robertvg
Extremely Well-Known Member
Het tankmodel past niet bij een EV. Een routine zoals een keer per week 20 minuten bij een snellaadplein laden is gewoonweg niet ideaal.
Dat gaat er vanuit dat je met een accu net zolang rijdt totdat hij zo leeg is dat je weer van die snelle laadtijd kunt profiteren.
Daarmee blijft het nadeel van de EV in stand: als hij minder dan 50% vol is en je *moet* laden, dan zul je moeten wachten (350kW is 1800km uur = 300km in 10 minuten = nog altijd 6 keer zo langzaam als een ICE). De massa geen zin zal hebben om zo calculerend te rijden.
Snelladen probeer je simpelweg te voorkomen. Laadpalen op straat zullen er daarom zeker blijven.
Wel kunnen we de druk daarop m.i. flink verlagen door het plaatsen van laders op werklokaties meer te stimuleren, dat blijft tot nu toe bij beleidsmakers te veel uit beeld. Van die 70% autoeigenaren die geen eigen parkeerplek of garage hebben parkeert een groot deel 5 dagen in de week bij hetzelfde bedrijf.
Dat gaat er vanuit dat je met een accu net zolang rijdt totdat hij zo leeg is dat je weer van die snelle laadtijd kunt profiteren.
Daarmee blijft het nadeel van de EV in stand: als hij minder dan 50% vol is en je *moet* laden, dan zul je moeten wachten (350kW is 1800km uur = 300km in 10 minuten = nog altijd 6 keer zo langzaam als een ICE). De massa geen zin zal hebben om zo calculerend te rijden.
Snelladen probeer je simpelweg te voorkomen. Laadpalen op straat zullen er daarom zeker blijven.
Wel kunnen we de druk daarop m.i. flink verlagen door het plaatsen van laders op werklokaties meer te stimuleren, dat blijft tot nu toe bij beleidsmakers te veel uit beeld. Van die 70% autoeigenaren die geen eigen parkeerplek of garage hebben parkeert een groot deel 5 dagen in de week bij hetzelfde bedrijf.