Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
bijzonder, dat wel. Maar waanzinnig?

We vergelijken wel een bedrijf met groeipercentages van 50 a 100% met een ander bedrijf dat geen noemenwaardige groei heeft, en al zijn hoop op toekomstige groei bedreigd ziet door het eerste bedrijf.

Kwestie van definitie. Staan paar prima keuzes tussen als je het mij vraagt, maar begrijp dat bijzonder een geschikter woord is :)
Waanzinnig.jpg
 
bijzonder, dat wel. Maar waanzinnig?

We vergelijken wel een bedrijf met groeipercentages van 50 a 100% met een ander bedrijf dat geen noemenwaardige groei heeft, en al zijn hoop op toekomstige groei bedreigd ziet door het eerste bedrijf.

Groei zegt heel veel over een bedrijf...maar feit blijft dat het daardoor niet MEER waard zou moeten zijn als BMW...dat klopt gewoon simpel weg niet...ik heb al goed verdiend op mijn aandelen en had er veel meer aan kunnen verdienen getuige de koers nu, maar of het het allemaal waard is moet de toekomst uitwijzen...ik heb mijn twijfels of deze bizarre groei die het aandeel nu meemaakt ook solide blijft in de komende jaren...ik help het iedereen hopen ;-)
 
  • Like
Reactions: Keezje
Groei zegt heel veel over een bedrijf...maar feit blijft dat het daardoor niet MEER waard zou moeten zijn als BMW...dat klopt gewoon simpel weg niet...ik heb al goed verdiend op mijn aandelen en had er veel meer aan kunnen verdienen getuige de koers nu, maar of het het allemaal waard is moet de toekomst uitwijzen...ik heb mijn twijfels of deze bizarre groei die het aandeel nu meemaakt ook solide blijft in de komende jaren...ik help het iedereen hopen ;-)
Mijn bank ABN-AMRO twijfelt daar ook sterk aan. Ze stelden mij begin deze week voor mijn hele pakket Tesla aandelen te verkopen.
Heb ik maar niet gedaan, sinds het telefoontje met de bank is er weer ruim 5% bijgekomen :)
 
Mijn twee centen: op dit moment gaat het niet meer om "verwachtingswaarde" (want niet gerelateerd aan enige serieuze projectie, althans ik heb er geen kunnen vinden die nog maar enigszins verband legt tussen huidige koers en verwachtingen van winst en kasstroom voor over 5, nou vooruit, 10 jaar) maar vooral over sentiment aka hype aka greater fool aka go with the flow en die laatste is voor mij als TA-adept de enige indicator, the trend is my friend en hanteer aub een strakke stop. Gisteravond liep er al wat lucht uit.
 
maar feit blijft dat het daardoor niet MEER waard zou moeten zijn als BMW...dat klopt gewoon simpel weg niet

Waarom zou je Tesla met BMW vergelijken?
Wat weet BMW van computercentrers? Deep-learning? Batterij chemie? Data-analyse?
Het gegeven dat een deel van de computers waarop de software van Tesla draait, 4 wielen hebben maakt ze niet tot een autofabrikant.
Tesla doet ongeveer 7 keer de omzet, ongeveer zoals google en microsoft. Facebook 14 keer, Yahoo 9 keer.
Musk is primair een softwarebedrijf ontwikkelaar. Met auto's, raketten, zelfs zijn fabrieken zijn verworden tot computers. De software ontwikkeling is wat Musk noemt “building the machine that makes the machine”.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Mijn bank ABN-AMRO twijfelt daar ook sterk aan. Ze stelden mij begin deze week voor mijn hele pakket Tesla aandelen te verkopen.
Heb ik maar niet gedaan, sinds het telefoontje met de bank is er weer ruim 5% bijgekomen :)

We moeten niet vergeten dat het om een bedrijf gaat dat weliswaar goed is met auto's maar dat de grootste waarde zal liggen in het feit dat ze de beste kaarten hebben voor bijna alle energiegerelateerde concepten die dan ook nog eens volledig geïntegreerd zijn, zowel op gridniveau (al aantal projecten gerealiseerd) als op microniveau. Solar (al dan niet via dakpannen), opslag, netmetering, laadunit 3.0 DC, wellicht ook domotica straks en alles via één app. Daar zit echt wel muziek in, al zal ABN-Amro dat niet direct zien.
 
Waarom zou je Tesla met BMW vergelijken?
Wat weet BMW van computercentrers? Deep-learning? Batterij chemie? Data-analyse?
Het gegeven dat een deel van de computers waarop de software van Tesla draait, 4 wielen hebben maakt ze niet tot een autofabrikant.
Tesla doet ongeveer 7 keer de omzet, ongeveer zoals google en microsoft. Facebook 14 keer, Yahoo 9 keer.
Musk is primair een softwarebedrijf ontwikkelaar. Met auto's, raketten, zelfs zijn fabrieken zijn verworden tot computers. De software ontwikkeling is wat Musk noemt “building the machine that makes the machine”.
Vooralsnog is Tesla vooral een zeer kapitaalintensief bedrijf dat hardware produceert en daarvoor wordt betaald, volstrekt anders dus dan Google en Microsoft, en alleen al daarmee zijn deze bedrijven (en hun price/sales ratio) veel minder vergelijkbaar met Tesla (m.a.w. dat de price/sales ratio vergelijkbaar is, zegt niets ... mij in elk geval niet) dan BMW en Tesla ook al noem je Tesla's computers op wielen.

Google: Property Plant and Equipment 34,234,000 / Total Revenue 90,272,000 = 2.6
Microsoft: Property Plant and Equipment 18,356,000 / Total Revenue 85,320,000 = 4.6
Tesla: Property Plant and Equipment 9,117,037 / Total Revenue 7,000,132 = 0.8
BMW: Property Plant and Equipment 97,377,000 / Total Revenue 94,163,000 = 1.0

Google: Gross Profit 55,134,000 / Total Revenue 90,272,000 = 0.6
Microsoft: Gross Profit 52,540,000 / Total Revenue 85,320,000 = 0.6
Tesla: Gross Profit 1,599,257 / Total Revenue 7,000,132 = 0.2 (en we weten allemaal dat de Model 3 echt niet de brutomarge van de S en X gaat scoren)
BMW: Gross Profit 17,271,000 / Total Revenue 94,163,000 = 0.2

De schaalbaarheid van Google, Yahoo, Facebook (en ook Microsoft) is nog veel minder te vergelijken met die van Tesla. Tesla kan echt niet de multipliers van eerstgenoemde bedrijven realiseren zolang de output nog uit hardware bestaat, hoeveel intelligentie er ook in verwerkt zit, en daarmee zou er veel minder fantasie in de "verwachtingswaarde" (om nog maar een keer die term te gebruiken voor een realiteit die daar niet meer mee strookt) van Tesla moeten zitten dan bij die van eerstgenoemde bedrijven.
 
Last edited:
De schaalbaarheid van Google, Yahoo, Facebook (en ook Microsoft) is nog veel minder te vergelijken met die van Tesla. Tesla kan echt niet de multipliers van eerstgenoemde bedrijven realiseren zolang de output nog uit hardware bestaat, hoeveel intelligentie er ook in verwerkt zit,

Dit is een aanname die lang op is gegaan en waar de autofabrikanten zich vastklampen. Hoelang gaat dit nog op?

Waar is de opschaling van de productie van hardware van afhankelijk?
Doorgaans zijn de handmatige processtappen de bottleneck.
Daar waar robots een steeds groter deel van de productie voor hun rekening nemen hoeven er geen mensen meer getraind te worden. En robots draaien op software. Als de software van een serie robots goed werkt kun je dit oneindig kopiëren. De kostprijs gaat richting die van de grondstoffen en energie.
De gegevens nodigen uit om Tesla te onderschatten.

Model 3 is een grote computer op wielen met een enorme hoeveelheid mogelijke functies die we nog niet kennen. Geen knopjes, geen dashbord, alleen een scherm zonder toetsenbord. Handig als je na overdracht functies wilt toevoegen.
Als Tesla de productie volgende jaar weet te verviervoudigen, kan dit dan het jaar erop nog een keer? En nog een keer?

Een opstartend bedrijf moet altijd investeren, maar wie willen er nu op de trein springen bij Tesla, en hoeveel geld moeten ze meebrengen?
En, hoe waardeer je software en data? Hoe waardeer je de 'winner takes all' positie? Ik weet het niet, daarvoor ken in de GAAP niet goed genoeg.

De aanname lijkt het doorzetten van een trend. Maar zijn we niet getuigen van een disruptie?

Neemt niet weg, het blijft een speculatief aandeel, disrupties blijken doorgaans pas achteraf goed voorspelt te worden. Maar ik heb mijn verlies op voorhand genomen en heb niet de behoefte om uit te stappen. Musk lijkt een perfecte storm te creëren en ik neem het risico om in het oog te zitten. Daarnaast rij ik in een geinig vervoermiddel waarvan geroepen wordt dat het een auto is maar die me meer doet denken aan mijn macBook en iPhone.
 
De schaalbaarheid van Google, Yahoo, Facebook (en ook Microsoft) is nog veel minder te vergelijken met die van Tesla. Tesla kan echt niet de multipliers van eerstgenoemde bedrijven realiseren zolang de output nog uit hardware bestaat, hoeveel intelligentie er ook in verwerkt zit

Dit is een aanname die lang op is gegaan en waar de autofabrikanten zich vastklampen. Hoelang gaat dit nog op?

Ik wees op de beperkte mogelijkheden & nut van het vergelijken van Microsoft, Google, Yahoo, Facebook met Tesla. Als de eerstgenoemde iets slims of grappigs bedenken zitten hele volksstammen (zakelijk of consumenten of allebei) acuut achter hun schermpje om een account te openen of de nieuwe feature aan te vinken en de creditcardgegevens in te toetsen en de big data en marketingmannen rennen om het hardst om zich in te kopen.

Dat zal Tesla met een kapitaalintensieve productie van hoogwaardige en kostbare eindproducten met zware ontwikkelingstrajecten, met logistieke kosten, service en garantie .... etc etc niet realiseren.

En zelfs als dat wel zou gebeuren: de marginale kosten van extra accounts voor een betaalde Google service gaan snel richting nul, die van een extra geproduceerde Tesla, zonnepaneel of thuisbatterij uiteraard niet Nog los van de race om de grondstoffen (een van de multiplier aspecten).

Waarmee ik niet afdoe aan de potentie van Tesla om enorm en waarschijnlijk exponentiëel te groeien, maar ik hou vooral vol dat de vergelijking moet worden gemaakt met autobouwers.

Waar is de opschaling van de productie van hardware van afhankelijk?
Doorgaans zijn de handmatige processtappen de bottleneck.
Daar waar robots een steeds groter deel van de productie voor hun rekening nemen hoeven er geen mensen meer getraind te worden. En robots draaien op software. Als de software van een serie robots goed werkt kun je dit oneindig kopiëren. De kostprijs gaat richting die van de grondstoffen en energie.
De gegevens nodigen uit om Tesla te onderschatten.
Ik ben niet de juiste persoon om dit te weerleggen, maar het klinkt voor mij (niet onaardig bedoeld) als onderschatting van de complexiteit en kosten van het productieproces. Arbeid maakt traditioneel zo'n 10-15% van de kostprijs van een auto uit, en dat is niet niks, maar een enorme doorbraak in marge zal de robotisering zomaar niet opleveren. Ik zie grondstofprijzen de bottleneck worden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
Ik wees op de beperkte mogelijkheden & nut van het vergelijken van Microsoft, Google, Yahoo, Facebook met Tesla. Als de eerstgenoemde iets slims of grappigs bedenken zitten hele volksstammen (zakelijk of consumenten of allebei) acuut achter hun schermpje om een account te openen of de nieuwe feature aan te vinken en de creditcardgegevens in te toetsen en de big data en marketingmannen rennen om het hardst om zich in te kopen.

Een nieuw appje of iPhone kan ik al lang niet meer warm van worden.
Nieuwe en betere EV's wel, de impact op de echt wereld is veel groter, en er komen echt nog veel verbeteringen aan.
My 2 cents (disclaimerts etc etc...): start M3 productie: 400, Tesla Semi unveil: 450

IMG_0839.jpg
 
Ik ben niet de juiste persoon om dit te weerleggen
Een uitspraak die niet weerlegd kan worden is natuurlijk niet goed voor het opbouwen van argumenten, dat was niet mijn bedoeling.

Misschien helpt het als ik wat meer details geef van wat ik zie waarom Tesla zich niet goed laat vergelijken met de huidige autobouwers. Het kan zijn dat ik de verkeerde waarneming doe of onjuiste conclusies trek.

Een EV is een eenvoudiger apparaat dan een ICE. De aandrijving van een EV(batterij naar wiel) kent maar 1% van het aantal bewegende delen van een ICE. Het eerste dat VW riep toen de overheid ze aanmoedigde om EV's te bouwen was dat ze dan mensen gingen ontslaan.

Het meest complexe onderdeel is de batterij. De kennis over de chemische samenstelling van de batterij is het best bewaarde geheim van Tesla, Panasonic heeft van alle 18650 batterijen die ze gemaakt heeft de specificaties geopenbaard muv die ze voor Tesla maakt.

De gigafactory is zowel verticaal geïntegreerd als maximaal opgeschaald. Er gaan gaan grondstoffen in en komen eindproducten uit. De sleutel achter dit proces is de software die nodig is de processen an te sturen.
Voor zover ik het begrijp levert dit zowel 's werelds goedkoopste als de beste batterijen op.

Tesla ontwikkeld een tweede gigafactory op basis van het zelfde model voor PV-cellen en eindproducten. In zuidelijk streken levert uit PV nu al de goedkoopste vorm van elektriciteit. Tesla heeft niet alleen de maximaal integratie en opschaling maar ook de goedkoopste energie.

Hier kan ik mij vergissen maar ik denk dat Musk bedoelt met: “building the machine that makes the machine” bedoelt het ontwikkelen van kopieerbare productie straten, groepen robots, mbv software. Het gevolg hiervan is dat Tesla productie processen eindeloos kan kopiëren.

Tesla is met de levering van de S overgestapt van prijzen op basis van hardware naar prijzen op basis van software. Alle hardware zit in alle auto's maar betaald een licentie bedrag voor het gebruik. De stap zie zodra de kosten van de modificaties van de software duurder zijn dan de productie van de hardware.

Ook Google, microsoft en facebook proberen hun software te verbinden met hardware. Dit is het oude IBM-model dat Apple weer nieuw leven heeft ingeblazen. Alleen hardware, dell/samsung, of alleen software, android, levert geen profitable business model.

Een ander business model is het exploiteren van content, data, dit zijn de winstbronnen van facebook en google. Andermans gegeven jatten en dan eindeloos uitmelken. Maar content is zijn ook de Tv-industrie en uitgeverijen en bij voorbeeld voetbalclubs. Er valt veel te verdienen met data.
Tesla heeft de beste data en verzameling- en verwerking-operatie ter wereld als het gaat over navigatiegegevens. Als ze er in slaagt deze maximaal te exploiteren komt ze in een de winner takes al positie.

Tesla lijkt niet op BMW. BMW is een ingenieurs bedrijf met een goede marketing. BMW's usp is de verbrandingsmotor. Er zijn alleen maar nadelen aan verbrandingsmotoren met 1 uitzondering, de energie bron is licht en compact. Het lijkt erop dat dit competitieve voordeel snel verloren gaat.

Ik weet niet of Tesla vergeleken kan worden maar het heeft iets van Shell, Pakhoed, BMW en Google in 1 bedrijf maar dan gefocust op het eindproduct transport.
 
@Gerard60: ik denk dat we het goeddeels eens zijn als we in de vergelijking Tesla vs traditionele autobouwers enorme voordelen zien voor Tesla, w/o de door jou benoemde voordelen en de enorme technologische voorsprong (hoewel we echt niet weten wat er in de andere keukens op het vuur staat, is wel zeker dat de data die rond AP worden opgebouwd Tesla in een andere league zet), en er is wel meer te noemen, zoals het vrijwel geheel ontbreken van legacy bij Tesla. Om bij de beoordeling van de performance van TSLA eerder peers te zien bij Google c.s. dan bij autobouwers, dat volg ik echter niet, en het vergelijken met BMW is w.m.b. veel sprekender, ook al lijken ze op veel punten juist niet op elkaar. Juist Tesla en BMW zijn toch substituten.

De argumenten over en weer zijn wel gewisseld en heel belangrijk is het niet. Mijn credo als het gaat om het kijken naar TSLA heb ik hiervoor al uiteengezet. Regel 1: de markt heeft altijd gelijk. Regel 2: als de markt ongelijk heeft, heeft de markt toch gelijk. Go with the flow en hanteer je stops.
 
Last edited:
start M3 productie: 400, Tesla Semi unveil: 450
Oke,
Dat lijkt inderdaad de trend over de afgelopen 4 maanden.
Maar het zou ook maar zo kunnen dat de deze stijging komt door de afbouw van short posities.

Nieuwe en betere EV's wel, de impact op de echt wereld is veel groter, en er komen echt nog veel verbeteringen aan.
Maar ik begrijp dat je vooral voor de toegevoegde waarde gaat.

de markt heeft altijd gelijk.
Fair enough. Het lijkt erop dat de markt Tesla niet waardeert als een echte autobouwer.
 
Last edited:
Tja, zolang als er meer vraag is naar aandelen dan aanbod, zal de prijs stijgen... Ongeacht of er nu tulpenbollen, blockchain of EV/accu/zonnepanelen fabrieken achter die waardepapieren zitten.
De market cap toont in mijn ogen vooral de populariteit van een aandeel aan... Blijkbaar wil iedereen nu graag Tesla aandelen kopen.
Om daar nu de echte waarde van een bedrijf mee te bepalen en te vergelijken vind ik verschrikkelijk kort door de bocht.
 
Afgelopen vrijdag kwam er in het bedrijf waarvoor ik werk, een jongen naar me toe,. Ik schat hem rond de 20 jaar. Hij vroeg of hij me eea mocht vragen over tesla. Omdat hij dit via Facebook en andere kanalen aan het volgen was. Ik heb hem de gegevens van dit forum gegeven als bron van directe en overvloedige informatie.Nog dezelfde avond, na het werk ben ik een ritje met hem gaan maken en hem daarna naar huis gebracht.
Deze morgen kwam hij vol enthousiasme vertellen dat hij gisteren 2 tesla aandelen had gekocht.

We hebben er weer een believer bij!:)
 
TSLA daggrafiek: Positieve Reversal van mei (na die van maart) heeft z'n werk gedaan. RSI uitgebroken boven dalende toppenlijn, en zojuist teruggetest, waarbij de uitbraak boven uit het trendkanaal is bevestigd. Nog immer zo bullish als het maar zijn kan,

TSLA 20170513.png



In de uurgrafiek een PR met koersdoel 390 (zonder leesbril)
 

Attachments

  • TSLA 20170513 H1.png
    TSLA 20170513 H1.png
    47.7 KB · Views: 27
Last edited: