Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
TSLA 20170328.png


Het is nèt geen Positieve Reversal uit het boekje, maar als we dat even negeren is 340 mogelijk.
 
View attachment 220185

Het is nèt geen Positieve Reversal uit het boekje, maar als we dat even negeren is 340 mogelijk.

Ik heb zelf jaren lang TA gebruikt om in- en uitstap momenten te bepalen.
Toch is het goed hier even een artikel uit het FD van vandaag (01/04/17) aan te halen:

De waarde van technische analyse (TA) is de afgelopen decennia vele malen wetenschappelijk onderzocht. Een voorbeeld van zo’n wereldwijde studie is het in 2010 verschenen paper Technical Analysis Around the World van de Nieuw Zeelandse hoogleraren B. Marshall, R. Cahan en J. Cahan. Deze heren onderzochten ruim 5000 op TA-gebaseerde beleggingsadviezen in de hele wereld. Ze concludeerden dat TA geen meerwaarde oplevert ten opzichte van willekeurig gegeven adviezen. Een vergelijkbare conclusie trok onderzoeker dr Dirk Gerritsen van de Universiteit van Utrecht vorig jaar op basis van 5000 op TA gebaseerde koop- en verkoopaanbevelingen. Hij vond geen bewijs voor abnormale aandelenwinsten na de publicatie van deze aanbevelingen.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Dat onderzoek heb ik niet gelezen, @bpsmits.
Maar het lijkt mij dat hiermee slechts een uitspraak gedaan kan worden over gepubliceerde aanbevelingen.
Het lijkt mij waarschijnlijk dat de resultaten van niet-gepubliceerde strategieën beter zullen zijn.
Een gepubliceerd advies zit namelijk per definitie al ingeprijsd in de koersen.
 
Dat onderzoek heb ik niet gelezen, @bpsmits.
Maar het lijkt mij dat hiermee slechts een uitspraak gedaan kan worden over gepubliceerde aanbevelingen.
Het lijkt mij waarschijnlijk dat de resultaten van niet-gepubliceerde strategieën beter zullen zijn.
Een gepubliceerd advies zit namelijk per definitie al ingeprijsd in de koersen.

het lijkt me onwaarschijnlik dat je de stelling kunt bewijzen dat "niet gepubliceerde strategien" beter zijn :)
 
  • Funny
Reactions: S-19910
Inderdaad, niet dat alle niet-gepubliceerde strategieën beter zullen zijn. Maar gemiddeld zijn ze dat wel.
Mijn redenering, zoals hierboven uiteengezet, was wat kort. Ik bedoel dat (gesteld dat het onderzoek klopt) gepubliceerd TA gebaseerd advies blijkbaar geen meerwaarde geeft c.q. verliest van de markt. Volgens een andere overtuiging verliezen ook overige (niet-TA gebaseerde) gepubliceerde adviezen het gemiddeld altijd al van de markt of spelen hooguit quitte. De 'markt' bestaat tegenwoordig ook uit HFT, algobots en sturende activiteiten van fondsen en market makers. De daarzo gehanteerde algoritmes (strategieën) vind je niet in de krant met het nieuws van gisteren, maar ook niet in de cijfertjes c.q. de schermen van retailbrokers. Met deze niet-gepubliceerde strategieën moet wel beter dan de markt gescoord worden, want alles tezamen vormt namelijk de markt.
Het is zelfs helemaal niet uitgesloten dat sommige van die winnende niet-gepubliceerde strategieën (toch) op TA gebaseerd zijn. :eek:

TL;DR Het onderzoek zegt dus, zelfs best-case, niets over TA strategieën, maar slechts iets over gepubliceerde TA strategieën.
 
@bpsmits & @PaulusdB

Voor mij is er maar één leading principle: de markt heeft altijd gelijk.
Daar past slechts één techniek bij: TA.

Garanties worden nergens gegeven, en door de veelheid aan bruikbare indicatoren is het een lastig vak, je kunt niet meer doen dan doen wat bij je past, en dat zo goed mogelijk. Goed money management en discipline zijn misschien wel belangrijker dan goede analyse. Wat me - en dat houdt daarmee verband - bij de kritiek op TA weleens een beetje stoort, is dat je nooit op t=0 kunt zeggen: we gaan naar X, en dan achteraf constateren dat we op Y zijn uitgekomen, "dus TA is nutteloos". Gewoon bij de les blijven, analyse blijven valideren en zonodig bijstellen, en dus ook zonodig een stop hanteren.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL