Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, ik heb mijn S toch kunnen opladen tijdens een weekendje weg. Er was niet meer dan 6A uit het stopcontact te puren of de spanning zakte onder de 215V… . Had de auto daar ter plaatse niet nodig tijdens het weekend en heb hem ( haar ) rustig laten sabbelen aan die 6 Amps. en is toch volgeladen geraakt tegen dat we terug naar huis moesten vertrekken.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Vraagje over de laadkabel ipv de laadpaal:

Ik heb nog geen Type 2 laadkabel aangekocht omdat ik dit tot nu toe niet nodig had. Tot dit weekend voor mijn tripje Amsterdam. Ik had de Type 2 kabel van mijn schoonbroer's BMW X5 e-drive geleend, lichtblauw met mooi BMW icoontje ;). Als ik deze inplugde aan een publieke laadpaal aan een tussenstop in Utrecht gaf de auto aan dat er geen wall power was. Geen probleem, kan misschien aan de paal liggen, dan maar doorgereden naar SuC Amsterdam.

Eergisteren de kabel nog eens geprobeerd aan een laadpaal bij Ikea, weer geen wall power! Kan het zijn dat BMW de kabel enkel laat communiceren met BMW's (PHEV en BEV), en geen EV's van andere merken? Hoe gaat dat in zijn werk? Ik dacht dat deze universeel waren aangezien het maar een kabel is, en de plug in elke EV past... Tot zover de collegialiteit tussen EV-bouwers.
Les geleerd: best eerst proberen vooraleer de trip te beginnen, of gewoon mijn eigen kabel kopen :)
 
Zo'n laadkabel is een dom stuk koper met een extra informatie: een weerstand tussen PP en aarde die de max stroom voor de kabel bepaalt. Dit om te vermijden dat een 16A kabel toch 32A zou moeten verwerken.
Zou het kunnen dat de kabel stuk is?
Een tesla laadt zeker met een standaard type2. Een tesla laadt zeker ook enkelfasig.
 
Iemand recente ervaring met publiek laden in Blankenberge? Ik lees twee versies:
  • gratis parkeren en bluecorner tarief voor laden
  • 8€/u om te parkeren en gratis laden
De posts hier zijn allemaal van 2014.

Vorig jaar April nog in Blankenberge geweest en daar zonder problemen kunnen laden met mijn TNM pas. Voor wat het waard is; meen me te kunnen herinneren dat er bij Interparking in Knokke ook laadpalen stonden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Bij het laden met de UMC achter de nodige verloop-/verlengkabels, zijn die kabels niet vergrendeld.
Nogal vervelend als iemand besluit je verloopkabel voor onbepaalde tijd te lenen en je zelf ineens zonder zit.
Geloof niet dat het veel voorkomt, maar iemand hier ervaringen mee? Of beter, ideeën hoe dit te voorkomen?
 
Beste site/App voor België, zeker Wallonie, is Chargemap.com
In St. Vith heb je een Ores. Daar kan je met SMS laden @ 22 kW. Ook in Malmedy kan dat.
En dan zou ik suggereren om voor absolute gemoedsrust in de toekomst een Fivari aan te schaffen.
 
Last edited: