Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Wezen parkeren en opladen in Parkeergarage Morspoort in Leiden.
Onderstaande flyer hing aan de laadzuilen, hier gepost ter info...

IMG_2674.jpg
IMG_2675.jpg


Xavier
 
  • Love
Reactions: roderickvd
Utrechters aanwezig hier?

Wat is jullie ervaring met het aantal beschikbare laadpalen in je wijk?

Ik heb vorige winter al eens bij de gemeente Utrecht melding gemaakt dat ik van mening ben dat het aantal laadpalen in mijn wijk (Tuindorp) te laag is. Met enige regelmaat heb ik moeten zoeken naar een beschikbare paal. Nu zie ik zojuist dat er welgeteld 1 extra laadpaal gepland (nog niet gerealiseerd dus) is in de wijk, terwijl het aantal elektrische auto's afgelopen zomer niet bepaald gedaald is.

Op het moment vind ik de capaciteit van de palen net voldoende, maar nu is het nog niet koud. Met andere woorden; ik voorzie wel wat krapte voor komende winter. Ik vraag mij af waarom de gemeente zo reactief en afwachten lijkt te zijn, dit terwijl het hun beleid is om elektrisch vervoer te stimuleren.

Iemand ervaringen?
 
Ik heb daar Newmotion (MTC) gebruikt. Let op: de snellader zit bij het benzinestation, je rijdt er zo voorbij. ;) Dus meteen na de kruising rechts het benzinestation op.

PS In Vlaanderen lijk je bij vrijwel ieder benzinestation langs de snelweg wel een snellader te hebben.

Thnx a lot. Ik heb de snellader gevonden en prima kunnen laden. Inderdaad wel ff zoeken :)
 
  • Like
Reactions: horta
Afgelopen weekend geladen aan de snellader van de McDonalds in Valkenburg nabij Katwijk. Handige lader, en mijn CCS adapter werkte moeiteloos, maar noch op NewMotion noch op een andere app stond deze lader vermeld met een tarief. Ik ben dus heel benieuwd wat NewMotion er van zal maken.
 
Ik hoop dat dit juiste draadje is :)

Ik heb gisteren na bijna twee jaar Tesla rijden een nieuwe mijlpaal: voor het eerst bij een niet-Tesla laadpunt geladen. (maakt buiging)

Op bezoek in Emmen Wildlands en op de Q-Park daar staan 10 laadpalen. Was erg rustig (zeg maar doodstil) dus alle laadpalen vrij.

En nu tip (reden van draadje): ondanks dat ik volgende New Motion het max 11 kW zou zijn, met 80 km / uur bijgeladen. Dat komt mi dichterbij de 22 kW. Volgens New Motion app 35ct / kWh plus 60ct start.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: WimW and nervus
Hoe zit het bij jullie met de afschrijvingen van laden aan een publieke paal? ik heb mijn TM3 sinds Augustus. Sindsdien al meerdere keren aan de publieke paal bij mij in de straat gehangen. Met verschillende betaalmiddelen betaald (TravelCard, newmotion, Einfach) maar nog nooit een afschrijving of factuur gezien?
 
Utrechters aanwezig hier?

Wat is jullie ervaring met het aantal beschikbare laadpalen in je wijk?

Ik heb vorige winter al eens bij de gemeente Utrecht melding gemaakt dat ik van mening ben dat het aantal laadpalen in mijn wijk (Tuindorp) te laag is. Met enige regelmaat heb ik moeten zoeken naar een beschikbare paal. Nu zie ik zojuist dat er welgeteld 1 extra laadpaal gepland (nog niet gerealiseerd dus) is in de wijk, terwijl het aantal elektrische auto's afgelopen zomer niet bepaald gedaald is.

Op het moment vind ik de capaciteit van de palen net voldoende, maar nu is het nog niet koud. Met andere woorden; ik voorzie wel wat krapte voor komende winter. Ik vraag mij af waarom de gemeente zo reactief en afwachten lijkt te zijn, dit terwijl het hun beleid is om elektrisch vervoer te stimuleren.

Iemand ervaringen?
Utrecht heeft een heel bijzonder beleid... breek me de bek niet open, ik ben 6 maanden bezig geweest met een publieke laadpaal in mijn wijk (zou de 2e!!! worden) niet dat er geen ruimte is trouwens. Als allerlaatste communicatie (toen heb ik het opgegeven) kreeg ik; er komt bij meneer een laadpaal vlakbij zijn huis in de wijk Zijdebalen. Meneer moet er dan wel rekening mee houden dat hij parkeergeld moet betalen omdat meneer in een andere wijk woont... toen brak mijn klomp, ik heb een parkeervergunning voor mijn eigen wijk en het klopt dat er nu een paal staat op 100 meter van mijn huis... maar heel even...

Nu dus een TWC achter de schutting met 7.5 meter kabel en een buurt die gelukkig nooit op "mijn" plek(ken) gaat(n) staan, dus met dank aan alle buren hoef ik niet nachtelijke uren rondjes in utrecht te rijden en te lopen en een meter te vullen.

PS de paal die er in mijn wijk staat is elke avond wel bezet (gek he) en staat al twee jaar enorm scheef na een aanrijding met een kerende vrachtwagen... of ik daar melding van heb gemaakt?! haha al 3 keer maar ze zijn druk he op het gemeentehuis, druk met ellenlange mails maken aan bewoners die graag elektrisch willen rijden...
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Utrecht heeft een heel bijzonder beleid... breek me de bek niet open, ik ben 6 maanden bezig geweest met een publieke laadpaal in mijn wijk (zou de 2e!!! worden) niet dat er geen ruimte is trouwens. Als allerlaatste communicatie (toen heb ik het opgegeven) kreeg ik; er komt bij meneer een laadpaal vlakbij zijn huis in de wijk Zijdebalen. Meneer moet er dan wel rekening mee houden dat hij parkeergeld moet betalen omdat meneer in een andere wijk woont... toen brak mijn klomp, ik heb een parkeervergunning voor mijn eigen wijk en het klopt dat er nu een paal staat op 100 meter van mijn huis... maar heel even...

Nu dus een TWC achter de schutting met 7.5 meter kabel en een buurt die gelukkig nooit op "mijn" plek(ken) gaat(n) staan, dus met dank aan alle buren hoef ik niet nachtelijke uren rondjes in utrecht te rijden en te lopen en een meter te vullen.

PS de paal die er in mijn wijk staat is elke avond wel bezet (gek he) en staat al twee jaar enorm scheef na een aanrijding met een kerende vrachtwagen... of ik daar melding van heb gemaakt?! haha al 3 keer maar ze zijn druk he op het gemeentehuis, druk met ellenlange mails maken aan bewoners die graag elektrisch willen rijden...

Dat is ook nog een goede ja.. moeten laden buiten jouw parkeervergunning omdat de gemeente geen laadpaal plaatst binnen jouw vergunningsgebied. M.i. ook haaks op het Utrechse beleid om elektrisch vervoer te willen bevorderen.

Inmiddels heeft de Gemeente wel gereageerd om mijn mails, en weet ik dat er begin 2020 locatieplannen gaan worden opgesteld voor laadpalen in de Utrechtse wijken. Op deze locatieplannen staat aangegeven waar laadpalen kunnen worden geplaatst. Maar daarmee is er concreet nog geen laadpaal bijgeplaatst. Aangezien de bewoners nog kunnen reageren/bezwaarmaken op deze locatieplannen durf ik te zeggen dat er voor zomer 2020 geen laadpaal meer bijgeplaatst gaan worden. Terwijl er, naar mijn mening, nu al een tekort is.

En het mooiste is; de locatieplannen worden opgesteld zodat de gemeente van een reactief beleid naar een proactief beleid kan gaan. ... Maar, het plaatsen van een extra laadpaal wordt pas gedaan als blijkt dat de huidige laadcapaciteit onvoldoende is. Dit uitgangspunt blijft instant nadat de locatieplannen zijn opgesteld.

Volgens mij is het prima mogelijk om op basis van demografische gegevens en auto verkoopcijfers een laadbehoefte per wijk op te stellen. En deze laadbehoefte te gaan realiseren voordat de behoefte daadwerkelijk aanwezig is. Dat noem ik proactief beleid en uitvoering van het eerder genoemde beleid om elektrisch vervoer te bevorderen.

Zou jij eerder aan een elektrische auto gaan als je ziet dat de laadpaal in jouw buurt altijd bezet is?

Als laatste heb ik (op verzoek) wat locaties aangegeven waar volgens mij laadpalen kunnen worden geplaatst (ze mogelijk nl niet direct vor een woning volgens de gemeente). De lijst werdt al snel 6+ locaties lang in mijn directe omgeving. M.a.w er is ruimte zat, maar de gemeente lijkt volledig de weg kwijt te zijn geraakt in haar eigen ambtelijke molen.

Jammerlijk...

(ik verwacht niet dat de gemeenste nog zal reageren.. kritische mensen kan je beter negeren)
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Utrecht heeft een heel bijzonder beleid... breek me de bek niet open, ik ben 6 maanden bezig geweest met een publieke laadpaal in mijn wijk (zou de 2e!!! worden) niet dat er geen ruimte is trouwens. Als allerlaatste communicatie (toen heb ik het opgegeven) kreeg ik; er komt bij meneer een laadpaal vlakbij zijn huis in de wijk Zijdebalen. Meneer moet er dan wel rekening mee houden dat hij parkeergeld moet betalen omdat meneer in een andere wijk woont... toen brak mijn klomp, ik heb een parkeervergunning voor mijn eigen wijk en het klopt dat er nu een paal staat op 100 meter van mijn huis... maar heel even...

Nu dus een TWC achter de schutting met 7.5 meter kabel en een buurt die gelukkig nooit op "mijn" plek(ken) gaat(n) staan, dus met dank aan alle buren hoef ik niet nachtelijke uren rondjes in utrecht te rijden en te lopen en een meter te vullen.

PS de paal die er in mijn wijk staat is elke avond wel bezet (gek he) en staat al twee jaar enorm scheef na een aanrijding met een kerende vrachtwagen... of ik daar melding van heb gemaakt?! haha al 3 keer maar ze zijn druk he op het gemeentehuis, druk met ellenlange mails maken aan bewoners die graag elektrisch willen rijden...
ach, hier ook een soortgelijke ervaring met de gemeente Capelle aan den IJssel. Zogenaamd heel groen bezig en bevorderen van elektrisch rijden, maar ondertussen...

Niet of nauwelijks reageren (en als ze reageren doen ze dat na 2 maanden), en alle instanties wijzen naar elkaar (handhaving/politie/gemeente) maar niemand doet concreet iets.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB