Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
tankstation.jpg

tankstations worden regelmatig schoongemaakt met een stoomreiniger, daarvoor zijn deze krachtstroom stopcontacten bedoeld.
 
Straatlantaarn als oplaadstation, geniaal.

Voor wie verder geinteresseerd is: Hier het onderzoek van NKL Nederland naar de mogelijkheden laadpalen te combineren met andere bestaande stroom aansluitingen. (tl;dr myself...)
Beschrijving van de technische haalbaarheid vanaf 5.1.2, pagina 23,24,25
Er zijn wel wat mogelijkheden maar plug-and-play is het niet.
De aansluitingen van lantaarnpalen die rechtstreeks op het net zijn aangesloten zijn vaak max 6A.
In Nederland zijn de meeste lantaarnpalen per groep aangesloten op een aparte schakelkast (PL = Public Lightning box), die zelf een 1x25 of 3x25 net aansluiting heeft. Maar de kabels van de kast naar de palen zijn dan weer niet berekent op 3x16A...
 
Heeft iemand al enig idee wat Tesla gaat doen vanaf 18 november a.s. als ze verplicht CCS/Combo 2 moeten gaan aanbieden bij nieuw gebouwde of aangepaste superchargers volgens EU Directive 2014/94EU?
Member States shall ensure that high power recharging points for electric vehicles, excluding wireless or inductive units, deployed or renewed as from 18 November 2017, comply at least with the technical specifications set out in point 1.2 of Annex II.​

Direct current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoperability purposes, at least with connectors of the combined charging system ‘Combo 2’ as described in standard EN 62196-3.

Misschien een dealtje met Fastned omdat die nu ook bij VanDerValks laadoplossingen gaan plaatsen?
 
Die verplichting ligt niet op Tesla zelf, maar op de lidstaten. De ervaring leert dat die zich nogal lang aan dat soort verplichtingen kunnen onttrekken als ze dat willen. Na verloop van tijd begint de Commissie. Een inbreukprocedure, etc etc.

Er is in NL denk ik nog geen wetgeving waarmee deze Richtlijn is geïmplementeerd.

Zo'n vaart zal het dus niet lopen.
 
De lidstaten zijn verplicht de Directive te implementeren in de lokale wetgeving. Die lokale wetgeving is vervolgens wél van toepassing op Tesla. Nederland dat dus ook gedaan: Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen. Echter hebben ze veel open gelaten aan ministeriële regeling.

Nog interessanter is dat in Duitsland de implementatie al vanaf 2016 van kracht is en veel concreter: https://www.bgbl.de/xaver/bgbl/media/F6EC81D19A2FBB4DB88FBD373B9065F2/bgbl116s0457_10685.pdf.


The requested URL /xaver/bgbl/media/F6EC81D19A2FBB4DB88FBD373B9065F2/bgbl116s0457_10685.pdf was not found on this server.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85