Ik ben niet de juiste persoon om dit te weerleggen
Een uitspraak die niet weerlegd kan worden is natuurlijk niet goed voor het opbouwen van argumenten, dat was niet mijn bedoeling.
Misschien helpt het als ik wat meer details geef van wat ik zie waarom Tesla zich niet goed laat vergelijken met de huidige autobouwers. Het kan zijn dat ik de verkeerde waarneming doe of onjuiste conclusies trek.
Een EV is een eenvoudiger apparaat dan een ICE. De aandrijving van een EV(batterij naar wiel) kent maar 1% van het aantal bewegende delen van een ICE. Het eerste dat VW riep toen de overheid ze aanmoedigde om EV's te bouwen was dat ze dan mensen gingen ontslaan.
Het meest complexe onderdeel is de batterij. De kennis over de chemische samenstelling van de batterij is het best bewaarde geheim van Tesla, Panasonic heeft van alle 18650 batterijen die ze gemaakt heeft de specificaties geopenbaard muv die ze voor Tesla maakt.
De gigafactory is zowel verticaal geïntegreerd als maximaal opgeschaald. Er gaan gaan grondstoffen in en komen eindproducten uit. De sleutel achter dit proces is de software die nodig is de processen an te sturen.
Voor zover ik het begrijp levert dit zowel 's werelds goedkoopste als de beste batterijen op.
Tesla ontwikkeld een tweede gigafactory op basis van het zelfde model voor PV-cellen en eindproducten. In zuidelijk streken levert uit PV nu al de goedkoopste vorm van elektriciteit. Tesla heeft niet alleen de maximaal integratie en opschaling maar ook de goedkoopste energie.
Hier kan ik mij vergissen maar ik denk dat Musk bedoelt met: “building the machine that makes the machine” bedoelt het ontwikkelen van kopieerbare productie straten, groepen robots, mbv software. Het gevolg hiervan is dat Tesla productie processen eindeloos kan kopiëren.
Tesla is met de levering van de S overgestapt van prijzen op basis van hardware naar prijzen op basis van software. Alle hardware zit in alle auto's maar betaald een licentie bedrag voor het gebruik. De stap zie zodra de kosten van de modificaties van de software duurder zijn dan de productie van de hardware.
Ook Google, microsoft en facebook proberen hun software te verbinden met hardware. Dit is het oude IBM-model dat Apple weer nieuw leven heeft ingeblazen. Alleen hardware, dell/samsung, of alleen software, android, levert geen profitable business model.
Een ander business model is het exploiteren van content, data, dit zijn de winstbronnen van facebook en google. Andermans gegeven jatten en dan eindeloos uitmelken. Maar content is zijn ook de Tv-industrie en uitgeverijen en bij voorbeeld voetbalclubs. Er valt veel te verdienen met data.
Tesla heeft de beste data en verzameling- en verwerking-operatie ter wereld als het gaat over navigatiegegevens. Als ze er in slaagt deze maximaal te exploiteren komt ze in een de winner takes al positie.
Tesla lijkt niet op BMW. BMW is een ingenieurs bedrijf met een goede marketing. BMW's usp is de verbrandingsmotor. Er zijn alleen maar nadelen aan verbrandingsmotoren met 1 uitzondering, de energie bron is licht en compact. Het lijkt erop dat dit competitieve voordeel snel verloren gaat.
Ik weet niet of Tesla vergeleken kan worden maar het heeft iets van Shell, Pakhoed, BMW en Google in 1 bedrijf maar dan gefocust op het eindproduct transport.