankelijk van de file aan de kassa) en je dus toch een 100 km kan bijladen. Het zou voor mij zelfs een argument zijn om wel bij het warenhuis met en niet bij het warenhuis zonder laadpalen te laden.
Voor een toeristische gemeente kan een laadpaal ook een extra aantrekking betekenen. Ik geef een voorbeeld: in Hotton staat een dubbel 22kW laadpunt, bovendien gratis te gebruiken. Vorig jaar zijn we daar gaan wandelen en eten in plaats van in Durbuy waar geen laadinfrastructuur aanwezig is.
Voor de rest zou het natuurlijk geruststellend zijn mocht je in elke gemeente een laadpunt hebben voor het geval het nodig is. De prijs van een AC-laadpunt is voor een gemeente wel te behappen. De prijs van de elektriciteit trouwens ook.
Ik lees ook dat die laadinfrastructuur zelfbedruipend zou moeten zijn. Dat wordt een moeilijke. Maak je zo'n laadbeurt aanzienlijk duurder dan thuisladen, dan zal het gebruik ervan beperkt zijn. PHEV zullen al helemaal niet laden want publiek laden wordt dan zelfs duurder dan benzine rijden. Maak je zo'n laadbeurt nauwelijks duurder dan de kostprijs dan is de marge weer te klein om de investering op een redelijke termijn terug te verdienen.
Dat de laadpunten momenteel bijna nooit gebruikt worden, is normaal. Er rijden in België bijna geen BEVs rond. Ik tel volgens deze website nog geen 5000 verkochte BEVs sinds 2011.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Toch kan ik mij het nut van een laadpaal nabij een warenhuis wel voorstellen: het is typisch iets waar je een uurtje tijd doorbrengt (afhankelijk van de file aan de kassa) en je dus toch een 100 km kan bijladen. Het zou voor mij zelfs een argument zijn om wel bij het warenhuis met en niet bij het warenhuis zonder laadpalen te laden.
Voor een toeristische gemeente kan een laadpaal ook een extra aantrekking betekenen. Ik geef een voorbeeld: in Hotton staat een dubbel 22kW laadpunt, bovendien gratis te gebruiken. Vorig jaar zijn we daar gaan wandelen en eten in plaats van in Durbuy waar geen laadinfrastructuur aanwezig is.
Voor de rest zou het natuurlijk geruststellend zijn mocht je in elke gemeente een laadpunt hebben voor het geval het nodig is. De prijs van een AC-laadpunt is voor een gemeente wel te behappen. De prijs van de elektriciteit trouwens ook.
Ik lees ook dat die laadinfrastructuur zelfbedruipend zou moeten zijn. Dat wordt een moeilijke. Maak je zo'n laadbeurt aanzienlijk duurder dan thuisladen, dan zal het gebruik ervan beperkt zijn. PHEV zullen al helemaal niet laden want publiek laden wordt dan zelfs duurder dan benzine rijden. Maak je zo'n laadbeurt nauwelijks duurder dan de kostprijs dan is de marge weer te klein om de investering op een redelijke termijn terug te verdienen.
Dat de laadpunten momenteel bijna nooit gebruikt worden, is normaal. Er rijden in België bijna geen BEVs rond. Ik tel volgens deze website nog geen 5000 verkochte BEVs sinds 2011.

Waar staat die lader in Hotton? Ik zou die misschien dit weekend kunnen gebruiken, we zitten een weekend in Erezee.
Ik vind die trouwens op geen enkele app, hoe zouden we zulke laadpunten moeten vinden? IK denk dat er in de praktijk ruim genoeg laadpunten zijn, je moet ze alleen kunnen vinden.
 
Bedankt. Ik had die inderdaad op chargemap gevonden, maar die is van een restaurant. Omdat er gezegd werd gratis had ik de indruk dat het nog een ander laadpunt zou zijn. Ik betwijfel dat een restaurant enthousiast zou zijn als je daar 6 uur zou parkeren, zelfs al eet je daar uitgebreid.

Nico, als je daar zou gaan eten dan mag het toch geen probleem zijn om te laden? Toch niet zolang je binnen bent.
Als je maar twee straten verder moet zijn zou ik vragen of je hem mag laten volladen, lijkt me niet onredelijk… .
 
Nico, als je daar zou gaan eten dan mag het toch geen probleem zijn om te laden? Toch niet zolang je binnen bent.
Als je maar twee straten verder moet zijn zou ik vragen of je hem mag laten volladen, lijkt me niet onredelijk… .

Klopt. Maar je moet al redelijk uitgebreid gaan eten om het 2 uur te trekken, en dan heb ik maar 22kWh geladen, wat niet zo verschrikkellijk veel is. Reken wat over en weer gerij er bij en je bent 3 uur weg. Op die 3 uur kan je evengoed om en weer naar de dichtste supercharger en volledig geladen zijn, en ook gegeten hebben.
 
Even een korte vraag: ik ben op zoek naar een aardlekschakelaar voor type B lekstroom. Voldoet deze aardlekschakelaar?

Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA

Bedankje mijnerzijds aan S-19910.

Daags voordat Daniel zijn vraag stelde had ik de door mij aangehaalde aardlekautomaat besteld.
Na de uitleg en toelichting door S-19910, heb ik mijn bestelling aangepast en is eergisteren de Chint aardlekschakelaar en mijn nieuwe groepenkast geïnstalleerd.

Thanks.
 
  • Like
Reactions: S-19910