Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
De gemiddelde auto rijdt zo'n 20.000 - 25.000 km per jaar, dus dat is 55 tot 68 km per dag. Daar heb je, afhankelijk van hoe zuinig je auto is en of het winter of zomer is, zo'n 10-15 kWh aan elektriciteit voor nodig. De meeste auto's staan ook zo'n 23 uur per dag stil, dus je hebt 23 uur per dag om die maximaal 15 kWh bij te laden. Dat is 0,65 kW, oftewel wat een moderne zuinige stofzuiger verbruikt.

Dat lijkt me niet echt een probleem voor het stroomnet. We rijden ook niet allemaal ineens elektrisch, daar gaan nog wel wat jaren overheen. Dus er is ook nog wel wat tijd om e.e.a. te upgraden.
 
De gemiddelde auto rijdt zo'n 20.000 - 25.000 km per jaar, dus dat is 55 tot 68 km per dag. Daar heb je, afhankelijk van hoe zuinig je auto is en of het winter of zomer is, zo'n 10-15 kWh aan elektriciteit voor nodig. De meeste auto's staan ook zo'n 23 uur per dag stil, dus je hebt 23 uur per dag om die maximaal 15 kWh bij te laden. Dat is 0,65 kW, oftewel wat een moderne zuinige stofzuiger verbruikt.

Dat lijkt me niet echt een probleem voor het stroomnet. We rijden ook niet allemaal ineens elektrisch, daar gaan nog wel wat jaren overheen. Dus er is ook nog wel wat tijd om e.e.a. te upgraden.

Toevallig vandaag over gehad. Ik heb ergens gelezen dat als elke auto elektrisch gaat rijden het stroomverbruik met 17% toeneemt. Maar ben op zoek naar de bron. Weet iemand die?
De verklaring ligt in ieder geval in het feit dat de huishoudens maar een klein deel van het stroomverbruik voor hun rekening nemen. Het grootse deel is bedrijfsleven.
 
Toevallig vandaag over gehad. Ik heb ergens gelezen dat als elke auto elektrisch gaat rijden het stroomverbruik met 17% toeneemt. Maar ben op zoek naar de bron. Weet iemand die?
De verklaring ligt in ieder geval in het feit dat de huishoudens maar een klein deel van het stroomverbruik voor hun rekening nemen. Het grootse deel is bedrijfsleven.
17% klopt. Gewoon terugrekenen van 11000 km (niet 20-25K zoals @dicktump beweert) per auto ad 200 Wh/km. Alle info is te vinden op de site van het CBS.
 
Toevallig vandaag over gehad. Ik heb ergens gelezen dat als elke auto elektrisch gaat rijden het stroomverbruik met 17% toeneemt. Maar ben op zoek naar de bron. Weet iemand die?
De verklaring ligt in ieder geval in het feit dat de huishoudens maar een klein deel van het stroomverbruik voor hun rekening nemen. Het grootse deel is bedrijfsleven.

Het rekensommetje wordt anders als er ook raffinaderijen gaan stoppen.
Dat zijn enorme stroomvreters.
Als alles elektrisch gaat rijden zal het aantal raffinaderijen ook significant minder worden, lijkt mij.
 
Een vraag over het 'reviewen' van SuC-locaties, voornamelijk in het buitenland.

Paar weken geleden een roadtrip gemaakt naar Oostenrijk en Z-Frankrijk. Al met al een superervaring, zeker buiten het hoogseizoen. Sommige SuC-locaties zijn echt aan te raden, maar er zijn ook een paar mindere (slecht restaurant, etc). Waar doen jullie onderzoek voor de uitgezochte locatie en reviewen jullie deze? Is er een algemene app bijvoorbeeld?

xnliXdtcTNuu7iZ4LP6MXA.jpg
 
Het rekensommetje wordt anders als er ook raffinaderijen gaan stoppen.
Dat zijn enorme stroomvreters.
Als alles elektrisch gaat rijden zal het aantal raffinaderijen ook significant minder worden, lijkt mij.
Raffinaderijen genereren zover ik weet het grootste deel van de stroom die ze verbruiken zelf. Lekker smerig dat wel, maar het is geen zware belasting op het net. De grootste verbruikers in Nederland zijn aluminiumsmelterijen.
 
Een vraag over het 'reviewen' van SuC-locaties, voornamelijk in het buitenland.

Paar weken geleden een roadtrip gemaakt naar Oostenrijk en Z-Frankrijk. Al met al een superervaring, zeker buiten het hoogseizoen. Sommige SuC-locaties zijn echt aan te raden, maar er zijn ook een paar mindere (slecht restaurant, etc). Waar doen jullie onderzoek voor de uitgezochte locatie en reviewen jullie deze? Is er een algemene app bijvoorbeeld?

View attachment 344876

We hadden hier een topic over: Eet- en Drinkgelegenheden in nabijheid van SuC + eventuele incentives voor Tesla eigenaars

Xavier
 

En dan hadden we op Teslavragen een lijst met SuC's en de kenmerken, gevoed door bezoekers maar dat droogde op. Nu weer bezig met onze Evernote verzameling. Is nog niet "breed" ontdekt maar werkt wel mooi. Tijdens het laden met Smartphone direct ofwel SuC toevoegen, compleet met alle gewenste info en foto's of wat dan ook of natuurlijk als hij er al is actualiseren. Ook snel vooraf op die manier te vinden. En daarnaast genoeg leesvoer door alle verzamelde artikelen en commentaren.
 
In NL gebruik ik ze bijna niet (kan altijd wel thuis terecht) en als ik ze gebruik is een VdV voor mij prima en een safe bet. Voor de trips naar het buitenland: daar zit veel verschil in de bijbehorende faciliteiten (positief en negatief). Ik heb inderdaad de app 'superchargers' op mijn telefoon.
 
Weekend gepland in Ieper. Kinderen wat geschiedenis bijbrengen. Roadtrip in Flanders Fields. Iemand ervaringen met laden daar? Chargemap geeft enkele laadpalen aan maar weinig comments. Appartement in Ieper geboekt dus daar laden zal niet evident zijn.

Via SuC Kortrijk naar Ieper en 'em daar volgooien, kun je weer 300km rijden... .
Er zijn toch al wat laadpalen in de buurt daar, echter zelf nog niet gebruikt.
Overzicht: Oplaadpunten elektrische auto - Oplaadpalen
In Diksmuide, zijn er ook al enige punten actief, zelfs eentje aan de Ijzerdijk bij de Ijzertoren, kan je laden terwijl je de toren beklimt.

Xavier
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Vanwege reputatie Kortrijk al eerder geladen bij SuC Lokeren. Daarna afgelopen zaterdag t/m maandag leerzame tourritten gemaakt op basis van routekaarten, te verkrijgen bij bezoekerscentrum in Kemmel (€ 30,-, mooie naslagwerken). Zeker aan te raden. In Ieper geladen op Minneplein, waarbij ik wel een bestuurder in een Ford Focus moest verzoeken z'n auto te verplaatsen. 5 minuten lopen tot aan In Flanders Field museum, mooie opmaat naar de dagelijkse herdenking (Last Post) om 20.00 uur.
 
  • Informative
Reactions: Karim DB