Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren geladen bij Ikea Gent, was aangekomen met nog 30km restant. Eigenlijk nog genoeg om de SuC te halen, maar we waren er toch en al wat daar laadt moeten we niet zitten wachten aan de SuC.

Er staan twee duolaadpalen type 2 voor 6 parkeervakken ( enfin, beetje vreemd vind ik ). Geparkeerd aan die aan de buitenkant, echter geen teken van leven in te krijgen. Aan de andere kant van die paal stond een Merc PIH aangesloten, maar aan zijn ( haar ) kant brandde er ook geen lampje. Een vriendelijke Nederlandse parkeerwachter kwam ter hulp maar kon ook geen leven in het ding krijgen. Wel de nodige complimentjes gekregen over mijn S :)
Plots geniaal idee gekregen om de auto te verzetten naar de andere paal, daar werkte het wel. Geladen à rato van 46 km/h.
Toen we 2 uur later vertrokken viel het me wel op dat mijn stekker ( kant laadpaal ) behoorlijk warm was, had ik nog niet eerder voorgehad bij gebruik van mijn ( Tesla Mennekes ) kabel. Wijst dit op een probleem in de laadpaal zelf of valt dit meer voor. De stekker aan de kant van de auto was zoals gewoonlijk koud.

Daarna volgegooid bij de SuC, slechts twee andere S-en aanwezig, geen bekenden.
 
Ik was er zaterdag. Toen ik vertrok zag ik Tesla collega sukkelen aan eerste paal. hem op de tweede paal gewezen die ik net vrijgemaakt had. Daarna naar SUC Gent gerenden. Lekkere wok gegeten daar in chesscafé.
2 uur Ikea laden is 15 minuten winst aan de supercharger (die ik dan toch weer over had om mijn etenstijd te vullen, wel wagen gaan verplaatsen toen hij vol was).
Weet ook niet wat bedoeling is van plaats 5 en 6 bij Ikea, mocht de eerste paal al werken.
 
Ik was er zaterdag. Toen ik vertrok zag ik Tesla collega sukkelen aan eerste paal. hem op de tweede paal gewezen die ik net vrijgemaakt had. Daarna naar SUC Gent gerenden. Lekkere wok gegeten daar in chesscafé.
2 uur Ikea laden is 15 minuten winst aan de supercharger (die ik dan toch weer over had om mijn etenstijd te vullen, wel wagen gaan verplaatsen toen hij vol was).
Weet ook niet wat bedoeling is van plaats 5 en 6 bij Ikea, mocht de eerste paal al werken.

Mjah, vreemd.
Wat me ook opviel is dat de parkeervakken behoorlijk krap zijn. Als je achteruit inrijdt tot net tegen de paal blijft je neus toch ferm buiten de lijnen komen. Was daar niet echt gerust op met al die klungelende chauffeurs in die parking.
 
Inderdaad, ik heb ook moeten zoeken. Op de website stond 'laadplaats' vak D. Maar dat bleek de laadplaats voor de gekochte meubelen te zijn.
Het is op gelijkvloers vlak bij de ingang vd winkel. Gelijkvloers was eigenlijk afgesloten, maar de inderdaad vriendelijke parkeerwachter let Nederlands accent, heeft de kegels verzet toen ik naar de laadpalen vroeg. Hij wist toen wel niet waar de palen stonden.
 
Het zijn geen DEC. Het zijn openbare laadpalen. Ze staan wel op de laadpalen sites zoals chargemap of thenewmotion

DeC's zijn Tesla laders, de bekende wallchargers, die softwarematig zijn beperkt zodat alleen Tesla's er kunnen laden. Uiteindelijk zullen die bijna overal wel gaan komen, men is hard bezig met het uitrollen. (voor de volledigheid, uit goodwill hangen ze er vaak ook een niet begrensde Wallcharger bij zodat ook andere auto's met Type 2 ingang, dat wordt toch de standaard voor AC laden, daar kunnen laden.)
 
DeC's zijn Tesla laders, de bekende wallchargers, die softwarematig zijn beperkt zodat alleen Tesla's er kunnen laden. Uiteindelijk zullen die bijna overal wel gaan komen, men is hard bezig met het uitrollen. (voor de volledigheid, uit goodwill hangen ze er vaak ook een niet begrensde Wallcharger bij zodat ook andere auto's met Type 2 ingang, dat wordt toch de standaard voor AC laden, daar kunnen laden.)

Tot het moment dat hier ook een verdienmodel voor bedacht wordt, is het leuk. Bij een toekomstig bezoek, debit aan Tesla credits?
 
DeC's zijn Tesla laders, de bekende wallchargers, die softwarematig zijn beperkt zodat alleen Tesla's er kunnen laden. Uiteindelijk zullen die bijna overal wel gaan komen, men is hard bezig met het uitrollen. (voor de volledigheid, uit goodwill hangen ze er vaak ook een niet begrensde Wallcharger bij zodat ook andere auto's met Type 2 ingang, dat wordt toch de standaard voor AC laden, daar kunnen laden.)

bedankt Bas en Hans voor de feedback, ben me nog aan het verdiepen hoe alles werkt voordat mijn MX geleverd wordt. Dus IKEA is ook gewoon via laadpas betalen en minder snel dan DeC's
 
Dus IKEA is ook gewoon via laadpas betalen en minder snel dan DeC's

leuker nog.. bij veel IKEA's kan je gratis laden, met name in het buitenland, Fr, Italië (in NL ken ik geen voorbeelden). De pas kan je dan ophalen bij de klantenservice, wel Famaly-card meenemen.. Beste is chargemap en de lokale IKEA-site te raadplegen. In 2013/2014 - de tijd dat er nog amper SuC's waren - was IKEA voor vele early Tesla-rijders de manier om lange afstanden te rijden..
 
Tot het moment dat hier ook een verdienmodel voor bedacht wordt, is het leuk. Bij een toekomstig bezoek, debit aan Tesla credits?

Dit is geheel iets anders. Tesla levert de laders maar de stroom wordt betaald door de uitbater die op die manier klandizie krijgt. Dat is niet te vergelijken met SuC's maar eerder met een gratis kopje koffie van het bedrijf. En meestal kost hen de stroom iets van 6 cent dus een uurtje 11 Kw laden kost 66 cent. Daarmee haalt men wel klanten binnen en men wil ook vooruitlopen op de grote hoeveelheid Model 3's die gaat komen en de terugloop van andere EV's en PHEV's.
 
Ik zal de projectleider elektrisch rijden eens vragen wat de bedoeling is. Dat werkt sneller dan zelf alle palen te gaan testen. :D

Ik zou nog even terugkoppeling geven over het verhogen van de laadsnelheid bij de publieke palen in Den Haag.

Op dit moment is men bezig alle laadpalen te updaten naar smart charging tot 20A (bij één ladende auto). Vervolgens gaat men verhogen tot 24A, wat met de huidige aansluiting al mogelijk is. De laadpalen zijn ook al voorbereid op laden tot 32A dus dat zou een volgende stap zijn.
De hoop is dat men de verzwaring tot 32A kan doen zonder extra te hoeven betalen voor de netverzwaring, omdat de netbeheerder er gebaat bij zou kunnen zijn om op momenten van elektriciteitsoverschot dit kwijt te kunnen aan de ladende auto's.

Al met al een interessante ontwikkeling dus.
Gemeente Den Haag zal er in december over gaan communiceren wanneer het updaten van alle palen is voltooid.
 
  • Informative
Reactions: HWS
In België is IKEA ook gratis en zonder identificatie: dus plug and charge. Wel slechts 11 kW.
In Frankrijk heb je vaak een snellader, ook gratis en te activeren met de Kiwhi-pas.

Klopt ! Gewoon inpluggen en laden maar. Er staat op de laadpalen een procedure beschreven om met een laadkaart te werken of te SMSen ( maar er staat geen nummer bij ) maar dit is dus allemaal overbodig, zodra je inplugt start het laden.
Oh ja, was in Gent dus… .
 
Hoe vind je die laadpalen bij de Ikea vestigingen eigenlijk?
Zondag opgelet of ik ze zag bij Ikea Amsterdam Zuid-Oost maar het is nou niet zo dat bij de inrit duidelijk staat aangegeven welke van de 1000 parkeerplaatsen je moet hebben.

Inderdaad, ik heb ook moeten zoeken. Op de website stond 'laadplaats' vak D. Maar dat bleek de laadplaats voor de gekochte meubelen te zijn.
Het is op gelijkvloers vlak bij de ingang vd winkel. Gelijkvloers was eigenlijk afgesloten, maar de inderdaad vriendelijke parkeerwachter let Nederlands accent, heeft de kegels verzet toen ik naar de laadpalen vroeg. Hij wist toen wel niet waar de palen stonden.

Is inderdaad een puntje tot verbetering. Ik vond ze ook niet, gelukkig hulp gekregen van de vriendelijke ( !! ) Nederlandse parkeerwachter.
 
Ikea is inderdaad grappig: werkt in Anderlecht/Zaventem/Wilrijk @ 11 kW zonder enige poespas, gewoon inpluggen (al staat er op de laadpalen veel onnodige poespas-uitleg!) en anderzijds hoor ik inzake Ikea Aarlen dat daar wel iets "registreer-je-aan-de-infobalie-met-je-Family-card"-achtigs bestaat. Van de website van Ikea zal je weinig leren, ter zake (info is echt wel goed verstopt).

We hebben die Ikea-palen natuurlijk ook zelden of nooit nodig, met onze S'jes en X'jes.
 
  • Like
Reactions: Phil V