Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een kleinigheid: De energie sector heeft ook een leveringsplicht, dat heeft de boer niet. Is de prijs te laag dan laat hij zijn aardappelen nog even in de opslag liggen.
Er mag leveringsplicht zijn wat het wil. Als er gas te weinig is, dan wordt die enkel geleverd aan wie een hoge prijs betaalt tot het op is.
Ondertussen zijn de reserves wel opgevuld. We zien dus ook de prijzen dalen. We hoeven niet meer te kopen als de prijs te hoog staan. De leveranciers moeten dus hun prijs laten dalen om hun energie nog kwijt te geraken.
Het duurt wel nog even voor eindgebruikers dat merken. De gas die we nu krijgen is gas die heel duur opgeslagen is.
 
Uit dat plan:


Het H2 Platform heeft het Convenant stimulering waterstofmobiliteit in hoofdlijnen opgesteld samen met autoproducenten (Original Equipment Manufacturers: OEM’s), brandstof- /waterstofleveranciers, leasemaatschappijen, zakelijke gebruikers en overige stakeholders. Deze dient nog verder uitgewerkt te worden. Het convenant heeft als ambitie de realisatie van 50 waterstoftankstations, 15.000 FCEV-personenauto’s en 3.000 zware voertuigen met een brandstofcel op waterstof in 2025, als strategische basis voor versnelde groei richting 2030 en met name 2050. OEM’s, brandstof-/waterstofleveranciers, leasemaatschappijen en zakelijke gebruikers zeggen in het convenant toe dat zij zich inspannen voor tijdige en adequate allocatie van voertuigen, het tijdig bouwen van tankstations, het aggregeren van vraag daaromheen en dat zij via innovatie en schaalvergroting streven naar een reductie in investeringskosten voor H2 tankinfrastructuur van gemiddeld 10 % per jaar.
Daarnaast is op 31 mei 2018 het Convenant Samenwerking ontwikkeling Duurzame Waterstofeconomie ondertekend door de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de voorzitter van H2Platform. Doel daarbij is om waterstof zo snel mogelijk te ontwikkelen tot een duurzaam en commercieel aantrekkelijk alternatief voor toepassing in de mobiliteitssector, in stationaire toepassingen, in de chemie (als grondstof) en in de elektriciteitssector.

En van de ronkende website van Fountain Fuel, de uitbater van dat laadplein/H2 tankstation:

Vrijwel alle grote internationale spelers op het gebied van transport bevestigen dat waterstof dé nieuwe energiedrager wordt voor zwaar transport. Ook bouwondernemingen, taxibedrijven en doelgroepenvervoerders zien waterstof uiteindelijk als de beste optie voor hun bedrijfsvoering. Voor personenwagens gaat het vooral om gebruiksgemak, prijs en comfort. Daarin zal de individuele automobilist een keuze maken. Ooit werd het succes van Tesla als onmogelijk gezien. De auto-industrie wil niet een tweede keer laat op de rijdende trein stappen. Diverse fabrikanten staan klaar om de productie op te schalen. En overheden wereldwijd dragen bij met beleid en financiële middelen om waterstofmobiliteit te versnellen.

Tsja. Zonde van het geld.
 
Persoonlijk vind ik deze locatie de ideale Supercharger plek, voor zowel de oost-west A1 als de noord-zuid A28 routes, je bent er zo vanuit beide rijkswegen. Stel je hem open voor derden dan verdient zo’n locatie zich nog vrij goed terug. Qua culinaire hoogstanden is de keuze vrij ruim, van een truckers diner bij de truckstop tot aan een sushibar (daar tussen zitten nog een clown, kolonel en een duikboot voor een snelle hap)

Jammer dat Tesla dan weer voor een valk locatie (Leusden) heeft gekozen.

Maar eens kijken wat de toekomst brengt met dit multifunctionele laad/tankplek
 
Op meer dan 6 jaar Tesla rijden, heb ik maar zelden publiek geladen buiten de SuC. Omdat dat maar zelden was en meestal nog omdat het eerder handig was dan nodig, keek ik niet zo nauw wat kost betreft en laadde ik voor t gemak meestal met shell.
Nu heb ik een project aangenomen aan het high tech centrum in Eindhoven en wellicht zal het handig zijn om daar te laden.
Zonder gratis SuC en met de huidige prijzen is het wel nuttig om wat prijzen te vergelijken.
Voor de publieke veelladers hier. Hoe laden jullie momenteel in NL? Als ik op de apps kijk lijkt Shell net de duurste. Ik weet echter ook dat de apps niet altijd de correcte prijzen geven, vandaar mijn vraag hier.
 
Op meer dan 6 jaar Tesla rijden, heb ik maar zelden publiek geladen buiten de SuC. Omdat dat maar zelden was en meestal nog omdat het eerder handig was dan nodig, keek ik niet zo nauw wat kost betreft en laadde ik voor t gemak meestal met shell.
Nu heb ik een project aangenomen aan het high tech centrum in Eindhoven en wellicht zal het handig zijn om daar te laden.
Zonder gratis SuC en met de huidige prijzen is het wel nuttig om wat prijzen te vergelijken.
Voor de publieke veelladers hier. Hoe laden jullie momenteel in NL? Als ik op de apps kijk lijkt Shell net de duurste. Ik weet echter ook dat de apps niet altijd de correcte prijzen geven, vandaar mijn vraag hier.
In eindhoven moet je kijken of je in de omgeving waar je bent laders van vattenfall hebt, in-charge. Even bij vattenfal een kaartje aanvragen en je betaald nu nog 19.8/24 cent per kwh. Als je toevallig bij de techreus in veldhoven moet zijn pak dan een e-flux kaart. Dan krijg je het bedrijfs tarief wat 20 cent excl BTW is.
 
Heeft iemand dit al eens in-real-life gezien?
Het lijkt een mooie oplossing maar ik ben benieuwd hoe gevoelig het is?
Ik kwam dit plaatje tegen op LinkedIn.
image_43027a93-ce1f-4b83-84cf-0eedb932442c20221116_105549.jpg
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik voorzie ook ellende als het in de trottoirband wordt geplaatst.
Ook hier is struikelgevaar. Stel je voor dat de socket nét achter je auto zit. En dan wilt iemand tussen de auto's door lopen.

En als het regent, lijkt me best glad...
En de vervuiling? Zand en modder rond het klepje? Smerige kabels...
 
  • Like
Reactions: job-lek