Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
ASN Bank heeft Tesla inmiddels uit hun zogenaamde beleggingsuniversum geschrapt, dit is hun reden:

Tesla, de elektrische autoproducent, is ook afgekeurd. Sinds de toelating tot ons beleggingsuniversum (9 oktober 2016) is het aantal misstanden sterk toegenomen. De uitspraken van CEO Elon Musk doen regelmatig onze wenkbrauwen fronsen. Maar waar wij zeer zwaar aan tillen zijn de herhaaldelijke anti-vakbondspraktijken en onveilige werkomstandigheden. Dit is in de periode sinds de goedkeuring significant toegenomen. Ondanks de productie van elektrische auto’s en duurzame energie activiteiten, hebben wij dit besluit genomen.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, duurzaamheid gaat niet alleen over het milieu ;)
 
als de verkoop verder blijft lopen zoals ze bezig zijn, is alles mogelijk ...
china zou daarin een heel belangrijke kunnen zijn
als de chinezen massaal voor de 'chinese' Tesla's/producten vallen ...

de batterijparken lijken me ook 'onomkeerbaar' ... in outlook 2019 meer dan een verdubbeling ...

en wie weet, misschien dat meer en meer andere spelers Tesla kiezen als partner ...
if you can't beat them ... join them ...
 
Wat is dat met de SEC. Zij bestaan toch om de aandeelhouders te beschermen.
Maar ik voel me nogal zenuwachtig met die uitspattingen van de SEC.
Die tweet van Musk die illustreert van waar ze komen en waar ze nu/in de nabije toekomst staan (productie van wagens: 2011: 0 en in 2019: 500.000/jaar) wordt nu als "material information" gezien die eerst gekeurd had moeten worden.

Wat met tweets die bijvoorbeeld stellen dat de ontwikkeling van FSD goed loopt? Dit heeft volgens mij meer impact op de beurskoers. Want die 500.000/jaar productie is gewoon een grove omschrijving van hun meer preciese forecasts.
Het is een mooi rond getal om te zeggen dat je van 0 naar een half miljoen aan het gaan bent.

Dus de SEC kiest er een tweetje uit om dan zware dreigementen te beginnen uiten.
Wat als Musk een tweetje zou gestuurd hebben dat hij nog eens een jointje gerookt zou hebben, dan zou het gevolg kunnen zijn dat de beurskoers lager gaat. Dit zou de SEC dan ook kunnen aangrijpen als verspreiding van "material information" die potentieel de beurskoers kan beïnvloeden.

Is dit geen manipulatie van de kant van de SEC?
Wanneer gaat de SEC eens aan een onderzoek onderworpen worden?
 
Wat is dat met de SEC. Zij bestaan toch om de aandeelhouders te beschermen.
Maar ik voel me nogal zenuwachtig met die uitspattingen van de SEC.
Die tweet van Musk die illustreert van waar ze komen en waar ze nu/in de nabije toekomst staan (productie van wagens: 2011: 0 en in 2019: 500.000/jaar) wordt nu als "material information" gezien die eerst gekeurd had moeten worden.

Wat met tweets die bijvoorbeeld stellen dat de ontwikkeling van FSD goed loopt? Dit heeft volgens mij meer impact op de beurskoers. Want die 500.000/jaar productie is gewoon een grove omschrijving van hun meer preciese forecasts.
Het is een mooi rond getal om te zeggen dat je van 0 naar een half miljoen aan het gaan bent.

Dus de SEC kiest er een tweetje uit om dan zware dreigementen te beginnen uiten.
Wat als Musk een tweetje zou gestuurd hebben dat hij nog eens een jointje gerookt zou hebben, dan zou het gevolg kunnen zijn dat de beurskoers lager gaat. Dit zou de SEC dan ook kunnen aangrijpen als verspreiding van "material information" die potentieel de beurskoers kan beïnvloeden.

Is dit geen manipulatie van de kant van de SEC?
Wanneer gaat de SEC eens aan een onderzoek onderworpen worden?
Wanneer gaat de SEC de shorters die de koers manipuleren eens aanpakken?
 
Kan er iemand duiden wat er gebeurt?
Er heerst een jarenlange mythe dat Tesla niet kan voldoen aan de afbetalingsverplichtingen van een obligatielening van $920M die a.s. vrijdag afloopt. Het zijn converteerbare obligaties. Heel veel aanvullende regeltjes, maar het komt er op neer dat de lening zowel in contanten als in aandelen kan worden voldaan. Bij een volumegewogen koers van $360 of hoger gedurende een vastgestelde periode in deze maand kan er tegen die koers (deels) met aandelen worden betaald. Eronder alleen contant. Speculanten die het slecht voor hebben met Tesla probeerden om die reden een koers boven de $360 te voorkomen. In de verwachting dat vervolgens Tesla tegen woekertarieven geld moest gaan lenen of veel nieuwe aandelen moest uitgeven, wat de groei, zoniet het voortbestaan, van Tesla zou verhinderen. Met de huidige cash flow is dit echter een onzinverhaaltje geworden. Tesla heeft vorig jaar al aangeven om ook bij een koers boven de $360 niet voor de volle lening nieuwe aandelen uit te geven, maar slechts voor de helft of nog minder.

Gisteren liep de meetperiode voor het bepalen van die volumegewogen gemiddelde koers af. Dat gemiddelde zal ergens rond de $300 liggen. Tesla gaat de lening dus in contanten afbetalen, zoals ze overigens al sinds vorige zomer zeggen.

Al dan niet aangemoedigd door verschillende kwade geesten bleven nog steeds koersmanipulaties plaatsviden om dat gemiiddelde zo laag mogelijk te krijgen. (In de onjuiste gedachte dat Tesla de lening moest afbetalen met tegen die koers uit te geven nieuwe aandelen.)

Welnu, vandaag hebben die malafide partijen dit doel niet meer en kunnen zij hun short posities sluiten.

Daarnaast heeft het SEC gezeur over getalletjes in tweets van Elon de naam Tesla weer eens als serieuze fabrikant (half miljoen auto’s per jaar!) op het netvlies van allerlei investeerders gebracht. Door de afwezigheid van de shorters kan de koers dus zomaar lekker oplopen.

‘Toevallig’ vanochtend een positie geopend in Turbo’s; die staat nu op +49%. Kijken of het feest morgen nog langer doorgaat, maar vrijdag gaan ze er naar verwachting uit vanwege optie-expiratie die de koers naar $300 (Max Pain) kan zuigen.
 
Last edited:
Vandaag gaat Elon "big news" vertellen.... Ik denk dat of de introdatum voor Model Y wordt aangekondigd of dat de 35K Model 3 nu op de markt gaat komen....
...of de locatie van de Europese Gigafactory, of een van de andere speculaties. Waarvan ik een kapitaalsinjectie/participatie/delisting door Berkshire Hathaway (beleggingsorganisatie van Warren Buffet c.s.) nog de grappigste vind.
 
  • Funny
Reactions: S-19910