Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Het niet kunnen laden op eigen terrein is in de meeste gevallen meer een eigen keuze: bijna iedereen heeft een tuin en de mogelijkheid om daar een auto te parkeren. Maar als je liever meer tuin hebt, wordt dat dus blijkbaar als argument geaccepteerd.
Ik denk dat de gemeente ook daar wel een mening over heeft. Om in die oplaadtuin te komen heb je dan een 'oprit' nodig en die mag je niet zomaar aanleggen want dat vermindert het aantal parkeerplekken in de straat.
 
Ik denk dat de gemeente ook daar wel een mening over heeft. Om in die oplaadtuin te komen heb je dan een 'oprit' nodig en die mag je niet zomaar aanleggen want dat vermindert het aantal parkeerplekken in de straat.
Ik zie het omgekeerde: mensen hadden een oprit, maar sluiten die af. Qua parkeerplek maakt het niet veel uit. Je onttrekt inderdaad een plek, maar gezien het feit dat er dan ook minimaal één (en soms twee) auto's minder hoeven te parkeren is het mi redelijk neutraal. NB dit is woonwijk, geen winkelgebied. Dus parkeren is nagenoeg alleen bewoners en visite.
 
“Een boete van €95 riskeren automobilisten als zij hun opgeladen elektrische auto langer aan de openbare laadpaal laten staan dan nodig. Deze boete nu al invoeren is oneerlijk”

 
Het niet kunnen laden op eigen terrein is in de meeste gevallen meer een eigen keuze: bijna iedereen heeft een tuin en de mogelijkheid om daar een auto te parkeren.
Ik val in de categorie niet-mogelijk-op-eigen-terrein (wat mij trouwens niet zo zeldzaam lijkt).
Via de gemeente een publiek paaltje aangevraagd voor de S, toen voor de B electric Tesla-Benz.
Bij die tweede aanvraag stelde de gemeente ineens een nogal donkere, sociaal onveilige plek voor in een steegje, tussen een paar blinde gevels.

Niet een plek waar je ‘s avonds in de weer wilt zijn met je portemonnee om een laadpasje te zoeken. Waarom daar? Volgens de betrokken ambtenaar omdat de binnenstad een beschermd stadsgezicht is en een paaltje op een toch al lelijke plek geen afbreuk doet aan het beoogde wijkbeeld.

Dus maar een plannetje toegezonden met een wat minder eendimensionaal afwegingskader en een handvol voorbeelden van geschikte plekken binnen de rijksbeschermde straten. Sindsdien valt me op dat de nieuwe paaltjes stuk voor stuk op die locaties worden geplaatst.
 
Meeste mensen kunnen niet op eigen terrein laden, dus zeker met je eens. Dit is echter een laan met voornamelijk twee-onder-een-kap en vrijstaande huizen.

In jouw geval vermoed ik een ambtenaar die zijn visie op de stad als wet probeert weg te zetten. Lastig. Soms moet je dan echt met een advocaat komen om je recht te halen
 
“Een boete van €95 riskeren automobilisten als zij hun opgeladen elektrische auto langer aan de openbare laadpaal laten staan dan nodig. Deze boete nu al invoeren is oneerlijk”

Hoe lang duurt het voordat ze doorhebben dat je de laadsnelheid van een Tesla perfect kan aanpassen aan de tijd dat je er wilt parkeren?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Laadsnelheid aanpassen is toch niets meer dan het vermogen (aantal ampere) aan te passen want de spanning (230Vac) staat vast.
Als je weet wanneer de auto vol moet zijn en ook weet hoeveel er nog in de accu bij kan, dan weet je met hoeveel Ampere je moet gaan laden.
Maar bij sommige wagens zou dat dus niet kunnen, wordt hier beweerd. Ik denk vb bij de Zoe. We hebben er 1 maar nog nooit bekeken.
 
Het is juist de snelheid aanpassen die toelaat om de laadduur overeen te laten komen met de gewenste duur van het parkeren 😉

Hier in Rotterdam en omgeving komen de laadpalen toch niet boven de 11kW uit dus zelfs met een Tesla hoef je de laadsnelheid niet te reduceren. :-D

Ik sta overigens *nooit* bij een laadpaal behalve hier thuis. De moeite om te zoeken naar een laadplek die vaak in de stad ook nog eens te krap is omdat mensen graag met hun neus/kont een stukje op het EV vak parkeren en dat gaat niet passen met een Model S.
 
Hier in Rotterdam en omgeving komen de laadpalen toch niet boven de 11kW uit dus zelfs met een Tesla hoef je de laadsnelheid niet te reduceren. :-D

Ik sta overigens *nooit* bij een laadpaal behalve hier thuis. De moeite om te zoeken naar een laadplek die vaak in de stad ook nog eens te krap is omdat mensen graag met hun neus/kont een stukje op het EV vak parkeren en dat gaat niet passen met een Model S.
Ik denk dat er een misverstand is. Het punt is als volgt. Stel dat je in een stad op bezoek bent voor 4u en je moet opladen om nadien door te rijden. Als het laden op 2u gedaan zou zijn, moet je je wagen verplaatsen om geen boete te krijgen. Door op 6kW te laden ipv 11 kW, laadt je de hele tijd en moet je je geen zorgen maken voor een boete. Overigens raad ik iedereen aan om laadplaatsen zo snel mogelijk vrij te maken voor de volgende, maar soms komt het echt niet uit.
 
Ik denk dat er een misverstand is. Het punt is als volgt. Stel dat je in een stad op bezoek bent voor 4u en je moet opladen om nadien door te rijden. Als het laden op 2u gedaan zou zijn, moet je je wagen verplaatsen om geen boete te krijgen. Door op 6kW te laden ipv 11 kW, laadt je de hele tijd en moet je je geen zorgen maken voor een boete. Overigens raad ik iedereen aan om laadplaatsen zo snel mogelijk vrij te maken voor de volgende, maar soms komt het echt niet uit.
Dan is de vraag kan een laadpaal weten of het langzame laden een instelling van de bestuurder is of het een technisch limiet is? Ik weet dat je bij DC chargers vaak kunt zien wat de SOC is en daarvoor is het niet nodig dat je de eigenaar bent.
Dus welke info kan een paal nog meer krijgen?
 
Ik denk dat er een misverstand is. Het punt is als volgt. Stel dat je in een stad op bezoek bent voor 4u en je moet opladen om nadien door te rijden. Als het laden op 2u gedaan zou zijn, moet je je wagen verplaatsen om geen boete te krijgen. Door op 6kW te laden ipv 11 kW, laadt je de hele tijd en moet je je geen zorgen maken voor een boete. Overigens raad ik iedereen aan om laadplaatsen zo snel mogelijk vrij te maken voor de volgende, maar soms komt het echt niet uit.
Ik begrijp je maar in 2u laad je 22kW. Nou nou... als de auto dan na 2 uur vol is houd dat dat de auto minstens 50kWu had bij het starten bij een 75kWu pack of meer. Waarom zou je dan gaan laden? Dat is al dat gedoe toch niet waard naar mijn mening?

Tenzij je echt niet de "dag" af kan maken met 50kWu maar dat is 225-275km afhankelijk van het model.

Daarom moeten alle laadpalen naast een kWu tarief ook gewoon een minuut tarief hebben welke progressief op loopt. Zijn al deze problemen voorbij met al die cent besparende Hollanders :)
 
Dan is de vraag kan een laadpaal weten of het langzame laden een instelling van de bestuurder is of het een technisch limiet is? Ik weet dat je bij DC chargers vaak kunt zien wat de SOC is en daarvoor is het niet nodig dat je de eigenaar bent.
Dus welke info kan een paal nog meer krijgen?
Daarom mijn voorstel. Als er minder dan 5kW afgenomen wordt: idle fee (of toch minstens een tijdstarief, want je kan dan evengoed aan de schuko hangen. Het is trouwens ook slecht voor de opbrengsten van de provider.
Misschien moet er met een minimumkost per laadbeurt gewerkt worden. Maar misschien krijg je dan weer discussie van mensen die beweren dat de laadpaal stopte met laden.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Daarom mijn voorstel. Als er minder dan 5kW afgenomen wordt: idle fee (of toch minstens een tijdstarief, want je kan dan evengoed aan de schuko hangen. Het is trouwens ook slecht voor de opbrengsten van de provider.
Misschien moet er met een minimumkost per laadbeurt gewerkt worden. Maar misschien krijg je dan weer discussie van mensen die beweren dat de laadpaal stopte met laden.

Ik ben het hier dus echt heel erg mee oneens. Het helpt ook de transitie niet als we dit soort beperkingen in gaan voeren. Boetes voor laadpaalkleven is een gedrocht van een maatregel voor iets dat eigenlijk een ander probleem is: Gebrek aan voldoende laadpalen. De oplossing is niet meer beboeten, de oplossing is meer laadpalen.

Het kan toch niet zo zijn dat iemand uit de nachtdienst komt, z'n auto wil laden en dan halverwege zijn slaap moet opstaan om de auto van de laadpaal te halen? Of dat iemand uit een vergadering moet om z'n auto te verplaatsen? Of dat je bij een middag shoppen halverwege een half uur terug naar de auto moet lopen, verplaatsen, en dan weer een half uur naar waar je ok maar was moet lopen?

Dit soort stommiteiten zijn voor meer dan genoeg mensen om niet elektrisch te gaan rijden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik ben het hier dus echt heel erg mee oneens. Het helpt ook de transitie niet als we dit soort beperkingen in gaan voeren. Boetes voor laadpaalkleven is een gedrocht van een maatregel voor iets dat eigenlijk een ander probleem is: Gebrek aan voldoende laadpalen. De oplossing is niet meer beboeten, de oplossing is meer laadpalen.

Het kan toch niet zo zijn dat iemand uit de nachtdienst komt, z'n auto wil laden en dan halverwege zijn slaap moet opstaan om de auto van de laadpaal te halen? Of dat iemand uit een vergadering moet om z'n auto te verplaatsen? Of dat je bij een middag shoppen halverwege een half uur terug naar de auto moet lopen, verplaatsen, en dan weer een half uur naar waar je ok maar was moet lopen?

Dit soort stommiteiten zijn voor meer dan genoeg mensen om niet elektrisch te gaan rijden.
Extra laadpalen zijn niet rendabel als er niet voldoende aan geladen wordt aan voldoende vermogen. Als ze niet rendabel zijn, gaan ze er niet komen.
Wie uit de nacht komt, kan aan 5 kW voldoende lang laden om zijn slaaptijd te overbruggen en heeft ook nog 8 uur waarin hij niet slaapt of werkt. Dat kan dus het probleem niet zijn.
Voor dit specifieke probleem is de oplossing wel om meer laadpalen op de bedrijfsparkings te voorzien. Die hoeven niet zelfbedruipend te zijn, maar zijn ook een service tav het personeel. De ethiek zal daar ook groter zijn.
 
Extra laadpalen zijn niet rendabel als er niet voldoende aan geladen wordt aan voldoende vermogen. Als ze niet rendabel zijn, gaan ze er niet komen.
Dat mag zo zijn, maar dat is een kip-ei probleem. Fastned is ook nog altijd niet rendabel.
Grote kans dat Tesla's Supercharger netwerk onder de streep ook nog altijd meer kost dan dat 't oplevert.

Als je de massa mee wil met een energietransitie dan zul je toch dit soort basisvoorzieningen op orde moeten hebben en je gebruiker niet moeten overspoelen met allemaal onzinnige wetgeving met bijbehorende boetes om in feite een gebrek aan voorzieningen te verhullen.

Er zouden dusdanig veel laadpalen moeten zijn dat er altijd 1 vrij is, dat impliceert dat een deel van die laadpalen een zeer lage gebruiksgraad zullen hebben.