Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
En dan die reactie eronder. Weer iemand die niet verder kijkt dan het hier en nu i.p.v. de toekomst waarin hij waarschijnlijk ook baat bij de laadpaal heeft :rolleyes::


vacano zegt

31 juli 2020 om 23:18

Weeral belastinggeld over de balk gooien!
Dat die Teslalijders hun eigen laappalen betalen !
Ze betalen al niet mee om het wegennet te onderhouden!!

haha, ja, dat is nu niet echt een Tesla fansite. Geen enkel moment wordt onbenut gelaten om ongefundeerde commentaren en hear say te spuien als waarheid. Allemaal Tesla kenners en ervaringsdeskundige :rolleyes:
Ik houd het eerder op de verloren generatie ;)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Verleidelijk... toch maar braaf geweest :)
BF49E018-8458-476A-B3F7-12BDF6CBC074.jpeg
 

Attachments

  • B762E693-66A9-4511-8ECA-DBA59114652E.jpeg
    B762E693-66A9-4511-8ECA-DBA59114652E.jpeg
    1 MB · Views: 50
Haha, wat is dit voor setting? Je zou iig laden en zodoende voldoen aan de eis van het bord...
Mijn gok is dat de buurman van deze laadplekken, die naast een model S ook een landrover has staan (terwijl er maar een parkeerplek voorhanden was), soms deze plek gebruikt om te laden vanaf zijn eigen umc.
Of een snoodaard was even de umc kabel gaan lenen, dat kan natuurlijk ook.
 
En dan die reactie eronder. Weer iemand die niet verder kijkt dan het hier en nu i.p.v. de toekomst waarin hij waarschijnlijk ook baat bij de laadpaal heeft :rolleyes::


vacano zegt

31 juli 2020 om 23:18

Weeral belastinggeld over de balk gooien!
Dat die Teslalijders hun eigen laappalen betalen !
Ze betalen al niet mee om het wegennet te onderhouden!!
Klopt, neemt niet weg dat wij niet meebetalen aan het wegennet en veel profijt hebben van de subsidie ;)
 
Heb een Allego laadpaal in de straat. Hij moet de laatste 2 weken ge'reset worden alvorens er een laadsessie kan beginnen. Elke keer moeten bellen als je je auto wilt opladen en elke keer weer het zelfde verhaal dat er na gekeken gaat worden, gaat nu een beetje irriteren. Hebben meer mensen dit met Allego, het zou zomaar kunnen dat hier een meer genieke systeemfout de oorzaak van is?
 
https://kanaalz.knack.be/nieuws/oliebedrijf-q8-gaat-elektrisch/video-normal-1633687.html

Interessant. Q8 die niet enkel laadpalen aan hun stations zal plaatsen, maar ook bij bedrijven.
De commentaarstem spreekt over een snelle laadpaal bij een afgebeeld tankstation die op 20 minuten de auto kan vol laden.

De afgebeelde lader is een type 2 lader.

Meer relevant is dat de woordvoerder van Q8 spreekt over het ontwikkelen van een netwerk waarmee ze inclusief partners 80% van alle laadpalen beschikbaar kunnen maken via hun pasje, of de commentaarstem die spreekt dat Q8 ook laadpalen bij Delhaizes gaat plaatsen.
 
De commentaarstem spreekt over een snelle laadpaal bij een afgebeeld tankstation die op 20 minuten de auto kan vol laden.

De afgebeelde lader is een type 2 lader.

Meer relevant is dat de woordvoerder van Q8 spreekt over het ontwikkelen van een netwerk waarmee ze inclusief partners 80% van alle laadpalen beschikbaar kunnen maken via hun pasje, of de commentaarstem die spreekt dat Q8 ook laadpalen bij Delhaizes gaat plaatsen.
Enkele weken geleden onderweg door Belgie heb ik 3x bij Ionity geladen. Ik was daar steeds helemaal alleen met steeds minimaal 4 350kW Superfastchargers en funderingen voor nog 4 laadpalen. Kan deze energie en deze allocatie van fondsen niet eerst worden besteed aan het omlaag brengen van de Ionity tarieven? Er staat nu een first class netwerk dat door niemand wordt gebruikt omdat de tarieven te hoog zijn.
 
Er worden misschien in België te weinig EV's verkocht omdat de tarieven te hoog zijn? o_O

EV's zijn doorgaans nog altijd duurder in aankoop dan hun ICE broertjes. Je moet dus ergens een reden vinden waarom de keuzen dan toch op EV valt. Dat kan ecologisch zijn, technologisch, maar voor de meeste mensen zal economisch ook een belangrijke reden zijn. Voor een techneut met wat disposable income is een Model X heel leuk, maar voor mijn ouders is TCO toch ook erg belangrijk, en als het moeilijk wordt om de TCO van een EV lager dan die van een benzine te krijgen, dan gaan ook zij niet over gaan op elektrisch.

Concreet voorbeeld: stel dat je nu met je diesel op €65 1000km ver geraakt (5l/100km), en je overweegt een EV (15kWh/100km). Dat betekent dat je met je Model 3 of Kona 150kWh moet laden. Thuis laden aan Belgische prijzen kost je om en beide €36. Laden aan een Allego AC laadpaal kost je €48 voor dezelfde afstand. Laden bij FastNed zonder abonnement kost je dan al €88,50 per 1000km dus moet je al gaan rekenen of een abonnement niet nuttig wordt, en laden bij IONITY kost je €118,50.
 
De TCO berekening viel voor ons gunstiger uit dan voor een benzine auto. Dat blijkt ook uit de private lease tarieven. De aanname is dan wel dat je niet bij snelladers hoeft te zijn, en dat gaat voor een model X niet meevallen ben ik bang. Thuis laden is in Nederland overigens goedkoper (tarieven van 0,21 euro/kWh zijn gangbaar) en we worden niet gestraft voor meer afname. Sterker nog bij afname van meer dan 10.000 kWh/jaar gaat het tarief omlaag naar iets van 0,18 euro/kWh voor alles boven de 10.000 kWh. Ook worden we (nog) niet gestraft voor zonnepanelen, en kan daarmee het bedrag/km verder omlaag. Dan is het over de looptijd snel goedkoper om een EV te rijden, in ieder geval in de prijsrange van een Model 3.

Tenslotte is Maingau momenteel nog altijd stukken goedkoper dan de tarieven die door Ionity en Fastned worden gehanteerd.

Je ziet in Nederland vaak dat niet naar TCO wordt gekeken maar puur naar de aanschafprijs....

De (idioot lijkende) plannen voor het duurder maken van elektriciteit in België gaan tegen de EV werken. Vraag je af uit wiens koker die plannen komen.

Er lijkt dus een belangrijk verschil tussen België en Nederland te zijn, nog los van de subsidies.