Ik ben zelf overgestapt van DeGiro naar Lynx omdat ik bij DeGiro niet in opties op Amerikaanse aandelen (lees TSLA) kon handelen. Ik ben tevreden over die overstap. Ik gebruik eigenlijk alleen maar de app van Lynx, waarin een aantal handige tools zitten om met één transactie opties door te rollen naar een andere strike of andere expiratiedatum, of zelfs beide.
Nu in Nederland de opties met grotere hefboom niet meer gekocht kunnen worden overweeg ik ook (een geleidelijke overstap naar) iets als Lynx. Met Alex en (later) Binck heb ik goede ervaringen, maar die vallen wel af vanwege de in mijn ogen exorbitante kosten zoals bewaarloon (wat valt er te bewaren) en hoge provisie bij transacties. Voor iemand die regelmatig handelt is dat gewoon te duur.
En over de koers van gisteren: Dat was dus t.o.v. de nasdaq een 3,2% stijging en als het macro rustig was gebleven een vette passage van de 800 geworden. Zodra de bodem in de opwaartse trend is gevonden, ergens deze week, koersen we daar met gemak overheen als dat vandaag niet lukt. Er wordt vandaag nog eens goed naar de deliveries gekeken en dan adviseren banken hun grotere beleggers deze week nog om even gebruik te maken van de macro dip en dan vooral het beste nasdaq aandeel te kopen. Dat duurde het vorige kwartaal ook een paar dagen. En gezien het repetitieve karakter van de bewegingen na publicaties en deliveries, de omkering ervan sinds Q2 hou ik vast aan mijn verwachting: Gisteren snel door de 800 (en helaas weer terug door de macrocijfers, die de komende weken zullen corrigeren, want ER IS GEEN INFLATIE OVER DE HELE LINIE), daarna door naar 900, de dagen na de kwartaalcijfers (die mogelijk 19 of 20 oktober nabeurs komen, maar ik kan er nog niks over terugvinden). Mogelijk dat er nog iets hinterigs uit de aandeelhoudersvergadering van 7 oktober komt maar vorig jaar was dat niet het geval en daar is die vergadering ook niet voor bedoeld. Mainstream media begint nu wel wat positiever op de verwachtingen te reageren, dus Q3 is echt een omslagpunt, maar de grootste omslag naar marktbreed geloof in Tesla komt in Q4. (Berlijn en vooral Texas zullen verrassen). Als Tesla dan 270.000 productie aantikt snapt iedereen dat "50% groei" echt een zoethoudertje was (underpromise en overdeliver) voor iedereen en dat was ook een laatste signaal aan de concurrentie: "we gaan nog niet zo hard, dus doe je best om mee te komen". Elon zou het liefst veel concurrentie hebben (want dat helpt het Doel van Tesla, dat toch echt versnelling van verduurzaming is en niet maximeren van omzet en/of winst is). Maar ja, je kunt niet blijven wachten en moet dan zelf maar een tandje erbij doen.
Als VW al denkt dat ze alleen kunnen
proberen de tweede viool te spelen komen alle voorspellingen van youtubers met en zonder pet uit: "Legacy-auto will go bankrupt, this decade". Wellicht niet allemaal voor 2030, maar als je plan is om tot 2030 gedeeltelijk ICE te verkopen en je maakt geen serieus werk van batterij-inkopen, snap je weinig van disrupties. OK ze moeten wel, maar dat is gewoon omdat ze te laat zijn. Alleen als Banken nu groots instappen is Big-Auto nog te redden. ZIJ moeten eisen stellen want hebben wél verstand van disrupties. "Laat ICE maar achter in een sterfhuis en maak een ambitieuzere doorstart in EV's" Doen banken dat niet, dan krijgen zij ook een kat. Verrassende manier om een bank om te trekken: Gewoon met de auto (-industrie)