Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla heeft tijdens de autonomy day ook aangekondigd dat hun auto's nu ontworpen(/gebouwd?) worden om een miljoen miles mee te kunnen ipv 300.000 miles. Dan kan het niet anders dan dat de kwaliteit omhoog gaat, en dan hopelijk niet alleen van drive train en battery pack.
Dan hoop ik maar dat ze niet eindigen zoals het Belgische automerk Minerva. Die wagens gingen zo lang mee dat mensen geen nieuwe meer hoefden te kopen, en vervolgens gingen ze failliet.
(De geschiedenis is iets ingewikkelder met de economische recessie en zo, maar het speelde wel mee en wordt vaak als voorbeeld aangehaald van hoe paradoxaal economie kan werken)
 
Maar het Wallstreet gezaag over demand problemen geeft aan dat je niets van disruptie snapt
Elon heeft net nog een bericht geretweet van iemand die vijf dagen na zijn bestelling al zijn Model 3 geleverd kreeg. Model S en X waren het voorbije kwartaal gehalveerd. Ze hebben net weer een tijdelijke actie op de referral codes om toch nog wat meer auto's dit kwartaal binnen te trekken, dus de noodzaak daarvan lijkt ook al geen positief signaal. De tijd van "we kunnen de vraag niet bijhouden" lijkt voorbij. Stel dat de verkoop nu nog wat verder daalt, waar gaan ze dan hun inkomsten blijven halen? De truck en de roadster?

Ik hoop echt dat de verkoop terug aantrekt en dat dit maar een dipje was, maar ik hoor eerlijk gezegd niet veel mensen die graag een Tesla willen en er nog geen hebben. Voor het basismodel zullen er nog wel gegadigden zijn, maar daar zijn de marges een pak kleiner op.

Ik weet het, het is saai, al die cijfertjes, en ik hoop echt dat ik mis ben want het product is fantastisch en ik ben een grote fan van Elon, maar je moet realistisch blijven, de auto's moeten verkocht worden in een wereld waarin de meeste mensen toch nog altijd de 1000 km naar hun vakantie op 9 uur willen afleggen. De nerds met geld hebben al gekocht, en de auto's gaan lang mee, wie koopt er vandaag nog?
 
Elon heeft net nog een bericht geretweet van iemand die vijf dagen na zijn bestelling al zijn Model 3 geleverd kreeg. Model S en X waren het voorbije kwartaal gehalveerd. Ze hebben net weer een tijdelijke actie op de referral codes om toch nog wat meer auto's dit kwartaal binnen te trekken, dus de noodzaak daarvan lijkt ook al geen positief signaal. De tijd van "we kunnen de vraag niet bijhouden" lijkt voorbij. Stel dat de verkoop nu nog wat verder daalt, waar gaan ze dan hun inkomsten blijven halen? De truck en de roadster?

Ik hoop echt dat de verkoop terug aantrekt en dat dit maar een dipje was, maar ik hoor eerlijk gezegd niet veel mensen die graag een Tesla willen en er nog geen hebben. Voor het basismodel zullen er nog wel gegadigden zijn, maar daar zijn de marges een pak kleiner op.

Ik weet het, het is saai, al die cijfertjes, en ik hoop echt dat ik mis ben want het product is fantastisch en ik ben een grote fan van Elon, maar je moet realistisch blijven, de auto's moeten verkocht worden in een wereld waarin de meeste mensen toch nog altijd de 1000 km naar hun vakantie op 9 uur willen afleggen. De nerds met geld hebben al gekocht, en de auto's gaan lang mee, wie koopt er vandaag nog?
Iemand heeft het eerder al zo gezegd:
Ik maak bezwaar tegen de gedachte dat er ook maar de geringste kans is op verminderde vraag naar welk Tesla Model dan ook. Natuurlijk komen er andere aanbieders, met modellen geschikter voor bepaalde marktsegmenten, maar Tesla heeft nog steeds een enorme voorsprong. In denken, durven èn doen.

Het maakt natuurlijk uit hoe groot je productiecapaciteit is, maar minstens zoveel hoe groot de uiteindelijk vraag is. Vergelijk het met het scheppen van water uit een badkuip met een drinkglas. Dat schiet niet op, dus ontwikkel je een emmertje. Dat schiet beter op, zodat je een zwembad tot doel kunt nemen. Inmiddels ben je bezig met het onwikkelen van een gemaal, om meertjes leeg te kunnen pompen. En dan gaan de zwartkijkers het hebben over de eindige watervoorraad in de oceanen.
 
  • Funny
Reactions: MaH
Elon heeft net nog een bericht geretweet van iemand die vijf dagen na zijn bestelling al zijn Model 3 geleverd kreeg. Model S en X waren het voorbije kwartaal gehalveerd. Ze hebben net weer een tijdelijke actie op de referral codes om toch nog wat meer auto's dit kwartaal binnen te trekken, dus de noodzaak daarvan lijkt ook al geen positief signaal. De tijd van "we kunnen de vraag niet bijhouden" lijkt voorbij. Stel dat de verkoop nu nog wat verder daalt, waar gaan ze dan hun inkomsten blijven halen? De truck en de roadster?

Ik hoop echt dat de verkoop terug aantrekt en dat dit maar een dipje was, maar ik hoor eerlijk gezegd niet veel mensen die graag een Tesla willen en er nog geen hebben. Voor het basismodel zullen er nog wel gegadigden zijn, maar daar zijn de marges een pak kleiner op.

Ik weet het, het is saai, al die cijfertjes, en ik hoop echt dat ik mis ben want het product is fantastisch en ik ben een grote fan van Elon, maar je moet realistisch blijven, de auto's moeten verkocht worden in een wereld waarin de meeste mensen toch nog altijd de 1000 km naar hun vakantie op 9 uur willen afleggen. De nerds met geld hebben al gekocht, en de auto's gaan lang mee, wie koopt er vandaag nog?
Je moet de gegevens natuurlijk op een grotere periode bekijken, en in vergelijking met de concurrenten. Januari en februari zijn globaal gezien altijd slechtere maanden, en Tesla had met de opstart van de leveringen van de Model 3 in Europa en China heel wat minder stock voorzien voor levering in de VS.

Hoe komt een man dan toch na 5 dagen aan zijn Model 3? Omdat hij een specificatie koos die Tesla op stock maakt. Dat is makkelijk met maar 2 interieur-afwerkingsniveau's, 5 buitenkleuren en 3 velgen. De rest zijn individueel activeerbare software-functies.
 
.... De tijd van "we kunnen de vraag niet bijhouden" lijkt voorbij. Stel dat de verkoop nu nog wat verder daalt, waar gaan ze dan hun inkomsten blijven halen? De truck en de roadster?

Indien ze meer auto's bouwen dan verkopen zouden er inmiddels wel velden vol met voorraadwagens moeten zijn. Als er in dat geval dan cellen gaan overblijven kunnen ze eindelijk meer Powerwall/Powerpack gaan bouwen. Daarvoor kopen ze nu cellen op de markt omdat alle eigen cellen nog altijd in de auto's worden gestopt.
 
Indien ze meer auto's bouwen dan verkopen zouden er inmiddels wel velden vol met voorraadwagens moeten zijn. Als er in dat geval dan cellen gaan overblijven kunnen ze eindelijk meer Powerwall/Powerpack gaan bouwen. Daarvoor kopen ze nu cellen op de markt omdat alle eigen cellen nog altijd in de auto's worden gestopt.
Als de auto's niet verkocht worden, vertragen ze natuurlijk gewoon de productie. Ze hoeven geen velden vol auto's te zetten, anders stonden er nu 13000 model S/X in een veld. Maar hun fabriek was wel voorzien op 10.000 auto's per week en zal een pak minder rendabel zijn als ze terug onder de 5000 zakken wegens te weinig vraag.
 
Als de auto's niet verkocht worden, vertragen ze natuurlijk gewoon de productie.
... en denk je dat ze dan ook de productie van batterijen vertragen hoewel hun andere batterijoplossingen nu al geen batterijen lijken te krijgen?

De eerste berichten over april geven overigens aan dat de 3, S en X terug goed verkopen. Zoals verwacht als je iets van de periodiciteit van autoverkopen kent.
 
Ik denk dat er nog een hobbel genomen moet worden aan de vraagzijde. Er zijn nog erg veel mensen die nog niet weten dat ze eigenlijk een Tesla willen. Zodra er een kritische massa is die dat doorheeft gaat de restwaarde van ICEs snel zakken en wordt de EV-propositie ook financieel onweerstaanbaar voor de massa.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Er zijn nog erg veel mensen die nog niet weten dat ze eigenlijk een Tesla willen
Ik sprak afgelopen weekend met 3 mensen en het ging (natuurlijk) na een tijd over elektrische auto's... Een van de gespreksgenoten gaf aan dat hij een Hyundai Tucson had gekocht omdat de Kona Electric nog niet beschikbaar was. Een Tesla, daar dacht ie niet aan, hij vond de Model 3 te duur.

Tot hij een half uur later naast de mijne stond en plots zei "oh, die kleine Tesla, die is niet zo klein! Die is zo groot als een grote auto! Ja, dan begrijp ik die prijs wel".

Toen deden we een ritje. Een stukje 0-100 en de 3 gespreksgenoten waren met verstomming geslagen. Dan, terwijl we aan het bekomen waren, deden we een stukje autopilot. Weeral viel hun mond open van verbazing.

Het komt erop neer dat ze na het ritje helemaal om waren, en nu wél begrepen waarom iemand voor Tesla zou kiezen. Ze zeiden het zelf: de auto lijkt regelrecht uit de toekomst te komen, waar de concurrentie inclusief andere elektrische auto's gewoon niet aan kunnen tippen.
 
Ik denk dat er nog een hobbel genomen moet worden aan de vraagzijde. Er zijn nog erg veel mensen die nog niet weten dat ze eigenlijk een Tesla willen. Zodra er een kritische massa is die dat doorheeft gaat de restwaarde van ICEs snel zakken en wordt de EV-propositie ook financieel onweerstaanbaar voor de massa.
In dat licht zullen veel Amsterdammers nu al moeten gaan nadenken over hun volgende auto. Over ruim 11 jaar mag er geen ICE de stad meer in. Vele andere steden zullen volgen en dan gaat het hard.
 
  • Disagree
Reactions: Wim S.
Het zou mooi zijn als het plan echt doorgaat. Maar nu zeggen dat het sowieso doorgaat, is mogelijk iets te vroeg.

Verzet in Tweede Kamer tegen benzine- en dieselautoverbod Amsterdam
Mja dat verzet gaat meer over of Amsterdam zelf zoiets mag beslissen, pikorde en zo dan verzet tegen elektrificatie. Het schept in ieder geval een verwachting, net als de Nederland van het gas af campagne.
De geprikte datum geeft ankerwerking en een doel aan de horizon. Als het maar vaak genoeg wordt herhaald dat het er toch echt van gaat komen, dan zullen Amsterdammers wellicht uit zichzelf al sneller voor een EV kiezen, net als dat meer mensen nu bij het vervangen van hun gasketel toch eens beginnen te informeren naar elektrische varianten (om zich vervolgens een hoedje te schikken wat daar bij komt kijken), of net als dat er steeds meer op inductie wordt gekookt in plaats van gas.

Excuses voor de off topic trouwens...
 
Benieuwd naar de bespiegelingen en technische analyses ;)
Hmm karakteristieke dubbele bodem, prijs ligt nu net tegen weerstand aan. Volgende week eens kijken of de weerstand doorbroken wordt, dan komt 275 in zicht, of dat de weerstand het houdt, dan is het eerst terug naar ±245 maandag :D. Kun je hier wat mee of moet ik een tradingview grafiekje posten?:p
 
Wordt het niet eens tijd dat Tesla eens een serieuze publiciteitscampagne op poten zet?
Toen ik laats tegen mijn schoonvader vertelde dat ik een Tesla gekocht had vroeg hij van welk merk die dan iso_O
Eens goed de voordelen in de verf zetten op langere termijn en een vergelijk met een ICE in dezelfde klasse.