Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was een paar dagen geleden bijna de helft van m'n 616 long kwijt (met winst zelfs). De iets hogere prijs voor de andere helft werd nét niet gehaald. Laat die vandaag nou op een verschil op de aandelenprijs van 1,002 CENT na uitgestopt zijn! Laagste koers aandeel was 617,01 stopprijs van de turbo 616,998. Closest call ever! Dus nu durf ik ze ook te houden tot ze weer ruim boven de aankoopkoers zijn.
Verder op de dip (rond koers 627) weer wat turbo's bijgekocht (maar dan wel in de 360-zone, want dit is slecht voor mijn hart ;-)

Mijn inschatting voor de koers: Risico op grote terugval wordt door de derde keer een lage 600 kleiner maar is niet uitgesloten (TA). Veel negatieve ongefundeerde postings/video's op initiatief van hedgefunds versterken dat risico. (MSNBC /Benziga / Bloomberg met zeer (rood) gekleurde info als "terugval verkopen in januari in europa" "hoe lang Tesla op kop blijft" "chip shortage" "the competition is coming" "het marktaandeel van Tesla daalt""tesla heeft dit jaar al 14 x de prijzen verlaagd". Allemaal te weerleggen of in het juiste perspectief te plaatsen, maar hoe goed zijn beleggers geïnformeerd ?).
Fundamenteel zit je long term met de aandelen in portefeuille gewoon goed natuurlijk. Rustig blijven zitten, tweede halfjaar is altijd beter dan het eerste en de komende jaren zal duidelijk worden wie de meeste EV's met de hoogste winst kan maken en er (software zoals FSD, power upgrades), extra geld mee weet te verdienen voor de klant of zichzelf. (energietak nog even buiten beschouwing latend!)
Kijktip: de laatste video van de Limiting factor over Batterytechnologie (dat verstevigt wel het long term goede gevoel).
 
hoe goed zijn beleggers geïnformeerd ?
Dit heeft ook meer met winstnemen te maken ipv rationeel denken.

Als je zit te beleggen op weken dan is dit misschien bloeden. Als je belegt op jaren is het entertainment. Aan verlies verkopen heb je toch niks, dus blijf maar zitten en dan maak je lekker alles mee.

Als je gelooft in een lineair opgaand verloop sinds midden 2019, zitten we nu nog in de normale zone.

upload_2021-3-4_18-41-55.png


Maar bovenal: de koers is irrationeel :)
 
Een lineaire schaal wordt bij een steunlijn of trendlijn niet veel gebruikt itt een logaritmische schaal. Technisch is de koers dan ook door zijn steunlijn gezakt. Idem met 50 day MA (Moving average).
Er is wat zwakke steun rond het huidige niveau op 600$ maar ik acht het waarschijnlijker dat pas rond 450$ stabilisatie zal plaatsvinden.
 
Een lineaire schaal wordt bij een steunlijn of trendlijn niet veel gebruikt itt een logaritmische schaal. Technisch is de koers dan ook door zijn steunlijn gezakt. Idem met 50 day MA (Moving average).
Er is wat zwakke steun rond het huidige niveau op 600$ maar ik acht het waarschijnlijker dat pas rond 450$ stabilisatie zal plaatsvinden.

Klinkt goed. Ff bak lucht eruit. Ik zat er natuurlijk ook al ff op te wachten. Misschien koop ik wel op 450, maar 300 tot 350 zou nog mooier zijn
 
Voor mij is de horizon om er vanaf eind 2022 van te gaan snoepen, maar zo min mogelijk.
In ieder geval zo weinig dat de pot door koersstijgingen ruimschoots aangevuld wordt.
Vandaag weer een leuke turbodag gehad en mijn 360 long’s verkocht en per saldo goedkoper ingekocht en voor het eerst wat gedaytrade met de aandelen zelf, omdat het zo duidelijk was dat we gingen zakken. Eind van de dip evenveel aandelen als ik bij aanvang had en potentie in turbo’s voor bijkopen. Maandag zijn de Amerikanen weer 1900 dollar rijker en kunnen we uitgaan van het begin van een eerst trage en vanaf juli steeds meer versnellende rally
 
Ik vraag mij af wat voor sommige mensen "de rit uitzitten" betekent.
Zoals ik hier wel eerder zei, heb ik een speculatieve (privé) portefeuille en een luie (zakelijke) portefeuille.
Speculatief maak ik ongeveer de helft meer rendement dan met de luie portefeuille. Dat is dankzij hefboomproducten en korter op de bal spelen. Dat zijn in de praktijk ritjes van soms een paar maanden tot een paar jaar.
In de luie portefeuille gebeurt bijna niks. Een paar transacties per jaar, bijvoorbeeld geschreven put-opties op TSLA. Die lopen dan enkele maanden (als het erg goed of slecht gaat) en anders een maand of tien.
Inmiddels is het plan dat ik in de zakelijke portefeuille jaarlijks zoveel winst neem (opties + aandelenverkoop) als het lage VPB tarief toestaat. Deze portefeuille wordt namelijk op aanschafwaarde gewaardeerd voor de fiscus.
Dat zijn dus ritjes van vijf jaar tot, bij leven en welzijn, enkele decennia.

De gedachte dat er ‘een rit’ gemaakt moet worden, wordt gepusht door de effectenindustrie, die uiteraard gebaat is bij nodeloze handel en volatiliteit. Een contraire gedachte is dat de beste belegger een dode belegger is, wegens diens gebrek aan transacties.
 
Last edited:
Een contraire gedachte is dat de beste belegger een dode belegger is, wegens diens gebrek aan transacties.

‘Buy and forget’ zei iemand pasgeleden op dit forum. Mits de fundamentals goed zijn natuurlijk, en ik denk dat we het er hier over eens zijn dat dat wel goed zit.

Vandaag mijn Ripple en Ethereum verkocht en in TSLA gestoken om van de onrealistisch lage prijs gebruik te maken. Maar tegelijkertijd mijn Twitter timeline opgeschoond op Gary Black na. Ik hoef de komende maanden even geen dagelijkse emotionele koersinfo te zien om onrust te vermijden. Gary blijft grotendeels feitelijk, en die zijn voor Tesla nu eenmaal gunstig.
 
Na een kleine twee weken geleden geheel te zijn uitgestapt om de winst sinds 2019 veilig te stellen, ben ik de laatste dagen geleidelijk weet wat aan het instappen (puts aan het schrijven). Ik heb er nu 10 lopen op 700, 650 en 550. Als we verder zakken komen er meer bij, totdat het er 15 of 20 zijn. Een stuk minder dan de 35, 50 en 60 waar ik de afgelopen maanden mee aan de slag was, maar ik zet dan ook nog maar 40% van mijn kapitaal in. Het is een prettig gevoel om niet meer alles op het spel te hebben staan.