Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Straatlantaarn als oplaadstation, geniaal.

Ubitricity | Fully Charged


The simple and very commonplace lamp post will soon become a ubiquitous charge point for electric cars.
They charge at about 5 kW, or 16 amps, not super fast but overnight charging is all most drivers need.
Ubitricity is a German based company who've come up with a simple, cheap to install and well managed system for more people on more streets to adopt electric cars.
 
The way forward voor laden op straat! Zijn er al NL gemeenten waar lantaarnpalen zijn omgekat naar laadpalen?
In het filmpje is het omkatten gekoppeld aan het ombouwen van de lantaarnpaal zelf naar een ledlamp. De website van Ubricity vermeldt (gelukkig) niet.
Wel jammer dat het maar eenfasig is en dus max 3,7 KW - weet iemand of dat ligt aan de voeding aan de lantaarnpaal?
 
Ik heb geen idee hoe lantaarnpalen vandaag werken.
Wat ik bedoel : staat er altijd spanning op de kabel, en zit er een contactor in de paal ?
Of wordt gewoon de kabel in zijn geheel spanningsloos gezet om de verlichting uit te doen ?

Persoonlijk vermoed ik het laatste.
Volgens mij staat er (hier in NL) altijd stroom op lantaarnpalen, ze worden namelijk graag gebruikt voor het illegaal aftappen van stroom voor het kweken van een populair Nederlands exportproduct...

Het idee om lantaarnpalen te gebruiken voor het laden van auto's is natuurlijk bij velen van ons al een keertje opgekomen, leuk om te zien dat er ook daadwerkelijk een bedrijf is dat ermee aan de slag is gegaan.
Ik vind de oplossing met een aparte laadkabel die de EV eigenaar dan erbij moet aanschaffen heel interessant. Het zorgt ervoor dat de (installatie)kosten voor de gemeente heel laag blijven en de drempel om dit door te voeren dus ook. De verdere technische kosten worden dan via die speciale kabel verdeeld over de werkelijke gebruikers (helaas niet naar ratio van gebruik). Vanuit de business case bezien heel slim.
Als gebruiker zou ik er niet blij mee zijn, want technisch is die dure speciale kabel natuurlijk helemaal niet nodig...
 
Volgens mij staat er (hier in NL) altijd stroom op lantaarnpalen, ze worden namelijk graag gebruikt voor het illegaal aftappen van stroom voor het kweken van een populair Nederlands exportproduct...

Het idee om lantaarnpalen te gebruiken voor het laden van auto's is natuurlijk bij velen van ons al een keertje opgekomen, leuk om te zien dat er ook daadwerkelijk een bedrijf is dat ermee aan de slag is gegaan.
Ik vind de oplossing met een aparte laadkabel die de EV eigenaar dan erbij moet aanschaffen heel interessant. Het zorgt ervoor dat de (installatie)kosten voor de gemeente heel laag blijven en de drempel om dit door te voeren dus ook. De verdere technische kosten worden dan via die speciale kabel verdeeld over de werkelijke gebruikers (helaas niet naar ratio van gebruik). Vanuit de business case bezien heel slim.
Als gebruiker zou ik er niet blij mee zijn, want technisch is die dure speciale kabel natuurlijk helemaal niet nodig...
Dat laatste is natuurlijk een kwestie van tijd. Als je ziet hoe groot die box is, met daarin alleen maar wat schakellogica en een gsm, dan is daar nog heel wat winst te behalen door miniaturisatie.
 
:D
Volgens mij staat er (hier in NL) altijd stroom op lantaarnpalen, ze worden namelijk graag gebruikt voor het illegaal aftappen van stroom voor het kweken van een populair Nederlands exportproduct...

Het idee om lantaarnpalen te gebruiken voor het laden van auto's is natuurlijk bij velen van ons al een keertje opgekomen, leuk om te zien dat er ook daadwerkelijk een bedrijf is dat ermee aan de slag is gegaan.
Ik vind de oplossing met een aparte laadkabel die de EV eigenaar dan erbij moet aanschaffen heel interessant. Het zorgt ervoor dat de (installatie)kosten voor de gemeente heel laag blijven en de drempel om dit door te voeren dus ook. De verdere technische kosten worden dan via die speciale kabel verdeeld over de werkelijke gebruikers (helaas niet naar ratio van gebruik). Vanuit de business case bezien heel slim.
Als gebruiker zou ik er niet blij mee zijn, want technisch is die dure speciale kabel natuurlijk helemaal niet nodig...
Ik denk dat er niet veel vermogen van afgehaald kan worden. De kabels zijn natuurlijk uitgelegd om een x aantal TL buizen, gasontladingslanpen of LED lampen te laten branden. En de opstartstroom van gasontladingslanpen te kunnen leveren. Maar ik denk dat je best met 1-2kw zou kunnen laden. Gaat niet snel. Of zorgen dat er twee fasen in zitten. Nu zit er vaak nul fase continue spanning en geschakelde fase in. Als je daar nu slimme armaturen op zet en de beschikbare draden aanpast in l1, l2 en n. Dan kan er al snel meer power door
 
De huidige bekabeling zal inderdaad niet voldoen voor een reeks laadpunten. Het grote voordeel lijkt mij dat de behuizing niet apart moet geïnstalleerd worden: betonnen sokkeltje, inox of verzinkte paal: het is gauw de grootste kost van een laadpunt. Bij het voorzien van nieuwe straatverlichting, lijkt de integratie van twee laadpunten een kleine meerkost.
 
Dat laatste is natuurlijk een kwestie van tijd. Als je ziet hoe groot die box is, met daarin alleen maar wat schakellogica en een gsm, dan is daar nog heel wat winst te behalen door miniaturisatie.
Die gsm heb je al bij je en het relais met wat schakellogica kan gewoon in de lantaarnpaal... Het enige is dat er een communicatie tussen je gsm (of de server) en die lantaarnpaal mogelijk moet zijn (bluetooth, NFC, wifi, 3g of iets) zodat aan de lantaarnpaal doorgegeven kan worden dat de server weet dat jij de stroomkosten op je neemt vanaf dat moment... Nu kost een 3g module 3x niks dus waarom ze die niet gewoon in de lantaarnpaal verwerkt hebben is me een raadsel (oh wacht, waarom zou je dat doen als je die verpakt in een dure kabel kunt verkopen).

:D
Ik denk dat er niet veel vermogen van afgehaald kan worden. De kabels zijn natuurlijk uitgelegd om een x aantal TL buizen, gasontladingslanpen of LED lampen te laten branden. En de opstartstroom van gasontladingslanpen te kunnen leveren. Maar ik denk dat je best met 1-2kw zou kunnen laden. Gaat niet snel. Of zorgen dat er twee fasen in zitten. Nu zit er vaak nul fase continue spanning en geschakelde fase in. Als je daar nu slimme armaturen op zet en de beschikbare draden aanpast in l1, l2 en n. Dan kan er al snel meer power door

Google vertelt mij dat er over het algemeen 1 fase 16A per lantaarnpaal geinstalleerd is, dus een 3kW zit er wel in denk ik. Da's toch 120km laden als je 'm een nachtje laat staan. Niet genoeg als je leeg aankomt en de dag erna 300km wilt rijden, maar daar zijn SuCs voor. Voor dagelijks woon/werk/kids/boodschappenverkeer lijkt het me prima. Gebruik je de auto een dag niet dan zit ie gewoon vol daarna...
 
Die gsm heb je al bij je en het relais met wat schakellogica kan gewoon in de lantaarnpaal... Het enige is dat er een communicatie tussen je gsm (of de server) en die lantaarnpaal mogelijk moet zijn (bluetooth, NFC, wifi, 3g of iets) zodat aan de lantaarnpaal doorgegeven kan worden dat de server weet dat jij de stroomkosten op je neemt vanaf dat moment... Nu kost een 3g module 3x niks dus waarom ze die niet gewoon in de lantaarnpaal verwerkt hebben is me een raadsel (oh wacht, waarom zou je dat doen als je die verpakt in een dure kabel kunt verkopen).



Google vertelt mij dat er over het algemeen 1 fase 16A per lantaarnpaal geinstalleerd is, dus een 3kW zit er wel in denk ik. Da's toch 120km laden als je 'm een nachtje laat staan. Niet genoeg als je leeg aankomt en de dag erna 300km wilt rijden, maar daar zijn SuCs voor. Voor dagelijks woon/werk/kids/boodschappenverkeer lijkt het me prima. Gebruik je de auto een dag niet dan zit ie gewoon vol daarna...
Ik verwacht niet dat er per lantaarnpaal 3kW geleverd kan worden. Lijkt me sterk dat daar de bekabeling voor uitvelegd is. Maar ja Google weet alles.
 
Ik verwacht niet dat er per lantaarnpaal 3kW geleverd kan worden. Lijkt me sterk dat daar de bekabeling voor uitvelegd is. Maar ja Google weet alles.
Voor zover ik weet zit gewoon elke lantaarnpaal apart op de hoofdkabel in de straat aangesloten met een 2,5mm2 ymvk grondkabel. Elke lantaarnpaal zijn eigen zekering (in de paal) en een schakeling die op basis van een signaal gemoduleerd op het elektriciteitsnet de lamp aan of uitschakelt.
Dus het gaat er om of de hoofdkabel in de straat het totale vermogen kan leveren.
 
Voor zover ik weet zit gewoon elke lantaarnpaal apart op de hoofdkabel in de straat aangesloten met een 2,5mm2 ymvk grondkabel. Elke lantaarnpaal zijn eigen zekering (in de paal) en een schakeling die op basis van een signaal gemoduleerd op het elektriciteitsnet de lamp aan of uitschakelt.
Dus het gaat er om of de hoofdkabel in de straat het totale vermogen kan leveren.
Dat kan denk ik per wijk verschillen. Sommige zijn daisy chains, de andere direct op de hoofdkabel.

Zal idd een 3G2.5 kabel zijn die de lantaarnpaal in gaat, dus meer dan 16A in totaal gaat het niet worden. Met LED kan je dus 1-fase 13A uit de paal halen voor een auto. Niet super veel, maar wel goedkoop te doen.

De lantaarns zullen wel weer verdeeld zijn over de fases op de hoofdkabel om die zo te balanceren.

Neemt niet weg dat het een prima en goedkoop systeem kan zijn op deze manier. Alleen moeten we geen 11kW gaan verwachten uit een lantaarn, maar is dat altijd nodig?
 
  • Like
  • Informative
Reactions: basvk and HWS
Op de website van Liander staat dat een lantaarnpaal op 1x6A is afgezekerd. Dus het zal waarschijnlijk een een fase aansluiting zijn die naar de paal loop.
https://www.liander.nl/overheden/openbare-verlichting
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het aan en afschakelen van de lantaarnpalen in zijn werk gaat. Schakelt de paal zelf aan of uit op het TF signaal, of wordt de spanning door de netbeheerder aan en uit geschakeld?

In het laatste geval hebben we er niet veel aan...

Wat wel interessant is dat bemetering niet nodig is, er wordt een berekening gemaakt op basis van de branduren van de lantaarnpaal.
 
Op de website van Liander staat dat een lantaarnpaal op 1x6A is afgezekerd. Dus het zal waarschijnlijk een een fase aansluiting zijn die naar de paal loop.
https://www.liander.nl/overheden/openbare-verlichting
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het aan en afschakelen van de lantaarnpalen in zijn werk gaat. Schakelt de paal zelf aan of uit op het TF signaal, of wordt de spanning door de netbeheerder aan en uit geschakeld?

In het laatste geval hebben we er niet veel aan...

Wat wel interessant is dat bemetering niet nodig is, er wordt een berekening gemaakt op basis van de branduren van de lantaarnpaal.
Zo ver ik weet een TF signaal. Iemand die ik kende pikte dat signaal zelf ook op en schakelde daar zijn tuinverlichting mee.

Die 6A zal puur zekering zijn, kabel is gewoon 2.5mm2 denk ik zo. Dus technisch gezien is het niet heel lastig er 13A/16A doorheen te halen.
 
Ik heb sinds vandaag een abonnement voor een parkeergarage (Maaswaard) in Venlo.

Ik laadde altijd publiek tot ik er achter kwam dat je in deze P-garage gratis kan laden indien je er een abonnement hebt. Garage is van de gemeente (die zelf e-Up en Ioniq rijdt) en daar even een abbo aanvragen en klaar.

EUR 1050 per jaar inclusief gratis laden. Mijn rekeningen van The New Motion waren tussen de 90 en 100 euro per maand door het publieke laden hier in Venlo. Mét parkeren in garage er bij dus nog goedkoper uit.

Opzich wel mooie incentive om de 'vaste klant' gratis laden te geven.