Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, heel lang geleden in 2014. Ik krijg er de laatste jaren met mijn Zoe ook elke keer een foutmelding. Ik zou er niet teveel tijd in steken. Ik probeer zelfs niet meer.
Ik zou deze eens proberen.

Bedankt Fivari, ik gebruik momenteel de laadpaal bij de Nissan garage aan de Westkapellestraat, dat is toch wel een eindje wandelen naar ons appartement...
Ik denk dat er nog wat meer mensen een klacht moeten indienen bij Bluecorner als het laden niet lukt aan de Elisabetlaan, want blijkbaar geloven ze mij niet.
 
Ik ben maandag bij station Knokke
Zal het eens proberen

Aanvulling :
Zie net dit in de app staan
 

Attachments

  • 0551CE17-EEE2-48C2-A724-A5F104744E47.png
    0551CE17-EEE2-48C2-A724-A5F104744E47.png
    891 KB · Views: 60
Er zijn twee uitstekende laadplekken in de Jeugdherbergstraat in Knokke (zijkant station). Nog nooit miserie gehad daar, alleen één keer deze week een kleine ICE die te dicht bij de paal stond waardoor ik er niet tussen kon met de X.

Dat is in Knokke beter geregeld dan in Heist, alleen maar miserie aan de Bluecorner laadpaal Knokkestraat/Elisabetlaan. Hopelijk dat ze bij de heraanleg van het Heldenplein wel degelijke laadinfrastructuur neerzetten... en meer dan 1 paal.
 
Wat is eigenlijk het beleid met betrekking tot laadplekken in parkeerzones waar je niet voor het parkeren hoeft te betalen bij een laadplek, maar alleen voor (natuurlijk) het laden, en overige plekken wel gewoon een parkeerkaartje moet trekken. Je hebt daar de plug-in Outlander daar aan de stekker hangen en hij is klaar met laden. Mijn gevoel zegt dat je dan, als je klaar bent met laden, gewoon aan het parkeren bent (dus of verplaatsen, of kaartje trekken)
 
ik ben nu in Brighton, en hier zijn ook een paar laadpunten waar het én gratis laden is, én gratis parkeren tijdens het laden.
Er staat duidelijk bij dat de plaatsen enkel dienen om te laden, en dat je de plaats dient te ontruimen zodra het laden gestopt is.
Maximum ook 3 uur (wat voor een Tesla te kort is wegens monofazige laders aan 32A), waarna je gedurende 4 uur niet meer mag terugkomen .
Ik zie ook regelmatig controle.

overigens: het valt mij op dat zowat alle openbare laadpunten hier 1x32A is.
Meteen duidelijk denk ik waar IPace de inspiratie gehaald heeft voor z'n 32A monofazige lader.
 
ik ben nu in Brighton, en hier zijn ook een paar laadpunten waar het én gratis laden is, én gratis parkeren tijdens het laden.
Er staat duidelijk bij dat de plaatsen enkel dienen om te laden, en dat je de plaats dient te ontruimen zodra het laden gestopt is.
Maximum ook 3 uur (wat voor een Tesla te kort is wegens monofazige laders aan 32A), waarna je gedurende 4 uur niet meer mag terugkomen .
Ik zie ook regelmatig controle.

overigens: het valt mij op dat zowat alle openbare laadpunten hier 1x32A is.
Meteen duidelijk denk ik waar IPace de inspiratie gehaald heeft voor z'n 32A monofazige lader.
Eilandbewoners hè
 
  • Funny
  • Like
Reactions: S-19910 and Adm
Wat is eigenlijk het beleid met betrekking tot laadplekken in parkeerzones waar je niet voor het parkeren hoeft te betalen bij een laadplek, maar alleen voor (natuurlijk) het laden, en overige plekken wel gewoon een parkeerkaartje moet trekken. Je hebt daar de plug-in Outlander daar aan de stekker hangen en hij is klaar met laden. Mijn gevoel zegt dat je dan, als je klaar bent met laden, gewoon aan het parkeren bent (dus of verplaatsen, of kaartje trekken)

In mijn wijk (in Arnhem) is daartoe het ‘connectietarief’ ingevoerd: een bedrag per tijdseenheid zodra de auto niet meer laadt. Wat met een Tesla overigens vrij gemakkelijk is te omzeilen dankzij het zelf in te stellen amperage...
 
Wij gingen dit weekend naar Antwerpen. Gezellig een avondje wijn drinken, heerlijker dineren, cocktail en leuke overnachting. Venlo <> Antwerpen is ~290km en dat is met een S85 uit 2013 te doen, maar niet echt heel fijn.

Korte verhaal: Gered met nog 47km over.

Langere verhaal: Parking grote markt wilde ik gaan laden. Ik vooraf in New Motion App kijken en de palen aldaar van Blue Corner rekenen per uur 1,60 (meen ik) dat je AANGESLOTEN bent. Wie verzint dat? Ik snap dat je mensen wil motiveren om auto's weg te halen, maar in een parkeergarage!? Ik krijg er al angst bij om uit te rekenen hoe veel het mij ging kosten de auto daar op te laden terwijl mijn auto ~20 uur in de Parking zou gaan staan.

New Motion is met het zelfde begonnen te doen in NL. Ze rekenen per kWh én ook nog per minuut.

Nogmaals, ik begrijp dat je mensen wil motiveren om de auto weg te halen, maar hoe dan?

Ik had graag in Antwerpen willen laden om zo lekker rustig terug te rijden naar huis, maar niet met zulke tarieven.

Volgende maand gaat mijn vriendin de "oude" Model S rijden en ik de nieuwe. Ze maakt zich nu lichtelijk zorgen over het laden en hoe ze palen kan vinden. Ik wil haar gewoon vertellen: Pasje er voor houden en dan komt alles goed!

Maar tegen EUR 1,60 per uur ga ik haar niet graag 20 uur aan een laadpaal laten staan en óók nog het tarief van de parking te moeten betalen.

Nu wil ik deze post niet over mij zelf laten gaan, maar meer het gevoel wat het bij mijn vriendin naar boven brengt. Ze wil gewoon zorgeloos rijden en zich niet over al die dingen zorgen hoeven te maken.

SuperChargers zijn zeker een oplossing, maar waarom bij een SuC staan als je óók kan laden terwijl de auto stil staat? Wat dat betreft is het DeC netwerk ook geweldig, maar dat is lang niet zo dicht als publieke laadpalen. (En de hotels met een DeC zijn vaak best duur...)

Het gaat mij om het algemeen, het is voor een nieuwe EV rijder best wel heel lastig om je door het oerwoud van prijzen te werken die publieke palen rekenen.

Ik ben er nu na 5 jaar aan gewend en mijn vriendin komt ineens in die wereld terecht. Ze vind het allemaal maar vaag en onduidelijk met al die prijzen.

Merken jullie dit ook?
 
Wij gingen dit weekend naar Antwerpen. Gezellig een avondje wijn drinken, heerlijker dineren, cocktail en leuke overnachting. Venlo <> Antwerpen is ~290km en dat is met een S85 uit 2013 te doen, maar niet echt heel fijn.

Korte verhaal: Gered met nog 47km over.

Langere verhaal: Parking grote markt wilde ik gaan laden. Ik vooraf in New Motion App kijken en de palen aldaar van Blue Corner rekenen per uur 1,60 (meen ik) dat je AANGESLOTEN bent. Wie verzint dat? Ik snap dat je mensen wil motiveren om auto's weg te halen, maar in een parkeergarage!? Ik krijg er al angst bij om uit te rekenen hoe veel het mij ging kosten de auto daar op te laden terwijl mijn auto ~20 uur in de Parking zou gaan staan.

New Motion is met het zelfde begonnen te doen in NL. Ze rekenen per kWh én ook nog per minuut.

Nogmaals, ik begrijp dat je mensen wil motiveren om de auto weg te halen, maar hoe dan?

Ik had graag in Antwerpen willen laden om zo lekker rustig terug te rijden naar huis, maar niet met zulke tarieven.

Volgende maand gaat mijn vriendin de "oude" Model S rijden en ik de nieuwe. Ze maakt zich nu lichtelijk zorgen over het laden en hoe ze palen kan vinden. Ik wil haar gewoon vertellen: Pasje er voor houden en dan komt alles goed!

Maar tegen EUR 1,60 per uur ga ik haar niet graag 20 uur aan een laadpaal laten staan en óók nog het tarief van de parking te moeten betalen.

Nu wil ik deze post niet over mij zelf laten gaan, maar meer het gevoel wat het bij mijn vriendin naar boven brengt. Ze wil gewoon zorgeloos rijden en zich niet over al die dingen zorgen hoeven te maken.

SuperChargers zijn zeker een oplossing, maar waarom bij een SuC staan als je óók kan laden terwijl de auto stil staat? Wat dat betreft is het DeC netwerk ook geweldig, maar dat is lang niet zo dicht als publieke laadpalen. (En de hotels met een DeC zijn vaak best duur...)


Het gaat mij om het algemeen, het is voor een nieuwe EV rijder best wel heel lastig om je door het oerwoud van prijzen te werken die publieke palen rekenen.

Ik ben er nu na 5 jaar aan gewend en mijn vriendin komt ineens in die wereld terecht. Ze vind het allemaal maar vaag en onduidelijk met al die prijzen.

Merken jullie dit ook?
Wat heb je toch tegen Superchargers? Als je de vriendin in wilt wijden in de Tesla wereld is dat toch waar je mee begint? Op route Venlo-Antwerpen heb je er voldoende, of je nu boven of onderlangs rijdt? Op de terugweg bijvoorbeeld even een stop bij Eindhoven, ook mooi om het laadplein te laten zien, en geen centje pijn. Voor mij zou dat een no-brainer zijn. En straks met de 100D zal het helemaal goed te doen zijn.

Ik ben blij dat ik nagenoeg nooit ben aangewezen op het secundaire laadgebeuren.
 
Wij gingen dit weekend naar Antwerpen. Gezellig een avondje wijn drinken, heerlijker dineren, cocktail en leuke overnachting. Venlo <> Antwerpen is ~290km en dat is met een S85 uit 2013 te doen, maar niet echt heel fijn.

Korte verhaal: Gered met nog 47km over.

Langere verhaal: Parking grote markt wilde ik gaan laden. Ik vooraf in New Motion App kijken en de palen aldaar van Blue Corner rekenen per uur 1,60 (meen ik) dat je AANGESLOTEN bent. Wie verzint dat? Ik snap dat je mensen wil motiveren om auto's weg te halen, maar in een parkeergarage!? Ik krijg er al angst bij om uit te rekenen hoe veel het mij ging kosten de auto daar op te laden terwijl mijn auto ~20 uur in de Parking zou gaan staan.

New Motion is met het zelfde begonnen te doen in NL. Ze rekenen per kWh én ook nog per minuut.

Nogmaals, ik begrijp dat je mensen wil motiveren om de auto weg te halen, maar hoe dan?

Ik had graag in Antwerpen willen laden om zo lekker rustig terug te rijden naar huis, maar niet met zulke tarieven.

Volgende maand gaat mijn vriendin de "oude" Model S rijden en ik de nieuwe. Ze maakt zich nu lichtelijk zorgen over het laden en hoe ze palen kan vinden. Ik wil haar gewoon vertellen: Pasje er voor houden en dan komt alles goed!

Maar tegen EUR 1,60 per uur ga ik haar niet graag 20 uur aan een laadpaal laten staan en óók nog het tarief van de parking te moeten betalen.

Nu wil ik deze post niet over mij zelf laten gaan, maar meer het gevoel wat het bij mijn vriendin naar boven brengt. Ze wil gewoon zorgeloos rijden en zich niet over al die dingen zorgen hoeven te maken.

SuperChargers zijn zeker een oplossing, maar waarom bij een SuC staan als je óók kan laden terwijl de auto stil staat? Wat dat betreft is het DeC netwerk ook geweldig, maar dat is lang niet zo dicht als publieke laadpalen. (En de hotels met een DeC zijn vaak best duur...)

Het gaat mij om het algemeen, het is voor een nieuwe EV rijder best wel heel lastig om je door het oerwoud van prijzen te werken die publieke palen rekenen.

Ik ben er nu na 5 jaar aan gewend en mijn vriendin komt ineens in die wereld terecht. Ze vind het allemaal maar vaag en onduidelijk met al die prijzen.

Merken jullie dit ook?


over het algemeen zijn mijn ervaringen met publieke laadpunten ook eerder matig.
dikwijls defect, meestal duur, geknoei met RFID-tags of App's, ...
Dec werkt goed, maar je moet zoeken naar betaalbare oplossingen.
Beste voor mij blijft de SUC : korte stop om even de beentjes te strekken, de handjes te wassen en hup, je kan zo weer 2 uur verder rijden.


Mbt tot Antwerpen : mits gebruik van de PCard+ van Interparking kan je op Interparking-parkings (amai) gratis laden. En met de Mobib-kaart van de NMBS gaat dat ook op de parking aan het centraal station van de NMBS.
Verder levert de PCard+ van Interparking nog een mooie korting op de parkeertarieven.
(zoals ik zei : geknoei met RFID-tags)


mbt de prijs : bij iedere openbare paal is het ook nog uitkijken welke pas of app je bovenhaalt.
Een paal in de Benelux kan je dikwijls activeren met verschillende pasjes of app's, en de prijzen voor de dezelfde paal kunnen flink uiteenliggen.
De paal hier in Grobbendonk bvb gaat intussen van +/-0.23€/kWh tot +/- 0.68€/kWh
 
Wat heb je toch tegen Superchargers? Als je de vriendin in wilt wijden in de Tesla wereld is dat toch waar je mee begint? Op route Venlo-Antwerpen heb je er voldoende, of je nu boven of onderlangs rijdt? Op de terugweg bijvoorbeeld even een stop bij Eindhoven, ook mooi om het laadplein te laten zien, en geen centje pijn. Voor mij zou dat een no-brainer zijn. En straks met de 100D zal het helemaal goed te doen zijn.

Ik ben blij dat ik nagenoeg nooit ben aangewezen op het secundaire laadgebeuren.
Het zal een persoonlijk verschil zijn, ik sta liever niet stil. Omrijden doe ik niet graag. Verplicht stil staan voelt zo als een onderbreking van de reis.

Maar mijn punt was meer de ‘stress’ die het bij haar al op levert. Superchargers kent ze al en weet ze ook prima te vinden, maar de publieke palen moet ze ook gewoon gebruiken.

Het is alleen zo’n wirwar.
over het algemeen zijn mijn ervaringen met publieke laadpunten ook eerder matig.
dikwijls defect, meestal duur, geknoei met RFID-tags of App's, ...
Dec werkt goed, maar je moet zoeken naar betaalbare oplossingen.
Beste voor mij blijft de SUC : korte stop om even de beentjes te strekken, de handjes te wassen en hup, je kan zo weer 2 uur verder rijden.


Mbt tot Antwerpen : mits gebruik van de PCard+ van Interparking kan je op Interparking-parkings (amai) gratis laden. En met de Mobib-kaart van de NMBS gaat dat ook op de parking aan het centraal station van de NMBS.
Verder levert de PCard+ van Interparking nog een mooie korting op de parkeertarieven.
(zoals ik zei : geknoei met RFID-tags)


mbt de prijs : bij iedere openbare paal is het ook nog uitkijken welke pas of app je bovenhaalt.
Een paal in de Benelux kan je dikwijls activeren met verschillende pasjes of app's, en de prijzen voor de dezelfde paal kunnen flink uiteenliggen.
De paal hier in Grobbendonk bvb gaat intussen van +/-0.23€/kWh tot +/- 0.68€/kWh
Goede tips! Maar het wijst wel direct het pijnpunt aan van even een weekendje naar Antwerpen en gewoon even willen parkeren en laden.

Dit kan veel mensen wel tegen houden het te gebruiken.
 
Het zal een persoonlijk verschil zijn, ik sta liever niet stil. Omrijden doe ik niet graag. Verplicht stil staan voelt zo als een onderbreking van de reis.

Maar mijn punt was meer de ‘stress’ die het bij haar al op levert. Superchargers kent ze al en weet ze ook prima te vinden, maar de publieke palen moet ze ook gewoon gebruiken.

Het is alleen zo’n wirwar.

Goede tips! Maar het wijst wel direct het pijnpunt aan van even een weekendje naar Antwerpen en gewoon even willen parkeren en laden.

Dit kan veel mensen wel tegen houden het te gebruiken.
Met 2 superchargers rond Antwerpen en nog 2 anderen op je route prijs je je toch gelukkig dat je een Tesla rijdt? Je zal deze trip maar in een Jaquar Ipace willen doen?
Ikzelf heb niet eens een laadpas meer voor publieke palen; daar is het SuC netwerk nu afdoende denkend voor.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Met 2 superchargers rond Antwerpen en nog 2 anderen op je route prijs je je toch gelukkig dat je een Tesla rijdt? Je zal deze trip maar in een Jaquar Ipace willen doen?
Ikzelf heb niet eens een laadpas meer voor publieke palen; daar is het SuC netwerk nu afdoende denkend voor.

Ik heb een newmotion kaart, maar in bijna 2 jaar nog maar 1 keer gebruikt. Bij Bavaria in Lieshout. Om het eens te proberen (SuC Eindhoven is vlakbij).
Verder maakt een stop aan de SuC de reis eerder aangenamer, dan dat ze de reis onderbreekt. Als je weet dat je moet laden is de tijd ingecalculeerd, de rustpause werkt ontstressend. Het laat je toe het vervolg van je reis beter te plannen of wat info over je bestemming te bekijken. Brengt vaak tijdswinst op ipv tijdverlies.
 
  • Like
Reactions: is3
Ik heb een newmotion kaart, maar in bijna 2 jaar nog maar 1 keer gebruikt. Bij Bavaria in Lieshout. Om het eens te proberen (SuC Eindhoven is vlakbij).
Verder maakt een stop aan de SuC de reis eerder aangenamer, dan dat ze de reis onderbreekt. Als je weet dat je moet laden is de tijd ingecalculeerd, de rustpause werkt ontstressend. Het laat je toe het vervolg van je reis beter te plannen of wat info over je bestemming te bekijken. Brengt vaak tijdswinst op ipv tijdverlies.

Zeker als je anders nog tijd voor het zoeken (en opnieuw zoeken) moet inplannen en gevoel van onzekerheid of.....
 
Ik hou ook van laden tijdens het parkeren, maar je moet ook eerlijk zijn: de publieke laadnetwerken zijn onbetrouwbaar en er hangt heel veel mist rond de tarieven. Uit dezelfde paal kan je afhankelijk van het pasje dat je gebruikt gemiddeld tot zwaar genaaid worden.

Zelfs de Pcard bij Interparking geeft je geen garantie op een vrije parkeerplek: in drukke parkings staat er wel een hybride ofzo ingeplugd en moet je toch weer terugvallen op een SuC.

En zoals is3 zegt mag je je gelukkig prijzen dat je een Tesla rijdt waar het moet tegenvallen om per supercharger locatie minder dan 4 superchargers te vinden. Met elk ander merk sta je aan een flets Total tankstation te wachten tot die Leaf of i3 voor je is volgeladen.
 
  • Like
Reactions: widodh and Firebird
Ik zie het nog wel gebeuren dat door de onbetrouwbaarheid en de prijzenroulette van die publieke laders de komende grote massa toch de voorkeur gaat geven aan DC laden langs de snelweg.
Vanwege hun betrouwbaarheid en een consistente tariefstelling.
Ondanks dat laden terwijl je toch al stilstaat het grote voordeel van de electrische auto is.
 
Ik denk ook dat als je auto's gaat krijgen met een range van +300km, mensen die thuis kunnen laden ook niet de moeite gaan doen om een Qpark of Interpark op te zoeken om daar te laden. Ik denk dat ik voor locaties van 50 tot 100 km van thuis ik niet eens moeite doe om in te pluggen.
 
Ik zie het nog wel gebeuren dat door de onbetrouwbaarheid en de prijzenroulette van die publieke laders de komende grote massa toch de voorkeur gaat geven aan DC laden langs de snelweg.
Vanwege hun betrouwbaarheid en een consistente tariefstelling.
Ondanks dat laden terwijl je toch al stilstaat het grote voordeel van de electrische auto is.
Dat vermoed ik zelf eigenlijk ook. De accu’s moeten nog iets beter worden en het laden nog een tikje sneller, maar dan is het AC laden wellicht wel ten dode opgeschreven op publieke plekken. Thuis, werk, hotel, daar zal het vast blijven.

Ik wilde vooral aanstippen wat voor een chaos het er soms mee is. De prijzen per minuut jagen mij in ieder geval bij de laadpaal weg.