Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
We zijn verwend met onze SuC’s en met onze TWC.
  • Aankomen, knop indrukken, inpluggen, auto laadt.
  • Knop indrukken, uitpluggen, vertrekken
In meer dan 6 jaar bijna nooit anders geladen.
Door nieuwe opdracht en door de koude temperatuur, laad ik nu sedert 3 maanden 1 keer per week openbaar. Wat een gedoe.
  • Vrije lader zoeken (gelukkig staan er 10 op mijn bestemming en zijn er maar 2 kapot). Auto mikken tussen de veel te dicht geparkeerde buren. Daardoor ook moeten wringen tussen de deur die niet ver genoeg open kan. Laadkabel uit de koffer nemen. Laadklep open tikken. Kabel in auto en in laadpaal inpluggen. Laadpaalapp openen (om roaming te vermijden, app van de provider nemen, hij heeft geen laadkaarten) en zien of de QR code werkt. Soms werkt die niet. In dat geval, laadkaartenmapje nemen. Prijzen van mijn laadkaartproviders vergelijken in hun app. De kaart van de goedkoopste nemen en scannen. De twee groene lichtjes op de paal gaan pinken (2 connecties op 1 paal). Wachten tot ze weer blauw worden. Indien niet, auto verplaatsen en procedure herhalen. Af en toe melding krijgen dat het laden gestopt is (waarschijnlijk als iemand anders op dezelfde paal in- of uitplugt, de pinkende lichtjes weet je). Om het uur de app checken of het laden door gaat, want soms komt dat bericht niet door) Vanmorgen was het laden inderdaad gestopt. Terug naar de wagen. Zowel bij mij als bij mijn buur was het laden gestopt en is de kabel niet los te krijgen van de paal. Helpdesk gebeld. Konden gelukkig remote unlocken. Wagen verplaatsten en opnieuw de ganse procedure uitvoeren.
  • Kabel unlocken via de app of het scherm, kabel uitpluggen, oprollen, opbergen. Indien het regent, kabel droogwrijven, handen droog wrijven
  • Wachten op factuur, zien dat het btwnr ontbreekt. Mailen voor rechtzetting…

Btw. Las ik niet ergens dat, sedert 1 van de laatste updates, de laadkabel vrijgegeven wordt als je de koffer opent? Dat is bij mij niet het geval.
 
Btw. Las ik niet ergens dat, sedert 1 van de laatste updates, de laadkabel vrijgegeven wordt als je de koffer opent? Dat is bij mij niet het geval.
Als je eerst je kofferbak opent en dan de kabel aan de laadpaal-kant ontgrendelt, zal de auto de kabel ook ontgrendelen aan de auto kant. Hij ontgrendelt hem niet als je de kofferbak opent nadat je de kabel hebt vrijgegeven aan de laadpaal-kant.
 
  • Like
Reactions: Krikiky
We zijn verwend met onze SuC’s en met onze TWC.
  • Aankomen, knop indrukken, inpluggen, auto laadt.
  • Knop indrukken, uitpluggen, vertrekken
In meer dan 6 jaar bijna nooit anders geladen.
Door nieuwe opdracht en door de koude temperatuur, laad ik nu sedert 3 maanden 1 keer per week openbaar. Wat een gedoe.
  • Vrije lader zoeken (gelukkig staan er 10 op mijn bestemming en zijn er maar 2 kapot). Auto mikken tussen de veel te dicht geparkeerde buren. Daardoor ook moeten wringen tussen de deur die niet ver genoeg open kan. Laadkabel uit de koffer nemen. Laadklep open tikken. Kabel in auto en in laadpaal inpluggen. Laadpaalapp openen (om roaming te vermijden, app van de provider nemen, hij heeft geen laadkaarten) en zien of de QR code werkt. Soms werkt die niet. In dat geval, laadkaartenmapje nemen. Prijzen van mijn laadkaartproviders vergelijken in hun app. De kaart van de goedkoopste nemen en scannen. De twee groene lichtjes op de paal gaan pinken (2 connecties op 1 paal). Wachten tot ze weer blauw worden. Indien niet, auto verplaatsen en procedure herhalen. Af en toe melding krijgen dat het laden gestopt is (waarschijnlijk als iemand anders op dezelfde paal in- of uitplugt, de pinkende lichtjes weet je). Om het uur de app checken of het laden door gaat, want soms komt dat bericht niet door) Vanmorgen was het laden inderdaad gestopt. Terug naar de wagen. Zowel bij mij als bij mijn buur was het laden gestopt en is de kabel niet los te krijgen van de paal. Helpdesk gebeld. Konden gelukkig remote unlocken. Wagen verplaatsten en opnieuw de ganse procedure uitvoeren.
  • Kabel unlocken via de app of het scherm, kabel uitpluggen, oprollen, opbergen. Indien het regent, kabel droogwrijven, handen droog wrijven
  • Wachten op factuur, zien dat het btwnr ontbreekt. Mailen voor rechtzetting…

Btw. Las ik niet ergens dat, sedert 1 van de laatste updates, de laadkabel vrijgegeven wordt als je de koffer opent? Dat is bij mij niet het geval.
Als ik jouw was zou ik weer een ICE gaan rijden. Je komt niet aan werken toe zo. :cool:
 
Afgelopen zaterdag Arlon opnieuw aangedaan. Dat was einde middag niet bepaald lekker bijladen.

Parking stond wel redelijk vol maar dat was vrijdagavond na 19.00 een week eerder ook maar nu was de laadsnelheid max 54 Dus countdown bleef bij M3 heel lang boven de 1 u staan. Ook nadat paar waren vertrokken Is het daar vaker zo laag rond dat stijdstip?

Mooi dat dashbord aantal en drukte kan aangeven maar met zonder laadsnelheden mis je wel een hele belangrijke component voor je routeplanning
 
Last edited:
De vraag was of zo laag als 250km/u daar normaal is.

Dus ja ik ben asap met net genoeg km's weg. Net als de rest. Maar wat ik bedoel is dat ik dat vooraf zou willen weten. Dat was de vraag.

Jij begint over iets heel anders wat en niet aan de orde is en wat ik niet stel dat werkt verwarring en wrevel. Dus rest lekker je case. Prima
 
Als je eerst je kofferbak opent en dan de kabel aan de laadpaal-kant ontgrendelt, zal de auto de kabel ook ontgrendelen aan de auto kant. Hij ontgrendelt hem niet als je de kofferbak opent nadat je de kabel hebt vrijgegeven aan de laadpaal-kant.
De laadpaal ontgrendelt toch pas als je de autokant ontgrendelt hebt?
Tenzij je opnieuw de laadkaart scant, maar ik ontgrendel dan nog liever de autokant eerst via het scherm dan opnieuw mijn laadkaart te moeten nemen.
 
Tja, dat is dan eigen volgorde natuurlijk ;). Als je de koffer opent, je laadpas aanbied om het laden te stoppen zal de kabel ook aan de autokant vrijgegeven worden.

Als ik eerst bij de autokant het laden stop wordt de laadpaal bij mij eigenlijk nooit vrijgegeven en moet ik altijd mijn laadpas weer aanbieden.
 
Tja, dat is dan eigen volgorde natuurlijk ;). Als je de koffer opent, je laadpas aanbied om het laden te stoppen zal de kabel ook aan de autokant vrijgegeven worden.

Als ik eerst bij de autokant het laden stop wordt de laadpaal bij mij eigenlijk nooit vrijgegeven en moet ik altijd mijn laadpas weer aanbieden.
Mijn enige routinematig gebruikte laadpaal is op parking 6 van de high tech campus in Eindhoven. Dit lijken mij eerste generatie, bijna doe-het-zelf laders. De kabel.komt vrij bij het unlocken in de auto.
 
  • Like
Reactions: adjego
Als je eerst je kofferbak opent en dan de kabel aan de laadpaal-kant ontgrendelt, zal de auto de kabel ook ontgrendelen aan de auto kant. Hij ontgrendelt hem niet als je de kofferbak opent nadat je de kabel hebt vrijgegeven aan de laadpaal-kant.
is niet mijn ervaring, gisteren issue gehad dat de kabel vast bleef kant auto en mijn koffer stond open voor ik die sessie beëindigde aan de laadpaal met de rfid en de kabel had los gekoppeld kant laadpaal.
 
is niet mijn ervaring, gisteren issue gehad dat de kabel vast bleef kant auto en mijn koffer stond open voor ik die sessie beëindigde aan de laadpaal met de rfid en de kabel had los gekoppeld kant laadpaal.
Bij de laadpalen die ik vermeldde is het ook zo dat als het laden beëindigd is dat de kabel loskoppelt aan de kant van de paal. Als de parkeerplaatsen het toelaten, kan er zo iemand anders de paal al gebruiken. Vandaar dat je soms meer parkeerplaatsen dan laadpoorten ziet.
 
Als het goed is heeft Shell Recharge de tarieven per 01-03-2023 aangepast (AC) zou €0,55 per kWh incl btw moeten zijn. Als ik kijk naar mijn laadsessies vanaf 1 maart, dan berekenen ze nog steeds €0,59 (incl btw). Meer mensen die dit is opgevallen?
image.jpg