Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb al een tijdje zitten lezen op dit draadje maar vind niet direct duidelijk antwoorden

Binnenkort ontvang ik mijn eerste Tesla.
Van mijn werkgever heb ik een laadpasje van Cenenergy ontvangen. Ik zie echter dat veel van de snelle laders hier niet opstaan en het zijn voornamelijk deze die ik occasioneel nodig zal hebben (ik kan thuis laden)
Ik vermoed dat alle snelladers wel een pasje nodig hebben? Of kun je bij de meeste ook eenmalig laden zonder hiervoor een pasje te hebben en dus te hebben?
 
Ik heb al een tijdje zitten lezen op dit draadje maar vind niet direct duidelijk antwoorden

Binnenkort ontvang ik mijn eerste Tesla.
Van mijn werkgever heb ik een laadpasje van Cenenergy ontvangen. Ik zie echter dat veel van de snelle laders hier niet opstaan en het zijn voornamelijk deze die ik occasioneel nodig zal hebben (ik kan thuis laden)
Ik vermoed dat alle snelladers wel een pasje nodig hebben? Of kun je bij de meeste ook eenmalig laden zonder hiervoor een pasje te hebben en dus te hebben?
Lang verhaal kort:
  • Tesla superchargers vereisen dat je een kredietkaart aan je Tesla account gekoppeld hebt. Tesla verrekent alle laadbeurten op je kredietkaart.
  • Meeste andere laadpalen werken met RFID pasjes en QR-codes die je met een app kan inscannen. Als je bij een laadpaal komt waar je pasje niet werkt, ga je een pasje moeten hebben dat het wel doet, of met een compatibele app de QR-code scannen. Sommige palen hebben ook NFC tags die je telefoon kan scannen. Elk netwerk van laadpalen heeft vaak hun eigen pasjes, maar er zijn ook roaming pasjes die op meerdere netwerken werken. myNewMotion is zo een roaming pas zonder abonnementskost en toegang tot de meeste laadpalen. Op Laadpas Top 10 | 100% onafhankelijk | Vind de beste pas voor jou kan je de meeste pasjes vergelijken, maar zoals je ziet hebben de meeste pasjes ook een app dus de fysieke pas is altijd optioneel (maar wel sneller in gebruik dan de app).
  • In de praktijk laad ik thuis, laad ik soms aan een supercharger als ik die dag meer dan 300km moet rijden, en laad ik uitzonderlijk aan een publieke laadpaal als ik het nuttig/nodig acht om te laden, en gebruik dan de NewMotion pas.
 
Ook interessant zijn Plugsurfing (goede dekking en facturatie en goedkoop) en Chargemap (Vooral Frankrijk, opletten met tijdstarief). Maingau was lange tijd de interessantste qua prijs en had ook een goede dekking maar sinds de aanpassing van de tarieven zijn de voordelen grotendeels verdwenen.
In Duitsland kan je in een aantal steden, bv. Dusseldorf, met de Ladenetz app laden aan een forfaitair tarief van 5,6€.
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Naar mijn ervaring is Plugsurfing een drama. Communicatief een drama en totaal niet service gericht. Ik heb ruimt een maand moeten wacht voordat ik geld terugkreeg van ze, en heb zelfs de ECC op ze af gestuurd. Toen die zich melden kwam Plugsurfing opeens wel in beweging.

Daarnaast heb ik (voor de beperkte tijd dat ik ze heb geprobeerd) een 100% failure rate bij laadpalen in Duitsland en Oostenrijk.

Geen Plugsurfing voor mij dus.
 
Misschien al in ander draadje, maar Tesla SuC worden misschien ook meer public:
Elon Musk: Tesla Superchargers are now being used 'low-key' by other automakers - Electrek

Dat zou ik persoonlijk wel jammer vinden. Vanuit business perspectief is dit een interessante opportunitie.
Ik hoop het niet. Er zijn quasi geen andere EV's met de laadpoort linksachter (of rechtsvoor) en je wil niet dat een ID.3 de stall van een naburige plek blokkeert, of dat er e-trons en Taycans dwars over de supercharger-plekken gaan staan om toch maar de kabel te kunnen bereiken.

Ik zie Tesla ook niet direct hyperchargers van andere partijen aankopen om 6 extra laders voor alle merken aan te bieden naast een supercharger-locatie.

Zonder dat Tesla gesponsord wordt door andere merken is er hier geen business case voor te maken.
 
Ik hoop het niet. Er zijn quasi geen andere EV's met de laadpoort linksachter (of rechtsvoor) en je wil niet dat een ID.3 de stall van een naburige plek blokkeert, of dat er e-trons en Taycans dwars over de supercharger-plekken gaan staan om toch maar de kabel te kunnen bereiken.

Ik zie Tesla ook niet direct hyperchargers van andere partijen aankopen om 6 extra laders voor alle merken aan te bieden naast een supercharger-locatie.

Zonder dat Tesla gesponsord wordt door andere merken is er hier geen business case voor te maken.
Als Tesla voor het laden of via een abo of via een 50 ct/kWh gaat vragen net als Ionity of vergelijkbare palen is er best een interessant businessmodel voor te maken. Wel denk ik dat Tesla dan zegt: installeer een Tesla-handschake module in je auto en je moet via de credit card willen betalen. Want anders komt er veel hardware kosten bij kijken.
 
Als Tesla voor het laden of via een abo of via een 50 ct/kWh gaat vragen net als Ionity of vergelijkbare palen is er best een interessant businessmodel voor te maken. Wel denk ik dat Tesla dan zegt: installeer een Tesla-handschake module in je auto en je moet via de credit card willen betalen. Want anders komt er veel hardware kosten bij kijken.
  1. Er zijn geen andere EV's die de laadpoort linksachter of rechtsvoor hebben, dus je kan EV's van concurrerende merken niet laten laden aan een supercharger stall.
  2. Je moet dus extra niet-Tesla palen gaan voorzien, dus hyperchargers gaan aankopen bij AEB en andere partijen. Dat kost geld, want die partijen geven die dingen niet gratis weg
  3. Dan ga je 50 cent vragen terwijl de concurrentie 80 cent vraagt?
  4. Dat terwijl Tesla zelf aangeeft dat de superchargers geen inkomstenbron zijn maar break-even moeten draaien.
Ik heb natuurlijk geen toegang tot alle cijfers, maar als de concurrentie gesubsidieerd moet worden om nog altijd verlies te draaien aan 80 cent per kWh, denk ik niet dat er een pad is om dergelijke investeringen break-even te maken.

Als je wil laden aan Tesla superchargers, had je maar een Tesla moeten kopen.
 
  • Like
Reactions: TM3LR and Mars2020
Heb je informatie hierover op het internet? Daar ben ik benieuwd naar.


Het gaat hier niet op een "bug". Ik kan het niet zo 1,2,3 vinden maar als je zelf even de tijd neemt zul je de wetgeving ook vinden.

Tesla moet op haar laadstations in sommige landen minstens 1 stall ofzo beschikbaar stellen voor derden. Hiervoor ontbrak of misschien nog steeds ontbreekt de logica vandaar het gratis laden.

Het beschikbaar stellen hoeft niet gratis maar omdat SuC's geen terminals hebben is het dus enkel mogelijk dit momenteel gratis te doen.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1

Het gaat hier niet op een "bug". Ik kan het niet zo 1,2,3 vinden maar als je zelf even de tijd neemt zul je de wetgeving ook vinden.

Tesla moet op haar laadstations in sommige landen minstens 1 stall ofzo beschikbaar stellen voor derden. Hiervoor ontbrak of misschien nog steeds ontbreekt de logica vandaar het gratis laden.

Het beschikbaar stellen hoeft niet gratis maar omdat SuC's geen terminals hebben is het dus enkel mogelijk dit momenteel gratis te doen.

Daar is maar 1 oplossing voor: IF "geen Tesla" THEN "power = 1 Watt"
 

Het gaat hier niet op een "bug". Ik kan het niet zo 1,2,3 vinden maar als je zelf even de tijd neemt zul je de wetgeving ook vinden.

Tesla moet op haar laadstations in sommige landen minstens 1 stall ofzo beschikbaar stellen voor derden. Hiervoor ontbrak of misschien nog steeds ontbreekt de logica vandaar het gratis laden.

Het beschikbaar stellen hoeft niet gratis maar omdat SuC's geen terminals hebben is het dus enkel mogelijk dit momenteel gratis te doen.
Ik dacht dat dit filmpje wél een bug was, en enkele dagen later al werd opgelost.

Voor even kon iedereen gratis laden bij een Tesla Supercharger