Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Onwaar.
Ik ken Tesla's met meer dan 10.000 kWh DC fastcharging achter de rug, die gewoon op 140 kW aan de Supercharger laden.
Er zijn meerdere factoren van belang die bepalen of de DC laadsnelheid op een pack gecapped wordt of niet.
Is dat variabel ook?
Waar kan je zien hoeveel je gratis heb geladen? Heb de auto vanaf begin februari 2e hands gekocht.
ik zou willen zeggen het is officieel... Rit naar mijn ouders in Groningen, altijd stoppen in drachten. En bam direct 70kwh. Ja alleen aan de lader. Zoveelste keer afgelopen drie weken dat de tesla niet boven de 70 uit komt. Waar dit vroeger tussen de 90 en 140 was...
 
Is dat variabel ook?

Bjorn Nijland heeft al eens uitgezocht dat de laadsnelheid in de loop der maanden steeds verder beperkt wordt, dus naar 120 kW, naar 110 kW, etc., tot uiteindelijk 94.kW. Dus inderdaad variabel.

Of je überhaupt beperkt wordt is een set factoren die alleen Tesla kent. Ik vermoed dat cel-onbalans er eentje is (afwijkende max celvoltages), of misschien ook wel temperatuuronbalans tijdens het snelladen.
 
Nu hebben wij op het werk het volgende probleem en ik vroeg me af of iemand het ook wel eens is tegen gekomen.

Situatie:
Er staat een dubbele EV Box waar 2 auto's gelijktijdig 11KW (3x16A) kunnen laden. deze gaan met 1 kabel direct naar de meterkast en staat op een aardlekautomaat van 22KW (3x32A).

WhatsApp-Image-2018-03-23-at-12.53.23-768x1024.jpeg

Probleem:
Soms klapt de aardlekautomaat in de meterkast eruit. Als dit dan gebeurt is dat vrijwel altijd als er 2 auto's beide met 11KW aan het laden zijn. Het rare is nu soms klapt hij na een aantal uur en blijft hij het vervolgens de rest van de dag gewoon doen terwijl het soms ook gewoon de hele dag goed gaat.

Wat we al getest hebben:

- Diverse verschillende merken en combinaties voertuigen en kabels, lijkt geen verschil te geven.
- Een enkele EV met 3x16A of PHEV met 1x16A geeft geen problemen
- Als er een PHEV van 1x16A staat te laden en een andere EV met 3x16A is er niks aan de hand.
- We hebben ook de laadstroom geprobeert te verlagen, bijvoorbeeld beide voertuigen op 3x14A, lijkt langer goed te gaan maar uiteindelijk klapt hij er toch een keer uit.
- Amperes gemeten in de meterkast, deze blijft netjes onder de max waarde van 3x32A.

Alle spullen zijn nieuw aangeschaft, wil niet zeggen dat er iets kapot kan maar wou het er wel even bij vermelden.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Nu hebben wij op het werk het volgende probleem en ik vroeg me af of iemand het ook wel eens is tegen gekomen.

Situatie:
Er staat een dubbele EV Box waar 2 auto's gelijktijdig 11KW (3x16A) kunnen laden. deze gaan met 1 kabel direct naar de meterkast en staat op een aardlekautomaat van 22KW (3x32A).

View attachment 502737

Probleem:
Soms klapt de aardlekautomaat in de meterkast eruit. Als dit dan gebeurt is dat vrijwel altijd als er 2 auto's beide met 11KW aan het laden zijn. Het rare is nu soms klapt hij na een aantal uur en blijft hij het vervolgens de rest van de dag gewoon doen terwijl het soms ook gewoon de hele dag goed gaat.

Wat we al getest hebben:

- Diverse verschillende merken en combinaties voertuigen en kabels, lijkt geen verschil te geven.
- Een enkele EV met 3x16A of PHEV met 1x16A geeft geen problemen
- Als er een PHEV van 1x16A staat te laden en een andere EV met 3x16A is er niks aan de hand.
- We hebben ook de laadstroom geprobeert te verlagen, bijvoorbeeld beide voertuigen op 3x14A, lijkt langer goed te gaan maar uiteindelijk klapt hij er toch een keer uit.
- Amperes gemeten in de meterkast, deze blijft netjes onder de max waarde van 3x32A.

Alle spullen zijn nieuw aangeschaft, wil niet zeggen dat er iets kapot kan maar wou het er wel even bij vermelden.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mijn voorkeur zou zijn twee aparte groepen van 16A aanleggen. Nu is de zekering niet selectief op de maximaal toegestane laadstroom.
 
Probleem:
Soms klapt de aardlekautomaat in de meterkast eruit. Als dit dan gebeurt is dat vrijwel altijd als er 2 auto's beide met 11KW aan het laden zijn. Het rare is nu soms klapt hij na een aantal uur en blijft hij het vervolgens de rest van de dag gewoon doen terwijl het soms ook gewoon de hele dag goed gaat.

Wat we al getest hebben:

- Diverse verschillende merken en combinaties voertuigen en kabels, lijkt geen verschil te geven.
- Een enkele EV met 3x16A of PHEV met 1x16A geeft geen problemen
- Als er een PHEV van 1x16A staat te laden en een andere EV met 3x16A is er niks aan de hand.
- We hebben ook de laadstroom geprobeert te verlagen, bijvoorbeeld beide voertuigen op 3x14A, lijkt langer goed te gaan maar uiteindelijk klapt hij er toch een keer uit.
- Amperes gemeten in de meterkast, deze blijft netjes onder de max waarde van 3x32A.

Alle spullen zijn nieuw aangeschaft, wil niet zeggen dat er iets kapot kan maar wou het er wel even bij vermelden.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Het kan natuurlijk ook een aardlek zijn. Dat is een nadeeltje van een aardlekautomaat: je kunt niet zien waarom hij eruit klapt.
Maar waarom het dan wel goed gaat bij lagere amperages is dan weer niet zo goed verklaarbaar.
 
Mijn voorkeur zou zijn twee aparte groepen van 16A aanleggen. Nu is de zekering niet selectief op de maximaal toegestane laadstroom.

Dan zouden er 2 nieuwe kabels gegraven moeten worden... Ben het wel met je eens dat het beter is echter is er toen zo voor gekozen ivm advies van de leverancier..

Het kan natuurlijk ook een aardlek zijn. Dat is een nadeeltje van een aardlekautomaat: je kunt niet zien waarom hij eruit klapt.
Maar waarom het dan wel goed gaat bij lagere amperages is dan weer niet zo goed verklaarbaar.

Bij lagere amperages lijkt het langer goed te gaan (aantal dagen) maar klapt er uiteindelijk toch uit. Zat zelf te denken misschien de aardlekautomaat vervangen door eentje met een trip indicator. Dan sluit je de aardlekautomaat uit en mocht het weer gebeuren kan je het zien of het kortsluiting is of overbelasting.

20200121_125604.jpg


DS203NC 3P+N aardlekschakelaars - Aardlekautomaat (Aardlekschakelaars-RCD) | ABB

Tenminste dat was mijn idee maar ik ben geen elektricien vandaar dat ik de vraag hier stel.
 
Dan zouden er 2 nieuwe kabels gegraven moeten worden... Ben het wel met je eens dat het beter is echter is er toen zo voor gekozen ivm advies van de leverancier..



Bij lagere amperages lijkt het langer goed te gaan (aantal dagen) maar klapt er uiteindelijk toch uit. Zat zelf te denken misschien de aardlekautomaat vervangen door eentje met een trip indicator. Dan sluit je de aardlekautomaat uit en mocht het weer gebeuren kan je het zien of het kortsluiting is of overbelasting.

View attachment 502754

DS203NC 3P+N aardlekschakelaars - Aardlekautomaat (Aardlekschakelaars-RCD) | ABB

Tenminste dat was mijn idee maar ik ben geen elektricien vandaar dat ik de vraag hier stel.
Situatie hier niet helemaal gelijk, heb 2 TWC's hangen, op aparte groepen (beide 3 fase 16A).
Bij mij vielen de TWC's af en toe in storing, soms 1, soms ook de andere.
Elektricien heeft na alles gecontroleerd te hebben de aarde gemeten.
Die was bij ons te hoog, iets boven de 100 Ohm. Na het slaan van een nieuwe aardepin is dit gedaald naar 30 Ohm, en nu heb ik geen problemen meer. Dus misschien dit eens checken? Hopelijk helpt je dit verder. Succes!
 
  • Informative
Reactions: Hbrink and Gtech
iemand enig idee of je de destination chargers die op de parking van Tesla service centers / showrooms vrij gebruikt kunnen worden? Dus buiten de openingsuren van de Tesla store daar gratis en voor niks gaan opladen? ;)
Geen idee maar om het SeC hier staat een vrij solide hekwerk. Bovendien zijn het geen snelladers hè, dus tenzij je er naast woont is het alsnog dure energie (in tijd gerekend)
 
Last edited:
Vraagje voor mensen die geen eigen oprit hebben en afhankelijk zijn van een publieke laadpaal voor de deur; hoe lang heeft het geduurd voordat er reactie kwam vanuit de gemeente op de aanvraag? We hebben de aanvraag gedaan in december en nog steeds niets gehoord van de gemeente (Amsterdam). Nou kan ik me voorstellen dat ze veel aanvragen hebben binnengekregen Q4, maar ben benieuwd naar de (gemiddelde) reactietermijn van de gemeente.
 
Gemiddeld tussen de 6 en 9 maanden na aanvraag wordt een nieuwe paal geplaatst mits er geen paal binnen de 300 meter radius staat. Ik gok dat er wel een paal binnen die radius staat bij jou. Je krijgt niet zo maar een paal precies voor de deur omdat je er eentje wilt hebben, om je optimisme wat te temperen.
 
Dank voor je antwoord Horta. Ik ga er ook niet van uit dat we er eentje krijgen, maar een aanvraag kun je altijd doen. Overigens gaat het niet alleen om afstand, alsook om bezettingsgraad. Die is bij ons in de buurt vrij hoog (een waar paradijs voor Tesla-liefhebbers), dus wellicht maken we nog kans :)