Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Gerechtshof bepaalt: haal je elektrische auto meteen weg bij laadpaal als hij vol is, anders boete

Nu nog kijken of er ook overal zo gehandhaafd wordt :)

De eigenaar van een MG die zijn auto op de Boerenburgerweg in Noordwijk had geparkeerd, vindt van niet. Hij vocht zijn boete tot het Gerechtshof aan, maar moet toch betalen. Een controleur van de gemeente constateerde dat het groene lampje brandde en dat de auto daarmee ten onrechte op een voor het opladen van elektrische auto's bestemde plek stond. Omdat de auto 1 uur en 59 minuten later nog niet was weggehaald, werd een boete uitgeschreven.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Epyx
Mooi dat er 'n uitspraak ligt. Overigens zouden duidelijke borden bij laadpalen niet verkeerd zijn. Nu is het voor lang niet iedereen even duidelijk dat het niet mag.
Ik ben benieuwd hoe het gehandhaafd gaat worden. Hoeveel tijd mag je je auto laten staan als deze vol is? Er is volgens mij nergens vastgelegd hoelang je na de laadsessie mag blijven staan… Wat is de definitie van langdurig bezet houden…. 10minuten, 30 minuten, een uur?
Daar geven ze antwoord op bij het Gerechtshof volgens het aangehaalde stukje uit 't AD: 'Het Gerechtshof laat de vraag hoe lang ‘langdurig’ is voor wat-ie is en stelt dat het altijd de verantwoordelijkheid van de automobilist is de auto weg te halen zodra de batterij vol is. De rechter wijst er daarbij op dat veel auto's een verwachte laadtijd opgeven en de eigenaar ook zelf zo’n berekening kan maken. Wie daar niet op let, doet dat op eigen risico.'
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik zie meer in een 'idle fee' door de laadpaaleigenaar. Per slot van rekening derft deze omzet door de klevers.
En dan kan je gemakkelijk bijvoorbeeld een Grace period van 5 a 10 minuten opbouwen. En de fee laten oplopen met de tijdsduur.
Ik begrijp er ook niks van dat idle fees in NL niet voorkomen. In heel wat Europese landen is dit het geval. En ik denk ook dat dit een “tijdelijke” oplossing zal zijn. Toch dienen gemeenten nu ook werk te maken van publieke laad infrastructuur. Er zijn locaties waar dit goed gaat maar er zijn ook genoeg steden en dorpen waar er 1 laadpaal staat voor 20.000 inwoners.
 
Voor een AC lader vind ik toch dat je midden in de nacht jouw wagen niet zou moeten verplaatsen, 95% kans dat er na 2u toch niemand meer inplugt.
Verder zouden ze een minimum van 11 kW moeten leveren of anders niets leveren. Alle EV’s kunnen dit aan en dit zou voorkomen dat men in de wagen het vermogen beperkt om toch langer te kunnen parkeren dan nodig.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Verder zouden ze een minimum van 11 kW moeten leveren of anders niets leveren. Alle EV’s kunnen dit aan en dit zou voorkomen dat men in de wagen het vermogen beperkt om toch langer te kunnen parkeren dan nodig.
Dat gaat gewoonweg niet. Ten eerste is het de auto die aan de laadpaal aangeeft wat het maximum vermogen is dat ie accepteert, en de auto zal zelf bij een bijna volle batterij het vermogen moeten verminderen. Jouw Tesla kan van 98% naar 100% gewoon niet aan 11kW laden.
 
Dat gaat gewoonweg niet. Ten eerste is het de auto die aan de laadpaal aangeeft wat het maximum vermogen is dat ie accepteert, en de auto zal zelf bij een bijna volle batterij het vermogen moeten verminderen. Jouw Tesla kan van 98% naar 100% gewoon niet aan 11kW laden.
Simpele check in de software van de paal:
If
Car power request < 10kW
Then
Stop charging
Start idle fee timer
Endif
Ik geef ze nog 1kW marge om afrondingsfouten te vermijden als de communicatie in ampères zou gebeuren.
Stop charging is zelfs niet nodig, als de ‘boete’ maar loopt.
 
Simpele check in de software van de paal:
If
Car power request < 10kW
Then
Stop charging
Start idle fee timer
Endif
Ik geef ze nog 1kW marge om afrondingsfouten te vermijden als de communicatie in ampères zou gebeuren.
Stop charging is zelfs niet nodig, als de ‘boete’ maar loopt.
Ja, en dan sta je aan zo een paal met 96%, wil de paal niet meer laden. Wie heeft er ongelijk? De auto is niet vol, dus de eigenaar wil laden, maar de paal wil niet laden want weigert minder dan 10kW te leveren.

Probeer dan maar eens idle fees te vragen, als het de paal is die weigert stroom te leveren. Dat gaat goed, tot iemand natuurlijk gaat protesteren.

Overigens zie ik mijn Tesla thuis ook gradueel het vermogen verhogen, en begint ie nooit direct aan 11kW te laden.

Ik bedoel maar, technisch denk je misschien dat het kan, maar praktisch ga je heel wat problemen tegen komen met auto's die weigeren direct aan 11kW te laden.
 
Ja, en dan sta je aan zo een paal met 96%, wil de paal niet meer laden. Wie heeft er ongelijk? De auto is niet vol, dus de eigenaar wil laden, maar de paal wil niet laden want weigert minder dan 10kW te leveren.

Probeer dan maar eens idle fees te vragen, als het de paal is die weigert stroom te leveren. Dat gaat goed, tot iemand natuurlijk gaat protesteren.

Overigens zie ik mijn Tesla thuis ook gradueel het vermogen verhogen, en begint ie nooit direct aan 11kW te laden.

Ik bedoel maar, technisch denk je misschien dat het kan, maar praktisch ga je heel wat problemen tegen komen met auto's die weigeren direct aan 11kW te laden.
Als je een half uur speling geeft, is hij wel tot 100% geladen. Je kan nog Teslagewijs een berichtje sturen naar de eigenaar. Hij zal sowieso maar 1 keer verrast worden en er de volgende keer voor zorgen dat hij op 95% terug is of toch zeker voor het half uur verstreken is. Als je weet dat je bletes betaalt, zorg je er sowieso voor dat je een kwartier vroeger terug bent, want het einde van de laattijd is ook maar een schatting.
 
Ik zie meer in een 'idle fee' door de laadpaaleigenaar. Per slot van rekening derft deze omzet door de klevers.
En dan kan je gemakkelijk bijvoorbeeld een Grace period van 5 a 10 minuten opbouwen. En de fee laten oplopen met de tijdsduur.
En even toevoegen: idle fee is (kan zijn) een 100% controle, iets wat je met scanauto's en parkeermedewerkers nooit gaat bereiken.

Mooiste zou zijn om dit generiek, verplicht, over alle aanbieders in te voeren met standaard hoge fees. Dan is dit geen onderscheidend criterium meer. En bij echt hoge fees zou je zelfs iets kunnen bedenken van een deel verplicht investeren... :)

En uiteraard zijn er best wat trucjes mogelijk en kunnen storingen voor discussies zorgen, maar dat mi allemaal oplosbaar.
 
Waarom niet zoals bij de traditionele en al eeuwen gekende parkeermeter. Je steekt je (desnoods virtuele) muntjes in voor 1 uur of 2 uur laden, staat je uurteller op nul, dan ben je in overtreding.

Keep it simple...
Is een alternatief, zeker. Maar dat moet weer gecontroleerd worden, boete uitgeschreven enz... Daarom mijn pleidooi voor (hoge) idle fees.
 
Is een alternatief, zeker. Maar dat moet weer gecontroleerd worden, boete uitgeschreven enz... Daarom mijn pleidooi voor (hoge) idle fees.

Idle fees geeft weer een mogelijkheid tot concurrentie met drukke en minder drukke laadplaatsen tot gevolg.
Bij een parkeerwachter (en bijhorende retributie (is geen boete)) kan je nog geluk hebben dat hij niet staat te wachten aan de laadpaal tot deze op nul springt. Iedereen heeft tegenwoordig wel een timer op zak om tijdig terug te zijn aan zijn wagen.

Conclusie, principe parkeermeter of idle fee, het maakt niet uit zolang de gebruiker de moeite doet om op tijd terug aan zijn voertuig te staan.
 
Simpele check in de software van de paal:
If
Car power request < 10kW
Then
Stop charging
Start idle fee timer
Endif
Ik geef ze nog 1kW marge om afrondingsfouten te vermijden als de communicatie in ampères zou gebeuren.
Stop charging is zelfs niet nodig, als de ‘boete’ maar loopt.
Fijn voor de auto’s die maar op 3.7 of 6.6 of 7.2kW kunnen laden:)
 
Rond de thuisbasis van Allego (Arnhem) bestaat dit al en heet ‘connectietarief’. Geldt in zones met betaald parkeren, overdag, vanaf het moment dat niet meer wordt bijgeladen.
Is een connection fee niet wat anders?
Dat hebben ze bij een concessie ik dacht rond Nijmegen eerder gedaan: minimaal 1kWh betalen voor elk uur dat je aangesloten stond (inclusief de laadtijd).
Zijn ze gelukkig snel weer van af gestapt (denk ik want nooit meer wat van gehoord)
 
Is een connection fee niet wat anders?
Dat hebben ze bij een concessie ik dacht rond Nijmegen eerder gedaan: minimaal 1kWh betalen voor elk uur dat je aangesloten stond (inclusief de laadtijd).
Zijn ze gelukkig snel weer van af gestapt (denk ik want nooit meer wat van gehoord)
Nee.
Zie bijgevoegde link met toelichting Allego:

,,Het connectietarief is een tarief dat u moet betalen voor het parkeren zonder laden. Dus wanneer u parkeert bij een laadpaal, de stekker aansluit maar niet laadt. Dit tarief kan per gemeente verschillen.”