Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Het zou kunnen dat met de opname in de SnP een kunstmatige shortsqueeze gecreëerd wordt.
Anderzijds: het zou toch maar al te gek zijn mochten al die professionals zich verbranden aan iets dat al zo lang verwacht wordt of er hun voordeel niet mee doen.
Verder zie ik toch heel veel erg positieve aannames en extrapolaties.
Er zijn plannen om massaal in batterijproductie te investeren, goed. Een jaar geleden zag de productie er als volgt uit, ik denk niet dat er ondertussen veel veranderd is:
image-20200205123533-1.png

Europa plant ook van batterijen een strategische sector te maken. Denk je nu echt dat al die batterij-spelers gewoon stil blijven zitten. Als er met batterijen zo'n poen te scheppen valt, dan springt iedereen daar toch op. Is Tesla dan zoveel beter geplaatst dan een LG Chem of een CATL,...?
Er werd voor de autosector al enige malen de vergelijking gemaakt met Nokia of Kodak. Het verschil is dat nu de overige spelers - bijna allemaal - wel mee doen, het ook begrepen hebben. Zij spelen subtiel in op de groeiende markt en combineren de groei in EV met een behoud in de afzetmarkt voor ICE waar ze nog steeds hun grote winsten maken. Het zou toch vanuit hun activiteiten en rekening houdende met de beperkte grootte van de markt voor EV maar al te gek zijn mochten zij de ICE-markt gewoon droog leggen. Ze zullen hun deel van de koek heus wel inpikken, ze pikken hun deel van de koek al in. Kijk naar de verkoopcijfers van de EVs in Europa. Tesla staat niet meer bovenaan en de anderen zijn bij wijze van spreke pas gestart.
Verticale integratie is een keuze, maar alles zelf doen levert niet noodzakelijk alleen voordelen. Ik begrijp niet dat het als argument gebruikt wordt om een hoge koers te verklaren.
Dat businessmodel van de zelfrijdende taxi's en dat binnen 5j? Zelf zie ik het me binnen 5j niet doen. Je moet erin geloven en als mensen dan massaal de eigen auto vervangen door dergelijke onbemande taxi's dan moet je nog veronderstellen dat alleen Tesla meedoet.
Eigenlijk vind ik heel wat ideeën wel plausibel, maar de grote fout die bij de omzetting naar marktaandeel en dus koersontwikkeling gemaakt wordt is de veronderstelling dat andere bedrijven zullen stilzitten en niet zullen proberen om mee in die nieuwe markten aanwezig te zijn. Als je daar realistische (volgens mij) concurrentie veronderstelt, is de huidige koers zeer zwaar opgeblazen.

Het klopt dat ik vol ongeloof naar de koersontwikkeling van Tesla kijk en gelet op de dagelijkse stijging wordt mijn ongeloof dan ook dagelijks groter. De hype ontwaar ik al enige tijd, maar dat die hype zo'n proporties zou aannemen had ik nooit verwacht. De gekte slaat wel op meer plaatsen toe. Ik zie dat NKLA vandaag ook weer bijna 20% stijgt. Shorters nemen hun positie in vanuit een gelijkaardige analyse en vanuit dezelfde conclusie dat het aandeel overgewaardeerd is, maar daar stopt voor mij de gelijkenis. Voorlopig hebben de shorters zwaar verlies geleden. Ik beleg zelf al enige tijd niet meer in individuele aandelen. Ik zou zeggen: vergeet op een bepaald moment de winst niet te verzilveren.
 
  • Like
Reactions: Hans_TM3
Ik zou zeggen: vergeet op een bepaald moment de winst niet te verzilveren.

Dat deed ik dit voorjaar dus ook, toen de koers 900 en kort daarna 1.000 aantikte (pre-split). Ik kocht een woning en een boerderij in Italie. Met het deel dat ik overhield kan ik inmiddels de boerderij van de buren erbij kopen.

De timing van de snelle stijging kwam wat ongelukkig uit (zul je altijd zien), maar het lijkt me dat het einde van de koersstijging nog niet zo maar in zicht is. In 2030 is Tesla nog steeds de nr.1 speler in EV’s, en ook in autonoom rijden en ook in het verzekeren daarvan. Daarnaast verdient het waarschijnlijk stevig aan de combinatie van batterijen, pv-cellen en software die in de energiedistributie arbitreert. En wie weet wat nog meer.

Wie op deze manier kijkt en $TSLA als een verzameling start-ups ziet, heeft met de huidige lage rentevoet weinig reden om op de toekomst te wachten en kan net zo goed nu $TSLA kopen. De vraag is bovendien: wie is met deze vooruitzichten bereid te verkopen? Het worden weer bijzondere weken.
 
Er zijn plannen om massaal in batterijproductie te investeren, goed. Een jaar geleden zag de productie er als volgt uit, ik denk niet dat er ondertussen veel veranderd is:
image-20200205123533-1.png

Europa plant ook van batterijen een strategische sector te maken. Denk je nu echt dat al die batterij-spelers gewoon stil blijven zitten. Als er met batterijen zo'n poen te scheppen valt, dan springt iedereen daar toch op. Is Tesla dan zoveel beter geplaatst dan een LG Chem of een CATL,...?
Je plaatje mist eenheden op de Y-as.

Verder:

Tesla: Elon Musk verkündet neues Modell speziell für Europa und Batteriefabrik - WELT

upload_2020-11-24_22-36-33.png


Treur niet, kameraad F.
Je hebt de boot niet gemist. Die vertrekt namelijk elke dag opnieuw.

Wat Paulus zegt :)
 
Nooit Tesla-aandelen gehad. Ik doe niet meer in individuele aandelen sinds 2005. Het nam me te veel in beslag.
Ik had, ondanks (regel)matige successen, niet de indruk dat het mij een vrijer mens maakte, wel integendeel.
Stel dat ik van in het begin TSLA had gehad, dan was ik er al zeer lang en dus veel te vroeg uitgestapt. De analyse heb ik zojuist en voordien ook al neergeschreven.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Dat deed ik dit voorjaar dus ook, toen de koers 900 en kort daarna 1.000 aantikte (pre-split). Ik kocht een woning en een boerderij in Italie. Met het deel dat ik overhield kan ik inmiddels de boerderij van de buren erbij kopen.

De timing van de snelle stijging kwam wat ongelukkig uit (zul je altijd zien), maar het lijkt me dat het einde van de koersstijging nog niet zo maar in zicht is. In 2030 is Tesla nog steeds de nr.1 speler in EV’s, en ook in autonoom rijden en ook in het verzekeren daarvan. Daarnaast verdient het waarschijnlijk stevig aan de combinatie van batterijen, pv-cellen en software die in de energiedistributie arbitreert. En wie weet wat nog meer.

Wie op deze manier kijkt en $TSLA als een verzameling start-ups ziet, heeft met de huidige lage rentevoet weinig reden om op de toekomst te wachten en kan net zo goed nu $TSLA kopen. De vraag is bovendien: wie is met deze vooruitzichten bereid te verkopen? Het worden weer bijzondere weken.

Wie nog wil instappen, zou misschien toch nog even moeten wachten. De realistische waarde van TSLA ligt op dit moment zo ergens tussen de 400 en 500, zo schat ik in. We zijn nu aan een wat kunstmatige stijging bezig, die ons mogelijk tot 700 of 800 gaat brengen. Maar zodra die kunstmatige factor - S&P 500 opname - verdwijnt, zullen we waarschijnlijk toch weer richting 400 à 500 terugzakken (denderen?) en is er alsnog dat betere instapmoment.

Tenzij natuurlijk de 4e kwartaalcijfers in januari extreem goed zijn, wat niet uitgesloten is, en we ook nog een soort van perfecte storm krijgen van eindelijk weer een normale president en vaccins die in grote hoeveelheden beschikbaar komen.

Disclaimer: dit is geen advies, want ik ben geen waarzegger. Twee weken geleden schreef ik dat ik erg sceptisch was toen NKLA op $20,50 stond en ik verwachtte dat het aandeel weer snel zou dalen. Vandaag sloten we op $34,50.
 
  • Like
Reactions: Dutchie
e realistische waarde van TSLA ligt op dit moment zo ergens tussen de 400 en 500, zo schat ik in.
Zo zie je maar. Dat vond ik in het voorjaar van 2019 toen ik instapte. We zijn sindsdien aan het vijfvoudige van dat. En ja, je kan zo een stijging op bepaalde momenten ook wel emotioneel verdedigen (elk Q winstcijfers, groei van productie en blijvende aanhoudende verkooprecords, ...). @fivari heeft qua cijfers ook natuurlijk gelijk, maar de aandelenbeurzen zijn niet gebouwd op cijfermatige rationaliteit (anders verdiende niemand er wat aan).

Het aandeel is een hele tijd stabiel geweest rond 420. De S&P-aankondiging heeft zeker zijn effect, en het is maar de vraag of dat effect ook na december blijft aanhouden. Maar het lijkt me geen slecht idee als je een kort ritje wil meedoen.
 
Realistische waarde is slechts een andere definitie voor emotionele waarde, blijkt hier.

Het maakt echter niet uit wat iets echt waard is volgens je gevoel, wanneer je het voor een veelvoud daarvan kunt verkopen aan de volgende eigenaar.

The Greater Fool Theory:
...The greater fool theory is a bedrock principle of investing. It’s the belief that one can make money by speculating on future prices, because there will always be a “greater fool” who will be willing to pay more than what you paid, even if you paid too much. It relies on the assumption that someone else will be left holding the bag when the price gets too high and the bubble bursts. Speculation based on a belief in the greater fool theory is a great way to make a lot of money, as long as the greater fool doesn’t turn out to be you. ...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: S-19910
En ik denk dat @fivari van mening is dat wij allemaal greater fools zijn, en hij niet. Dat kan zijn :).
Ik wil niemand beledigen en de markt geeft mij al lange tijd ongelijk. Ik ben duidelijk niet goed in dit spel.
Laat ik het er op houden dat jullie op zoek zijn naar iemand "fool enough" om het aandeel ooit over te nemen. Want ik vrees dat jullie de eerste jaren niet zullen moeten rekenen op een winstuitkering in de vorm van een dividend die naam waardig. Dan is de rente op een spaarrekening in verhouding allicht nog hoog te noemen.
 
Ik wil niemand beledigen en de markt geeft mij al lange tijd ongelijk. Ik ben duidelijk niet goed in dit spel.
Laat ik het er op houden dat jullie op zoek zijn naar iemand "fool enough" om het aandeel ooit over te nemen. Want ik vrees dat jullie de eerste jaren niet zullen moeten rekenen op een winstuitkering in de vorm van een dividend die naam waardig. Dan is de rente op een spaarrekening in verhouding allicht nog hoog te noemen.
Gezien de laatste 2 jaren denk ik dat er nog genoeg greater fools dan mij zijn. Ik neem het nog niet op omdat ik 1) het geld niet nodig heb, en 2) ik op lange termijn nog wel een stijging verwacht. Ik zie nog geen indicaties die me aan de toekomst van Tesla doen twijfelen.

Er lijken me namelijk een aantal risico's nog niet vervuld om bear te worden op Tesla:

Intern:
  • Musk verlaat Tesla
  • service verslechtert
  • uitstel/afstel van toekomstige producten
Extern:
  • Concurrent komt uit met visionair product, en kan produceren en verkopen
Het lijkt een beetje op iPhone vs Android: ja, de concurrentie komt met de Polestar 2 en ID.3 wat in de buurt van wat Tesla levert, maar schiet nog altijd sterk tekort qua verticale integratie en verslaat Tesla niet op alle specs. Zolang dat niet gebeurt - net zoals met iPhone en Android - blijft Tesla trendsetter en de rest trend followers. En net zoals bij iPhone vs Android zie je dat er aan Android kant wel regelmatig een wissel van de wacht is (Google, Samsung, HTC, Huawei, One, ...) terwijl de iPhone nog altijd de gouden kip van Apple blijft.
 
Tenzij natuurlijk de 4e kwartaalcijfers in januari extreem goed zijn, wat niet uitgesloten is, en we ook nog een soort van perfecte storm krijgen van eindelijk weer een normale president en vaccins die in grote hoeveelheden beschikbaar komen.
Gaan we nu politiek bedrijven hier?
Kan er een moderator ingrijpen, dit moet je op het US deel niet proberen :D
 
Gaan we nu politiek bedrijven hier?
Kan er een moderator ingrijpen, dit moet je op het US deel niet proberen :D
Ongeacht politiek, kan je Trump wel een aparte/excentrieke president vinden, en Biden meer onderdeel van het establishment (hij is tenslotte VP geweest), dus lijkt me dit geen expliciete politieke opinie :).