Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Merkwaardig.
Stel er is een bestedingsruimte van € 300.000 en een kastegoed van €100.000 en je schrijft (verkoopt) een optie met een executiebedrag van €1.000. Dus een verplichting om gedurende de periode tot expiratiedatum er 100 voor in totaal € 100.000 af te nemen.
Bedoel je dan dat het hele kastegoed van € 100.000 zolang deze optie loopt, geblokkeerd wordt bij Saxo?
Bij Binck is er overigens helemaal geen kastegoed nodig. Ook met €0 kastegoed kan ik daar opties schrijven.
Nee, de volledige waarde van de (geschreven) optie wordt gereserveerd:

Saxo Bank onderschrijft dit uitgangspunt maar tegelijkertijd hanteert Saxo Bank de regel dat u als optieschrijver altijd in staat moet zijn om de geschreven optie terug te kunnen kopen. Dit betekent dat de ontvangen optiepremie niet ‘vrij te besteden’ is. De actuele optiepremie (die op dit moment benodigd is om de optie terug te kopen) wordt gereserveerd om ervoor te zorgen dat u dit op ieder moment kunt doen. U kunt de ontvangen optiepremie dus niet meer gebruiken om bijvoorbeeld andere effecten aan te kopen.
 
Merkwaardig.
Stel er is een bestedingsruimte van € 300.000 en een kastegoed van €100.000 en je schrijft (verkoopt) een optie met een executiebedrag van €1.000. Dus een verplichting om gedurende de periode tot expiratiedatum er 100 voor in totaal € 100.000 af te nemen.
Bedoel je dan dat het hele kastegoed van € 100.000 zolang deze optie loopt, geblokkeerd wordt bij Saxo?
Bij Binck is er overigens helemaal geen kastegoed nodig. Ook met €0 kastegoed kan ik daar opties schrijven.
Bij Suckxo (en voor de overgang ook bij Binck) is de vrije bestedingsruimte bij mij altijd het totaal van de kas tegoeden geweest.
 
Nee, de volledige waarde van de (geschreven) optie wordt gereserveerd:

Saxo Bank onderschrijft dit uitgangspunt maar tegelijkertijd hanteert Saxo Bank de regel dat u als optieschrijver altijd in staat moet zijn om de geschreven optie terug te kunnen kopen. Dit betekent dat de ontvangen optiepremie niet ‘vrij te besteden’ is. De actuele optiepremie (die op dit moment benodigd is om de optie terug te kopen) wordt gereserveerd om ervoor te zorgen dat u dit op ieder moment kunt doen. U kunt de ontvangen optiepremie dus niet meer gebruiken om bijvoorbeeld andere effecten aan te kopen.
Dat scheelt al flink.
Maar bij een relatief groot bredag aan vrije bestedingsruimte komt het mij nog steeds merkwaardig over dat een deel van de kastegoeden worden geblokkeerd. Bij een situatie met een relatief krappe vrije bestedingsruimte zou ik het nog kunnen voorstellen.
 


1637912640058.png
 
Ik denk dat er veel meer aan de hand is. Xi en Biden gaan elkaar laten zien wie de grootste is (heeft;-). Xi deed de eerste zet.
Er zijn nogal wat (niet alleen Amerikaanse) bedrijven die joint-ventures in China hebben. Mogelijk worden dat ook pionnen in deze schaakwedstrijd (Niet toevallig ging een recente video van Munro ook al over schaken met China).
NB Tesla raakt dat niet direct, want dat is juist het enige bedrijf dat toestemming heeft van China om zonder joint venture onder eigen naam te produceren en verkopen. Het is de rode lap van Xi voor de andere Chinese autofabrikanten (inmiddels honderden) om een race met elkaar aan te gaan en dan mag de beste het (misschien (?) zelfs met steun van de overheid) opnemen tegen Tesla. Alle noteringen van Chinese aandelen aan de NYSE lopen via Kaaiman-eilanden (etc) -constructies. Er is de afgelopen maanden al veel afgeraden om die te hebben/houden (behalve door Jim Cramer 🤣 ) Dit is weer al langere tijd goed gezien door Tom Nash, een door mij zeer hogelijk gewaarderde Youtuber, want hij heeft bijna altijd gelijk gehad, ondanks dat over zijn credentials twijfel is gezaaid, ook in dit draadje. Ja, hij doet het voor de clicks. En ja, hij heeft goede informatie en ja, hij geeft het ook toe als hij een fout maakt en wijdt daar gewoon een hele video aan. En hij is komisch, vooral zijn Russische opa voert hij te pas en onpas op.
 
Je bent er toch niet zo'n eentje die bij een beetje daling zijn gelijk komt halen en als vervolgens de koersen weer omhoog gaan niet thuis geeft? Dat doen onder mijn bekenden altijd de mensen die niet in TSLA hebben belegd en de boot hebben gemist.
Herkenbaar.
,,De koers slaat nergens op. Ik wacht op het moment dat de markt instort.”
Good luck with that.
 

Attachments

  • D5F30603-B957-43FA-AFF1-35A1424BEE08.jpeg
    D5F30603-B957-43FA-AFF1-35A1424BEE08.jpeg
    176.3 KB · Views: 23
Je bent er toch niet zo'n eentje die bij een beetje daling zijn gelijk komt halen en als vervolgens de koersen weer omhoog gaan niet thuis geeft? Dat doen onder mijn bekenden altijd de mensen die niet in TSLA hebben belegd en de boot hebben gemist.

;)
De opening begon met meer dan een miljoen aandelen in de aanbieding dus ik hoopte eigenlijk dat Elon de rest van zijn 10% van de hand zou doen.
Helaas zakte het volume daarna in dus zal het wel niet zo zijn en is het niets meer dan een lauwe dag vandaag en hebben we denk ik geen TSLA in de aanbieding op blackfriday....
 
Ik had net droog poeder klaargezet om in te slaan. Ik wacht nog maar even, vermoedelijk is iedereen volgende week ook nog wel vol van die nieuwe variant én zal Elon nog wel eea gaan verkopen. Zo niet, dan heb ik de bus gemist...

edit, eerder deze week al wat extra gekocht en wilde vandaag mijn allerlaatste slag gaan slaan. Volgende week misschien.
 
Last edited:
Je bent er toch niet zo'n eentje die bij een beetje daling zijn gelijk komt halen en als vervolgens de koersen weer omhoog gaan niet thuis geeft? Dat doen onder mijn bekenden altijd de mensen die niet in TSLA hebben belegd en de boot hebben gemist.
Nee hoor, rare bekenden heb jij zeg ;). Heb wel Tesla gehad en er een bootje aan over gehouden. Telt dat ook?

Ik denk nog steeds dat tijdens de zomer de koers eerder gehalveerd is dan verdubbeld. We zullen zien.
 
Op m'n ING app zie ik nu staan dat Tesla aandelen 950 dollar per stuk waard zijn. Ik ben dus van de ene op de andere minuut 15% van m'n geld kwijt. Ik neem aan dat het een bug is en dat ze meteen weer +-1080 dollar waard zijn zodra de beurs open gaat, maar vind het toch apart. Ik koop in ieder geval graag voor 950 dollar per stuk, maar ben bang dat dat niet gaat lukken.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Op m'n ING app zie ik nu staan dat Tesla aandelen 950 dollar per stuk waard zijn. Ik ben dus van de ene op de andere minuut 15% van m'n geld kwijt. Ik neem aan dat het een bug is en dat ze meteen weer +-1080 dollar waard zijn zodra de beurs open gaat, maar vind het toch apart. Ik koop in ieder geval graag voor 950 dollar per stuk, maar ben bang dat dat niet gaat lukken.
Ja, dat is een bug. Soms zetten ze ook nog een € voor, om het helemaal verwarrend te maken.
 
Op m'n ING app zie ik nu staan dat Tesla aandelen 950 dollar per stuk waard zijn. Ik ben dus van de ene op de andere minuut 15% van m'n geld kwijt. Ik neem aan dat het een bug is en dat ze meteen weer +-1080 dollar waard zijn zodra de beurs open gaat, maar vind het toch apart. Ik koop in ieder geval graag voor 950 dollar per stuk, maar ben bang dat dat niet gaat lukken.
Zou het kunnen zijn dat je nu naar euro's kijkt ipv dollars?
 
Zou het kunnen zijn dat je nu naar euro's kijkt ipv dollars?
Dat had een logische verklaring geweest, maar nee, er stond echt dollar en ook precies 950 dollar, niet iets achter de komma hetgeen vrij onwaarschijnlijk is. De totale waarde van al mijn aandelen was ook daadwerkelijk plots 15% gezakt volgens hun grafiekje, ik had ook meteen een recordverlies. Inmiddels is de bug weer hersteld en staat de koers op 1081,920 dollar .
 
  • Like
Reactions: Hbrink