Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Werken ''brandstof'' pasjes van de lease maatschappijen ook bij de Tesla Superchargers, of kan dit enkel belast worden via een Tesla account?

Er is geen scansysteem aan de SuC, dus je kan zwaaien met je pasjes tot in het oneindige, ze gaan niet werken.
Er zit niets anders op dan de Tesla app. te installeren en te activeren wil je gebruikmaken van (sommige) SuC.
Uiteindelijk is de beste oplossing gewoon een Tesla gaan rijden want dan plug je in en start het laden automatisch bij de Supercharger.
 
Werken ''brandstof'' pasjes van de lease maatschappijen ook bij de Tesla Superchargers, of kan dit enkel belast worden via een Tesla account?
Mijn Tesla account is gekoppeld aan de leasemaatschappij. Dus nationaal, maar ook internationaal hoef ik alleen maar de stekker erin te stoppen en alles gaat automatisch op die rekening. Ideaal dus!

Geen gedoe met pasjes, laadpalen die niet werken, laadpalen die 5 minuten nadenken of ze je pasje wel herkennen en andere valuta waarvan je geen idee hebt of het nou duur of goedkoop laden is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even een filosofische gedachte met betrekking tot de verhogingen aan de laadpaal.🤔

Nu de energieprijzen zijn gestegen en de straatlaadproviders de tarieven hebben aangepast, zullen deze tarieven dan ook kunnen dalen als de energieprijzen (om wat voor reden) gaan dalen, of hebben we te maken met de “aardappel-friet theorie”, dat prijsverhogingen worden doorberekend, maar prijsverlagingen niet.
(Aardappel-friet theorie, bij slechte oogst wordt de hogere prijs doorberekend in je frietje, maar bij een goede oogst met lagere kiloprijzen word je frietje niet goedkoper, althans niet in Nederland)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Even een filosofische gedachte met betrekking tot de verhogingen aan de laadpaal.🤔

Nu de energieprijzen zijn gestegen en de straatlaadproviders de tarieven hebben aangepast, zullen deze tarieven dan ook kunnen dalen als de energieprijzen (om wat voor reden) gaan dalen, of hebben we te maken met de “aardappel-friet theorie”, dat prijsverhogingen worden doorberekend, maar prijsverlagingen niet.
(Aardappel-friet theorie, bij slechte oogst wordt de hogere prijs doorberekend in je frietje, maar bij een goede oogst met lagere kiloprijzen word je frietje niet goedkoper, althans niet in Nederland)
Ik denk dat we in een competitieve markt zitten waar veel partijen een overwicht willen hebben. Zie de jaarlijkse provider vlak voor de zomer met scherpe laadtarieven. Ik ga er dus van uit dat die ook zullen dalen als de prijs voor elektriciteit effectief ooit terug zakt.
 

Is er een eind-datum voor gratis opladen nu?
Dit gaat imo over gratis charging kilometers vanuit het referral programma, die zijn beperkt houdbaar.
 
  • Informative
Reactions: Stream and Hbrink
Ik weet niet of dit ironisch bedoeld was, maar grappig om vast te stellen dat de ene reactie wijst op de grote hoeveelheid pk's en de andere zegt dat je met die pk's aan 100 km/u moet rijden bij 20+ graden 😉

Ik reageerde op de 270wh/km. Dan rij je geen 100 ook geen 130 bij 20+ graden maar harder of je rijdt zeer agressief met veel remmen.

Tenzij je een oude nep EV hebt. Zo'n ICE die is omgekat naar EV voor de show :)

Dus ja, dat was sarcasme. Ik zeg niet dat je 100km/u moet rijden maar ik wil maar zeggen dat ALLE EV's bij 100km/u gewoon een zeer deftig verbruik hebben.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik reageerde op de 270wh/km. Dan rij je geen 100 ook geen 130 bij 20+ graden maar harder of je rijdt zeer agressief met veel remmen.

Tenzij je een oude nep EV hebt. Zo'n ICE die is omgekat naar EV voor de show :)

Dus ja, dat was sarcasme. Ik zeg niet dat je 100km/u moet rijden maar ik wil maar zeggen dat ALLE EV's bij 100km/u gewoon een zeer deftig verbruik hebben.
Hier dan ook 156 wh/km op een afstand van 1850 km. inclusief 200+ op de autobahn, overal de maximale snelheid gereden en ieder tolpoortje/stoplicht is een excuus om de 0-100 te testen😉

Voor 270 wh/km moet je met een Model 3 in ieder geval continu 220 km/h rijden denk ik?
 
En dan lees je dit

Waren die forse prijsverhogingen dan wel echt nodig? Ok ok, zit een afkoop van een kerncentrale bij, maar schijnbaar is windenergie best een goed winstmodel, zolang de electraprijs aan de gasprijs is gekoppeld (slim van de bedenker van deze constructie)
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
En dan lees je dit

Waren die forse prijsverhogingen dan wel echt nodig? Ok ok, zit een afkoop van een kerncentrale bij, maar schijnbaar is windenergie best een goed winstmodel, zolang de electraprijs aan de gasprijs is gekoppeld (slim van de bedenker van deze constructie)
Ik heb de koppeling van de gasprijs aan electraprijs nooit begrepen. Waarom zou één component de prijs bepalen. In het “normale” bedrijfsleven zou je jezelf zo uit de markt prijzen.
 
Ik heb de koppeling van de gasprijs aan electraprijs nooit begrepen. Waarom zou één component de prijs bepalen. In het “normale” bedrijfsleven zou je jezelf zo uit de markt prijzen.
Het is ook helemaal geen koppeling van de elektraprijs aan de gasprijs, zo is het in de volksmond maar gaan heten.
Het is gewoon een markt waarbij de prijs van de commodity wordt bepaald door de fabrikant met de hoogste marginale produktiekosten, dat zijn in de praktijk gascentrales.
 
Het is ook helemaal geen koppeling van de elektraprijs aan de gasprijs, zo is het in de volksmond maar gaan heten.
Het is gewoon een markt waarbij de prijs van de commodity wordt bepaald door de fabrikant met de hoogste marginale produktiekosten, dat zijn in de praktijk gascentrales.
In dat geval is er toch een direct verband tussen gasprijs en die van electriciteit?
Het aandeel van de hoeveelheid gas is slechts een beperkt deel is van de totale productie, maar bepaald wel voor een groot deel de prijs.
 
Ik heb de koppeling van de gasprijs aan electraprijs nooit begrepen. Waarom zou één component de prijs bepalen. In het “normale” bedrijfsleven zou je jezelf zo uit de markt prijzen.
Ik ben een kleine boer en werk nog met verouderde technieken en vooral veel mankracht. Mijn kosten om aardappelen te kweken belopen 1€ per kilo. Dit is ok, want de markt is bereid om 1,5 euro te betalen. Omdat we een familiebedrijf zijn en met weinig content, is die halve euro winst voldoende.
Mijn buurman is een industriële boer, heel sterk geautomatiseerd en geoptimaliseerd naar bemesting, besproeiing. Hij kan de aardappelen kweken voor een kostprijs van 0,5 euro.
Moet hij ook content zijn met een halve euro winst en verkopen voor 1 euro als de markt 1,5 euro wil geven?
De prijs waartegen een product op de markt komt wordt eerder bepaald door wat de markt ervoor wil geven dan door de kostprijs.
 
Ik ben een kleine boer en werk nog met verouderde technieken en vooral veel mankracht. Mijn kosten om aardappelen te kweken belopen 1€ per kilo. Dit is ok, want de markt is bereid om 1,5 euro te betalen. Omdat we een familiebedrijf zijn en met weinig content, is die halve euro winst voldoende.
Mijn buurman is een industriële boer, heel sterk geautomatiseerd en geoptimaliseerd naar bemesting, besproeiing. Hij kan de aardappelen kweken voor een kostprijs van 0,5 euro.
Moet hij ook content zijn met een halve euro winst en verkopen voor 1 euro als de markt 1,5 euro wil geven?
De prijs waartegen een product op de markt komt wordt eerder bepaald door wat de markt ervoor wil geven dan door de kostprijs.
Maar als niemand de halve euro winst wil betalen, zal de geautomatiseerde boer ook tevreden zijn als hij bv€0,75ct winst maakt ipv de €1,—.

Volgens een artikel op nos.nl werkt het mechanisme voor elektriciteit anders:

“Hoe werkt dat:
Als alle beschikbare elektriciteit op de vrije markt is aangeboden en de vraag voor de volgende dag is berekend, komt het laatste beetje elektriciteit dat moet worden opgewekt vaak van een gascentrale. Die kunnen het makkelijkst aan, uit, harder en zachter gezet worden. Gas is op dit moment ongekend duur.
De laatste aanbieder bepaalt uiteindelijk de elektriciteitsprijs. Alle aanbieders van stroom krijgen vervolgens deze prijs voor de stroom die ze op de markt brengen en dat leidt tot de ongekend hoge elektriciteitsprijs.
Ook de eigenaren van windmolens, zonnepanelen en kerncentrales profiteren dus van de hoge gasprijs, terwijl ze niet de kosten hebben. Daardoor staat de koppeling tussen de gas- en de elektriciteitsprijs ter discussie, en daarmee ook de marktwerking in de energiesector.

Halvering:
"Ontkoppeling kan leiden tot een halvering van de elektriciteitsprijs en misschien nog wel meer," zegt Martien Visser, energiedeskundige van de Hanzehogeschool in Groningen. "Nu bepaalt de laatste aanbieder de prijs, dat is de logica van de markt. Je ziet het ook bij gas, daar is maar één prijs, ook al is gas uit Groningen veel goedkoper dan gas uit Rusland, de Verenigde Staten of het Midden-Oosten."




(Volgens mij raken we wat off-topic, hoewel de prijs wel te maken heeft met de prijzen aan de public charging infrastructure)
 
Maar als niemand de halve euro winst wil betalen, zal de geautomatiseerde boer ook tevreden zijn als hij bv€0,75ct winst maakt ipv de €1,—.

Volgens een artikel op nos.nl werkt het mechanisme voor elektriciteit anders:

“Hoe werkt dat:
Als alle beschikbare elektriciteit op de vrije markt is aangeboden en de vraag voor de volgende dag is berekend, komt het laatste beetje elektriciteit dat moet worden opgewekt vaak van een gascentrale. Die kunnen het makkelijkst aan, uit, harder en zachter gezet worden. Gas is op dit moment ongekend duur.
De laatste aanbieder bepaalt uiteindelijk de elektriciteitsprijs. Alle aanbieders van stroom krijgen vervolgens deze prijs voor de stroom die ze op de markt brengen en dat leidt tot de ongekend hoge elektriciteitsprijs.
Ook de eigenaren van windmolens, zonnepanelen en kerncentrales profiteren dus van de hoge gasprijs, terwijl ze niet de kosten hebben. Daardoor staat de koppeling tussen de gas- en de elektriciteitsprijs ter discussie, en daarmee ook de marktwerking in de energiesector.

Halvering:
"Ontkoppeling kan leiden tot een halvering van de elektriciteitsprijs en misschien nog wel meer," zegt Martien Visser, energiedeskundige van de Hanzehogeschool in Groningen. "Nu bepaalt de laatste aanbieder de prijs, dat is de logica van de markt. Je ziet het ook bij gas, daar is maar één prijs, ook al is gas uit Groningen veel goedkoper dan gas uit Rusland, de Verenigde Staten of het Midden-Oosten."




(Volgens mij raken we wat off-topic, hoewel de prijs wel te maken heeft met de prijzen aan de public charging infrastructure)

Het issue is dat we heel de energiesector publiek gemaakt hebben en uiteraard gaan die voor winst. Was een groot deel van de infra en verkoop privaat zonder winstoogmerk dan zouden we nu niet in deze situatie zitten

Ja, als het van de staat is dan is het vaak inefficiënt en innovatie is ook minder maar zorgt wel voor stabiliteit.
 
Maar als niemand de halve euro winst wil betalen, zal de geautomatiseerde boer ook tevreden zijn als hij bv€0,75ct winst maakt ipv de €1,—.
Dat is inderdaad het probleem. Men wil nog steeds die halve euro winst betalen.
Europa probeert een plafond te bepalen, maar verder dan wat gemorrel in de marge komen ze niet.
Immers, genoeg landen buiten Europa die de woekerprijs wel nog willen betalen.