Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
De program manager heeft mij verteld dat ze de klanten aanrekenen wat hen wordt aangerekend door de roaming partners, zonder enige vorm van surplus... Letterlijk uit één van zijn mails:



Mogelijk is er een verschil tussen BE en NL? Verder heb ik geen weet van Eneco palen op openbare plaatsen, enkel "destination charging" zoals hier op kantoor. Verder dacht ik te weten dat het project (in BE) pas sedert januari van start is gegaan..

Voor alle duidelijkheid, ik heb totaal geen band met Eneco, maar probeer een dozijn pasjes te vermijden en het overzicht van tarieven te bewaren ;)

Had Byron hier destijds niet een goede oplossing voor? 1 Pas (Electrabel?) voor een vaste prijs en dan overal gratis laden?
 
Maar als ik via bijv. oplaadpalen.nl zoek (advies van Eneco zelf) kan ik niet inzien/selecteren wat de Eneco-eigen laadpalen zijn. Alle niet-Eneco laadpalen kosten geen € 0,20 maar 0,36 per kWh.... :-S

Dat bedoel ik dus. TNM zet geen marge op wat je bij Eneco palen laadt, en rekent door wat Eneco vraagt. Dus Eneco vraagt 7 euro per pas, en dan krijg je als je bij Eneco laad dus korting. Dus je zal alleen nog maar bij Eneco palen dus gaan laden. Eneco produceert elektriciteit dus kan dit ook goedkoper aanbieden. TNM rekent voor iedereen hetzelfde.
 
Snap jij dat nu? Op het moment dat elektrische wagens een beetje meer voet aan wal krijgen in België, halen ze hun materiaal weg? Zouden ze dat recycleren misschien om in te zetten op een andere locatie? Ik vind het merkwaardig.

Ik vind het eerder logisch. Het elektrisch laden aan een tankstation is niet compatible met de hele transactie-flow van een tankstation. E.g. je rijdt binnen op een lineaire manier, je tankt max 4-5 minuten, volgende stap is een shop waar je wat impulsbuying kan doen en alle artikels om mee te nemen zijn, er meestal geen gelegenheid is om te zitten etc. Elektrisch tanken is dan een stukje asfalt gedurende lange tijd innemen, en dan de tijd doden, wat je niet in een klassiek station kan doen. Maar je kan wel ondertussen gaan shoppen, iets eten, wat telewerken. Maw, het is logisch dat niemand gaat laden aan een tankstation mijn inziens; je bent als klant in feite een "miscast" in het hele gebeuren. Ik heb er in elk geval nog *nooit* een electrische wagen staan. En dan hebben we het nog niet over de know-how die ontbreekt. Een tankstation kent olie en brandstof, niet batterijen, laadpassen e.d. Ik vind het dan ook logisch dat de meesten laadpalen daar technisch niet in orde zijn etc. Ik heb trouwens nog nooit een wagen zien tanken aan het waterstof-station in Ruisbroek.

Eigenlijk is het niet slecht dat ze dat allemaal wegnemen, dat biedt opportuniteit aan andere partijen om een infrastructuur op te bouwen, e.g. de Ikea's, McDonalds etc. Eigenlijk is elec. laden een beetje een "destiny"-gebeuren, een manier om traffic naar je business te brengen en te houden.
 
Ja... En nu...? #laplace #zoeterwoude
8d2598dd11f7cf5b7f11b92f73ae772b.jpg
 
Dat bedoel ik dus. TNM zet geen marge op wat je bij Eneco palen laadt, en rekent door wat Eneco vraagt. Dus Eneco vraagt 7 euro per pas, en dan krijg je als je bij Eneco laad dus korting. Dus je zal alleen nog maar bij Eneco palen dus gaan laden. Eneco produceert elektriciteit dus kan dit ook goedkoper aanbieden. TNM rekent voor iedereen hetzelfde.

Maar wat ik bedoelde te zeggen is: ik heb nog nooit een (publieke) Eneco laadpaal gezien. Waar staan die, hoe zien die er uit?
Ev-laad, Alfen, TNM e.d. ken ik wel. Maar palen van Eneco? Ook oplaadpalen.nl kent ze niet (maar daar verwijst Eneco wel naar).
 
Ik vind het eerder logisch. Het elektrisch laden aan een tankstation is niet compatible met de hele transactie-flow van een tankstation. E.g. je rijdt binnen op een lineaire manier, je tankt max 4-5 minuten, volgende stap is een shop waar je wat impulsbuying kan doen en alle artikels om mee te nemen zijn, er meestal geen gelegenheid is om te zitten etc. Elektrisch tanken is dan een stukje asfalt gedurende lange tijd innemen, en dan de tijd doden, wat je niet in een klassiek station kan doen. Maar je kan wel ondertussen gaan shoppen, iets eten, wat telewerken. Maw, het is logisch dat niemand gaat laden aan een tankstation mijn inziens; je bent als klant in feite een "miscast" in het hele gebeuren. Ik heb er in elk geval nog *nooit* een electrische wagen staan. En dan hebben we het nog niet over de know-how die ontbreekt. Een tankstation kent olie en brandstof, niet batterijen, laadpassen e.d. Ik vind het dan ook logisch dat de meesten laadpalen daar technisch niet in orde zijn etc. Ik heb trouwens nog nooit een wagen zien tanken aan het waterstof-station in Ruisbroek.

Eigenlijk is het niet slecht dat ze dat allemaal wegnemen, dat biedt opportuniteit aan andere partijen om een infrastructuur op te bouwen, e.g. de Ikea's, McDonalds etc. Eigenlijk is elec. laden een beetje een "destiny"-gebeuren, een manier om traffic naar je business te brengen en te houden.

Akkoord maar ze hebben aardig wat geld geïnvesteerd in die snelladers. Ze druipen al af voordat het de kans heeft gekregen iets te worden. Fastned stopt er toch ook niet mee (hebben tenminste een visie op langere termijn). Een aangename lounge area voorzien waar je iets kan drinken, knabbelen en Internetten kan toch niet zo moeilijk zijn. Bij winkelcentra of handelaars of een restaurant laden is logischer, helemaal mee eens, maar dat zou dan wel betekenen dat Total deze evolutie volledig aan zich voorbij laat gaan. Ik denk dat ze wat meer out-of-the-box moeten denken.
 
Ik neem aan dat de laders er niet zijn (dat ze niet stiekum net buiten bereik van de foto alsnog aanwezig zijn...)
Anders is dit op zijn minst een puntje voorbereiding.......... als jij ze eens vraagt wie hun projectleider is, dan kan ik wellicht de volgende keer een projectplanning voor ze maken.....

Ik heb daar al eens geladen, en de dubbele 2x11kW laadpaal stond in het midden van de eerste 2 parkeerplaats welke groen gekleurd waren. Er waren in totaal 4 parkeerplaatsen voor EV toen, maar dus maar 1 dubbele laadpaal. Is die ene nu weg of is er een foto gemaakt van alleen die 2 EV plaatsen? Zo zag het er toen uit:
09ba3447d8a0c3c44be8b25d742d0bb7.jpg

b7361019718c04ea87e4a5265f06460d.jpg
 
Last edited:
Ik heb daar al eens geladen, en de dubbele 2x11kW laadpaal stond in het midden van de eerste 2 parkeerplaats welke groen gekleurd waren. Er waren in totaal 4 parkeerplaatsen voor EV toen, maar dus maar 1 dubbele laadpaal. Is die ene nu weg of is er een foto gemaakt van alleen die 2 EV plaatsen? Zo zag het er toen uit:
09ba3447d8a0c3c44be8b25d742d0bb7.jpg

b7361019718c04ea87e4a5265f06460d.jpg

Plaats 1 en 2 delen idd een 22kWh paal.
Plaats 3 + 4 (mijn foto) hebben beide wel een bordje voor elektrisch laden, maar geen laadpaal. Heel suf. Is al heel lang zo.
 
Plaats 1 en 2 delen idd een 22kWh paal.
Plaats 3 + 4 (mijn foto) hebben beide wel een bordje voor elektrisch laden, maar geen laadpaal. Heel suf. Is al heel lang zo.

Op zich wel komisch dan om op 1 van die plaatsen te gaan staan, terwijl de eerste twee legaal bezet zijn door EVs die echt laden..... en dan met een verlengkabel schucko naar binnen te lopen...
"ik zou hier kunnen laden heren??":biggrin:
 
Last edited:
Ik dacht dat sommigen hier wel in geinteresseerd zouden zijn (en dat dit de meest logische plek is om het te posten).
De stress-test: donderdag 2 april: 17.00 – 21.00 uurEen praktijktest in de wijk over het gebruik van zoveel mogelijk energie op hetzelfde moment!
De verwachting is dat er in 2030 veel elektrische auto’s rondrijden. Alliander heeft LochemEnergie gevraagd mee te werken aan een stress-test om een piekbelasting te veroorzaken door zoveel mogelijk elektrische auto’s tegelijkertijd te laden op de Koedijk, Graanweg en Haverkamp in stad Lochem. Dat kan alleen als bewoners in het gebied meewerken. Voor Alliander en Universiteit Twente is dat een unieke situatie om in een bestaande bebouwde omgeving de proeven te kunnen doen.

Link en de link naar een pdf met uitgebreidere info.
 
Nuon verhoogd de prijzen voor publiek laden:

• bij EVnetNL en Allego: 0,605 euro starttarief en 0,3509 euro per kWh
• bij overige aanbieders, inclusief Nuon: 0,3025 euro per kWh

Wij hebben deze aanpassing moeten doorvoeren omdat de aanbieders van openbare laadpunten hogere prijzen doorberekenen. De kosten voor het laden met het Nuon oplaadabonnement worden daardoor hoger. Ondanks deze prijswijzigingen blijft Nuon één van de goedkoopste aanbieders van oplaadabonnementen, in het bijzonder als u bij Nuon oplaadpunten laadt. Daarnaast betaalt u bij ons geen maandelijkse kosten.
 
Nuon verhoogd de prijzen voor publiek laden:

• bij EVnetNL en Allego: 0,605 euro starttarief en 0,3509 euro per kWh
• bij overige aanbieders, inclusief Nuon: 0,3025 euro per kWh

Wij hebben deze aanpassing moeten doorvoeren omdat de aanbieders van openbare laadpunten hogere prijzen doorberekenen. De kosten voor het laden met het Nuon oplaadabonnement worden daardoor hoger. Ondanks deze prijswijzigingen blijft Nuon één van de goedkoopste aanbieders van oplaadabonnementen, in het bijzonder als u bij Nuon oplaadpunten laadt. Daarnaast betaalt u bij ons geen maandelijkse kosten.

Begrijp ik nou goed als ik de website van Nuon lees dat ik met mijn laadpas van TNM veel duurder uit ben aan hun eigen snellader als je een 30-45 minuten gaat laden met CHAdeMO?
Bij TNM €0,35 startkosten maar wel €0,69 per kW (bij 44kW, ivm €0,50 per minuut) bij 30kW €21
Bij Nuon €2,75 startkosten, en dan €0,38 per kW (0,28 per minuut) €14,15

Sterker nog, omslagpunt is 8kW!
TNM €5,87
Nuon €5,79

Of doe ik iets verkeerd?

Bronnen:
Snellaadpunten voor elektrische autos - The New Motion
Openbaar laden
 
Sterk staaltje non-communicatie van Tesla (maar helaas geen verrassing).

Op mijn gerichte vraag naar een redelijke verwachting voor de opening van de eerste SuC's in de Turkije corridor (over de Balkan), krijg ik het volgende terug:

'Thank you for your email. Our Site Developers are continually looking for locations that enable popular long distance routes and give our customers a great experience. By design, these stations typically fall just outside of major cities. We recommend keeping tabs on the site opening progress via our website or formally suggesting a particular site location here so our Developers can easily reference your valuable input.
Keep checking our website for new site announcements; we appreciate your enthusiasm and support in Tesla and our Supercharger technology.
Thanks,
The Tesla Supercharger Team'

Zet dan geen speciaal email adres op de website of antwoord gewoon helemaal niet. Dit is frustrerender dan gaan antwoord. Dit zegt: 'wij nemen u en uw vragen niets serieus (maar dank u wel voor uw business)'
 
Of doe ik iets verkeerd?

Volgens de Nuon site heb je gelijk. Gelijk ook maar een Nuon pas besteld (had ik nog niet).
Recent aan een TNM Chademo gestaan (om de adapter uit te proberen). Half uur. Achteraf pas naar tarief gekeken. Viel me flink tegen.
Nuon lijkt de pijn wat te verzachten.

Maar Chademo blijft voor mij een noodvoorziening dus voor die paar keer dat ik er gebruik van maak maakt het ook weer niet heel veel uit wat de kWh's kosten.
Zeker niet als ik de afschrijving op de adapter per laadsessie meeneem (gaat op zijn levensduur niet meer dan 100 sessies doen gok ik; dan zit je toch op EUR 4,50 per sessie extra...)
 
De stress-test: donderdag 2 april: 17.00 – 21.00 uurEen praktijktest in de wijk over het gebruik van zoveel mogelijk energie op hetzelfde moment!
De verwachting is dat er in 2030 veel elektrische auto’s rondrijden. Alliander heeft LochemEnergie gevraagd mee te werken aan een stress-test om een piekbelasting te veroorzaken door zoveel mogelijk elektrische auto’s tegelijkertijd te laden op de Koedijk, Graanweg en Haverkamp in stad Lochem. Dat kan alleen als bewoners in het gebied meewerken. Voor Alliander en Universiteit Twente is dat een unieke situatie om in een bestaande bebouwde omgeving de proeven te kunnen doen.
En dat trok het net dus niet: Proef Lochem: stroomnet niet bestand tegen groot verbruik