Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
But be mindful of how much times you'd use it.

I have my Tesla for 5 years, can charge at home, have a ShellRecharge and never use it. On holiday I use the superchargers, when not on holiday I get enough range by charging at home.

If you can't charge at home, this changes obviously, and then a card with the lowest rate on your local slow charger is interesting.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Yeah that's exactly my problem.. at this moment I can't install a charger in my house because I leave in the center and there is no parking allowed 😅 so I'd have to charge mostly on the public network till I move (and at work).
That's why I was inclined to take a laadpas with subscription instead of one pay per use!
 
Yeah that's exactly my problem.. at this moment I can't install a charger in my house because I leave in the center and there is no parking allowed 😅 so I'd have to charge mostly on the public network till I move (and at work).
That's why I was inclined to take a laadpas with subscription instead of one pay per use!
It indeed makes the use case different. ShellRecharge is good for occasional use all over Europe, but if you regularly need to depend on public charging you are good to check out Laadpas Top 10 | 100% onafhankelijk | Vind de beste pas voor jou and check the rates and scenarios for each card.
 
  • Like
Reactions: Salv0
Als je je afvraagt wat laden bij de SuC kost tegenwoordig. Dit is voor 97% erbij.
20220829_204120.jpg


Duurde 1 uur.
 
  • Like
Reactions: Phil V
€0,42/kWh? Was het druk bij Cor en Don?

toevallig had ik laatst nog een download gemaakt van al mij supercharge sessies, daar staan ook de tarieven in (ook als je gratis mag laden), maar zo hoog ben ik nog niet tegengekomen.
 
Je kan de tarieven vinden op de kaart. Het is vandaag €0.58 per kWh in NL, 1 cent goedkoper in België.

Het was inderdaad best druk.
Check. Ik zie dat ik had omgerekend op basis van een 100kW accu. Maar €0,58/kWh is volgens mij een stuivertje duurder dan bij Shell Recharge in Nederland, als ik me niet vergis.
 
Je kan de tarieven vinden op de kaart. Het is vandaag €0.58 per kWh in NL, 1 cent goedkoper in België.

Het was inderdaad best druk.
Het tarief kan (ook binnen NL!) van locatie tot locatie sterk wisselen.

Afgelopen zaterdag toevallig even gekeken -> Meerkerk en ik meen Breukelen waren op dat moment duidelijk goedkoper (als ik het goed heb Meerkerk rond de 45 cent) Overigens wel jammer dat laden bij Tesla relatief duur is geworden voor Tesla's, gastgebruik een hoger tarief lijkt me wel weer een goed idee om nieuwe klanten te werven....
 
Als het niet zoveel meer scheelt qua tarief met bijvb ShellRecharge, dan zou die laatste mijn voorkeur hebben voor een snelle laadpitstop direct aan de snelweg.

Ik dacht dat Tesla voor Teslarijders een vast tarief had, maar dat is dus verkeerd gedacht.
 
Ben benieuwd: voor wie van jullie is elektrisch rijden per km nu duurder geworden dan fossiel?
De genoemde bedragen van 77ct/kWh zijn voor nieuwe variabele contracten en dat is zo’n 44% van de huishoudens. Nog eens 11% heeft een jaar contract. Een groot deel kan dus nog even genieten van lagere tarieven voor het thuisladen.
Veel publieke laders hebben ook nog aantrekkelijke prijzen maar dat zal op den duur veranderen.
 
Ben benieuwd: voor wie van jullie is elektrisch rijden per km nu duurder geworden dan fossiel?
De genoemde bedragen van 77ct/kWh zijn voor nieuwe variabele contracten en dat is zo’n 44% van de huishoudens. Nog eens 11% heeft een jaar contract. Een groot deel kan dus nog even genieten van lagere tarieven voor het thuisladen.
Veel publieke laders hebben ook nog aantrekkelijke prijzen maar dat zal op den duur veranderen.
Precies, ik heb nu eieren voor mijn geld gekozen. Mijn contract zou in oktober aflopen maar ik vertrouw de markt niet. Ik ben 3 jaar vast aflopend gegaan bij greenchoice omdat ik geen gas gebruik maar nog wel 1000kwh moet inkopen voor de woning met zonnepanelen. Hier heb ik nog een oude draaimeter met nu enkel tarief. Opzeggen kost voor 18 maanden looptijd 250 euro en na die 18 maanden 100 euro, dat zijn ook geen schokkende bedragen mocht het ooit veel beter worden.
De auto gaat hier nog bij de werkgever geladen worden en aan de publieke paal in de buurt.
1661933188514.png
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het tarief kan (ook binnen NL!) van locatie tot locatie sterk wisselen.

Afgelopen zaterdag toevallig even gekeken -> Meerkerk en ik meen Breukelen waren op dat moment duidelijk goedkoper (als ik het goed heb Meerkerk rond de 45 cent) Overigens wel jammer dat laden bij Tesla relatief duur is geworden voor Tesla's, gastgebruik een hoger tarief lijkt me wel weer een goed idee om nieuwe klanten te werven....
Afgelopen zaterdag inderdaad nog grote verschillen, echter op maandag alle prijzen in nederland min of meer gelijkgetrokken op zo'n 58 ct.
 
Ben benieuwd: voor wie van jullie is elektrisch rijden per km nu duurder geworden dan fossiel?
De genoemde bedragen van 77ct/kWh zijn voor nieuwe variabele contracten en dat is zo’n 44% van de huishoudens. Nog eens 11% heeft een jaar contract. Een groot deel kan dus nog even genieten van lagere tarieven voor het thuisladen.
Veel publieke laders hebben ook nog aantrekkelijke prijzen maar dat zal op den duur veranderen.
Ik snap de €0,77ct/kWh niet zo goed voor variabele tarieven. Ik ben net sinds 2 weken over van een vast contract naar variabele prijzen en betaal €0,53 overdag en €0,43 voor dal tarief. Meer dan het dubbele van mijn vaste contract maar nog geen €0,77ct. Komt wellicht omdat ik al jaren bij dezelfde leverancier zit.
 

Zo! Vlaanderen komt goed op st(r)oom qua publieke laadpalen! Nu de Wallonië, en vooral de Ardennen nog.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk

Zo! Vlaanderen komt goed op st(r)oom qua publieke laadpalen! Nu de Wallonië, en vooral de Ardennen nog.
Ik vertrouw Total en Engie toch niet echt qua laadpalen. Ik had liever nieuwkomers zoals Allego gezien, zoals voorheen. Total deed vroeger enkel het hoogst nodige (een enkele verlaten 50kW paal) en Elektrabel/Engie is niet een prijsvechter en evenmin een grote laadpalenspeler.
 
  • Like
Reactions: Epyx and robertvg
Ik had liever nieuwkomers zoals Allego gezien, zoals voorheen.
Allego een nieuwkomer? Was gewoon een start-up van Alliander tot 2018: Ingrid Thijssen, chief executive officer van Alliander, stelt het volgende over de verkoop: ‘Alliander is in 2013 gestart met Allego met als doelstellingen om elektrische rijders keuzevrijheid te geven aan de laadpaal en oplossingen te ontwikkelen om te zorgen dat het laden van elektrische auto’s niet leidt tot overbelasting van het elektriciteitsnet. Ik ben erg blij dat wij een nieuwe eigenaar voor Allego hebben gevonden die deze visie onderschrijft. Meridiam past als internationale lange-termijninvesteerder in infrastructuur zeer goed bij de activiteiten van Allego en positioneert het bedrijf uitstekend voor de volgende fase van snelle internationale groei. Bovendien heeft Alliander zijn investeringen in Allego door deze verkoop ruimschoots terugverdiend.”