Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ben sinds november 2011 bij mij in gemeente bezig om laden voor mijn kantoor te kunnen regelen. Resultaat nihil, tot moment dat ik na levering een tijdje mijn volledige vitrine volgehangen heb met mijn uitgebreide correspondentie aan burgemeester en er een pancarte aan mijn Tesla-autoruit hing met melding: "Dankzij de gemeente XXX kan deze wagen hier niet laden.".
Binnen 1 week bood de burgemeester en 1 van de schepenen zich op kantoor aan met verzoek om nog eens te praten. Na half jaar is nu bereikt dat bij heraanleg van het gemeenteplein er een openbare laadpaal komt. Heraanleg kan wel nog anderhalf jaar op zich laten wachten. Moraal: Een druppel die consequent op een steen valt holt die uiteindelijk ook uit.

Op zijn minst heb je uiteindelijk een laadpaal op een locatie die logisch is.
Bij mij in het dorp hebben ze de laadpaal geplaatst in een dorp ernaast, maar wel dezelfde gemeente. Geen winkels in de buurt, enkel een 2de hands autodealer.
Jippiekayay m.... Waardeloze plaats en ook nog enkel een 11kw.

2 jaar geleden is ons gemeentehuis afgebrand. Sinds vorig jaar staat er een hagelnieuw gemeentehuis. Mooie elektrische slagbomen etc.... maar geen laadpaal..:confused:

Maar, er is nog hoop. Ze zijn aan het verbouwen in het dorp zelf. Veel huizen met de grond gelijk, dus er is hoop dat ze er een extra laadpaal aanleggen.
 
Beste forumleden (en meelezers),

De discussie over publiek laden begint nu pas echt goed op gang te komen. Ik heb daarbij de indruk dat degenen die nu in die markt actief zijn (enkelen uitgezonderd) en vooral degenen die we nodig hebben (bijvoorbeeld gemeentes) te ver van de werkelijke behoefte af staan.

Mede omdat ik niet geloof in de FastNed businesscase, terwijl ze wel in staat zijn om op korte termijn veel voor elkaar te krijgen (chapeau!!), ben ik de afgelopen weken eens goed gaan nadenken over een model dat wél tegemoet komt aan de dagelijkse behoeftes van de EV rijders (met name van degenen die afhankelijk zijn van publiek laden). Inmiddels ben ik zover dat ik een businessmodel en een businesscase heb uitgewerkt. Om het van de grond te krijgen, moet er wel een aantal partijen gemobiliseerd worden. Ik denk daarbij onder anderen aan partijen die samenwerken met meerdere gemeentes.

Ik zoek een aantal medestanders om de case verder uit te werken en een route te zoeken naar implementatie. PM me even als je geïnteresseerd bent om hierover mee te denken en/of mee te werken. Ik nodig je dan graag uit voor een kop koffie of kom indien gewenst jouw kant op.

Groet, Jean.
 
Wel relaxed dat stichting E-laad echt op ieder dorpspleintje in Nederland een laadpaal heeft gezet. Had niet verwacht er hier een te vinden. :)

image.jpg


Jammer dat E-laad er al zo snel mee is gestopt, want vraag me af wanneer een gemeente of commerciële partij op dit soort plekken laadpalen gaan neerzetten...
 
Last edited:
Weet iemand of
a) ik mijn Model S kan opladen op of in de buurt van het circuit van Spa-Francorchamps?
b) er een hotel "in de buurt" is waar ik eventueel 's nachts kan bijladen?

Bedankt!

Wel oppassen met Neuter problemen rond Spa. Ik herinner me dat Suntronics ooit eens dacht op te laden in zijn hotel bij Spa, maar dat lukte toen ook niet omdat er geen Neuter was. Die heeft toen opgeladen bij Ikea in Nossegem op zijn weg terug.

Oplossingen zijn een andere UMC meenemen. Je kan er meer hier over lezen:
Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem
 
Wel relaxed dat stichting E-laad echt op ieder dorpspleintje in Nederland een laadpaal heeft gezet. Had niet verwacht er hier een te vinden. :)



Jammer dat E-laad er al zo snel mee is gestopt, want vraag me af wanneer een gemeente of commerciële partij op dit soort plekken laadpalen gaan neerzetten...

het verschil tussen België en Nederland (qua laadinfrastructuur) :

ScreenShot486.jpg
 
Spa heeft ook wel 3x32A sockets bij de pitboxen. Maar weet niet of ze buiten zitten en of ze altijd stroom leveren.

Op de parking aan de pitboxen staan er buiten ook, en het zou wel kunnen dat die altijd stroom leveren.

Ik heb daar toch al kraampjes ingeplugd zien staan. Ik neem aan dat die niet altijd hoeven gaan vragen om de stroom op te zetten. Valt zeker eens te testen.
 
Wel relaxed dat stichting E-laad echt op ieder dorpspleintje in Nederland een laadpaal heeft gezet. Had niet verwacht er hier een te vinden. :)

Jammer dat E-laad er al zo snel mee is gestopt, want vraag me af wanneer een gemeente of commerciële partij op dit soort plekken laadpalen gaan neerzetten...

De verkennende gesprekken hierover zijn vandaag gestart (Bas bedankt voor je goede feedback en je heerlijke koffie...).

Ik verwacht op korte termijn ook met een goede bekende van jou een gesprek te hebben Merijn :wink:
 
De verkennende gesprekken hierover zijn vandaag gestart (Bas bedankt voor je goede feedback en je heerlijke koffie...).

Ik verwacht op korte termijn ook met een goede bekende van jou een gesprek te hebben Merijn :wink:

Haha, ja ik had mijn vrouw er inderdaad op geattendeerd. :)
Wil zelf anders ook nog wel een keer meedenken als je daar nog behoefte aan hebt.
 
Blijkbaar mogen we de komende maanden en jaren een explosie van diverse aanbieders rond laadstations (publiek en privé) verwachten - Electric Vehicle Charging Stations - Powerstation

Voordeel: meer laadpalen
Nadeel: boekhouding nodig voor alle soorten laadpasjes

Yes, hopelijk schiet het nu wat op met de vele blinde vlekken in ons belgenlandje. Hoop op laadpaal om de hoek! :D
 
met een 8m kabel was het te doen geweest...
misschien gaat het zelfs wel met een van 6m.

of anders toch maar een vriendelijke boer of iemand met een PC Hooft tractor vragen of hij het fordje bij de trekhaak een metertje of 10 versleept