Firebird
Active Member
Plug and Play
Moest je reserveren of heb je het gevraagd bij het inrijden? Vermoed dat je een 'speciaal' plekje nodig hebt… .
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Plug and Play
Even aangeven bij inchecken. Dan krijg Idd een aparte plekMoest je reserveren of heb je het gevraagd bij het inrijden? Vermoed dat je een 'speciaal' plekje nodig hebt… .
Ik laat thuis eenfasig aan 7,3 KW. 34km/u.Wel jammer dat het maar eenfasig is en dus max 3,7 KW
Volgens mij staat er (hier in NL) altijd stroom op lantaarnpalen, ze worden namelijk graag gebruikt voor het illegaal aftappen van stroom voor het kweken van een populair Nederlands exportproduct...Ik heb geen idee hoe lantaarnpalen vandaag werken.
Wat ik bedoel : staat er altijd spanning op de kabel, en zit er een contactor in de paal ?
Of wordt gewoon de kabel in zijn geheel spanningsloos gezet om de verlichting uit te doen ?
Persoonlijk vermoed ik het laatste.
Dat laatste is natuurlijk een kwestie van tijd. Als je ziet hoe groot die box is, met daarin alleen maar wat schakellogica en een gsm, dan is daar nog heel wat winst te behalen door miniaturisatie.Volgens mij staat er (hier in NL) altijd stroom op lantaarnpalen, ze worden namelijk graag gebruikt voor het illegaal aftappen van stroom voor het kweken van een populair Nederlands exportproduct...
Het idee om lantaarnpalen te gebruiken voor het laden van auto's is natuurlijk bij velen van ons al een keertje opgekomen, leuk om te zien dat er ook daadwerkelijk een bedrijf is dat ermee aan de slag is gegaan.
Ik vind de oplossing met een aparte laadkabel die de EV eigenaar dan erbij moet aanschaffen heel interessant. Het zorgt ervoor dat de (installatie)kosten voor de gemeente heel laag blijven en de drempel om dit door te voeren dus ook. De verdere technische kosten worden dan via die speciale kabel verdeeld over de werkelijke gebruikers (helaas niet naar ratio van gebruik). Vanuit de business case bezien heel slim.
Als gebruiker zou ik er niet blij mee zijn, want technisch is die dure speciale kabel natuurlijk helemaal niet nodig...
Ik denk dat er niet veel vermogen van afgehaald kan worden. De kabels zijn natuurlijk uitgelegd om een x aantal TL buizen, gasontladingslanpen of LED lampen te laten branden. En de opstartstroom van gasontladingslanpen te kunnen leveren. Maar ik denk dat je best met 1-2kw zou kunnen laden. Gaat niet snel. Of zorgen dat er twee fasen in zitten. Nu zit er vaak nul fase continue spanning en geschakelde fase in. Als je daar nu slimme armaturen op zet en de beschikbare draden aanpast in l1, l2 en n. Dan kan er al snel meer power doorVolgens mij staat er (hier in NL) altijd stroom op lantaarnpalen, ze worden namelijk graag gebruikt voor het illegaal aftappen van stroom voor het kweken van een populair Nederlands exportproduct...
Het idee om lantaarnpalen te gebruiken voor het laden van auto's is natuurlijk bij velen van ons al een keertje opgekomen, leuk om te zien dat er ook daadwerkelijk een bedrijf is dat ermee aan de slag is gegaan.
Ik vind de oplossing met een aparte laadkabel die de EV eigenaar dan erbij moet aanschaffen heel interessant. Het zorgt ervoor dat de (installatie)kosten voor de gemeente heel laag blijven en de drempel om dit door te voeren dus ook. De verdere technische kosten worden dan via die speciale kabel verdeeld over de werkelijke gebruikers (helaas niet naar ratio van gebruik). Vanuit de business case bezien heel slim.
Als gebruiker zou ik er niet blij mee zijn, want technisch is die dure speciale kabel natuurlijk helemaal niet nodig...
Die gsm heb je al bij je en het relais met wat schakellogica kan gewoon in de lantaarnpaal... Het enige is dat er een communicatie tussen je gsm (of de server) en die lantaarnpaal mogelijk moet zijn (bluetooth, NFC, wifi, 3g of iets) zodat aan de lantaarnpaal doorgegeven kan worden dat de server weet dat jij de stroomkosten op je neemt vanaf dat moment... Nu kost een 3g module 3x niks dus waarom ze die niet gewoon in de lantaarnpaal verwerkt hebben is me een raadsel (oh wacht, waarom zou je dat doen als je die verpakt in een dure kabel kunt verkopen).Dat laatste is natuurlijk een kwestie van tijd. Als je ziet hoe groot die box is, met daarin alleen maar wat schakellogica en een gsm, dan is daar nog heel wat winst te behalen door miniaturisatie.
Ik denk dat er niet veel vermogen van afgehaald kan worden. De kabels zijn natuurlijk uitgelegd om een x aantal TL buizen, gasontladingslanpen of LED lampen te laten branden. En de opstartstroom van gasontladingslanpen te kunnen leveren. Maar ik denk dat je best met 1-2kw zou kunnen laden. Gaat niet snel. Of zorgen dat er twee fasen in zitten. Nu zit er vaak nul fase continue spanning en geschakelde fase in. Als je daar nu slimme armaturen op zet en de beschikbare draden aanpast in l1, l2 en n. Dan kan er al snel meer power door
Ik verwacht niet dat er per lantaarnpaal 3kW geleverd kan worden. Lijkt me sterk dat daar de bekabeling voor uitvelegd is. Maar ja Google weet alles.Die gsm heb je al bij je en het relais met wat schakellogica kan gewoon in de lantaarnpaal... Het enige is dat er een communicatie tussen je gsm (of de server) en die lantaarnpaal mogelijk moet zijn (bluetooth, NFC, wifi, 3g of iets) zodat aan de lantaarnpaal doorgegeven kan worden dat de server weet dat jij de stroomkosten op je neemt vanaf dat moment... Nu kost een 3g module 3x niks dus waarom ze die niet gewoon in de lantaarnpaal verwerkt hebben is me een raadsel (oh wacht, waarom zou je dat doen als je die verpakt in een dure kabel kunt verkopen).
Google vertelt mij dat er over het algemeen 1 fase 16A per lantaarnpaal geinstalleerd is, dus een 3kW zit er wel in denk ik. Da's toch 120km laden als je 'm een nachtje laat staan. Niet genoeg als je leeg aankomt en de dag erna 300km wilt rijden, maar daar zijn SuCs voor. Voor dagelijks woon/werk/kids/boodschappenverkeer lijkt het me prima. Gebruik je de auto een dag niet dan zit ie gewoon vol daarna...
Voor zover ik weet zit gewoon elke lantaarnpaal apart op de hoofdkabel in de straat aangesloten met een 2,5mm2 ymvk grondkabel. Elke lantaarnpaal zijn eigen zekering (in de paal) en een schakeling die op basis van een signaal gemoduleerd op het elektriciteitsnet de lamp aan of uitschakelt.Ik verwacht niet dat er per lantaarnpaal 3kW geleverd kan worden. Lijkt me sterk dat daar de bekabeling voor uitvelegd is. Maar ja Google weet alles.
Dat kan denk ik per wijk verschillen. Sommige zijn daisy chains, de andere direct op de hoofdkabel.Voor zover ik weet zit gewoon elke lantaarnpaal apart op de hoofdkabel in de straat aangesloten met een 2,5mm2 ymvk grondkabel. Elke lantaarnpaal zijn eigen zekering (in de paal) en een schakeling die op basis van een signaal gemoduleerd op het elektriciteitsnet de lamp aan of uitschakelt.
Dus het gaat er om of de hoofdkabel in de straat het totale vermogen kan leveren.
Zo ver ik weet een TF signaal. Iemand die ik kende pikte dat signaal zelf ook op en schakelde daar zijn tuinverlichting mee.Op de website van Liander staat dat een lantaarnpaal op 1x6A is afgezekerd. Dus het zal waarschijnlijk een een fase aansluiting zijn die naar de paal loop.
https://www.liander.nl/overheden/openbare-verlichting
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het aan en afschakelen van de lantaarnpalen in zijn werk gaat. Schakelt de paal zelf aan of uit op het TF signaal, of wordt de spanning door de netbeheerder aan en uit geschakeld?
In het laatste geval hebben we er niet veel aan...
Wat wel interessant is dat bemetering niet nodig is, er wordt een berekening gemaakt op basis van de branduren van de lantaarnpaal.
Welk overzicht? Ken ik niet@widodh Dat is er eentje voor het parking overzicht. Ik neem aan dat het ook minder gedoe is dan met de TNM kaart.