Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_8187.PNG

Zag dat sinds kort bij een laadplek in Amsterdam ook een "wegsleep" bordje geplaatst hebben.
 
  • Like
Reactions: HerrJones
Vraagje ivm laadsnelheid en lawaai: ik heb thans 71.000km gereden in 3jr en 3m, meestal korte ritten in België.
Bij de SC Gent laadt mijn S 85 normaal op à 500km/u en hoor ik geen 'rare' geluiden.
Kom net terug van Z-Fr en heb een 12-tal keren geladen bij SC's. Daar hoorde ik meestal een hels lawaai gedurende 40% van het laden (aan de voorzijde). Het laden bij een lege batterij ging zeer vlot (begint à 500km/u) maar akte zeer snel naar 260km/u.
Heeft dat te maken met de warmte in Fr. en/of de hitte van de batterij?
Een fransman die veel rijdt met zijn S en X gaf de raad de batterij zo leeg mogelijk te rijden en dan enkel op te laden wat nodig is om aan de volgende SC te geraken. Graag Uw mening.
By the way: langs A4 onder Reims was ik de enige lader op 8 stalls, in Sancé nabij Mâcon de enige op 10 stalls (foto), de andere SC waren weinig bezet, enkel deze in Cagnes-sur-Mer was 4/4 bezet (maar is bijna ook de enige in de regio Cannes-Nice)
Met dank aan de Nederlander die mij in Beaune de Android app 'Superchargers' leerde kennen.
 

Attachments

  • IMG_20170823_222314.jpg
    IMG_20170823_222314.jpg
    162.4 KB · Views: 27
@Foxtrot : Hoi Christian , hopelijk een goeie vakantie gehad.

Het geluid aan de supercharger is niet abnormaal; dat is de koeling van de batterij (de ventilatoren) die in werking zijn.
Kan inderdaad veel herrie maken. De warmte is trouwens één van de redenen waarom het laden soms trager gaat. Hier was het huilen met de pet op; wat betreft het weer - ik wou dat we hier ook wat trager konden laden;)

Die Fransman heeft trouwens gelijk - kijk eens hier (tab laadtijd kiezen), daar zie je een grafiek : hoe lager de SOC (batterij); hoe sneller het laden gaat.

Nog even aangeven dat het laden in km/u niet zoveel zegt, dat is een gemiddelde over de ganse laad-sessie. Beter is de waarde in Kw - dat is steeds het actuele vermogen waarmee de batterij geladen wordt.
 
  • Informative
Reactions: is3
Er is overigens zeker een verband tussen omgevings-temperatuur en het koelen van de accu - resp. de herrie die je hoort. Tijdens onze vakantie in Italie was het op een gegeven moment 42 graden - in de auto oplopend naar 58. wagen stond gewoon geparkeerd en het systeem begon op een gegeven moment de accu spontaan te koelen.
Andere bijkomstigheid was dat door de warmte rubbers waren uitgezet en de frunk daardoor niet meer automatisch wilde sluiten.
 
Er is overigens zeker een verband tussen omgevings-temperatuur en het koelen van de accu - resp. de herrie die je hoort. Tijdens onze vakantie in Italie was het op een gegeven moment 42 graden - in de auto oplopend naar 58. wagen stond gewoon geparkeerd en het systeem begon op een gegeven moment de accu spontaan te koelen.

Dit heb ik ook in Nederland meegemaakt: eerder dit jaar eind Juli was het ook een hele dag erg warm. Aan het einde van de middag (waarbij de auto de hele dag in de volle zon gestaan heeft) hoorde ik de ventilatoren behoorlijk veel herrie maken, zonder dat er geladen werd. En nee: ik heb niet de optie voor automatische koelen in het voertuig aanstaan (ivm het moeten uitzetten van het alarm). Hij had het gewoon warm, net als wij dus. Blijkbaar is niets menselijks 'Eddie' vreemd :)
 
Leuk... blijkbaar niet duidelijk dat je een knopje moet indrukken om de CHAdeMO kabel te releasen... dus dan ruk je hem maar met houder en al eraf...

View attachment 243105View attachment 243106View attachment 243107
Li
Leuk... blijkbaar niet duidelijk dat je een knopje moet indrukken om de CHAdeMO kabel te releasen... dus dan ruk je hem maar met houder en al eraf...

View attachment 243105View attachment 243106View attachment 243107
Het lijkt er op alsof er iemand misschien wel over de kabel heen gereden is waardoor die strak is komen te staan en losgebroken is. Ik zou anders eerder verwachten dat-ie bij de pal zou zijn uitgebroken ipv bij de 4 schroeven...

Edit: spuit 11 reageert op een post van 2 wkn oud.. sorry ik hou niet alle draadjes dagelijks bij :)
 
Li

Het lijkt er op alsof er iemand misschien wel over de kabel heen gereden is waardoor die strak is komen te staan en losgebroken is. Ik zou anders eerder verwachten dat-ie bij de pal zou zijn uitgebroken ipv bij de 4 schroeven...

Edit: spuit 11 reageert op een post van 2 wkn oud.. sorry ik hou niet alle draadjes dagelijks bij :)

Er over heen rijden is zowat onmogelijk. Denk echt hard lopen rukken eraan. Ik ga hem anders ophangen, zodat je niet het knopje hoeft in te drukken.