Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Opties schrijven is in het aandeel $TSLA juist bijzonder lucratief vanwege de relatief hoge optiepremies.
Dit is de basis constructie. Kun je doen met elk aandeel waarvan je denkt dat het in je portfolio past.

1. Koop 100 aandelen
2. Schrijf een call optie met die aandelen als onderpand (gedekte call) en een hogere uitoefenprijs.
3. Schrijf een put optie met cash als onderpand en een lagere uitoefenprijs.

Dit is een simpele maar effectieve manier om premie te oogsten op een aandeel dat je sowieso in bezit wilt hebben. Vergelijk het rendement maar eens met het kopen van 200 aandelen of 2 calls. (Turbo's is een ander verhaal.)

Koop 100 aandelen Tesla: + $110.903
Schrijf 100 gedekte call: 18FEB2022 1150: - $13.323
Schrijf 100 gedekte put: 18FEB2022 1050: - $11.863
------------------------------------------------------
Investering: + $85.717

Bedoel je zoiets?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Lijkt mooi, maar het blijft een enorm risico. Als het aandeel onder de $857 komt heb je alsnog verlies. 6 maanden geleden stonden we nog op $600. 12 maanden geleden stonden we nog op $400. 18 maanden geleden stonden we op $140.

Jaja, ik heb bij Tesla nog steeds hoogtevrees. Rente omhoog, QE afbouwen, Corona subsidies, Lockdown, schrikkende particuliere beleggers als er 15% van de koers af gaat. Voorbeeld van de AEX: waar blijft de correctie?

Screenshot 2021-11-24 at 13.09.49.png
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Koop 100 aandelen Tesla: + $110.903
Schrijf 100 gedekte call: 18FEB2022 1150: - $13.323
Schrijf 100 gedekte put: 18FEB2022 1050: - $11.863
------------------------------------------------------
Investering: + $85.717

Bedoel je zoiets?
Het is meer 1 met aandelen gedekte call en 1 met cash gedekte put, dus daar moet je nog een hoop margin voor regelen of cash storten.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Het is meer 1 met aandelen gedekte call en 1 met cash gedekte put, dus daar moet je nog een hoop margin voor regelen of cash storten.
Die 100 opties is inderdaad een foutje; moet 1 zijn. Maar voor het kopen van 200 aandelen ben je meer geld kwijt. Deze constructie is een hefboom t.o.v. het kopen van 200 aandelen.
Het is daarnaast inderdaad het perfect voorbeeld van het nadeel van aandelen met een hoge absolute prijs. Niet interessant voor de kleinere optiebelegger. Maar daar is de markt op ingesprongen, o.a. met Turbo's, Sprinters etc.
 
Lijkt mooi, maar het blijft een enorm risico. Als het aandeel onder de $857 komt heb je alsnog verlies. 6 maanden geleden stonden we nog op $600. 12 maanden geleden stonden we nog op $400. 18 maanden geleden stonden we op $140.

Jaja, ik heb bij Tesla nog steeds hoogtevrees. Rente omhoog, QE afbouwen, Corona subsidies, Lockdown, schrikkende particuliere beleggers als er 15% van de koers af gaat. Voorbeeld van de AEX: waar blijft de correctie?
Wat dacht jij dan? Dat er een manier is om gegarandeerd geld te verdienen? Mijn constructie is dat zeker niet en pretendeert dat ook niet te zijn. Ik denk dat beleggen (nog) niks voor jou is. En ik vrees dat je heel lang moet wachten voor er weer een met Tesla vergelijkbare investeringsmogelijkheid komt. Hooguit StarLink of heel misschien (delen van) SpaceX. Maar dat zijn natuurlijk variaties op hetzelfde thema (Musk).
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Wat dacht jij dan? Dat er een manier is om gegarandeerd geld te verdienen?
Ik beleg al 20 jaar volgens het model van dividend en exponentiële groei (volgens Einstein het 8e wereldwonder). En ja, daar heb je wel een paar jaar voor nodig ;). En af en toe een call schrijven op de dinosapjes. Maar die vergoedingen staat niet in verhouding tot de optiekoersen op Tesla.
 
Ik verkoop al een paar weken covered calls (looptijd 1 week) met een uitoefenprijs zo'n 20 a 25% boven de huidige koers.
In het begin spannend, maar verdien er momenteel toch een bovenmodaal inkomen mee.
En dat is cash en geen ongerealiseerde winst. Die premies zullen wel weer gaan dalen als de volatiliteit afneemt.
Als er een split aangekondigd wordt dan wordt het spannend, ga ik waarschijnlijk die week met verlies de calls terugkopen of doorrollen.
Puts schrijven heeft mij meer opgeleverd dan calls. Ik vind die call premie het risico van wegkapen aandelen het vaak ook niet waard. Minimaal 25% boven de koers van stel 1120 zit je op 1400. De expiratie volgende week vrijdag 3 dec levert voor de 1400 momenteel rond 1 dollar ( opbrengst 100 dollar) op. Dat is mij het risico meestal niet waard.
Voor puts 25% onder de stel 1120 kom je op 840. Die doet voor vrijdag 3 dec ongeveer 2 dollar ( 200 opbrengst) en piekte vandaag bij aanvang zelfs naar 6 dollar. Dat voelt voor mij veel beter. Naast trachten te doorrollen, niet eens zo slecht om ze voor die prijs te krijgen. En vlak voordat de koers dat niveau bereikt kan ik er ook 100 verkopen.
 
Last edited:
Puts schrijven heeft mij meer opgeleverd dan calls. Ik vind die call premie het risico van wegkapen aandelen het vaak ook niet waard. Minimaal 25% boven de koers van stel 1120 zit je op 1400. De expiratie volgende week vrijdag 3 dec levert voor de 1400 momenteel rond 1 dollar ( opbrengst 100 dollar) op. Dat is mij het risico meestal niet waard.
Voor puts 25% onder de stel 1120 kom je op 840. Die doet voor vrijdag 3 dec ongeveer 2 dollar ( 200 opbrengst) en piekte vandaag bij aanvang zelfs naar 6 dollar. Dat voelt voor mij veel beter. Naast trachten te doorrollen, niet eens zo slecht om ze voor die prijs te krijgen. En vlak voordat de koers dat niveau bereikt kan ik er ook 100 verkopen.
Maar je moet hiervoor wel een hoop cash aanhouden om die puts te mogen schrijven.
 
Wel even opletten als je naar Saxo over gaat, hier gebruiken ze wel de bestedingsruimte voor opties, maar ze blokkeren toch je kastegoeden.
Merkwaardig.
Stel er is een bestedingsruimte van € 300.000 en een kastegoed van €100.000 en je schrijft (verkoopt) een optie met een executiebedrag van €1.000. Dus een verplichting om gedurende de periode tot expiratiedatum er 100 voor in totaal € 100.000 af te nemen.
Bedoel je dan dat het hele kastegoed van € 100.000 zolang deze optie loopt, geblokkeerd wordt bij Saxo?
Bij Binck is er overigens helemaal geen kastegoed nodig. Ook met €0 kastegoed kan ik daar opties schrijven.