Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Tot nu toe vooral van huis naar werk vv gereden en nog geen publieke palen gebruikt.
Dus gisteren en vandaag de eerste ervaringen om te delen.

1.
Gisteren met een bijna lege accu in de parkeergarage van St Jansdal (ziekenhuis in Harderwijk) gestaan. Na eindelijk een plek te hebben gevonden op de 4de etage, hoor ik bij de balie dat er op de bagage grond tussen alle invalide parkeerplaatsen 4 laadpunten zijn...
Bij vertrek heb ik hem daar even aangehangen om te zien wat ze doen. Je kunt er type 2 3x16 laden, gratis. Dwz alleen parkeerkosten maar die zijn bij het ziekenhuis erg bescheiden.

Leek me dus een ideale plek voor mensen die op de A28 onderweg zijn naar het Noorden en moeten/willen bijladen.
Staan dit soort 'hidden treasures' ook op de app's met laadpunten of hebben die alleen maar commerciele publieke palen?

2.
Vandaag op Schiphol geweest. Was bekend P1 heeft laadpalen. Voor wie er nog heen moet: ingang P1 (niet Privium; Previum heeft ook laadpunten maar heb ik nog niet geprobeerd), na de slagboom direct rechts, daarna direct links. Op het einde van de rij, vlak bij de ingang naar de terminal zijn 4 plekken met EV box (werkt met elke 'normale' laadpas gok ik).
Heb niet geladen (weet dus ook vermogen niet) want ik was er maar voor een paar minuten. Wel kabel erin gestopt voor de foto. Is stond back-to-back met een Fisker.
20131120_082824[1].jpg


3.
Daarna van Schiphol naar Enschede. Dus kwam ik langs Palmpol met het eerste FastNed station. Daar dus even gestopt om uit te proberen en een bak koffie te doen.
Is (bevestigd door FastNed) voorlopig helemaal gratis. Gewoon op de startknop drukken en gaan.
Bij afwezigheid van de Chademo adapter op 3x32A geladen. Wat dus maar 3x26 werd vanwege de huidige software van Tesla.
Ben wel benieuwd wat de 120A Chademo gaat opleveren zodra de adapter er is.
Na 20 min alweer vertrokken met slechts 6kW/h extra in de batterij.
Conclusie: Palmpol is open en werkt en is voorlopig gratis.
20131120_101335[1].jpg
 
En dan straks met de elektrische taxi weer terug :smile:
Denk er wel aan ja! :) Even in een Leaf

Vandaag op Schiphol geweest. Was bekend P1 heeft laadpalen. Voor wie er nog heen moet: ingang P1 (niet Privium; Previum heeft ook laadpunten maar heb ik nog niet geprobeerd), na de slagboom direct rechts, daarna direct links. Op het einde van de rij, vlak bij de ingang naar de terminal zijn 4 plekken met EV box (werkt met elke 'normale' laadpas gok ik).
Heb niet geladen (weet dus ook vermogen niet) want ik was er maar voor een paar minuten. Wel kabel erin gestopt voor de foto. Is stond back-to-back met een Fisker.
Ziet die Alfa Romeo nou echt NIET dat die borden er staan? Lijkt me eigenlijk gewoon dat hij het expres genegeerd heeft.

Daarna van Schiphol naar Enschede. Dus kwam ik langs Palmpol met het eerste FastNed station. Daar dus even gestopt om uit te proberen en een bak koffie te doen.
Is (bevestigd door FastNed) voorlopig helemaal gratis. Gewoon op de startknop drukken en gaan.
Bij afwezigheid van de Chademo adapter op 3x32A geladen. Wat dus maar 3x26 werd vanwege de huidige software van Tesla.
Ben wel benieuwd wat de 120A Chademo gaat opleveren zodra de adapter er is.
Na 20 min alweer vertrokken met slechts 6kW/h extra in de batterij.
Conclusie: Palmpol is open en werkt en is voorlopig gratis.
Ziet er erg netjes uit moet ik zeggen!

De 3x26A is nog wel even jammer, maar ook 22kW is niet voldoende langs de snelweg, daar wordt 50kW pas écht leuk.
 
Heeft Tesla eigenlijk al plannen voor een Type 2 Combo DC adapter?

Ik vind P+R met laadpalen en E-taxi een super idee. Perfect voor Belgen die Amsterdam eens bezoeken. Je kan op 1 charge naar ginder, dan enkele uurtjes de stad en terug naar huis.
Ik heb nog geen weet van zo'n Belgische initiatieven.
 
Denk er wel aan ja! :) Even in een Leaf

Ziet die Alfa Romeo nou echt NIET dat die borden er staan? Lijkt me eigenlijk gewoon dat hij het expres genegeerd heeft.

Ziet er erg netjes uit moet ik zeggen!

De 3x26A is nog wel even jammer, maar ook 22kW is niet voldoende langs de snelweg, daar wordt 50kW pas écht leuk.

Wat een kul in die alfa zeg... waarom wordt daar door Schiphol niks aan gedaan?
 
Wie kent er een app met laadpalen in europa? Laadpalen.nl geeft alleen info over NL en B. Moet begin december naar Harnes in Frankrijk en wil eigenlijk wel met mijn MS gaan. Als ik de laadpas van Newmotion gebruik, werkt die dan overal of is het verstandig om een tweede pas achter de hand te hebben (of de ouderwetse creditcard of bankpas?)
Er is nog geen NL-pas waarvan bekend is dat die in Frankrijk werkt.
Chargemap geeft inderdaad nog de meeste info voor Franse palen. Maar let op: veel type 3 palen. Wij hebben type 2 nodig.
Er is wel een dure type 3 -> 2 kabel (Câble de recharge Type 3C (32A) - Type 2 (32A) - Boutique Automobile Propre), maar je zou de eerste hier zijn (altijd spannend of zoiets echt werkt). Dan zou je enige paal in Harnes bij Renault kunnen gebruiken (wel eerst bij ze verifiëren).
Iets meer op safe: laad bij een total-station in Brussel, en op een schuko in Carnes (neem dikke verlengkabel mee ivm mogelijke verkeerde polariteit op het stopcontact).
Ook eerst de totals in Brussel checken, wat er schijnen er meerdere niet te werken ‎total.link.be/be/PlugToDrive/PlugToDrive_NL.pdf
Als je het gaat doen, veel succes, ik hoor heel graag je ervaring !
 
Last edited:
Wat staat er?
- 4 CHAdeMO snelladers
- 40 3x32A Keba laders

Het laden is gratis en parkeren kost 3 euro per uur. Heb de Metro gepakt naar Amsterdam centraal.

Maar 40 (!!!) 32A punten, dat is bizar.

Als ik op oplaadpalen.nl filter op model s en 22kW dan zie ik vrij weinig palen staan. Deze palen staan er ook niet tussen. Begrijp ik iets verkeerd of zijn die palen niet goed ingevoerd in oplaadpalen.nl?
 
Wat een kul in die alfa zeg... waarom wordt daar door Schiphol niks aan gedaan?

Had die Alfa ook gezien. Maar ik had er alle begrip voor. Mensen die (zo'n) Alfa kopen hebben het uberhaupt niet helemaal begrepen. Dus is het logisch dat zo'n bord ook niet begrepen wordt.
Heeft wellicht gedacht dat het stopcontact wel handig zou zijn voor de monteur als hij bij terugkomst de wegenwacht moet bellen om hem te jump starten...
 
Heeft Tesla eigenlijk al plannen voor een Type 2 Combo DC adapter?

Ik vind P+R met laadpalen en E-taxi een super idee. Perfect voor Belgen die Amsterdam eens bezoeken. Je kan op 1 charge naar ginder, dan enkele uurtjes de stad en terug naar huis.
Ik heb nog geen weet van zo'n Belgische initiatieven.

Voor het laden is geen pas nodig, dus je kan er als belg prima laden.

Als ik op oplaadpalen.nl filter op model s en 22kW dan zie ik vrij weinig palen staan. Deze palen staan er ook niet tussen. Begrijp ik iets verkeerd of zijn die palen niet goed ingevoerd in oplaadpalen.nl?

Heb ik al gemeld, hij staat er nu op één paal. Hopelijk passen ze het snel aan.
 
Voor de Belgen ook ik compliment!

Antwerpen weet niet welke parkeergarage maar net ten zuid/oosten van station dus vanaf de meir verkeerde kant van het spoor een parkeergarage met 8 laadpunten! Pas te halen bij de ticket service!

Ben vorige week 2 keer in Antwerpen geweest maar had het niet nodig dus in Hopland geparkeerd is minder ver lopen :)
 
Vandaag op Schiphol geweest. Was bekend P1 heeft laadpalen. Voor wie er nog heen moet: ingang P1 (niet Privium; Previum heeft ook laadpunten maar heb ik nog niet geprobeerd), na de slagboom direct rechts, daarna direct links. Op het einde van de rij, vlak bij de ingang naar de terminal zijn 4 plekken met EV box (werkt met elke 'normale' laadpas gok ik).
Heb niet geladen (weet dus ook vermogen niet) want ik was er maar voor een paar minuten. Wel kabel erin gestopt voor de foto. Is stond back-to-back met een Fisker.
View attachment 36036

Ik heb daar vorige week geladen (schiphol P1), en tot mijn verbazing 3x6A (14km/uur….) !. Help!, ik had echt juice nodig (3 kleine kids, 8 uur 's avonds, onverwacht vrouw naar vliegveld moeten brengen met halfvolle tesla, omdat de NS weer eens liet afweten….)

Kan iemand bevestigen/ontkennen dat deze twee palen gelimiteerd staan op 6A? Of is dit misschien wederom hetzelfde EV-box-begint-aan-6A-verhaal? Ik had daar toen namelijk niet aan gedacht, dus heb niet zitten wachten of hij omhoog ging…
 
Wie kent er een app met laadpalen in europa? Laadpalen.nl geeft alleen info over NL en B. Moet begin december naar Harnes in Frankrijk en wil eigenlijk wel met mijn MS gaan. Als ik de laadpas van Newmotion gebruik, werkt die dan overal of is het verstandig om een tweede pas achter de hand te hebben (of de ouderwetse creditcard of bankpas?)

Marketeer, Heb je iets aan deze site LEMnet - Home staan internationaal laadpalen op alleen niet zo heel veel in Frankrijk Duitsland is aardig te berijden als ik dat zo zie!
 
Heb ik al gemeld, hij staat er nu op één paal. Hopelijk passen ze het snel aan.

Gebruiken ze bij oplaadpalen.nl niet de webservice API van de gemeente amsterdam? ( http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/amsterdam-elektrisch/opladen/open-data/#h3_4 ). Ze zijn in ieder geval in staat om informatie te tonen over of een oplaadpunt al dan niet bezet is dus ik neem aan dat dat d.m.v. die API gebeurt? Aan de andere kant zie ik op de laadpuntenkaart van de essent site allemaal 22kW palen en die info moet toch ook uit diezelfde API komen.
EssentMap.png


Ik ben sowieso wel benieuwd hoe zich dat allemaal gaat ontwikkelen met al die aparte oplaadpuntdatabases. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat 1 laadpunt in allerlei verschillende databases en lijstjes geregistreerd moet gaan worden.
 
Ik heb daar vorige week geladen (schiphol P1), en tot mijn verbazing 3x6A (14km/uur….) !. Help!, ik had echt juice nodig (3 kleine kids, 8 uur 's avonds, onverwacht vrouw naar vliegveld moeten brengen met halfvolle tesla, omdat de NS weer eens liet afweten….)

Kan iemand bevestigen/ontkennen dat deze twee palen gelimiteerd staan op 6A? Of is dit misschien wederom hetzelfde EV-box-begint-aan-6A-verhaal? Ik had daar toen namelijk niet aan gedacht, dus heb niet zitten wachten of hij omhoog ging…
Ik heb op Excelent parking op schiphol ook al een geladen (tijdens vakantie) en was idd ook 6A.