Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Het tankmodel past niet bij een EV. Een routine zoals een keer per week 20 minuten bij een snellaadplein laden is gewoonweg niet ideaal.
Dat gaat er vanuit dat je met een accu net zolang rijdt totdat hij zo leeg is dat je weer van die snelle laadtijd kunt profiteren.
Daarmee blijft het nadeel van de EV in stand: als hij minder dan 50% vol is en je *moet* laden, dan zul je moeten wachten (350kW is 1800km uur = 300km in 10 minuten = nog altijd 6 keer zo langzaam als een ICE). De massa geen zin zal hebben om zo calculerend te rijden.
Snelladen probeer je simpelweg te voorkomen. Laadpalen op straat zullen er daarom zeker blijven.
Wel kunnen we de druk daarop m.i. flink verlagen door het plaatsen van laders op werklokaties meer te stimuleren, dat blijft tot nu toe bij beleidsmakers te veel uit beeld. Van die 70% autoeigenaren die geen eigen parkeerplek of garage hebben parkeert een groot deel 5 dagen in de week bij hetzelfde bedrijf.
 
  • Like
Reactions: HWS
Waar ik mij nog wel iets bij kan voorstellen is dat die soms zeer felle blauwe of groene led -indicatie cirkels/verlichting aan de laadpaal op soms een stoepbreedte vanaf het raam, als iritant en storend kan worden ervaren.
Inderdaad. Die LED's zouden wel uit mogen of in ieder geval veel minder fel zijn.

We hebben, we zien dat hier in de ophef over burenruzies rondom een laadpaaltje, last van de remmende voorsprong.
In 2012 zijn we begonnen met neerzetten van PHEV paaltjes en zitten nu in een ongemakkelijke tussenfase.

Maar het lost zich vanzelf op.
De echte EV's, d.w.z. die met meer dan 500 km range, zullen straks ofwel thuis laden (altijd de beste oplossing) met laadsnelheid die laadtijd tot paar uren reduceert, ofwel een keer per week 20 minuten op een snellaadplein in de buurt en daarnaast bij langere ritten onderweg.
Hij kan dan verder gewoon overal parkeren en is af van het gedoe en stress.

Dan. verdwijnen ook die paaltjes weerbehouders wanneer goed georganiseerd. Jammer dat we niet een jaartje of twee kunnen overslaan.

Ik weet dat hier anders over gedacht wordt maar ben ervan overtuigd dat het die kant op gaat.
Verdorie zeg! Ik ben het gewoon helemaal eens met je Hans! :)

Ik deel je mening, over een paar jaar is dit gefixed. Snelladen met 150kW ~ 350kW. Even je 80kWh accu in 20 min vol stoppen terwijl je boodschappen haalt oid.

Sommige mensen kunnen op een eigen oprit laden, de ander op zijn werk, de volgende in de P-garage onder zijn appartement, ga zo maar door.
 
In Amersfoort loopt een project om de stad slim te maken, een van de punten is een laadpaal aan elke lantaarnpaal.

Lijkt met een prima optie!

Men noemt het slim maar dat is het niet.

Het gedoe met paaltjes is ooit begonnen in de PHEV hype en om de paar EV's (met heel beperkte range) te helpen. We zitten nu in afwachting van de nieuwe EV's (en nieuwe EV rijders). Die zullen een range hebben van > 500 km en echt kunnen snelladen (120 Kw en hoger). Het beeld wordt dan dat men 1) thuis laadt als dat kan, de meest ideale situatie want met die range hoef je bijna nooit onderweg bij te laden behoudens trips en wellicht op het werk en op lokatie waar men enkele uren doorbrengt. 2) als dat niet kan of als aanvulling een keer per week 20 minuten op een snellaadplein gecombineerd met shoppen of wat daar meer geboden wordt en 3) bij intensief gebruik en vakanties onderweg bij een snellader. Deze paaltjes zullen vanzelf weer gaan verdwijnen. Men wil gewoon net als bij de huidige brandstofauto niet afhankelijk zijn van paaltjes als deze met de geschetste problemen. Het blijft natuurlijk armoe, zoeken naar een vrij paaltje, eigen kabel pakken en inpluggen aan twee kanten, gedoe met pasjes of app en daarna weer in omgekeerde volgorde met een vieze kabel (als het een keer regent) die in de auto mee moet. Daar trek ik mijn buurman in ieder geval niet mee over de streep.

Edit, handshake Wido.
 
Inderdaad. Die LED's zouden wel uit mogen of in ieder geval veel minder fel zijn...
Waar ik mij nog wel iets bij kan voorstellen is dat die soms zeer felle blauwe of groene led -indicatie cirkels/verlichting aan de laadpaal op soms een stoepbreedte vanaf het raam, als iritant en storend kan worden ervaren.
En dan te bedenken dat zelfs de simpelste laadpunten een schakeling hebben om die verlichting elke dag op een bepaald tijdstip uit te schakelen. Dat doet de EV-Box installatie van mijn buurman in ieder geval al jaren.
 
Ik heb toch enkele bedenkingen.
Die AC-laadpalen zijn de thuislaadpalen voor mensen die geen eigen oprit hebben. Prima toch, een hele nacht laden aan een 11kW laadpaal zodat je 's morgen vol kan vertrekken net zoals wie thuis laadmogelijkheid heeft.
En dan is er de prijs: snelladen kost op dit ogenblik 0,69€/kWh. Versneld laden de helft.
En dan is er de verplichting om de laadpaal vrij te maken zodra het laden te veel vertraagt waardoor je de facto geen echte activiteit kan ontplooien.
Snellaadpalen bij winkels zijn vaak al niet meer gratis of blijven zeker niet gratis. Want als gratis zullen ze over bevraagd zijn. Het is ook onmogelijk om voor elke klant een snellaadpaal te installeren zodat die tijdens zijn wekelijkse inkopen kan volladen. De parking van de supermarkt op zaterdagochtend als eens bekeken. Als al die mensen erop rekenen dat ze hun wagen tijdens de duur van de inkopen kunnen snelladen, krijgen we elk uur een ruzie.
Gedoe met pasjes en Apps: ik vind het eerder fun dan een gedoe. En moet je de eerste keer nog wat zoeken voor de laadpaal in de buurt, na enkele keren zal je het wel kunnen onthouden zeker. Swipen met een laadpas: er zijn ingewikkeldere zaken in het leven.
Er zijn drie laadbehoeften:
  1. thuis of op het werk: mag gerust langzaam gaan. 3,5 kW is misschien iets te traag, maar het dubbele is al goed genoeg.
  2. Bij een bestemming: semi-snel of snel, dus tot 22 kW: prima om tijdens de activiteit die je ergens ontplooit flink wat range bij te krijgen
  3. Snelladen: in principe enkel voor wie onmiddellijk terug op pad moet.
De prijzen per kWh mogen in verhouding staan tot de laadsnelheid en daardoor in verhouding tot de investering. Bij de eerste laadpalen zou je ongestraft mogen overnachten of wat blijven hangen, ook als het laden beëindigd is. Bij de 2de kan dat tegen een kleine vergoeding om mensen aan te manen de paal toch ASAP vrij te maken. Bij de 3de moet een vergoeding betaald worden voor al wie langer dan nodig de laadpaal bezet die bijna een boete is.
 
Nog niet beschikbaar, maar je kunt je al wel aanmelden als geïnteresseerde (ze zijn als NL bedrijf vorige week op CES 2018 gelanceerd)

The software platform for EV drivers - Chargetrip
upload_2018-1-15_13-42-49.png
 
Ik heb toch enkele bedenkingen.
Die AC-laadpalen zijn de thuislaadpalen voor mensen die geen eigen oprit hebben. Prima toch, een hele nacht laden aan een 11kW laadpaal zodat je 's morgen vol kan vertrekken net zoals wie thuis laadmogelijkheid heeft.
Inderdaad. Ik heb geen oprit en zal mijn toekomstige model 3 aan de AC-laadpaal in de buurt moeten zetten. Omdat ik thuis werk, gebruik ik de auto alleen lokaal en 2x per maand een 100 km rit. Verder een tiental keer per jaar langere trips (350/400 km). In totaal ~12.000 per jaar.

Zijn er model S/X eigenaren die ervaring hebben met elektrisch rijden zonder thuislaad-mogelijkheden? Tips?
 
Inderdaad. Ik heb geen oprit en zal mijn toekomstige model 3 aan de AC-laadpaal in de buurt moeten zetten. Omdat ik thuis werk, gebruik ik de auto alleen lokaal en 2x per maand een 100 km rit. Verder een tiental keer per jaar langere trips (350/400 km). In totaal ~12.000 per jaar.

Zijn er model S/X eigenaren die ervaring hebben met elektrisch rijden zonder thuislaad-mogelijkheden? Tips?

Bij dat gebruik hoef je hooguit één keer per week of misschien wel één keer per twee weken te laden. Ik weet niet wat je lokatie is maar wanneer je een Supercharger in je buurt hebt zou ik daar dan één keer per week, omdat je er toch langs komt, tegen 20 ct per kWh wat laden en voor de rest hoef je je nergens zorgen over te maken. Die tien langere trips kun je onderweg of op bestemming bijladen hoewel 350 km binnen de range van de auto ligt.
 
Bij dat gebruik hoef je hooguit één keer per week of misschien wel één keer per twee weken te laden. Ik weet niet wat je lokatie is maar wanneer je een Supercharger in je buurt hebt zou ik daar dan één keer per week, omdat je er toch langs komt, tegen 20 ct per kWh wat laden en voor de rest hoef je je nergens zorgen over te maken. Die tien langere trips kun je onderweg of op bestemming bijladen hoewel 350 km binnen de range van de auto ligt.
Dat zou ook kunnen. Ik heb dan wel geen SuC in de buurt, maar kan er wel langsgaan op weg naar Utrecht (vanaf omgeving Haarlem). Alleen heb ik een hekel aan het wachten. Liever zet ik 'm op 100 meter lopen aan de laadpaal en haal 'm een paar uur later weer op. Of nog beter, ik vraag een laadpaal aan voor de deur (ik woon vlak bij een plein met ruime parkeermogelijkheden waar een extra laadpaal mooi zou kunnen). Wellicht met de toevloed van model 3s en andere ev's in het vooruitzicht wil de gemeente eraan meewerken.
 
Zijn er model S/X eigenaren die ervaring hebben met elektrisch rijden zonder thuislaad-mogelijkheden? Tips?
Bij mijn week appartement in Antwerpen heb ik geen laad-mogelijkheid in buurt van 500 meter of extra garage. Ik had een laadpaal aangevraagd bij Eandis maar nooit iets van terug gehoord.

Maar sinds mijn werk route amper 4% verbruikt (gemiddeld 140-170 Wh/km) is 1-2 keer laden per week meer dan voldoende voor mij.
1 keer SuC en 1 keer bij weekend-huis (Daar heb ik wel een tesla wall charger)

Je kan via uw Tesla nav zien of nabije SuC druk is of niet.
 
Je leert het zo....
Laden waar het kan ( ff uitzoeken via SuC info, Chargemap.com , TheNewMotion kaart evt... ), laadpaal (aanvragen) voor de deur altijd doen en Bob's Your Uncle ! Bijv. deze Zondag weer even vv Zld-A'dam, 400km, met ons Leafje (30kWh) geweest, no problem, vooral niet als je in A'dam dan ad straat ook nog even kunt laden.
Met de LongeRange M3 zou ik dan onderweg ( heen en terug een 25min Fastned) de snellaadstops sowieso kunnen overslaan én zonder laden in A'dam zou ik wrsch nog even op de terug weg kort snelladen, zodat ik ondanks de winter lekker door kan rijden! Suc6....
 
Je leert het zo....
Laden waar het kan ( ff uitzoeken via SuC info, Chargemap.com , TheNewMotion kaart evt... ), laadpaal (aanvragen) voor de deur altijd doen en Bob's Your Uncle ! Bijv. deze Zondag weer even vv Zld-A'dam, 400km, met ons Leafje (30kWh) geweest, no problem, vooral niet als je in A'dam dan ad straat ook nog even kunt laden.
Met de LongeRange M3 zou ik dan onderweg ( heen en terug een 25min Fastned) de snellaadstops sowieso kunnen overslaan én zonder laden in A'dam zou ik wrsch nog even op de terug weg kort snelladen, zodat ik ondanks de winter lekker door kan rijden! Suc6....
Bedankt. Het wordt waarschijnlijk de StandardRange M3. Ook ingegeven door een vriend die met zijn 2013 S60 geen enkele range anxiety heeft. Ik heb 9.000 euro niet zo even ergens liggen, het zou me goed uitkomen als ik die kan besparen.

Met behulp van abetterrouteplanner ben ik momenteel aan het kijken of en hoe ik mijn trips kan regelen zodat ik de wachttijd kan minimaliseren. Tien minuten laden vind ik geen probleem. Dat ben je met tanken ook al snel kwijt. Het lukt me om vanaf Haarlem een trip Roermond vv te bereizen met 12 minuten laden. Dan ga ik wel uit van 143 kWh/km (1:7 kWh/km) voor de M3SR op de snelweg. Of is dat te optimistisch?
 
Dan ga ik wel uit van 143 kWh/km (1:7 kWh/km) voor de M3SR op de snelweg. Of is dat te optimistisch?
Hangt echt af van uw rechtervoet :) Maar misschien toch een beetje hoger tellen.

Hoewel in die SuC de taxi's niet meer schijnen te mogen komen. Is er trouwens iets te merken van Tesla's ban op taxi's e.d.?
Correct mij indien incorect maar ik dacht dat enkel voor Tesla taxi's die na bepaalde datum (december 2017?) geldt. Dus tesla taxi's voor die datum mogen nog steeds SuC gebruiken.
 
Bedankt. Het wordt waarschijnlijk de StandardRange M3. Ook ingegeven door een vriend die met zijn 2013 S60 geen enkele range anxiety heeft. Ik heb 9.000 euro niet zo even ergens liggen, het zou me goed uitkomen als ik die kan besparen.

Met behulp van abetterrouteplanner ben ik momenteel aan het kijken of en hoe ik mijn trips kan regelen zodat ik de wachttijd kan minimaliseren. Tien minuten laden vind ik geen probleem. Dat ben je met tanken ook al snel kwijt. Het lukt me om vanaf Haarlem een trip Roermond vv te bereizen met 12 minuten laden. Dan ga ik wel uit van 143 kWh/km (1:7 kWh/km) voor de M3SR op de snelweg. Of is dat te optimistisch?
...zo te zien vind je een beetje rekenen aan bereik en laadtijd ed. leuk, dat is onze ervaring al het halve werk. Omdat de Leaf ( zoals vele auto's ) een knap waardeloze navigatie heeft ( Here ) gebruiken we TomTomGo op de SmartPhone ( wen je meteen aan de M3 tablet lokatie..:D ) en dan zie je meteen al vergelijkend, de heel nauwkeurige TomTom km's tot je bestemming met het ook steeds wijzigende Leaf km-bereik bij je huidige snelheid, hoever je echt komt. 143Wh/km lijkt me trouwens best heel scherp..! Zal eerder richting de 200 zijn denk ik.
 
...zo te zien vind je een beetje rekenen aan bereik en laadtijd ed. leuk, dat is onze ervaring al het halve werk. Omdat de Leaf ( zoals vele auto's ) een knap waardeloze navigatie heeft ( Here ) gebruiken we TomTomGo op de SmartPhone ( wen je meteen aan de M3 tablet lokatie..:D ) en dan zie je meteen al vergelijkend, de heel nauwkeurige TomTom km's tot je bestemming met het ook steeds wijzigende Leaf km-bereik bij je huidige snelheid, hoever je echt komt. 143Wh/km lijkt me trouwens best heel scherp..! Zal eerder richting de 200 zijn denk ik.
Sorry, foutje. 143Wh/km. Misschien is het wat optimistisch, maar Amerikanen in CA komen nu met de LR op 235 Wh/mi bij 65-70 mph op de snelweg met aerowheels. Reken je dat om, moet je met de lichtere SR gemiddeld door het jaar heen tijdens trips rond die 143 kunnen komen wanneer je -zoals ik- tussen 100 en 120 kmh rijdt. Gecombineerd snelweg/stad ga ik uit van 166 Wh/km.
In de winter met sneeuw en regen gaat het misschien richting de 200 of erger. Nadeel is dat ik zonder thuisladen niet kan opwarmen op het elektriciteitsnet, dus waarschijnlijk wordt het verbruik met (strenge) kou een stuk hoger. Voordeel is dan weer, dat ik niet ver van de kust woon en het de laatste jaren zelden lang koud is geweest.
 
...zo te zien vind je een beetje rekenen aan bereik en laadtijd ed. leuk, dat is onze ervaring al het halve werk. Omdat de Leaf ( zoals vele auto's ) een knap waardeloze navigatie heeft ( Here ) gebruiken we TomTomGo op de SmartPhone ( wen je meteen aan de M3 tablet lokatie..:D ) en dan zie je meteen al vergelijkend, de heel nauwkeurige TomTom km's tot je bestemming met het ook steeds wijzigende Leaf km-bereik bij je huidige snelheid, hoever je echt komt. 143Wh/km lijkt me trouwens best heel scherp..! Zal eerder richting de 200 zijn denk ik.
Op de snelweg met rond de 110 km/u ben ik er van overtuigd dat 150 tot 160 wH/km mogelijk is.
In de zomer haal ik op de A2 ook waarden van 160 wH/km met mijn achterwiel aangedreven S met 21" wielen.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Op de snelweg met rond de 110 km/u ben ik er van overtuigd dat 150 tot 160 wH/km mogelijk is.
In de zomer haal ik op de A2 ook waarden van 160 wH/km met mijn achterwiel aangedreven S met 21" wielen.
Wim, hoe nauwkeurig is de Tesla snelheidsaanduiding ? Is 110 km/h dat ook echt of zit er ( net als bij de Leaf, mijn enige EV referentie nu eenmaal... ) ook een enorme afwijking in ? Daar is 114km/h dus 105 echte TomTomGo km/h.