Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Dit weekend met de familie naar CenterParcs Het Meerdal geweest. Er zijn daar 2 gratis palen waarvan er helaas 1 kapot was. Toen ik aankwam stond er een Tesla te laden. Vrijdagavond ging ik kijken en de Tesla was netjes na het laden weggegaan en er stond een Golf. Die heeft er het hele weekend gestaan dus heb maar een mooi briefje achter gelaten (CP kon en deed niks want ze wisten niet van wie deze auto was). Gelukkig was de Tesla rijder wel sociaal....
 
Dit weekend met de familie naar CenterParcs Het Meerdal geweest. Er zijn daar 2 gratis palen waarvan er helaas 1 kapot was. Toen ik aankwam stond er een Tesla te laden. Vrijdagavond ging ik kijken en de Tesla was netjes na het laden weggegaan en er stond een Golf. Die heeft er het hele weekend gestaan dus heb maar een mooi briefje achter gelaten (CP kon en deed niks want ze wisten niet van wie deze auto was). Gelukkig was de Tesla rijder wel sociaal....

Je hebt ze gewezen op Destination Charger programma? Landal heeft daar al een start mee gemaakt. Problemen als met die Golf komen dan niet meer voor.
 
Dit weekend met de familie naar CenterParcs Het Meerdal geweest. Er zijn daar 2 gratis palen waarvan er helaas 1 kapot was. Toen ik aankwam stond er een Tesla te laden. Vrijdagavond ging ik kijken en de Tesla was netjes na het laden weggegaan en er stond een Golf. Die heeft er het hele weekend gestaan dus heb maar een mooi briefje achter gelaten (CP kon en deed niks want ze wisten niet van wie deze auto was). Gelukkig was de Tesla rijder wel sociaal....
Ik heb een paar weken terug in CP Limburgse Peel gezeten (vlak bij Meerdal), daar nog geen laadpalen, maar ik mocht laden aan de blauwe stekkers van de 'golf karretjes' die in CP rondrijden. Kan nooit kwaad het te vragen.
 
Last edited:
Blijkbaar nieuw in de nieuwe Tesla app..... hoop dat het geen "Tesla Easter Egg of the Dark Side" is en we net zoals bij de SuperChargers straks een "boete" per minuut gaan betalen.....
IMG_5161.PNG
 
Grappig: vanmiddag opgeladen bij de supercharger in Dordrecht en even naar binnen gelopen. Toen ik terug kwam stond er een auto tussen mijn MX en een MS en die man was rare trekbewegingen aan het maken aan de oplaadkabel van de tussenliggende laadstation. Toen ik dichterbij kwam zag ik dat het eem Mercedes plugin hybrid was en de man probeerde de kabel naast de andere kant van de Benz te trekken. Hij zei nog "ik denk dat ik mijn auto om moet draaien want die kabel is wel erg kort". Toen ik hem vriendelijk vertelde dat dat niet zo'n goed idee was en en dat dit speciaal voor Tesla's was zei hij nog "pff, lijkt wel een openbare Tesla showroom" en vertrok al mopperend hahahahaha
 
Was een Powerpack geen betere oplossing? Welke versie van de Powerwall heb je? DC of AC? En hoe zit het eigenlijk juist met de veiligheidsvoorschiften van belading op je electriciteitsnetwerk zetten bij stroomonderbreking?
Ik ga ze niet koppelen. Ga ze apart inzetten. DC, allemaal met een SolarEdge 6000 1ph en Store-edge. 36 PV panelen, 170wp per stuk (CIS)
Daarom nog even geen Powerpack. Later wil ik wel een Powerpack oplossing. Ik ben er echter nog niet helemaal uit hoe en wat ik wil. Na goed bestuderen kom ik eigenlijk niet op één soort accu welke ik zou willen gebruiken. Voor piekbelasting zijn loodaccu's nog steeds het beste. Lithium Ion voor continue levering heeft dan weer de voorkeur.
Afijn, back to the topic..
Tesla geeft erg weinig (zeg maar niets) informatie over hoe de werking exact zal verlopen. Ivm de regelgeving mag je niet terugleveren aan het hoofdnet bij een uitval. De Solaredge en de Storeedge zorgen in ieder geval dat indien het opgewekte niet naar de aangesloten verbruikers gaat en géén opslagcapaciteit meer in de accu is (vol dus) dat het vermogen geknepen zal worden (voltage/amp verhouding tweaken) Ik ga ze niet direct op het hoofdnet aansluiten, maar achter de diverse verdelers. Als er ergens een verdeler of groep etc uitvalt, blijven bijvoorbeeld mijn serverruimte en kantoor draaien. Echter, er zal dus iets moeten gebeuren als het hoofdnet uitvalt. Hiervoor heb ik in ieder geval van Victron Energy de Multi plus of de Quatro op het oog. Deze apparaten kunnen heel veel, maar ze zijn bijvoorbeeld in staat om bij netspanning uitval teruglevering aan het net te blokkeren. Dit doen zij normaliter in combinatie met noodstroom. Echter, met 3 fase is dit wel een dure oplossing, als het al de oplossing zou brengen. Er zijn ook simpelere alternatieven waaronder modules welke bij aggregaten gebruikt worden. Dan moet je handmatig weer terugschakelen als er weer netspanning is, maar dat brengt ook issues met zich mee (Vlamboog risico etc) Afijn, er is nog het een en ander uit te zoeken en te bestuderen, maar feit is dat deze oplossingen eraan komen en de netbeheerders ook de gebruikers goed moeten gaan informeren en adviseren.
Ik houd jullie wel op de hoogte van de ontwikkelingen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Voor diegenen die in Den Haag in het "Museum kwartier" (Lange Voorhout, Plein, die buurt) moeten zijn en vanwege kans op schade aan velgen niet meer onder het Malieveld willen parkeren (nietwaar @HWS ?) is dit een goed alternatief, want 8 laadpalen:
Parkeergarage Museumkwartier geopend - DenHaagDirect

Ben er zelf nog niet geweest dus kan niet bepalen hoe Tesla-vriendelijk deze parkeergarage is, maar slechter dan P. Malieveld kan het toch niet zijn? :)
Ik heb zojuist in de Museumkwartier garage geparkeerd. Ruime plekken en inderdaad 8 plaatsen met een ev-box direct bij de voetgangersuitgang. Ik kon niet direct vaststellen of het betaald laden was of niet. De medewerker die ik erover aansprak kon het me ook niet vertellen.
 
Ik heb zojuist in de Museumkwartier garage geparkeerd. Ruime plekken en inderdaad 8 plaatsen met een ev-box direct bij de voetgangersuitgang. Ik kon niet direct vaststellen of het betaald laden was of niet. De medewerker die ik erover aansprak kon het me ook niet vertellen.
Zet vooral je ervaringen in dit lijstje Ervaring_Parkeergarages_Tesla Scheelt me een hoop velgenschade:confused: