Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren nog wat gaan kerstshoppen in Wijnegem Shoppingcenter. Daar zijn 4 laadplekken. Uiteraard druk op de parking.
Bij aankomst : plek 1 : een Porsche Cayenne Hybride. Zonder laadkabel.
Plek 2 : een Porsche Panamera Hybride. Zonder laadkabel.
My 2cts : twee a**h****s die een hybride gekocht hebben voor de fiscale voordelen en nooit een laadkabel gekocht hebben.

Plek 4 : een Tesla model S. Zonder laadkabel. :mad::mad:
Vind ik zo mogelijk nog erger !

Gelukkig was plek 3 nog vrij.
En lekker bijgeladen @22kw; gratis.
Hoe werkt opladen bij Wijnegem Shopping?
Laadpaal 3 & 4 (groene LED strip bij nr3 & blauwe LED strip bij nr4)
Ik had de kaart tegen alle mogelijke plaatsen van de laadpaal 3 & 4 ervoor gehouden gedurende 30 minuten...
Ik neem aan WIFI symbool?
Tot dat ineens iemand met een hybride mercedes naast mij parkeert en de klep van laadpaal 3 openmaakt...ik vroeg haar hoe ze dat deed.
Ze sluit gewoon haar kabel in haar wagen en stapte weg met kort uitleg "uw kant is kapot" o_O
 
  • Funny
Reactions: shthpnz
Hoe werkt opladen bij Wijnegem Shopping?
Laadpaal 3 & 4 (groene LED strip bij nr3 & blauwe LED strip bij nr4)
Ik had de kaart tegen alle mogelijke plaatsen van de laadpaal 3 & 4 ervoor gehouden gedurende 30 minuten...
Ik neem aan WIFI symbool?
Tot dat ineens iemand met een hybride mercedes naast mij parkeert en de klep van laadpaal 3 openmaakt...ik vroeg haar hoe ze dat deed.
Ze sluit gewoon haar kabel in haar wagen en stapte weg met kort uitleg "uw kant is kapot" o_O

werkt met kaart van WijnegemShoppingCenter.
Als groene lamp brandt, kaart bij het symbool houden. Deurtje gaat dan open. Eventueel paar keren proberen.
Kabel aansluiten, deurtje sluiten. Bij blauw is de paal actief.
 
  • Like
Reactions: EddieW
Ik vind het jammer dat het (zover ik weet) niet mogelijk is om 2 laadpassen aan elkaar te koppelen, zodat je met de één kunt starten en met de ander kunt stoppen. Ik geef nu mijn vrouw mijn hele sleutelbos maar mee als ik de auto bij de paal in de buurt heb weggezet en zij er mee weg moet. Maar dat is natuurlijk geen 2018-oplossing. :)

Zit er niets anders op dan de passen maar in de auto te laten?
 
Heel wat palen kunnen met een App, gekoppeld aan een account bediend worden. Vb de Allego's met Smoov. Dan kan het natuurlijk wel.
Dat is waar. Maar die Smoov app vind ik ronduit irritant... sloom, kleine lettertjes, info op de verkeerde plaats, niet opgemaakt voor mijn scherm... Ik ben (overdreven?) kritisch als het gaat om UIs en responsiveness. ;) Maar de paal in de wijk is van Allego, dus zal Smoov de enige app zijn die laadsessies kan starten?
 
Last edited:
Ter info: in Kortrijk is de Supercharger bij Kinepolis/McDonalds geopend met 2 vd 8 stalls (situatie 3 jan 2018).
Toch prettig als je daar in de buurt op doorreis bent, aangezien er in de verre omtrek geen SuC te bekennen zijn...
In de Kinepolis kun je bij een loungebar koffie drinken, of bij de McDonalds. Waardeloze sfeer trouwens daar en dito parkeren.

2018-01-02 13.55.08.jpg
 
Ter info: in Kortrijk is de Supercharger bij Kinepolis/McDonalds geopend met 2 vd 8 stalls (situatie 3 jan 2018).
Toch prettig als je daar in de buurt op doorreis bent, aangezien er in de verre omtrek geen SuC te bekennen zijn...
In de Kinepolis kun je bij een loungebar koffie drinken, of bij de McDonalds. Waardeloze sfeer trouwens daar en dito parkeren.

View attachment 271565

Welk vermogen haalde je?
Is (was) reeds maanden zo met beperkte power @ 50KWh...
 
  • Like
Reactions: S-19910 and FVO
In de Volkskrant een artikel over toenemende weerstand tegen openbare laadpalen
'Het ziet er niet uit' en zorgt voor overlast'
(...)In diverse gemeenten zijn recentelijk bezwaarschriften ingediend.(..)

Leuk voor het milieu, zo'n laadpaal, maar je zal er maar een voor de deur hebben - Economie - Voor nieuws, achtergronden en columns
Al die auto's voor de deur is natuurlijk de grootste uitzichtvervuiler, daarbij vergeleken stelt zo'n paaltje niks voor. Zou fijn zijn als over 10 jaar onze zelfrijdende auto's allemaal in een parkeerkelder staan te laden en het straatbeeld in woonwijken weer zo wordt als in 1920!
 
Welk vermogen haalde je?
Is (was) reeds maanden zo met beperkte power @ 50KWh...

Om niet bijdehand te zijn, maar tóch even de eenheden-politie uit te hangen, het correcte zou hier zijn; 50kW

kWh geeft energie aan, de capaciteit van een accu dus. kW (kilo-Watt) is een vermogen, bijvoorbeeld hoe veel vermogen een snellader levert of een motor kan leveren.

Een uur lang 50kW vermogen levert 50kWh aan energie op.

Ik arriveerde met meer dan 60% en haalde 45 KWh.
In dit geval dus 45kW

NL op z’n smalst :oops:
Deels. Ik heb een tijdje geleden bezwaar gemaakt tegen een laadpaal die er in de wijk zou komen omdat de gemeente (Middelburg) hier een plek wilde reseveren voor een specifiek kenteken.

Daar zat geen eind termijn aan, die rijder zou dus voor altijd een eigen P-plek houden.

Parkeren in het publieke domein is lastig en ik vind laadpalen eigenlijk ook lelijk met al die blauwe borden er bij, restricties. Het totaalplaatje wordt er niet echt fraaier van, hoe hard ze ook nodig zijn.
 
  • Like
Reactions: FVO
Deels. Ik heb een tijdje geleden bezwaar gemaakt tegen een laadpaal die er in de wijk zou komen omdat de gemeente (Middelburg) hier een plek wilde reseveren voor een specifiek kenteken.

Daar zat geen eind termijn aan, die rijder zou dus voor altijd een eigen P-plek houden.

Parkeren in het publieke domein is lastig en ik vind laadpalen eigenlijk ook lelijk met al die blauwe borden er bij, restricties. Het totaalplaatje wordt er niet echt fraaier van, hoe hard ze ook nodig zijn.
Daar heb je gelijk in, de gemeente mag niet zomaar een paar meter grond ‘schenken’.
Ik denk overigens dat de meeste mensen met bezwaar niet zozeer bezwaar hebben tegen de paal zelf, maar meer dat ze hun auto niet meer voor hun eigen deur mogen zetten totdat ze zelf een EV kopen.
 
Daar heb je gelijk in, de gemeente mag niet zomaar een paar meter grond ‘schenken’.
Ik denk overigens dat de meeste mensen met bezwaar niet zozeer bezwaar hebben tegen de paal zelf, maar meer dat ze hun auto niet meer voor hun eigen deur mogen zetten totdat ze zelf een EV kopen.

totdat ze zelf een EV kopen - en dan wilt de overgrote meerderheid zonder twijfel vlak voor de eigen deur laden; en gaat bezwaar maken als ze 5 minuten moeten wandelen.


Het beleid moet dringend stoppen met luisteren naar individuen, al dan niet verenigd in één of andere belangengroepering.
Het beleid moet het algemeen belang stellen boven het belang van enkelingen -die overigens meestal tégen zijn.
 
Het beleid moet dringend stoppen met luisteren naar individuen, al dan niet verenigd in één of andere belangengroepering.
Het beleid moet het algemeen belang stellen boven het belang van enkelingen -die overigens meestal tégen zijn.
Correct. En gemeentes moeten dus ook overgaan van een reactief beleid (paaltjes plaatsen op aanvraag) naar een actief beleid: leg een matrix over de kaart van je gemeente en zorg voor een laadpunt voor elke xxx auto's binnen de xxx meter.
 
Parkeren in het publieke domein is lastig en ik vind laadpalen eigenlijk ook lelijk met al die blauwe borden er bij, restricties. Het totaalplaatje wordt er niet echt fraaier van, hoe hard ze ook nodig zijn.
Waar ik mij nog wel iets bij kan voorstellen is dat die soms zeer felle blauwe of groene led -indicatie cirkels/verlichting aan de laadpaal op soms een stoepbreedte vanaf het raam, als iritant en storend kan worden ervaren.
 
We hebben, we zien dat hier in de ophef over burenruzies rondom een laadpaaltje, last van de remmende voorsprong.
In 2012 zijn we begonnen met neerzetten van PHEV paaltjes en zitten nu in een ongemakkelijke tussenfase.

Maar het lost zich vanzelf op.
De echte EV's, d.w.z. die met meer dan 500 km range, zullen straks ofwel thuis laden (altijd de beste oplossing) met laadsnelheid die laadtijd tot paar uren reduceert, ofwel een keer per week 20 minuten op een snellaadplein in de buurt en daarnaast bij langere ritten onderweg.
Hij kan dan verder gewoon overal parkeren en is af van het gedoe en stress.

Dan. verdwijnen ook die paaltjes weerbehouders wanneer goed georganiseerd. Jammer dat we niet een jaartje of twee kunnen overslaan.

Ik weet dat hier anders over gedacht wordt maar ben ervan overtuigd dat het die kant op gaat.