Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Wim geniet al van zijn pensioen dus die wil niet alles parkeren in de BV en later consumeren. Het is nu al ‘later’ voor hem.
Klopt helemaal. Maar de reden van het in privé beleggen in Tesla ligt aan 'De Bank'. Ik wilde het aandeel Tesla in mijn portefeuille vergroten, 'De Bank' wilde steeds van de Tesla aandelen af.
Toen maar een privé rekening geopend waar nu alle Tesla aandelen inzitten. Daar heb ik geen spijt van :)
 
Deze begrijp ik niet. Ze geven toch nieuwe aandelen uit, en de opbrengst daarvan komt op hun balans. Wat wordt er dan weggegooid?
Ik schrijf 'lijkt'. En dat het niet zo heeft uitgepakt weten we inmiddels allemaal. Op de dag van de aankondiging stegen de aandelen 4%.
Dit is overigens in tegenspraak met wat er gemiddeld gebeurt met bedrijven die hun aandelen verwateren. De koers daalt harder dan het bedrag dat er op de balans van het bedrijf wordt bijgeschreven.
Maar ... dat geldt niet voor Tesla ;)
 
  • Disagree
Reactions: Cohiba
Dat hele ‘waardevermindering door verwateren’ emissie-effect is sowieso een misverstand dat graag gecultiveerd wordt door groeperingen met ‘andere belangen’ dan de onze. Doordat de opbrengst van de nieuwe aandelen bij het bedrijfskapitaal komt, blijft de waarde van je aandelen gelijk.

Voorbeeldje:
Bedrijf met waarde 1 miljoen heeft 100 aandelen, ik heb er daar 10 van; waarde 100.000.
Bedrijf geeft 20 nieuwe aandelen uit voor 200.000; waarde bedrijf is nu 1,2 miljoen; ik heb daar 10/120 deel van, dus nog steeds 100.000.
Had ik eerst 10% van de koek, heb ik na de emissie nog 8,33% van een 20% grotere koek.

De kapitaalsinjectie beoogt de (kansen op) toekomstige winsten te verbeteren en dus kan de koers wel eens oplopen, zoals nu bij Tesla.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Cohiba
Aan de flinke stijging van de koers de afgelopen maanden is te zien dat de vraag een stuk groter is dan het aanbod en dat grote spelers die nog meer willen inkopen de prijs nog meer doen stijgen. Met de nieuwe emissie kunnen deze grote spelers voor een vaste prijs een hoop inslaan met ook nog eens een flinke korting zonder dat de koers nog verder omhoog gedreven wordt, dit laatste is verloren winst voor huidige aandeelhouders.
 
Dat hele ‘waardevermindering door verwateren’ emissie-effect is sowieso een misverstand dat graag gecultiveerd wordt door groeperingen met ‘andere belangen’ dan de onze. Doordat de opbrengst van de nieuwe aandelen bij het bedrijfskapitaal komt, blijft de waarde van je aandelen gelijk.

Voorbeeldje:
Bedrijf met waarde 1 miljoen heeft 100 aandelen, ik heb er daar 10 van; waarde 100.000.
Bedrijf geeft 20 nieuwe aandelen uit voor 200.000; waarde bedrijf is nu 1,2 miljoen; ik heb daar 10/120 deel van, dus nog steeds 100.000.
Had ik eerst 10% van de koek, heb ik na de emissie nog 8,33% van een 20% grotere koek.

De kapitaalsinjectie beoogt de (kansen op) toekomstige winsten te verbeteren en dus kan de koers wel eens oplopen, zoals nu bij Tesla.
Je som klopt natuurlijk, zolang de koers na uitgifte nieuwe aandelen op z'n minst gelijk blijft. Als deze zakt na uitgifte van de nieuwe aandelen dan wordt het verhaal ietsje anders, en dat is denk ik wat @Wim S. bedoelde... Of mis ik nu iets?
 
Dat hele ‘waardevermindering door verwateren’ emissie-effect is sowieso een misverstand dat graag gecultiveerd wordt door groeperingen met ‘andere belangen’ dan de onze. Doordat de opbrengst van de nieuwe aandelen bij het bedrijfskapitaal komt, blijft de waarde van je aandelen gelijk.

Voorbeeldje:
Bedrijf met waarde 1 miljoen heeft 100 aandelen, ik heb er daar 10 van; waarde 100.000.
Bedrijf geeft 20 nieuwe aandelen uit voor 200.000; waarde bedrijf is nu 1,2 miljoen; ik heb daar 10/120 deel van, dus nog steeds 100.000.
Had ik eerst 10% van de koek, heb ik na de emissie nog 8,33% van een 20% grotere koek.

De kapitaalsinjectie beoogt de (kansen op) toekomstige winsten te verbeteren en dus kan de koers wel eens oplopen, zoals nu bij Tesla.
Je verhaal klopt helemaal. Maar zoals ik betoogde wordt bij veel bedrijven na de uitgifte van nieuwe aandelen de koers zoveel lager dat de verhuizing van de opbrengst van nieuwe aandelen naar de balans, voor de aandeelhouders niet goed uitpakt.
Maakt voor het bedrijf niet zoveel uit, die hebben het geld simpelweg nodig.
Bij Tesla ... is alles anders.
 
Ik ben benieuwd wat voor invloed het Corona virus maandag op de beurs zal hebben. Gezien o.a. de situatie in Italië. Vrijdag daalden de beurzen er al door, maar trof het TSLA nog niet. Verwacht ook dat het voor andere aandelen in mijn portefeuille meer invloed zal hebben dan op de Tesla koers. Misschien die posities afbouwen en bijkopen in Tesla.
Operations Dashboard for ArcGIS
 
Last edited:
Je verhaal klopt helemaal. Maar zoals ik betoogde wordt bij veel bedrijven na de uitgifte van nieuwe aandelen de koers zoveel lager dat de verhuizing van de opbrengst van nieuwe aandelen naar de balans, voor de aandeelhouders niet goed uitpakt.
Maakt voor het bedrijf niet zoveel uit, die hebben het geld simpelweg nodig.
Bij Tesla ... is alles anders.
Nee, hoor. De natuurwetten kloppen nog steeds. Bedrijven doen aandelenemissies (net zoals fusies en overnames) nu eenmaal zowel met positieve insteek (versterken groei) als met negatieve insteek (uitstellen/maskeren/tegengaan achteruitgang). De kunst is om als belegger het verschil daartussen te zien.
Er is geen wetmatigheid van koersdaling ‘vanwege emissie’. Een emissie kan een symptoom van mindere bedrijfsvoering zijn, maar even zo goed een teken van kracht en versnelling van het positieve scenario.
Je begrijpt waarschijnlijk wel in welk kamp ik mij thuis voel...