fivari
Maker van de Fivari-charger
Het zou kunnen dat met de opname in de SnP een kunstmatige shortsqueeze gecreëerd wordt.
Anderzijds: het zou toch maar al te gek zijn mochten al die professionals zich verbranden aan iets dat al zo lang verwacht wordt of er hun voordeel niet mee doen.
Verder zie ik toch heel veel erg positieve aannames en extrapolaties.
Er zijn plannen om massaal in batterijproductie te investeren, goed. Een jaar geleden zag de productie er als volgt uit, ik denk niet dat er ondertussen veel veranderd is:
Europa plant ook van batterijen een strategische sector te maken. Denk je nu echt dat al die batterij-spelers gewoon stil blijven zitten. Als er met batterijen zo'n poen te scheppen valt, dan springt iedereen daar toch op. Is Tesla dan zoveel beter geplaatst dan een LG Chem of een CATL,...?
Er werd voor de autosector al enige malen de vergelijking gemaakt met Nokia of Kodak. Het verschil is dat nu de overige spelers - bijna allemaal - wel mee doen, het ook begrepen hebben. Zij spelen subtiel in op de groeiende markt en combineren de groei in EV met een behoud in de afzetmarkt voor ICE waar ze nog steeds hun grote winsten maken. Het zou toch vanuit hun activiteiten en rekening houdende met de beperkte grootte van de markt voor EV maar al te gek zijn mochten zij de ICE-markt gewoon droog leggen. Ze zullen hun deel van de koek heus wel inpikken, ze pikken hun deel van de koek al in. Kijk naar de verkoopcijfers van de EVs in Europa. Tesla staat niet meer bovenaan en de anderen zijn bij wijze van spreke pas gestart.
Verticale integratie is een keuze, maar alles zelf doen levert niet noodzakelijk alleen voordelen. Ik begrijp niet dat het als argument gebruikt wordt om een hoge koers te verklaren.
Dat businessmodel van de zelfrijdende taxi's en dat binnen 5j? Zelf zie ik het me binnen 5j niet doen. Je moet erin geloven en als mensen dan massaal de eigen auto vervangen door dergelijke onbemande taxi's dan moet je nog veronderstellen dat alleen Tesla meedoet.
Eigenlijk vind ik heel wat ideeën wel plausibel, maar de grote fout die bij de omzetting naar marktaandeel en dus koersontwikkeling gemaakt wordt is de veronderstelling dat andere bedrijven zullen stilzitten en niet zullen proberen om mee in die nieuwe markten aanwezig te zijn. Als je daar realistische (volgens mij) concurrentie veronderstelt, is de huidige koers zeer zwaar opgeblazen.
Het klopt dat ik vol ongeloof naar de koersontwikkeling van Tesla kijk en gelet op de dagelijkse stijging wordt mijn ongeloof dan ook dagelijks groter. De hype ontwaar ik al enige tijd, maar dat die hype zo'n proporties zou aannemen had ik nooit verwacht. De gekte slaat wel op meer plaatsen toe. Ik zie dat NKLA vandaag ook weer bijna 20% stijgt. Shorters nemen hun positie in vanuit een gelijkaardige analyse en vanuit dezelfde conclusie dat het aandeel overgewaardeerd is, maar daar stopt voor mij de gelijkenis. Voorlopig hebben de shorters zwaar verlies geleden. Ik beleg zelf al enige tijd niet meer in individuele aandelen. Ik zou zeggen: vergeet op een bepaald moment de winst niet te verzilveren.
Anderzijds: het zou toch maar al te gek zijn mochten al die professionals zich verbranden aan iets dat al zo lang verwacht wordt of er hun voordeel niet mee doen.
Verder zie ik toch heel veel erg positieve aannames en extrapolaties.
Er zijn plannen om massaal in batterijproductie te investeren, goed. Een jaar geleden zag de productie er als volgt uit, ik denk niet dat er ondertussen veel veranderd is:
Europa plant ook van batterijen een strategische sector te maken. Denk je nu echt dat al die batterij-spelers gewoon stil blijven zitten. Als er met batterijen zo'n poen te scheppen valt, dan springt iedereen daar toch op. Is Tesla dan zoveel beter geplaatst dan een LG Chem of een CATL,...?
Er werd voor de autosector al enige malen de vergelijking gemaakt met Nokia of Kodak. Het verschil is dat nu de overige spelers - bijna allemaal - wel mee doen, het ook begrepen hebben. Zij spelen subtiel in op de groeiende markt en combineren de groei in EV met een behoud in de afzetmarkt voor ICE waar ze nog steeds hun grote winsten maken. Het zou toch vanuit hun activiteiten en rekening houdende met de beperkte grootte van de markt voor EV maar al te gek zijn mochten zij de ICE-markt gewoon droog leggen. Ze zullen hun deel van de koek heus wel inpikken, ze pikken hun deel van de koek al in. Kijk naar de verkoopcijfers van de EVs in Europa. Tesla staat niet meer bovenaan en de anderen zijn bij wijze van spreke pas gestart.
Verticale integratie is een keuze, maar alles zelf doen levert niet noodzakelijk alleen voordelen. Ik begrijp niet dat het als argument gebruikt wordt om een hoge koers te verklaren.
Dat businessmodel van de zelfrijdende taxi's en dat binnen 5j? Zelf zie ik het me binnen 5j niet doen. Je moet erin geloven en als mensen dan massaal de eigen auto vervangen door dergelijke onbemande taxi's dan moet je nog veronderstellen dat alleen Tesla meedoet.
Eigenlijk vind ik heel wat ideeën wel plausibel, maar de grote fout die bij de omzetting naar marktaandeel en dus koersontwikkeling gemaakt wordt is de veronderstelling dat andere bedrijven zullen stilzitten en niet zullen proberen om mee in die nieuwe markten aanwezig te zijn. Als je daar realistische (volgens mij) concurrentie veronderstelt, is de huidige koers zeer zwaar opgeblazen.
Het klopt dat ik vol ongeloof naar de koersontwikkeling van Tesla kijk en gelet op de dagelijkse stijging wordt mijn ongeloof dan ook dagelijks groter. De hype ontwaar ik al enige tijd, maar dat die hype zo'n proporties zou aannemen had ik nooit verwacht. De gekte slaat wel op meer plaatsen toe. Ik zie dat NKLA vandaag ook weer bijna 20% stijgt. Shorters nemen hun positie in vanuit een gelijkaardige analyse en vanuit dezelfde conclusie dat het aandeel overgewaardeerd is, maar daar stopt voor mij de gelijkenis. Voorlopig hebben de shorters zwaar verlies geleden. Ik beleg zelf al enige tijd niet meer in individuele aandelen. Ik zou zeggen: vergeet op een bepaald moment de winst niet te verzilveren.