Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Stroom voor koelkast en stofzuiger uit de accu van je auto | NOS

Die onzin weer! 99,9% van de EV's kunnen niet eens terug leveren, dus hoe willen ze dit dan doen?

Zo ver ik begreep kan alleen de BYD E6 het, niet echt een veel verkochte EV in NL.

Ik kan ook nergens verdere specs vinden van het project, hoe ze dit nu echt doen.

Daarom maar per mail deze vraag:

Beste Robin,

Ik las net dit bericht bij de NOS: Stroom voor koelkast en stofzuiger uit de accu van je auto | NOS

De vraag die bij mij direct naar boven kwam is hoe dit techisch dan werkt? Zo ver mijn kennis gaat ondersteund de J1772 Signaling terug leveren niet. Ook geen enkele EV afgezien van de BYD E6.

Andere EV's kunnen hoogstens vertelt worden wat later te gaan laden, maar terug leveren kan bijvoorbeeld mijn Tesla Model S niet.

De Nissan Leaf kan wel terug leveren via CHAdeMO, maar dat is nogal prijzig.

Mijn vraag is dus eigenlijk simpel: Hoe werkt het terug leveren in de praktijk?

Mvg,

Wido den Hollander
 
Last edited:
Stroom voor koelkast en stofzuiger uit de accu van je auto | NOS

Die onzin weer! 99,9% van de EV's kunnen niet eens terug leveren, dus hoe willen ze dit dan doen?

Zo ver ik begreep kan alleen de BYD E6 het, niet echt een veel verkochte EV in NL.

Ik kan ook nergens verdere specs vinden van het project, hoe ze dit nu echt doen.
<cynisch>Och, als je als netbeheerder je energieopslag gratis bij je klanten kunt neerleggen in plaats van zelf in energieopslag te moeten investeren, dan zou ik daar als netbeheerder alles aan doen om het te pushen en te lobbyen en goedgelovige groene ambtenaren te enthousiasmeren...
Als je dat maar hard genoeg doet, wie weet lukt het dan wel om op gemeentelijk, provinciaal, landelijk en uiteindelijk europees niveau het zodanig geregeld te krijgen dat elke nieuw geleverde EV in V2G moet ondersteunen, met bijbehorende knoppen om de prijs van stroom regionaal te kunnen regelen waar je dan zelf aan mag draaien als netbeheerder...</cynisch>

<optimistisch>Als je laat zien dat het kan, werkt en ondersteund wordt, dan kunnen nieuwe EV's er mee uitgerust worden (dit kan als verkoopargument bij de keuze van een EV meespelen, extra feature op de auto dus ook interessant voor de autobouwers om dit mogelijk te maken), en daarmee kan op korte termijn het overschot aan zon en wind overdag goed verdeeld worden waardoor minder grijze stroom nodig is.</optimistisch>

<realistisch>Dit hebben we nu niet nodig, en tegen de tijd dat we het nodig hebben zijn de kosten van energieopslag zodanig gedaald dat het uitrollen en in de lucht houden van een V2G systeem niets oplevert behalve een hoop rompslomp, administratie, beheer en ontevreden klanten met auto's die op het verkeerde moment te weinig range hebben. Als netbeheerder vertrouw je dan liever op je eigen energieopslag dan op het netwerk van mobiele accu's dat net op de piekmomenten niet aan het net hangt maar in de file staat...</realistisch>
 
Stroom voor koelkast en stofzuiger uit de accu van je auto | NOS

Die onzin weer! 99,9% van de EV's kunnen niet eens terug leveren, dus hoe willen ze dit dan doen?

Zo ver ik begreep kan alleen de BYD E6 het, niet echt een veel verkochte EV in NL.

Ik kan ook nergens verdere specs vinden van het project, hoe ze dit nu echt doen.

Daarom maar per mail deze vraag:

Niet moeilijk hoor; zo...

12542_51223_RIG-12542.jpg
mobicool-b40.jpg
 
Om de v2g mogelijk te maken, zullen ook de tarieven voor het salderen moeten worden aangepast. Dat wordt nog een interessante politieke discussie. Totdat de kostprijs en levensduur van batterijen drastisch lager zijn dan nu, geloof ik niet dat v2g wat wordt. Veel te veel risico.

Zelf denk ik dat je daar niet onderuit komt om decentrale opwekking en opslag te stimuleren, niet in auto's, maar in wijkcentrales bijvoorbeeld. En wat is er mis om voor je huis een eigen accu voor te kopen?

Om nu aan alle EPN normen te voldoen worden nieuwe huizen ook al voorzien van warmtepompen. Het is dan ook geen toeval dat heel Nederland wordt uitgerust met slimme meters, alleen dan kun je ook gaan differentiëren op tarief. Ik zet in op 2025 :)
 
En wat is er mis om voor je huis een eigen accu voor te kopen?

Alleen als je zelf stroom opwekt en het niet kwijt kunt op het net... En alleen als de tariefopbouw qua belasting drastisch verandert, anders haal je de investering (zelfs bij lage accuprijzen) plus de laad/ontlaadverliezen er never nooit niet uit...

Maar goed dit wordt nu erg off topic nu want eigenlijk moet het hier over publieke laadinfra gaan...
 
Brugge | HLN Laadpalen uitgeschakeld

Goed bezig daar in Brugge! Wat een domme mensen zijn er toch op deze wereld..

België, dieselland bij uitstek!

Even wat bedenkingen bij de argumenten van de stad Brugge.
in artikel door schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht said:
"De oplaadpunten worden niet of nauwelijks gebruikt", reageert schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (sp.a). "Bovendien moest de stad het elektriciteitsverbruik betalen aan Eandis, terwijl de gebruiker ook zijn oplaadkaart koopt bij Eandis. Dat systeem klopt niet en daarom hebben we aan Eandis gevraagd om het project stop te zetten. De palen zijn nu gedeactiveerd."

Dat de elektriciteit niet aan de gebruikers wordt doorgerekend zoals in het artikel gesuggereerd wordt, is manifest onjuist. Hieronder mijn factuur van TNM voor een laadbeurt ongeveer een jaar geleden. Het zou toch al te gek zijn dat de elektriciteit dubbel betaald wordt.
factuur Zeebrugge.JPG


Het frappante is dat ik, specifiek voor de laadpaal in Zeebrugge = grondgebied Brugge en dus een van de uitgeschakelde laadpalen, gesignaleerd heb dat de laadplaatsen ALTIJD ingenomen worden door ICEs. En omdat het juiste verkeersbord aan die laadplaatsen ontbreekt, kunnen ze er ook niets tegen ondernemen dat de laadpalen bezet worden door ICEs. Maar anderzijds willen ze de borden ook niet aanbrengen. En dan gebruiken ze het feit dat de laadpalen niet gebruikt worden om ze te ontmantelen. En maar Kafka-spotjes draaien op de radio...

mobiliteitsdienst stad Brugge said:
Beste,

Wij zijn ons bewust van de gebrekkige signalisatie bij de laadpalen. Dit komt echter door een dispuut met de beheerder Eandis. Wij zijn momenteel bezig met deze firma om een stappenplan op te stellen om de problemen op te lossen en de signalisatie aan te passen. Dit is echter nog een werk van lange adem. Voor het einde van het jaar zal dit normaal gezien niet opgelost zijn.

Mvg,

mobiliteitsdienst

Ondertussen heeft men de oplossing blijkbaar gevonden in het uitschakelen van de laadpalen.
 
Last edited:
Ik ben zelf blij met het vervangen van de laadpalen in Amsterdam door een nieuw type. Ik vind de palen met de zwarte plastic klepjes het fijnst in Amsterdam. Fijner dan de palen met die witte schuifjes. De oude palen met de magneet klepjes vind ik een drama, totaal onduidelijk. Gelukkig wordt het aantal palen de komende jaren fors uitgebreid, al brandstof auto's de binnenstad uit zou mijn voorstel zijn!

Ik vind het ontwerp van deze nieuwe palen ook beter, en je ziet tenminste ook meteen dat ze reageren op de laadpas, bij de oude Essent palen stond je je wel eens een paar seconde af te vragen of hij de pas wel had herkend.

Maar goed, ik ben dus bij mij in de straat teruggegaan van een 3x40A aangesloten paal naar een 3x25A paal. Dit is gewoon een bezuining van de gemeente Amsterdam natuurlijk, en iets wat ze er nooit bij vertellen, je hoort alleen mooie verhaal van het uitbreiden van het aantal laadpalen van 1500 naar 4000.
Nu heeft het voor de meeste hybride wagens niet zoveel gevolgen want die laden toch maar op 1 fase en ik neem aan dat als er twee tegelijkertijd staan ze allebei een andere fase pakken (kan iemand dat bevestigen?). Maar als ik naast een hybride Audi of Prius oid ga staan laden krijg ik maar 12-13A en verlengt het mn laadtijd met zo'n 25%. Ik hoop alleen dat dezelfde palen makkelijk aan te passen zijn als er straks meerdere modellen op de markt komen die 3F kunnen laden, en dat dan niet alles weer vervangen hoeft te worden. Anders is het niet zo slim vooruit gekeken van de gemeente...

Maar nu.....ik had er vooraf al zo'n vermoeden van, maar: als er al een auto staat die al is volgeladen en ik sluit hem als tweede aan dan krijg ik ook maar zo'n 13A.... Wat is daar nou 'SMART' aan ???[emoji15][emoji15]
 
Ik deel je ervaring. Als er al een andere auto staat te laden, of dit nu een Tesla is om een gewone plug-in hybride dan blijft het laden meestal steken op 12/13A in Amsterdam. Ik ga toch eens bij de gemeente informeren waarom de palen op 3x25A zitten. Eigenlijk zou je verwachten dat ze de nieuwe palen geschikt maken voor 2x22kw, als ze toch de boel vervangen. Niet dat ik daar persoonlijk iets aan heb (heb maar een enkele charger).
Voor mij is dit overigens niet echt een probleem, auto staat er toch meer dan 8 uur stil, en als escape kan ik altijd even naar ZO rijden.
 
Vandaag in de Interparking 't Zand in Brugge geparkeerd en poging gedaan om te laden.
De 2 laadplaatsen zijn op de -5 helemaal achteraan. Er stonden 2 verkeerskegels op de zones, dus even verzet en auto in het vak geparkeerd.
Echt handig zijn die laadboxen niet, want je kan er bijna niet bij als de auto in het vak staat.
De ledring brandde groen, dus met mijn Pcard+ 'gezwaaid' voor de box maar geen reactie, kabel ingeplugd in de box en in de auto, nogmaals staan zwaaien als een gek maar er gebeurde niks. Nieuwe poging met de Ecotap kaart alsook met de TNM kaart, maar noppes!
Heeft iemand daar al proberen te laden, en zo ja met welke kaart dan wel?
De boxen zijn van Be.Mobile en mijn PCard werkt zeker want ik kon binnenrijden, de toegangsdeur van de nachttrap openen en buitenrijden.
Nu, ik had niet persé nood aan laden, maar wou het toch eens proberen en checken of het gratis of betalend laden is... .

Xavier
 
Morgen (maandag) komt een beheerder van het Groothandelsgebouw wat kennis bij me inwinnen over oplaadvoorzieningen oplaadvoorzieningen. De meest recente uitbreiding is niet goed uitgevoerd en de volgende ronde moet wel goed gaan, en er moet beter beleid komen m.b.t langparkeren bij een oplaadpunt.

Eigenlijk wil ik een overzicht hebben van welke auto hoe snel kan cq hoe lang moet laden. Die info kan ik zomaar niet vinden. Heeft iemand een linkje voor mij?
 
Er zijn gemeenten in ons Belgenland die het "echt menen" met de laadpalen die ze hebben laten installeren, en die dat tonen door gratis laden in te voeren voor alle inwoners, en de aankoop van EV-wagens door de gemeente zelf, om het goede voorbeeld te geven.

Er zijn ook andere gemeenten die de laadpalen-oefening gedaan hebben om naar de buitenwereld toe modern over te komen, maar het idee eigenlijk liever kwijt dan rijk zijn, zeker als ze vandaag kunnen "bewijzen" dat er toch niemand oplaadt aan die laadpalen.

Als sommige gemeenten morgen het aantal EV-laadpalen beginnen af te bouwen, zou ik dat echt wel een gevaarlijke evolutie vinden. Die evolutie lijkt vandaag vrij marginaal (Brugge lijkt vooralsnog het enige duidelijke voorbeeld), maar de petroleumlobby kan zich natuurlijk ook in het debat mengen, desnoods zelfs zonder dat de verkozenen van de betrokken gemeenten het voelen. We moeten er ons dus echt wel schrap voor zetten.
 
Ik deel je ervaring. Als er al een andere auto staat te laden, of dit nu een Tesla is om een gewone plug-in hybride dan blijft het laden meestal steken op 12/13A in Amsterdam. Ik ga toch eens bij de gemeente informeren waarom de palen op 3x25A zitten. Eigenlijk zou je verwachten dat ze de nieuwe palen geschikt maken voor 2x22kw, als ze toch de boel vervangen. Niet dat ik daar persoonlijk iets aan heb (heb maar een enkele charger).
Voor mij is dit overigens niet echt een probleem, auto staat er toch meer dan 8 uur stil, en als escape kan ik altijd even naar ZO rijden.

Vastrecht is het probleem. Alles boven 3x25A is duur! Logische keuze opzich van Amsterdam.

Deze kinderziektes van niet goed terug schalen is gewoon een software fix.