Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Dat mag zo zijn, maar dat is een kip-ei probleem. Fastned is ook nog altijd niet rendabel.
Grote kans dat Tesla's Supercharger netwerk onder de streep ook nog altijd meer kost dan dat 't oplevert.

Als je de massa mee wil met een energietransitie dan zul je toch dit soort basisvoorzieningen op orde moeten hebben en je gebruiker niet moeten overspoelen met allemaal onzinnige wetgeving met bijbehorende boetes om in feite een gebrek aan voorzieningen te verhullen.

Er zouden dusdanig veel laadpalen moeten zijn dat er altijd 1 vrij is, dat impliceert dat een deel van die laadpalen een zeer lage gebruiksgraad zullen hebben.
Rendabel betekent niet altijd ‘rechtsreeks’. Fastned heeft een business plan over de lange termijn en Tesla netwerk hoeft niet op te brengen, het diende om te bewijzen dat je ook verre afstanden kan afleggen en zo zijn wagens te verkopen. Ik denk dat 90% hier niet had gekocht anders. Dit is nu enigszins aan het veranderen, vandaar de prijsstijgingen van het SuC laden en het wegnemen van gratis laden bij de inruilwagens.
 
E19 afrit en oprit kontich aan de carpool parking. Iemand enig idee? Gewone uitbreiding parking lijkt me uitgesloten met de funderingen.
 

Attachments

  • 5A301C62-0576-42CA-AFCE-7A63C947E872.jpeg
    5A301C62-0576-42CA-AFCE-7A63C947E872.jpeg
    824.8 KB · Views: 486
  • 0E21868F-1111-4D1F-A5A5-277607C646F8.jpeg
    0E21868F-1111-4D1F-A5A5-277607C646F8.jpeg
    754.7 KB · Views: 79
  • 412750F3-B816-4698-9B49-1C07204EDD9B.jpeg
    412750F3-B816-4698-9B49-1C07204EDD9B.jpeg
    833.5 KB · Views: 94
I can't wrap my head around the charging process. I have a charger close to my home, but with the charge assist app I couldn't start the charging session. I've heard that the ev cards are more reliable.

Do the ev cards work like a credit card? Each have their own app to control expenses? I've seen that I can add a ev card to the charge assist app, why would I want that?
 
Supercharger Naarden gaat zo te zien weg :mad:, ontbreekt nu op de lijst en alle chargers zijn al gedemonteerd.

A6 moet je in de toekomst denk ik maar mijden (SC Almere is verwijderd van de lijst, wat het uitdagender gaat maken om richting Leeuwarden te gaan.

Komen wel blijkbaar een paar nieuwe bij;
- The Wall in Utrecht (10 km van SC Breukelen)
- Houten (ook weer in de buurt van Utrecht, 12,5 km afstand van SC Bunnik en 25 km afstand van SC Meerkerk)
- Ridderkerk (15-20km van SC Dordrecht)

Afstand SC's als je vanuit de Randstad door Flevoland heen moet rijden richting Leeuwarden of Emmeloord.
Badhoevedorp > Emmeloord : 100km
Eemnes > Emmeloord: 78 km (Eemnes is alleen CCS)

Alternatief is natuurlijk via Amersfoort, Harderwijk en Zwolle te gaan. Omweg ongeveer 30km langer.

Vraag me af of degene die deze planning maakt zelf toevallig in Utrecht woont. :rolleyes:o_O
 

Attachments

  • 20220707_152916.jpg
    20220707_152916.jpg
    3.2 MB · Views: 83
  • 20220707_152920-2.jpg
    20220707_152920-2.jpg
    3.9 MB · Views: 92
  • Schermafbeelding 2022-07-08 om 13.09.29.png
    Schermafbeelding 2022-07-08 om 13.09.29.png
    2.2 MB · Views: 96
Die afstanden vallen toch best mee? Uiteraard even afhankelijk van type auto/batterij, maar op een enkele uitzondering na zie ik geen probleem.

NB Ik rij regelmatig door de polder naar Leeuwarden en/of Groningen en Haren.
 
Supercharger Naarden gaat zo te zien weg :mad:, ontbreekt nu op de lijst en alle chargers zijn al gedemonteerd.

A6 moet je in de toekomst denk ik maar mijden (SC Almere is verwijderd van de lijst, wat het uitdagender gaat maken om richting Leeuwarden te gaan.

Komen wel blijkbaar een paar nieuwe bij;
- The Wall in Utrecht (10 km van SC Breukelen)
- Houten (ook weer in de buurt van Utrecht, 12,5 km afstand van SC Bunnik en 25 km afstand van SC Meerkerk)
- Ridderkerk (15-20km van SC Dordrecht)

Afstand SC's als je vanuit de Randstad door Flevoland heen moet rijden richting Leeuwarden of Emmeloord.
Badhoevedorp > Emmeloord : 100km
Eemnes > Emmeloord: 78 km (Eemnes is alleen CCS)

Alternatief is natuurlijk via Amersfoort, Harderwijk en Zwolle te gaan. Omweg ongeveer 30km langer.

Vraag me af of degene die deze planning maakt zelf toevallig in Utrecht woont. :rolleyes:o_O
Naarden weg heeft volgens mij ook te maken met een failliet hotel? Dus of dat dan echt de keuze van Tesla is.
 
Die afstanden vallen toch best mee? Uiteraard even afhankelijk van type auto/batterij, maar op een enkele uitzondering na zie ik geen probleem.

NB Ik rij regelmatig door de polder naar Leeuwarden en/of Groningen en Haren.
Inderdaad, zelfs in de winter kan ik naar Groningen op en neer ZONDER te laden. En dan kom ik meerdere SuC’s tegen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor alle NIET-Tesla’s. Tesla mikt daar overduidelijk op en wil de grootste zijn als het gaat om laden.
 
Supercharger Naarden gaat zo te zien weg :mad:, ontbreekt nu op de lijst en alle chargers zijn al gedemonteerd.

A6 moet je in de toekomst denk ik maar mijden (SC Almere is verwijderd van de lijst, wat het uitdagender gaat maken om richting Leeuwarden te gaan.

Komen wel blijkbaar een paar nieuwe bij;
- The Wall in Utrecht (10 km van SC Breukelen)
- Houten (ook weer in de buurt van Utrecht, 12,5 km afstand van SC Bunnik en 25 km afstand van SC Meerkerk)
- Ridderkerk (15-20km van SC Dordrecht)

Afstand SC's als je vanuit de Randstad door Flevoland heen moet rijden richting Leeuwarden of Emmeloord.
Badhoevedorp > Emmeloord : 100km
Eemnes > Emmeloord: 78 km (Eemnes is alleen CCS)

Alternatief is natuurlijk via Amersfoort, Harderwijk en Zwolle te gaan. Omweg ongeveer 30km langer.

Vraag me af of degene die deze planning maakt zelf toevallig in Utrecht woont. :rolleyes:o_O

zonde was mijn favo lader lekker on route naar amsterdam en lekker eten in de haven
 
Iemand al eens de “superchargers “ van DCB Energy bij Hoofddorp geprobeerd? (Adres: Charging Lane 10 / Nelson Mandeladreef Schiphol/Hoofddorp)

Als ik erop zoek, kan ik niet zoveel info vinden op de site van DCB. Maar op Google zag ik dat er ook E-Flux palen staan. Die hebben ook een aantal CCS stekkers hangen, via de Shell Recharge app , €0,64/kWh, valt best mee in geval van nood zou ik zeggen. Mocht dat laadplein nog niet bekend zijn, bij dezen (ga het morgen eens testen)
 
Iemand al eens de “superchargers “ van DCB Energy bij Hoofddorp geprobeerd? (Adres: Charging Lane 10 / Nelson Mandeladreef Schiphol/Hoofddorp)

Als ik erop zoek, kan ik niet zoveel info vinden op de site van DCB. Maar op Google zag ik dat er ook E-Flux palen staan. Die hebben ook een aantal CCS stekkers hangen, via de Shell Recharge app , €0,64/kWh, valt best mee in geval van nood zou ik zeggen. Mocht dat laadplein nog niet bekend zijn, bij dezen (ga het morgen eens testen)
Ik ben heel benieuwd naar de bezetting van die laadlocatie. Volgens mij kent niemand deze en ik zie er ook nooit iemand staan.
Kan me niet voorstellen dat hier een goede omzet wordt gedraaid.
 
Ligt op 12km rijden van SuC Badhoevedorp... 🤷‍♂️
De A10 ring Zuid (buitenring) is momenteel afgesloten, waardoor op de route naar Cor en Don in de spits best nog wat oponthoud is, vooral als je richting Amsterdam Gaasperplas wilt. Voor de mensen die achter Schiphol langs willen rijden naar de A9, richting Amstelveen,kan deze plek handig zijn, mocht je Breukelen niet halen.
Ik ben heel benieuwd naar de bezetting van die laadlocatie. Volgens mij kent niemand deze en ik zie er ook nooit iemand staan.
Kan me niet voorstellen dat hier een goede omzet wordt gedraaid.
Bezetting, op tijden dat ik er langs kom, alles beschikbaar. Geen hardloper zo te zien. Ik vermoed dat het verdienmodel in de liters peut zit die de truckers daar in hun trucktankjes mikken.
 
Ingeplugd aan een 150KW zuil bij DCB Energy. Momenteel de enige die hier staat te laden, de Scania die diesel staat te tanken even niet meegerekend.
Het aantal laadzuilen: allemaal CCS en Chademo
7 X 60KW
3 x 150KW
Dus voldoende keus.
Ik heb de MX (100D) aan een 150KW
Begon te laden met een accu op 35% op 69kW en staat na een kwartiertje al op 51% gevuld.
Faciliteiten:
- catering: zelf meenemen
- sanitair: openlucht met overvliegende vliegtuigen
Met andere woorden, niks, nada, maar als je er alleen voor een beetje prik komt is dat niet zo’n probleem.
 

Attachments

  • 5E72F2E4-EAB8-4F62-B9CC-9F95EAFF680D.jpeg
    5E72F2E4-EAB8-4F62-B9CC-9F95EAFF680D.jpeg
    98.7 KB · Views: 51
  • 34CC0B66-80FA-4A52-A14C-C65EA1E8EEA8.jpeg
    34CC0B66-80FA-4A52-A14C-C65EA1E8EEA8.jpeg
    78.9 KB · Views: 43
  • 7FFC46BA-BDEA-4456-BB09-908381C134C6.jpeg
    7FFC46BA-BDEA-4456-BB09-908381C134C6.jpeg
    85.6 KB · Views: 44