Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Geleerd van mijn ouders vele, vele jaren geleden: "eens mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, maar dat nooit gebeurt."

Dat is helaas mijn levensmotto Maarten, en daar probeer ik al 45 jaar wat aan te doen ;)
Gelukkig handel ik er niet minder gedurfd om (TSLA, BTC, ETH, etc) maar geregeld sluit ik mij af voor de berichten over die posities om een paar weken later te zien dat het weer goed gekomen is (zoals nu met de crypte's).
 
Haha, even teruggekeken. Ondertussen is mijn hoogtevrees helemaal over. :cool: 😅

Het aandeel TSLA is het enige aandeel waarbij ik geen hoogtevrees heb, zelfs al is het veel hoger gewaardeerd dan andere autofabrikanten (Tesla is uiteraard zo veel meer dan een autofabrikant). Het bedrijf heeft nog zo'n grote groeiruimte in een markt die nog moet stijgen van 5% naar 100% en heeft nog zo veel troeven voor de toekomst achter de hand (4680, full casting, pricing power, FSD, Dojo, Tesla bot, en dan noem ik nog niet alles). Zelfs bij een flinke daling weet ik dat de koers ooit weer hoger zal uitkomen dan ze ooit is geweest. Is het niet binnen een maand, dan is het binnen een paar maanden, een jaar of een paar jaar. Maar goed komt het zeker weer. Daarom schrijf ik onverdroten extra puts en rol ik die ook regelmatig door naar hogere strikes.
 
Het aandeel TSLA is het enige aandeel waarbij ik geen hoogtevrees heb, zelfs al is het veel hoger gewaardeerd dan andere autofabrikanten (Tesla is uiteraard zo veel meer dan een autofabrikant). Het bedrijf heeft nog zo'n grote groeiruimte in een markt die nog moet stijgen van 5% naar 100% en heeft nog zo veel troeven voor de toekomst achter de hand (4680, full casting, pricing power, FSD, Dojo, Tesla bot, en dan noem ik nog niet alles). Zelfs bij een flinke daling weet ik dat de koers ooit weer hoger zal uitkomen dan ze ooit is geweest. Is het niet binnen een maand, dan is het binnen een paar maanden, een jaar of een paar jaar. Maar goed komt het zeker weer. Daarom schrijf ik onverdroten extra puts en rol ik die ook regelmatig door naar hogere strikes.
Wat ik vervelend vind aan puts schrijven, is dat je nogal wat vrije bestedingsruimte nodig hebt.
Ook al heb je een aanzienlijke portefeuille, die kan niet als dekking gebruikt worden, of zie ik dat verkeerd?
 
Wat ik vervelend vind aan puts schrijven, is dat je nogal wat vrije bestedingsruimte nodig hebt.
Ook al heb je een aanzienlijke portefeuille, die kan niet als dekking gebruikt worden, of zie ik dat verkeerd?

Het schrijven van opties kost toch niet meer bestedingsruimte dan wanneer je de aandelen zou kopen? Sterker nog, wie niet bang is om margin te gebruiken (ik doe dat zelf overigens met mate: zo'n 10% van het saldo van mijn account) heeft zelfs minder bestedingsruimte nodig. Voor mijn TSLA-optieposities bij Lynx is op dit moment de maintenance margin 45%. Dat is bij aandelen op margin volgens mij een hoger percentage.

Of bedoel je dat de vrije bestedingsruimte veel meer lijdt onder het schrijven van opties dan onder het kopen van opties? Daarin heb je zeker gelijk. Maar het kopen van opties is voor mij een big no no, tenzij je inside information hebt waardoor een grote beweging zeker is. Maar over het algemeen verliezen optiekopers geld, waarbij ze vooral het slachtoffer zijn van het weglekken van verwachtingswaarde. Als optiekoper is de tijd je vijand, als optieschrijver is die je beste vriend.
 
Eerder vandaag proefde ik wat negatief sentiment en dacht meteen aan de Gap-up van afgelopen maandag. Dus namiddag turbo’s verkocht met 40%winst. Zojuist, vijf minuten voor sluit, bij sluiten van bijna die hele gap, maar wat mij betreft toch voldoende, dezelfde turbo’s teruggekocht voor2/3 van de eerdere verkoopprijs. Plus nog wat iets scherpere. (Turbolong’s uiteraard want er komen uitstekende kwartaalcijfers aan) Aandelenpakket onaangeroerd uiteraard.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Klaas
Bij mij waren de scherpe Turbolongs net uitgetikt (waardeloos afgelopen), maar dankzij de uitstekende instapstrategie met de 682's long vrijdag per saldo absoluut geen spijt. Ik ben vanavond weer turbo-vrij, want het patroon is tot de deliveries worden gepubliceerd toch wel duidelijk: Donderdag en vrijdag sell-off naar een MaxPain koers. Maandag weer hoger openen en hetzelfde spel nog eens. Behalve over 2 weken, dan nemen ze die gok echt niet, stel dat Tesla donderdag de 1e nabeurs, of vrijdag de 2e voorbeurs met deliveries komt.... Gaat je spelletje mooi de mist in.
Dus : vrijdagavond koop ik longs en uiterlijk woensdag zijn die weer weg. Na 1 september werkt die strategie niet meer, vermoed ik. ;)

[Edit] Zojuist daad bij het woord gevoegd en alle Turboposities gesloten. Deze week 20% winst (tegenvallend door de set uitgestopte turbo's), deze maand ruim 100% winst op de -beperkte- turboinzet. As always, still holding the stock [/Edit]
 
Last edited:
Bij mij waren de scherpe Turbolongs net uitgetikt (waardeloos afgelopen), maar dankzij de uitstekende instapstrategie met de 682's long vrijdag per saldo absoluut geen spijt. Ik ben vanavond weer turbo-vrij, want het patroon is tot de deliveries worden gepubliceerd toch wel duidelijk: Donderdag en vrijdag sell-off naar een MaxPain koers. Maandag weer hoger openen en hetzelfde spel nog eens. Behalve over 2 weken, dan nemen ze die gok echt niet, stel dat Tesla donderdag de 1e nabeurs, of vrijdag de 2e voorbeurs met deliveries komt.... Gaat je spelletje mooi de mist in.
Dus : vrijdagavond koop ik longs en uiterlijk woensdag zijn die weer weg. Na 1 september werkt die strategie niet meer, vermoed ik. ;)

[Edit] Zojuist daad bij het woord gevoegd en alle Turboposities gesloten. Deze week 20% winst (tegenvallend door de set uitgestopte turbo's), deze maand ruim 100% winst op de -beperkte- turboinzet. As always, still holding the stock [/Edit]

Kleine correctie: het is vrijdag pas 1 oktober. Dus nabeurs op donderdag of voorbeurs op vrijdag verwacht ik nog geen P&D-cijfers. Dat doet echter niet af aan je waarschuwing dat het innemen van een positie op vrijdag een hachelijke bezigheid kan zijn, want nabeurs of in het weekend komen die cijfers er wel.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy