Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Voor diegenen die in Den Haag in het "Museum kwartier" (Lange Voorhout, Plein, die buurt) moeten zijn en vanwege kans op schade aan velgen niet meer onder het Malieveld willen parkeren (nietwaar @HWS ?) is dit een goed alternatief, want 8 laadpalen:
Parkeergarage Museumkwartier geopend - DenHaagDirect

Ben er zelf nog niet geweest dus kan niet bepalen hoe Tesla-vriendelijk deze parkeergarage is, maar slechter dan P. Malieveld kan het toch niet zijn? :)
 
  • Like
Reactions: Zee
Kristof, sta je me toe om deze foto's voortaan als didactisch materiaal voor de antidiefstalbeveiliging te gebruiken?
Probeerde je ook eerst met de UMC?
Welke stroom stelde je in? In principe valt de beperking 13A of zelfs maar 10A die andere draagbare laadstation opleggen weg en kan je, bij een degelijk stopcontact, wat hoger gaan.

Ja geen probleem.

Ik ben niet aan de instellingen geweest. Dus deze stonden nog op 26A. De auto gaf 16A als max aan met 15 km/u. Oude paal. Ik had mijn Tesla UMC zelfs niet mee genomen.

Eerst nog om 8u30 geladen bij nieuwe supercharger in Marne La Vallée bij Novotel. Daar ook ontbijt genomen geladen van 10 % naar 50 %. De rest heb ik dan afgetopt bij Disney. En die was echt exact klaar om 19u toen het park sloot. Dus je kan er best niet met een lege batterij arriveren. Maar vertrekken met een volle kan je wel in een ruk naar Lille rijden met ongeveer 15 % bij aankomst (vriestemperaturen).

Opgelet de sleutel om de klep van de laadpaal te openen ligt bij het personeel van de ernaast liggende kennel. Die sluit echter een uur na het park. Maar soms ook vroeger als bijvoorbeeld de laatste hond al weg is doen ze toe. Ik was er 45 minuten na sluiting, maar het was reeds toe. Dan moet je bellen naar een algemeen nummer waar het exact 24 minuten heeft geduurd alvorens ze de juiste personen konden contacteren, en die kwamen dan pas een half uur later opdagen. Weliswaar allemaal heel vriendelijk maar bijzonder ongebruiksvriendelijk. Hierdoor pas na middernacht thuis ipv er net voor. Ook design palen heel slecht, de schuko hing half los en had net nog contact. Maar met wat pech en zwaartekracht zakt hij na enkele uren te ver uit het contact en stopt het laden.
 
Voor diegenen die in Den Haag in het "Museum kwartier" (Lange Voorhout, Plein, die buurt) moeten zijn en vanwege kans op schade aan velgen niet meer onder het Malieveld willen parkeren (nietwaar @HWS ?) is dit een goed alternatief, want 8 laadpalen:
Parkeergarage Museumkwartier geopend - DenHaagDirect

Ben er zelf nog niet geweest dus kan niet bepalen hoe Tesla-vriendelijk deze parkeergarage is, maar slechter dan P. Malieveld kan het toch niet zijn? :)
Ik was er zondag maar heb toen om de hoek aan de gracht geparkeerd omdat ik niet wist dat de garage al open was. Gemiste kans.
 
Rondom Spa is het dramatisch qua publieke laadpunten. Alleen het Radisson in Spa heeft een fatsoenlijk laadpunt. Ik was volledig afhankelijk van de 8 km/u aansluiting bij ons vakantiehuis. Dat werkte gelukkig wel, geen neutergedoe zoals in Noorwegen. Verder een dag naar Keulen geweest maar daar is ook helemaal niets aan openbare laadpunten te vinden. Vreemd voor een land als Duitsland..... Dan maar naar de SuC in Erfstadt. We zijn in NL best verwend :p:p:p
 
Hoeveel had je er nodig dan dan ? -;) chargemap

Schermafbeelding 2017-01-09 om 07.33.36.png
 
  • Funny
Reactions: HWS and eelcodb
Duitsland is trouwens soms wel echt belachelijk duur met laden, doordat je vaak kosten per kWh hebt en kosten per minuut. Maar goed, alles beter dan helemaal geen laadpaal natuurlijk, voor noodgevallen kan het wel handig zijn.

Volgens mij kun je trouwens met de app van Plugsurfing je aanmelden bij sommige laadpalen (dus dan geen RFID nodig) en de pad van The New Motion werkt ook bij sommige laadpalen in Duitsland. Dat is wel weer handig, geen nieuw laadpasje of iets dergelijks nodig zoals vaak wel het geval is in het buitenland.
 
Duitsland is trouwens soms wel echt belachelijk duur met laden, doordat je vaak kosten per kWh hebt en kosten per minuut. Maar goed, alles beter dan helemaal geen laadpaal natuurlijk, voor noodgevallen kan het wel handig zijn.

Het is soms even zoeken natuurlijk - maar dit zijn dan weer gratis 22kW laadpunten - staan ook op chargemap. Kwestie van registreren - kan zelfs in het Nederlands. Laadpunten genoeg eigenlijk - het is alleen nog een wirwar aan providers, systemen, apps, pasjes etc. Dat was ook onze ervaring vorig jaar in de Dolomieten. Als dat straks Europees gestandaardiseerd is gaat het erom helpen - Newmotion doet hierin goed werk is mijn indruk.

Schermafbeelding 2017-01-09 om 11.13.09.png
 
  • Like
  • Informative
Reactions: dicktump and HWS
Goedendag allen,

Na een TMC sabbatical van ik denk een 1,5 jaar, wil ik toch even het volgende melden; Inmiddels is ons PV systeem uitgebreid met 125 panelen, waardoor het totaal inmiddels op 625 staat. Maart verwacht ik de volgende 350 stuks wat het totaal op 1000 zal brengen.

Net onder de rook van Rotterdam heb ik 16x 22kW AC laders ter beschikking tbv Tesla rijders van het TMC en ik heb op de valreep van 2016 nog een DC lader gekocht. Deze gaan we februari installeren (CHAdeMO en CCS Combo) Uiteraard is er een Tesla CHAdeMO adapter ter plaatse beschikbaar. Tijdens het laden kan iedereen genieten van een lekker kopje versgemalen bonen koffie.

Op de diverse oplaadpalen websites zal je alleen één dubbel 22kW oplaadpunt zien, want alleen deze is openbaar (heeft aan een kant een vaste kabel) Alleen op chargemap staan alle stations aangegeven.

IBDL B.V.: charge point in Spijkenisse

Afijn, gratis laden en een kopje koffie kan van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 21:00 en anders is het met je eigen pas een kwartje zonder startkosten bij het laadpunt met de enkele vaste kabel.

Stuur een PM of meldt je bij de receptie met je Tesla Keyfob. Vraag naar Paul… of niet en vraag ook om koffie ;)

Oja, WiFi en UTP beschikbaar in het restaurant, kan je ook nog op je laptop werken terwijl je Tesla aan het laden is.

Groeten,

PVH
 
Last edited:
Goedendag allen,

Na een TMC sabbatical van ik denk een 1,5 jaar, wil ik toch even het volgende melden; Inmiddels is ons PV systeem uitgebreid met 125 panelen, waardoor het totaal inmiddels op 625 staat. Maart verwacht ik de volgende 350 stuks wat het totaal op 1000 zal brengen.

Net onder de rook van Rotterdam heb ik 16x 22kW AC laders ter beschikking tbv Tesla rijders van het TMC en ik heb op de valreep van 2016 nog een DC lader gekocht. Deze gaan we februari installeren (CHAdeMO en CCS Combo) Uiteraard is er een Tesla CHAdeMO adapter ter plaatse beschikbaar. Tijdens het laden kan iedereen genieten van een lekker kopje versgemalen bonen koffie.

Op de diverse oplaadpalen websites zal je alleen één dubbel 22kW oplaadpunt zien, want alleen deze is openbaar (heeft aan een kant een vaste kabel) Alleen op chargemap staan alle stations aangegeven.

IBDL B.V.: charge point in Spijkenisse

Afijn, gratis laden en een kopje koffie kan van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 21:00 en anders is het met je eigen pas een kwartje zonder startkosten bij het laadpunt met de enkele vaste kabel.

Stuur een PM of meldt je bij de receptie met je Tesla sleutel. Vraag naar Paul… of niet en vraag ook om koffie ;)

Oja, WiFi en UTP beschikbaar in het restaurant, kan je ook nog op je laptop werken terwijl je Tesla aan het laden is.

Groeten,

PVH

Fijn je terug te zien Paul!!! Het beroemde hondje en de pallet SuC zijn er gelukkig ook nog.
 
Fijn je terug te zien Paul!!! Het beroemde hondje en de pallet SuC zijn er gelukkig ook nog.

Hoi Hans! Inmiddels ben je al een aardige beroemdheid zag ik op diverse nieuwssites voorbij komen flitsen! Hondje is er nog steeds, blijft een leuke Avatar.. Zeker als men de geschiedenis weet.
Leuk om terug te zijn en fijn om terug gezien te worden. Werd weer eens tijd denk ik zo.. Als je in de buurt bent, kom gerust eens langs.
 
Hoeveel had je er nodig dan dan ? -;) chargemap

View attachment 209766

Tja, als je ver genoeg uitzoomd en ook nog bereid bent om een taxi naar de Dom te nemen dan heb je volkomen gelijk.

Mijn punt is: In geen enkele parking in het centrum is een laadpaal. In een milieubewust land als Duitsland had ik anders verwacht. Gelukkig hebben we Tesla SuC's ;)

Off topic: je moet in Keulen in de parkings met contant geld betalen... je kan niet pinnen :mad:, zelfs niet bij de 'bewaker' in z'n kantoortje. Het is echt een ontwikkelingsland....:p
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    1.1 MB · Views: 24
Hoi Hans! Inmiddels ben je al een aardige beroemdheid zag ik op diverse nieuwssites voorbij komen flitsen! Hondje is er nog steeds, blijft een leuke Avatar.. Zeker als men de geschiedenis weet.
Leuk om terug te zijn en fijn om terug gezien te worden. Werd weer eens tijd denk ik zo.. Als je in de buurt bent, kom gerust eens langs.

Hi Paul,
Ik heb ooit nog eens een kabel van je geleend voor een trip naar Frankrijk (je weet wel, die architect). Kort daarna was je van de radar verdwenen. Toen ik bij je was was je druk met plannen voor oplaadpunten en exgtra PV's. Goed om te horen dat het allemaal door is gegaan.

Ik kom graag langs als ik in de buurt ben voor laden en koffie.
 
Welkom terug Paul!

Vertel ook eens wat meer over jullie vorderingen met de elektrificatie van jullie wagenpark: hoe ziet dat er nu uit?

Hoi Daniel, nog steeds 3x Renault Zoë naast de Tesla. Wel 3x Model 3 besteld, en voornemens om een Opel Ampera-E te gaan kopen, want deze zou snel leverbaar moeten zijn.. als echt goed alternatief dan voor de nog 4 diesels welke we hebben. Ik zit wel te wachten op een goed alternatief voor een bestelwagen/bus. We hebben net 9 warmtepompen gekocht, en ik ben druk met accu's.. dus budget is aardig aan het slinken met deze uit de hand gelopen `hobby`
 
Hi Paul,
Ik heb ooit nog eens een kabel van je geleend voor een trip naar Frankrijk (je weet wel, die architect). Kort daarna was je van de radar verdwenen. Toen ik bij je was was je druk met plannen voor oplaadpunten en exgtra PV's. Goed om te horen dat het allemaal door is gegaan.

Ik kom graag langs als ik in de buurt ben voor laden en koffie.

Dat weet ik nog wel ja, die speciale Franse kabel is best wel een paar keer geleend. Je bent uiteraard welkom, Tot snel.!