Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Realtime (geen delay) koersverloop Tesla inclusief After Hours en Pre-Market hours: Tesla Inc.

Er is al zo extreem veel ingeprijsd voor 22 juli, dat het mij niet zo verbazen dat juist op of net na die datum de koers een heftige correctie maakt. Alle Reddit berichten over 'het kan wel naar 2500 dollar in 2020 ten spijt', ik heb nog nergens ter wereld een analist gezien die even voorrekent hoe voor Tesla, in het extreem-extreem positivistische scenario de koers uberhaupt bij 2000 dollar in de buurt kan komen.

Maargoed, dat heb je altijd met een tijdelijke stock bubble, alle ratio is verloren gegaan, aangemoedigd doordat Tesla ook heel lang onterecht is ondergewaardeerd. Daardoor is voor veel amateur beleggers geen enkele koers meer 'wel erg hoog' voor 2020. En ja, eigenlijk alle analisten zitten er heel erg naast, maar dat is ook logisch die rekenen op basis van echte cijfers en vergelijken een aandeel enigzins met andere aandelen. Maargoed, dat is koren op de molen voor Tesla stock fanboys dat de koers dus nog makkelijk x3 kan, want de analisten zitten er totaal naast. Als ze enthousiast hun salaris blijven bijstorten en constant alle proffesionele (rationele) shorts uit hun posities drijven word het nog een selffulfilling prophecy.

Ik wil dolgraag short en een winstje vieren in mijn Tesla short-shorts, maar voorspel de piek van een bubble maar eens.... Elke technical analysis is al eraf.
 
Als ik er verstand van had zou ik nu short gaan op $TLSA want stijgingen van meer dan 10% per dag zijn natuurlijk niet reëel.
Ec0N3PxXYAMb487.jpg
(in Londen zelfs +22% vandaag)
 
Last edited:
Toch een interessant fenomeen, dat shorten van Tesla aandelen.
Bij koersen rond de $200 à $300 waren er richting de 30M aandelen short verkocht.
Dat zijn vandaag de dag nog maar 6M stuks. Er is dus netto voor 24M aan aandelen gekocht om shortposities te sluiten. Maar omdat die 6M aandelen wel een (negatieve) waarde hebben die meer dan vijf keer zo groot is als die 'oude' 30M, is er op dit moment sprake van een record shortpositie in het aandeel in dollars. Met de stijging van vandaag waarschijnlijk over de 1 miljard dollar. (Billion noemen ze dat daar.)

De natuurkrachten die door de actuele stijging worden ontketend, zijn niet te onderschatten. Want zelfs de shorts hebben geen oneindig diepe zakken (pun intended), dus gaan er bij hen margin calls komen. Dat betekent binnen drie beursdagen de shortposities vereffenen of contanten bijstorten (soms door andere aandelen te verkopen). Dit is waarom er gesproken wordt over koersen van veelvouden van het huidige niveau. Want er moeten naast de fans, de indexvolgers en de FOMO-kopers ook nog een hele hoop shorts aandelen kopen om hun posities te sluiten.

Van de afgelopen tien beursdagen eindigde het aandeel Tesla negen dagen in de plus. Zodoende waren er weinig mogelijkheden om (voordelig...) shortposities te sluiten voor de shorts.

Dus echt, @robertvg; die beker kun je gerust aan je voorbij laten gaan.
 
Volgens mij zijn er hier genoeg mensen met een visie en mening op mijn vraag. Wat ik er daarna mee ga doen is een tweede natuurlijk.

Dit is al een mooi advies natuurlijk. Maar het liefst raak ik zo min mogelijk leergeld kwijt :)

Eens! Daarom heb ik de Staatsloterij ook gemaild dat ik ALLEEN geinteresseerd ben om het WINNENDE lot bij ze te kopen.
Ze hebben nog niet teruggebeld, zometeen de voicemail maar eens checken.....
 
  • Funny
Reactions: JanG007 and Hbrink
verkopen met winst is niet echt een kunst nu, maar proberen in te schatten waar het dieptepunt zit, om daarna weer in te stappen is verdomd moeilijk. ik ken er een aantal die op 500$ uitgestapt zijn en 100% of meer, winst hebben genomen, en nog steeds zitten wachten tot ze weer de 300$ halen,om weer in te stappen.
Mijn dochter is pas ingestapt op 1000$, 2 weken geleden. Ik denk dat diegene die nu instappen zelfs ook een verwachting van 5x of 10x hebben.
zonder spectaculair negatief nieuws ben ik niet van plan om op een beurscorrectie in te gaan.

zonder rare gebeurtenissen maak ik de balans op in september 2023
Bij mij ligt de streep nu nog een jaar later en ik laat me voor wat betreft de aandelen niet gek maken, want niemand, zo bleek gisteren wel weer, kan dit aandeel goed voorspellen. Omdat hij hier weg is citeer en volg ik ook @Wim S. (inderdaad: Gewoon blijven zitten dan maak je alles mee.)
Voor mij ligt de grens op 7.000 dollar per aandeel. Mocht dat eerder worden bereikt ga ik er wellicht (deels) iets moois mee doen op dat moment. Als dank aan het merk dat me deze winsten heeft gebracht zal ik dan zeker ook de mooiste sedan kopen die Tesla op dat moment aanbiedt. Ik verwacht dat die dan overigens inmiddels onder de 100.000 euro kost. Verder speel ik nog steeds (met wisselend succes) met Turbo's.
 
Last edited:
Zie bijvoorbeeld onderstaand blog, als je het interessant vindt hoe mensen met een dergelijk positief scenario dat berekenen.
My TSLA Investment Strategy
Tesla Investor Blog

Ik zie het niet, ik zie het jaar 2030 met heel veel als-als, maar het is geen 2030, het is is 2020?

Maar niets, maar dan ook niets is daar beschreven wat het zou verantwoorden dat Tesla op korte termijn al meer waard is op de beurs dan vele andere automakers samen. Dan is dit een stuk beter artikel: Tesla-belegger rijdt in een Lamborghini

Gisteren was Tesla zo'n 650.000 dollar per verkochte auto waard. Toyota, de automaker daarna met meeste waarde per verkochte auto: 17.425. Dat zijn cijfers waarin je ziet dat er nu, in juli/augustus 2020 een heftige correctie wel op zijn plaats is.